2024-05-09, 00:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Hej!

Jag undrar om ni kommer rösta i EU-valet?

På vad och varför i så fall?

Hur mycket kan vi påverka någonting, och i så fall... Vad vill NI?

Går det överhuvudtaget att påverka någonting genom detta val?

Vad exakt kan vi påverka genom att rösta i detta val?

Många frågor, väldigt få svar än så länge tycker jag... Vad i helvete ska vi göra åt klimatkrisen till exempel!?

Löser KRIG verkligen några problem?

Diskutera och kom gärna med kreativa och optimistiska idéer, Tack!

Som utgångspunkt i diskussionen skulle vi kunna ha kostnaden för KRIG vs MILJÖ.

Hoppas på konstruktiva svar!

TACK/pp
Jag har röstat vid EU- valet en endaste gång och då röstade jag på Vänstern.
Nu testade jag en nyss valkompass och tror jag på Expressens sida och då ansågs jag borde rösta på SD?
Jag TROR att ingen längre kan rösta på för att.
Det verkar som att det rent globalt inte längre går att rösta på?
Givetvis är det som händer nu utom till och med valurnornas kontroll.
Citera
2024-05-09, 01:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag gjorde SVT:s valkompass och fick 83% på SD och på expressens så fick SD 73% så de får min röst.
Tyvärr så har inte sverige så mycket att säga till om i unionen mer än att vi lassar in enorma mängder pengar i skiten som sen går till en massa dynga.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2024-05-09 kl. 01:12.
Citera
2024-05-09, 03:37
Bannlyst
Blir SD för mig och alla borde rösta på dom oavsett om vad man tycker om partiets utveckling. Eller vill ni att liberalerna i M ska få mer makt i EU?
Citera
2024-05-09, 07:26
Bannlyst
Antingen blir det M eller SD. M är för EU vänliga. Sedan gillar jag SD budskap "Mitt Europa bygger murar". EU måste göra det svårare att få asyl inom unionen. Sedan måste EU få mindre makt och säga till om.

C budskap är nog det mest patetiska budskap som något parti har kommit på "Håll gränsen", får oss alla att minnas bondlurken Fälldin oförmåga att ge order om att storma U137 och avrätta besättningen , utan man gav efter för Ryssarna. Nu har man en kriminell turk ifrån Vårby Gård som gillar lavja bondlurk, förlåt bondturk.

C vill inte Sveriges bästa.
Senast redigerad av Niggers 2024-05-09 kl. 07:29.
Citera
2024-05-09, 09:38
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kommer inte rösta i EU-val.
Kommer bara rösta i ett EU-val och det är det gäller ett utträde ur EU.
Kommer då rösta JA, till ett Swexit.

Röstar i svenska val på SD.
Citera
2024-05-09, 15:53
Medlem
EU-valet är rätt klurigt tycker jag
EU-kommissionen är de enda som får lägga förslag på nya lagar som sedan handläggs av EU-parlamentet. Handläggningen görs av en rapportör som ska ena utskottet och utses av partigrupperna

Rapportören påverkar således lagförslaget rätt mycket och som jag ser det är det viktigt att välja in rätt person som både lyckas få partigruppens förtroende och har intresse/världsuppfattning som stämmer med min.

Sen kan man ju tycka det är idiotiskt att som Charlie Weimer/David Lega välja utrikesutskottet när EU saknar utrikespolitik eller Helen Fritzon som sitter i kvinnoutskottet som inte sysslar med lagstiftning

2019 kom nästan bara nya namn med och det tar tid att lära sig arbetet=> resultatet 2024 => ingen svensk är med top100 i inflytande vi är rankade 18/27 av hur mycket länder har lyckats påverka

Tycker det är svårt att hitta relevant info om vad exempelvis ledamöterna har presterat
Har Warborn/Kokalari exempelvis varit rapportör/skuggrapportör i något lagförslag?

Så här tänker jag
Största partigruppen får flest/tyngst rapportörsuppdrag => M+KD är således där jag ska börja leta.
och sedan får man börja ta ledamot för ledamot och analysera
Alice TM är helt ny
Lega är intresserad av saker som inte EU har någon rådighet över
Tobe sitter i biståndsutskottet är inte min viktigaste fråga
osv osv

Hittar man ingen så får man gå till näst största gruppen Socialdemokraterna
Helen Fritzon sitter i ett utskott utan relevans
Johan Danielsson är helt ny
Evin Incir sitter med i ett utskott utan relevans och har mest möten om gaza
osv osv

Eller hur gör ni?
Citera
2024-05-10, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Kommer inte rösta i EU-val.
Kommer bara rösta i ett EU-val och det är det gäller ett utträde ur EU.
Kommer då rösta JA, till ett Swexit.

Röstar i svenska val på SD.
Du kan ju skicka en signal i alla fall? Rösta på SD!
Citera
2024-05-10, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Antingen blir det M eller SD. M är för EU vänliga. Sedan gillar jag SD budskap "Mitt Europa bygger murar". EU måste göra det svårare att få asyl inom unionen. Sedan måste EU få mindre makt och säga till om.

C budskap är nog det mest patetiska budskap som något parti har kommit på "Håll gränsen", får oss alla att minnas bondlurken Fälldin oförmåga att ge order om att storma U137 och avrätta besättningen , utan man gav efter för Ryssarna. Nu har man en kriminell turk ifrån Vårby Gård som gillar lavja bondlurk, förlåt bondturk.

C vill inte Sveriges bästa.
M gick ut och stöttade ursula von leyen precis så du borde nog välja SD om du inte vill ha mer EU...
Citera
2024-05-10, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ashleybiden
M gick ut och stöttade ursula von leyen precis så du borde nog välja SD om du inte vill ha mer EU...

Fy fan! Hon är ju korrupt! Aldrig i livet jag rösta på ett parti som stöttar Von Leyen.
Citera
2024-05-12, 21:21
Medlem
Det är ändå viktigt att så många EU-motståndare som möjligt går och röstar. Så vi inte får in en massa lallande ja-sägare i eu-parlamentet.
Citera
2024-05-12, 22:15
Avslutad
Blir SD här tills en röst på #swexit är ett alternativ.
Citera
2024-05-13, 13:33
Bannlyst
Vem borde man kryssa i SD? De flesta i min krets talar gott om stegerud och weimers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in