2024-05-20, 23:15
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du måste trolla? Ingen kan vara så här korkad.
Jag tänker bara logiskt utifrån historien, för dig kanske det verkar korkat. Man vet ju inte alltid om man kan lita på historia. Du får väl berätta om vad du har för egna kunskaper som styrker din ställning. Vad ser du?
Citera
2024-05-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Jag har röstat vid EU- valet en endaste gång och då röstade jag på Vänstern.
Nu testade jag en nyss valkompass och tror jag på Expressens sida och då ansågs jag borde rösta på SD?
Jag TROR att ingen längre kan rösta på för att.
Det verkar som att det rent globalt inte längre går att rösta på?
Givetvis är det som händer nu utom till och med valurnornas kontroll.

Sjysst och bra svar tycker jag, tack även om det tog en tid att svara...!
Citera
2024-05-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Rösta på SD:s lista. De verkar bra, bl..a. Charlie Weimers. Han tillhör ECR d.v.s. europeiska konservativa & reformister. De är EU-kritiska men inte extremt kritiska. Det låter väl bra. Det vore ju konstigt om man valde in folk aom inte granskar och kritiserar det som är fel inom EU. Och genom att parlamentet med tiden blivit allt vuiktigare i EU:s beslutsprocesser så har det så klart betydelse att man röstar. Så det är bara att masa sig iväg.

Hmmmm... du har en poäng där!
Citera
2024-05-21, 20:15
Medlem
Storstark68s avatar
Röstar som vanligt på SD men förbannar M som ligger med sosseriet i EU. Hur i hvete tänker finborgarpacket?
Citera
2024-05-21, 20:17
Medlem
Paleoketovors avatar
Landar nog i kristmupparna på grund av en viktig och relevant fråga.
Citera
2024-05-21, 20:19
Medlem
Jag kommer att rösta på SD, är inte jätteintresserad av valet men har gjort testerna på Expressen, Aftonbladet och SVT. I nån var jag M men i de andra SD. L hamnade väldigt långt bort så jag är kanske mer emot EU än vad jag trott. Men då en fråga är om vill flytta mer makt till EU liksom....

Hursomhelst är Charlie en vettig värmlänning och han gör nog mer nytta där än bögen från M.
Citera
2024-05-22, 01:05
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Hej!

Jag undrar om ni kommer rösta i EU-valet?

På vad och varför i så fall?

Hur mycket kan vi påverka någonting, och i så fall... Vad vill NI?

Går det överhuvudtaget att påverka någonting genom detta val?

Vad exakt kan vi påverka genom att rösta i detta val?

Många frågor, väldigt få svar än så länge tycker jag... Vad i helvete ska vi göra åt klimatkrisen till exempel!?

Löser KRIG verkligen några problem?

Diskutera och kom gärna med kreativa och optimistiska idéer, Tack!

Som utgångspunkt i diskussionen skulle vi kunna ha kostnaden för KRIG vs MILJÖ.

Hoppas på konstruktiva svar!

TACK/pp
Ja.

SD naturligtvis pga haveriet i TV4. Aldrig röstat innan och anser bestämt att vi ska lämna EU.

Inte alls. Lämna EU är enda utvägen.

Vi kan påverka genom att rösta bort partier som inte ska sitta i EU. C till exempel.

Någon "klimatkris" finns inte.

Kriget är irrelevant för EU.

Vad kostnaden för krig kontra miljö har med EU att göra känns som märkligt diskussionsunderlag. Ska vi inte kunna hålla gränser för det råder en påstådd klimatkris eller vad menar du?
Citera
2024-05-22, 07:40
Avslutad
Det blir en röst på M. Höger och liberalt.

Tidö!
EU!
NATO!
Pride!
Citera
2024-05-22, 09:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
https://valkompass.svt.se/eu-2024/
Den där var ju bra, har nu hastat igenom den. Bra att man kunde tjuvkika hur de olika partierna förhåller sig till frågan innan man klickar, och inte bara okunnigt klickar hej vilt efter hur frågan är formulerad.

Jag ser också en och annan kommentar här i tråden som visar att man inte verkar uppdaterad i hur partierna faktiskt (åtminstone i den korta texten där) förhåller sig till dessa frågeställningar.

Är det nån som tycker att den valkompassen är snedvinklad (hur skulle den kunna vara det, det skulle kunna vara urvalet av områden möjligtvis) och att det finns en bättre så upp med motivering och var den finns.
Citera
2024-05-22, 15:08
Medlem
Black.Panthers avatar
Jag förtidsröstade idag på SD på ett bibliotek i Stockholm idag. Kändes extra bra när den otrevliga muslimska kvinnan tog emot min röst.

Funderade ett tag på M men SD är de enda som konsekvent har jobbat för svenskars intressen.

Hoppas SD kan öka något och ta ett till mandat.
Citera
2024-05-22, 15:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
EU --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2024-05-22, 15:47
Medlem
Gjorde valkompassen och "trumvirvel" SD fick 87%, KD 78%, M 65% sedan gick det betydligt nedåt för övriga partier. Det stämmer överens med mitt förstahandsval, och då jag har fått valsedel från sagda parti så tar jag mitt till vallokalen i morgon eftermiddag, om tid medges till vallokal för förtidsröstning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in