2023-04-18, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Nu har de sedan en tid annonser för "artiklar" om "världens smartaste man", William Sidis, som de påstår hade 260 i IQ medan Einstein bara hade 160. Det är bara myter. Sidis hade bara lätt för sig i skolan och hade en far som satte press på honom. Sidis gjorde inte mycket nytta för världen, och han tog inget IQ-test. Einstein tog inget IQ-test heller, så siffran 160 är bara spekulation.

Wikipedia:
"It has been acknowledged that Helena and William's mother Sarah had a reputation for exaggerated statements about the Sidis family. Helena had falsely stated that the Civil Service exam William took in 1933 was an IQ test and that his ranking of 254 was an IQ score of 254. It is speculated that the number "254" was actually William's placement on the list after he passed the Civil Service exam, as he stated in a letter sent to his family. Helena also said that "Billy knew all the languages in the world, while my father only knew 27. I wonder if there were any Billy didn't know." This statement was not backed by any source outside the Sidis family, and Sarah Sidis also made the improbable statement in her 1950 book The Sidis Story that William could learn a language in just one day."

Så var det med det. Ingen bluffprodukt, men väl en bluffartikel fylld med reklam.

Vad lågt av Microsoft. Det finns aldrig någon skribent till deras artiklar heller.
Jag har alltid kört med att det kommer upp en blank sida i Explorer. Pc för alla hade en artikel för säkert 20 år sedan och jag har kört på det sedan dess.
Citera
2023-04-18, 12:21
Medlem
brianmolkos avatar
Stoppa saker i potatis, hälla kokande vatten på bilen
och diverse produkter kopplade till stad man är i. Sitter du på tåg i Göteborg med dator igång, är väl en kudde sensation där, reser du med tåg till Stockholm är väl samma kudde en sensation i typ Örebro, och sen uppe i Sthlm
Citera
2023-05-12, 05:45
Medlem
EpicureNo2s avatar
De fortsätter med de fräcka bluffannonserna för "Audiovico" trots rapporteringar och utförlig feedback till sidan. Rent kriminellt av Microsoft.

Nu har de börjat med annonser för ett bluffplåster, "Shepherd" för "bättre sömn". Sara kan äntligen sova gott. "Sara", liksom de andra "användarna" som hyllar produkten är påhittade och bilderna kommer från bildbyråer som iStock och Getty.

"Apparat Mot Ryggsmärta" är en annan kinesisk bluffprodukt. "En Medicinprofessor Avslöjar Sanningen: Här Är Varför Medicinen Inte Visste Allt Om Behandling Av Ryggsmärta" "Professorn" är förstås anonym. Artikeln har "kommentarer" från påhittade personer med stulna "profilbilder". Intressant att kommentarer som skrevs för "39 min" och "16 min" sedan är desamma som igår och i förrgår...

Massor med skoannonser har dykt upp. Alltid de bästa skorna, ortopediska osv. Sista dagen med 75% rabatt idag. Men det var det också igår och i förrgår... Mumbo jumbo om den avancerade medicinska tekniken bakom dessa skor. Googlar man och läser vad verkliga köpare säger så är de inte glada över de billiga materialen, att de inte är ett dugg ortopediska samt att om storleken inte passar så måste de skickas ända till Kina för byte. Portot betalar du.
Citera
2023-05-12, 05:52
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Stoppa saker i potatis, hälla kokande vatten på bilen
och diverse produkter kopplade till stad man är i. Sitter du på tåg i Göteborg med dator igång, är väl en kudde sensation där, reser du med tåg till Stockholm är väl samma kudde en sensation i typ Örebro, och sen uppe i Sthlm
Ja, den kinesiska kudden som tagit Ödeshög med storm.

Förr fanns det annonser som "Finn sexiga tjejer nära dig!" med värsta Spy Bar-brudarna från platser som t.ex. en gammal tåghållplats ute i vildmarken där ingen bor, men tydligen har en fiberoptisk knutpunkt.
Citera
2023-05-12, 11:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ja, den kinesiska kudden som tagit Ödeshög med storm.

Förr fanns det annonser som "Finn sexiga tjejer nära dig!" med värsta Spy Bar-brudarna från platser som t.ex. en gammal tåghållplats ute i vildmarken där ingen bor, men tydligen har en fiberoptisk knutpunkt.

Har jag sagt att de haft dejtingannons med en bild på en tjej i slöja eller så ?
Citera
2023-05-28, 01:28
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Har jag sagt att de haft dejtingannons med en bild på en tjej i slöja eller så ?
Inte vad jag sett.
Citera
2023-05-28, 01:38
Medlem
EpicureNo2s avatar
Nu driver Microsoft hårt på annonser för bluffprodukterna Audiovico och Cariovico.

"Cariovico" är den senaste produkten, som påstås rengöra blodkärlen från kolesterol och förkalkning, återställa alla kroppens organ, göra synen perfekt och lösa potensproblem. Påhittade forskare, nobelpriser, läkare och användare. En bildsök ger att namnen på läkaren ändras beroende på vilket land annonsen är för. "Prof Dr Erik Larsson" heter "Prof. Dr. Friedrich Kuck" i Tyskland. Samma bild.

