Ursprungligen postat av
kalleklydd
Hej eftersom det ständigt efterfrågas och jag vet av egen erfarenhet att det kan underlätta att få ta del av andras erfarenhet så vill jag här med dela med mig av min erfarenhet från prövningen.
Bakgrund
Man 35-40 år
Prövningsplats: Malmö
Fysisk bakgrund: Tränar grym och löpning ca 2gg/v, och har hela livet tränat mer/mindre under hela livet.
Förberedelse
Först och främst åkte jag till badhuset och testade det man skulle klara för simintyget på egen hand i lugnt takt och klarade allt på ca 8 minuter, så jag vilade en liten stund och gick sedan och frågade en badvakt om han kunde kontrollera mig.
Gjorde testet med badvakt på prick 5 minuter, gränsen är 10 minuter.
Jag åkte hem och sökte polisutbildningen via pliktverkets hemsida och fick boka en tid för prövning. Jag bokade en tid en månad bort. När tiden var bokad skaffade jag ett konto på jobstepprep för att träna på att få in rätt tänk i logiska övningar, jag övade nästan dagligen fram till prövningen.
Träningsmässigt fokuserade jag på löpning (5km/tillfälle), spinning, crosstrainer och provlyfte skivstång några gånger för att få känsla för isokai.
Tränade ca 4ggr per vecka fram till sista veckan innan prövningen, då vilade jag bara och var noga med kosten.
Jag hade fått en känsla av att min syn blivit lite sämre de senaste åren, så jag bokade ett syntest hos optiker och fick bekräftat att jag behövde glasögon, så det skaffade jag innan prövningen.
Prövningen
Jag hade fått 2 dagar bokade för prövningen.
Klockan 08.00 började dagen, jag var lite tidig och blev inskriven 07.30. Lämnade in mitt simintyg och blev direkt hänvisad till datorsalen för personlighetstest och iq test.
Personlighetstestet var ett gäng frågor kring tex. om man kunde tänka sig att ha en kvinnlig kollega, så fick man svara något i stil med stämmer väldigt bra, bra, neutral, inte eller inte alls. Jag svarade helt ärligt på min första inställning till alla frågorna, väldigt få svarade jag inte alls eller väldigt bra.
Sedan började IQ testet, det var kubvikningsuppgifter, motsatsord, talföljder och lite kluriga instruktioner som man fick läsa noga innan man svarade. Jag upplevde det mesta som relativt enkelt i början, men det blir svårare desto längre man kommer och i slutet var det talföljder som blev för mig övermäktiga och svarade vet ej på kanske 4 frågor. Jag hade 1,5h på mig att genomföra testet och jag tror jag använde nästan all tid. Man får hålla koll lite på tiden när man startar testet själv.
Jag gick ut till receptionen igen efter testet och fick instruktion om att gå att byta om till träningskläder. Jag frågade är jag godkänd? Ja det är du fick jag till svar. Kände en väldig lättnad, detta var egentligen det enda momentet som jag var orolig för.
Jag satt ombytt i ett väntrum ca 10 minuter sen kom en peppig ssk och hämtade mig, vi pratade lite allmänt om vad som skulle hända nu och hur man mådde, gick igenom hälsodeklarationen man fyllt i på nätet vid ansökan. Sen dokumenterade hon mina tatueringar, kontrollerade mina leder G, gjorde syundersökning, G (hade sannolikt inte klarat det om jag inte skaffat glasögon nyligen), gjorde hörseltest där man sitter i en bur och trycker på en knapp när man hör ett ljud i hörlurarna G, färgblindhetstest där man skall se siffror i en bok, 3 sekunder på sig att svara G.
Sen gick vi till isokai maskinen, där vägde och mätte hon mig sen fick jag göra ett provdrag för att känna på det. Jag tyckte det kändes bra och ville göra mitt test. Hon peppade på och hejjade, jag tog ett djupt andetag och drog i denna stång för hela mitt liv, när stången var uppe vid hakan svartnade det lite för ögonen resultatet blev 11.8 vilket då gav 9 som är högsta resultat. Jag fick prova en gång till men drog lägre, så var ganska nöjd med det första. Sen gjorde hon EKG och tog blodtryck och kontrollerade puls, allt verkade ok.
