2024-05-19, 15:21
Avstängd
Visst är det märkligt att det idag inte finns något etablerat parti som förespråkar Swexit..

SD har ju svängt i både Natofrågan och EU.

Själv är jag starkt emot EU.

Att ett överstatligt organ ska bestämma över våra huvuden.
I fredags i TV4:s Nyhetsmorgon vid ca 07.45 tiden talades det om det liberala förslaget att man vill skapa en "regering i Bryssel"...
Alltså att all makt ska förflyttas dit.

Om detta skulle bli verklighet frågar man sig hur mycket självbestämmande vi kommer få här?

Jag anser EU kollossen enbart är negativ.
I dagens moderna samhälle kan vi lätt skriva avtal själv med andra länder.
I genomgripande förslag som av intresse för många länder kan man ex.vis tillsätta en mindre kommit'e eller liknande som behandlar dessa frågor efter krav från respektive länder.

Men ni ska veta att som EU kommisionär är livet en surf på räkmacka. Mycket hög lön, provosioner, bonus och arvoden.

Det är av den anledningen politiker just nu slåss om att få en plats där.

Jag vurmar för "den lilla människan" där vi på lokal nivå med bäst kunskap och erfarenhet beslutar vad som är bäst.

Jag vill inte att Bryssel ska "peta" i ex.vis våra jordgubbar, vårt snus, att vi ska tvångsskrota bilar som är avställda mm. mm.
För Sverige har dessutom EU varit en förlust. De bestämmer hur mycket vi ska betala.
Den gemensamma eltaxan och hur vi tvingas betala mer enligt gemensam taxa är också fel.

Norge har dragit en vinstlott som aldrig gick med.
De fick s.k. "dispenser" i frågor om bl.annat import och export..
Det kommer gå bra för England precis som det gjort förSchweiz.

Men som sagt, att det inte finns ett enda parti som förespråkar omgående urträde är minst sagt märkligt.

Mitt råd är att inte rösta på något parti som förespråkar detta överförstatligande.
Citera
2024-05-19, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Bra att någon mer förstått hur egotrippade politiker fungerar. Ursäkta, men vilka är GK? Personligen gick jag aldrig med EU när övriga svenskar valde att göra det.

AfS partiledare Gustav Kasselstrand. Jag har inte ens tittat efter, men jag antar att han är deras toppnamn. Men, som sagt, jag känner mig väldigt kluven.

Hur menar du att du aldrig gick med i EU när övriga svenskar valde att göra det? Lämnade du Sverige och flyttade till en stat utanför EU?
Citera
2024-05-19, 19:50
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Nej inget kommer att hända. De som skriver Swexit på en lapp kommer inte ens ingå i statistiken förutom antal röstande.
Om man vill att Sverige går ur EU ska man rösta på Swexit. Sverige kommer aldrig bli jämlikt och tryggt så länge vi är med i EU. EU ger Sverige en instabil ekonomi och låg kvalité på tjänster och produkter.
Citera
2024-05-19, 19:58
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Visst är det märkligt att det idag inte finns något etablerat parti som förespråkar Swexit..

SD har ju svängt i både Natofrågan och EU.

Själv är jag starkt emot EU.

Att ett överstatligt organ ska bestämma över våra huvuden.
I fredags i TV4:s Nyhetsmorgon vid ca 07.45 tiden talades det om det liberala förslaget att man vill skapa en "regering i Bryssel"...
Alltså att all makt ska förflyttas dit.

Om detta skulle bli verklighet frågar man sig hur mycket självbestämmande vi kommer få här?

Jag anser EU kollossen enbart är negativ.
I dagens moderna samhälle kan vi lätt skriva avtal själv med andra länder.
I genomgripande förslag som av intresse för många länder kan man ex.vis tillsätta en mindre kommit'e eller liknande som behandlar dessa frågor efter krav från respektive länder.

Men ni ska veta att som EU kommisionär är livet en surf på räkmacka. Mycket hög lön, provosioner, bonus och arvoden.

Det är av den anledningen politiker just nu slåss om att få en plats där.

Jag vurmar för "den lilla människan" där vi på lokal nivå med bäst kunskap och erfarenhet beslutar vad som är bäst.

Jag vill inte att Bryssel ska "peta" i ex.vis våra jordgubbar, vårt snus, att vi ska tvångsskrota bilar som är avställda mm. mm.
För Sverige har dessutom EU varit en förlust. De bestämmer hur mycket vi ska betala.
Den gemensamma eltaxan och hur vi tvingas betala mer enligt gemensam taxa är också fel.

Norge har dragit en vinstlott som aldrig gick med.
De fick s.k. "dispenser" i frågor om bl.annat import och export..
Det kommer gå bra för England precis som det gjort förSchweiz.