Man påstår att den viktigaste ingrediense i "Cariovico" är "aktiva syrekolekyler", och att japanska forskare upptäckte dessa år 2007 och att två japaner fått Nobelpriset för forskningen kring detta. Det är bara lögner.

Sök efter Audiovico bluff eller Cariovico bluff så finns det speciella sidor på nätet som imiterar hälsotidningar och lokala nyheter, redo för att luras.
Citera
2023-05-28, 13:03
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Inte vad jag sett.

Jo men de har iaf haft det, eller liknande iaf, täckt hår ...
Citera
2024-05-22, 06:53
Medlem
EpicureNo2s avatar
Just nu florerar det "nyheter" bland annonserna som egentligen är fiktiva "noveller", med annonser mellan varje paragraf. Slutade räkna efter hundra annonser på en sida. Ibland står det längst ned på sidan att historien är fiktiv, ibland inte.

Reklam för en "myggfälla" som "slår alla försäljningsrekord i Sverige". Dessa "ZapperTak" myggfällor har en blå UV LED och en liten fläkt som de påstår lockar till sig myggor och suger in dem i fällan. Riktiga myggfällor använder IR och koldioxid för att imitera kroppsvärme och utandningsluft som lockar myggor. "ZapperTak" är därför ineffektiv för myggor. De påstår att de säljer dem till "50% rabatt" för 599 kr. Samma skräp finns på Aliexpress för 34 kr.

Reklam för stekpannor med revolutionerande beläggning. Det är kinesiskt skräp som man påstår tillverkas genom "handsmide av en urmakarfamilj i de schweiziska alperna". Men de ändrar namnet på produkten och kan ha alla möjliga påståenden om ursprung och tillverkning när det behövs.

Det finns även suspekt reklam för bilförsäkringar för seniorer. Det är några utländska sidor som påstår sig ge tips till äldre människor att spara pengar, och det är oklart hur dessa sidor tjänar pengar på detta.

Genom kontakt med Microsoft så har många bluffannonser plockats bort, vilket är bra, men det kommer nya hela tiden.
Citera
2024-05-22, 07:22
Medlem
Citat:
Det finns även suspekt reklam för bilförsäkringar för seniorer. Det är några utländska sidor som påstår sig ge tips till äldre människor att spara pengar, och det är oklart hur dessa sidor tjänar pengar på detta.

Genom kontakt med Microsoft så har många bluffannonser plockats bort, vilket är bra, men det kommer nya hela tiden.

Jag tror du har exakt samma problem med Google Adwords nuförtiden. Det som hänt de senaste åren är att det är princip bara dessa två som gäller och de dominerar hela marknaden av displayannonser, Microsoft eller Google, och dessa kämpar mellan varandra och har blivit tokgiriga, så jag tvivlar på att något vettigt företag alls vill ha med dem att göra längre. Det verkar inte heller finnas något typ av myndighetsgranskning av dem längre heller eller inte som förr, där man kunde gå åt Google rätt hårt via Eu domstol och skicka gigantiska vite till dem.
Kvar blir väl bara dessa lycksökarföretag, där man lägger all budget just på marknadsföring för att dra in folk till att blåsa, eftersom man har inga andra företagskostnader som ska betalas, då man väl bara smält upp en sajt.
Citera
2024-05-22, 08:16
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tror du har exakt samma problem med Google Adwords nuförtiden. Det som hänt de senaste åren är att det är princip bara dessa två som gäller och de dominerar hela marknaden av displayannonser, Microsoft eller Google, och dessa kämpar mellan varandra och har blivit tokgiriga, så jag tvivlar på att något vettigt företag alls vill ha med dem att göra längre. Det verkar inte heller finnas något typ av myndighetsgranskning av dem längre heller eller inte som förr, där man kunde gå åt Google rätt hårt via Eu domstol och skicka gigantiska vite till dem.
Kvar blir väl bara dessa lycksökarföretag, där man lägger all budget just på marknadsföring för att dra in folk till att blåsa, eftersom man har inga andra företagskostnader som ska betalas, då man väl bara smält upp en sajt.

Ja, och det är ironiskt att Google kämpar för att få folk att sluta använda reklamblockerare. "Det är inte tillåtet att använda reklamblockerare på Youtube", men att tvinga användarna att se reklam som bryter mot lagen är ok tydligen.

Bluffannonserna ligger ofta i så kallade chumboxes (ordet lånat från de lådor med beten som fiskare har) https://en.wikipedia.org/wiki/Chumbox på webbsidor. Många av annonserna är inte direkt från bluffmakarna, utan från andra reklamföretag som köper reklamplats hos Microsoft och Google. Det är väldigt lukrativt.

Jag tror inte EU m.fl. slutat gå åt stora företag, men man har inte lagt nog med fokus på bluffreklamen än.
Citera
2024-05-27, 18:11
Medlem
EpicureNo2s avatar
Just nu har Microsoft Edge annonser från "Swedbank" som säger "31-åring från Sverige berättar historien om hur han blev miljonär". När man klickar ses en falsk intervju med "Bianca Ingrosso" om en AI-investeringsapp.

En annan suspekt annons från "LifestyleTrendsHQ" säger "Adjö Solpaneler, Hej solbältros (se hur mycket de kostar)". Maskinöversättning fungerar inte alltid så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in