Nu fick jag vänta på läkare. Väntade kanske 5 minuter i väntrum innan läkaren kom. Detta besöket tog nog knappt 5 minuter. Han sa att EKG såg bra ut, frågade lite om hälsovanor sen släppte han iväg mig till ett annat väntrum utanför cykelsalen.
Jag fick sätta på mig ett pulsband och sen blev jag direkt insläppt. ssk gav mig instruktioner hur testet fungerade, jag skulle cykla så länge jag kunde, och det enda man kunde se på cyklen var att man höll sig inom intervallet 60-70. Jag fick veta att cyklade man utanför intervallet började det tjuta och man skulle direkt korrigera samt att första 5 minuterna ingick i testet men var någon form av uppvärmning som var konstant i motstånd. Första 5 minuterna gick jag och jag började känna av det i låren men inte mer. Sen började motståndet bygga på och jag har ingen aning hur länge jag cyklade, men kanske 15 min? Så sa hon nu är du på nivå 5 och där med godkänd, men fortsätt cykla. Jag kände mig rätt så nöjd men cyklade kanske 30s till sen sa jag att jag är nöjd och hoppar av här. Jag var rejält svettig och stom i låren när jag klev av. Gick och duschade och fick gå på stan och käka lunch.
Efterlunchen satt jag i ett nytt väntrum och skulle få träffa psykolog. Blev upphämtad efter kanske 30 min och vi gick in i ett litet kontor. Min inställning till detta var att det skulle bli kul och intressant och se vad detta skulle handla om, jag upplevde att han utgick från ett formulär uppifrån och ner och ställde frågor om hela min uppväxt, relation till mina föräldrar, relation till droger, om jag varit med om något traumatiskt, om jag är dömd för brott osv. Jag svarade ja på alla de frågorna och sedan blev det en hel del följdfrågor på dessa svaren. Hur man resonerade kring det idag och då. Detta tog kanske lite mer än en timme. Efter intervjun blev jag utsläppt i väntrummet igen, kanske 1 minut efter jag satt mig kom psykologen ut och gick in i ett annat rum i 2 minuter, sedan in till sig själv igen.
Jag uppskattar att det tog 10 minuter innan en ssk kom och sa (inför alla andra i väntrummet) du får hänga med mig och göra drogtest för du är godkänd hos psykologen. Drogtestet bestod av 2 bommullstoppsar i munnen á 10 minuter styck. Signera ett papper sen sa han att du hinner nog med säkerhetsintervjun idag också.
Han nog inte mer än att sätta mig i ännu ett nytt väntrum så kom det en polis och hämtade mig. Polisen började med att förklara för mig vad säkerhetsintervju innebär och syftet med den. Jag fick skriva under ett godkännande om registerkontroll sen började intervjun. Vi hade vars ett tjockt kompendium med samma frågor (tror jag) varje frågas svar skulle vi sedan skriva ner i detta dokument var för sig. (vet faktiskt inte varför, men kanske för att man skall kunna identifiera avvikelser i svaren, eller för att polisen inte skall kunna hitta på något själv) många av frågorna var väldigt lika de man fick hos psykologen, men jag skulle säga att denna intervjun var mer mentalt dränerande. Jag svarade helt ärligt om tidigare domar, droger osv. Vi höll på i 3,5h och jag var verkligen helt slut när vi var färdiga.
Summerat tog pågick prövningen från 07.30 till 19.00, och där med slapp jag åka tillbaka nästa dag.
Dagen efter ringde en handläggare och frågade om studieort, studiemetod och var jag vill göra aspiranttjänstgöring, direkt efter vi la på fick jag uppdatering på pliktverket att jag var prel. antagen avvaktande drogtest och säk.
Sen började det jobbigaste med hela prövningen enligt mig. Väntan. Dog tog exakt 5 veckor innan jag fick sms att jag hade en uppdatering i mitt ärende. Fick rejäl puls, loggade in och såg att jag är antagen och kommer börja HT24.
Det var min upplevelse av prövningen, totalt sett tyckte jag det var en fantastiskt rolig dag och njöt av varje sekund, och kände viss stolthet att få vara på plats och bli granskad.
Öppen för frågor om det finns några.