Men som sagt, att det inte finns ett enda parti som förespråkar omgående urträde är minst sagt märkligt.

Mitt råd är att inte rösta på något parti som förespråkar detta överförstatligande.
Finns det inget etablerat parti får vi hjälpa till att göra ett.
Rösta på Swexit.
Citat:
Swexit bildades i november 2020 som en följd av att inget existerande riksdagsparti representerar de ca 3 miljoner väljare (SCB maj 2023) som antingen är emot eller är osäkra på Sveriges EU-medlemskap. Syftet är att verka för en ökad svensk välfärd genom att avsäga sig medlemsskapet i EU. Partiet kommer att deltaga i EU-valet 2024. En röst på Swexit innebär en röst för att få till en ny folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap.
https://www.ulfstrom.se/om-swexitpartiet.html
Citera
2024-05-19, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Finns det inget etablerat parti får vi hjälpa till att göra ett.
Rösta på Swexit.

https://www.ulfstrom.se/om-swexitpartiet.html
Tack för tipset!

Har faktiskt inte hört om detta.

Ska absolut rösta på Swexit!! 👍
Citera
2024-05-20, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friindivid
AfS partiledare Gustav Kasselstrand. Jag har inte ens tittat efter, men jag antar att han är deras toppnamn. Men, som sagt, jag känner mig väldigt kluven.

Hur menar du att du aldrig gick med i EU när övriga svenskar valde att göra det? Lämnade du Sverige och flyttade till en stat utanför EU?

Det var mera som ett skämt. Jag kommer aldrig att kunna förlika mig med att tillhöra EU och anser att Sverige skulle ha hållit sig utanför liksom Norge och Schweiz. Nu skulle det dock få stora konsekvenser om man försökte gå ur.
Citera
2024-05-20, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det var mera som ett skämt. Jag kommer aldrig att kunna förlika mig med att tillhöra EU och anser att Sverige skulle ha hållit sig utanför liksom Norge och Schweiz. Nu skulle det dock få stora konsekvenser om man försökte gå ur.

Jag förstår.

EU-medlemskapet har förintat Sverige som nation och införlivat Sverige i en totalitär kommunistisk union. För mig är ett utträde den enda och självklara utvägen. De hinder jag ser är inte de stora konsekvenser, som ett utträde kan leda till, utan de "bojor" som kedjar oss medborgare fast till EU:s diktatur. Medborgarna har ingen talan alls. Ser man till Storbritannien, har de flera år efter att medborgarna sade JA till Brexit i två (!) folkomröstningar, ännu inte frigjort sig ifrån EU och politikerna för exakt samma politik som i Bryssel. I Sveriges EU-val har medborgarna att välja på 8 nyanser av kommunism och skulle beslutet om "Svexit" mot förmodan se dagens ljus lär det inte verkställas. Det enda hoppet är att EU imploderar på något sätt.

Efter att ha skrivit det här har jag bestämt mig: jag kommer inte att rösta i EU-valet!
Citera
2024-05-20, 12:55
Medlem
Citat:
Om man vill att Sverige går ur EU ska man rösta på Swexit. Sverige kommer aldrig bli jämlikt och tryggt så länge vi är med i EU. EU ger Sverige en instabil ekonomi och låg kvalité på tjänster och produkter.
Om EU kritiker skriver swexit på en lapp vilket är helt meningslöst så kommer de som vill ha mer makt till EU vinna.
Citera
2024-05-20, 12:58
Medlem
Condottieris avatar
Bojkotta det där jävla skitvalet. Enda sättet att visa sitt förakt för EU.
Citera
2024-05-20, 20:17
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Om EU kritiker skriver swexit på en lapp vilket är helt meningslöst så kommer de som vill ha mer makt till EU vinna.
Varför det? Jag röstar ju för att Sverige ska gå ur, de som vill att Sverige stannar i EU får ett mindre stöd och mindre makt. Det är ju demokrati.
Citera
2024-05-20, 20:29
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Bojkotta det där jävla skitvalet. Enda sättet att visa sitt förakt för EU.
Jag tänkte samma först, men insåg att rösta på Swexit skulle vara mer tydligt.

De anordnar en demokratisk röstning för att välja representanter, men svaret de får är att folket inte vill vara med. Det är bättre att säga nej tack till EU, annars kan de tro att man bara inte trycker det finns bra representanter eller att man glömde bort att rösta eller något annat.

Ett tydligt och ärligt nej till EU är det som behövs.
Citera
2024-05-20, 21:49
Medlem
Citat:
Varför det? Jag röstar ju för att Sverige ska gå ur, de som vill att Sverige stannar i EU får ett mindre stöd och mindre makt. Det är ju demokrati.
Du måste trolla? Ingen kan vara så här korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in