2024-05-21, 21:04
Medlem
2014 förlorade Piratpartiet sina 2 mandat i EU-parlamentet och kom aldrig in igen.
2019 förlorade Feministiskt Initiativ sitt enda mandat där och ser inte ut att komma in nu.

I år, 2024, är det dags för ett nytt val.

Centerpartiet har 3,6 % i mätningen och ser ut att åka ur, vilket jag hoppas sker även i nästa riksdagsval då Liberalerna är tillräckligt PK för att representera C:s väljarkår.

KD har 3,9 % i mätningen och har en viss chans att komma in, men gör inte det om mätningens siffror håller ända in i valet.

Däremot ser L ut att klara sig ovanligt bra. 4,7 %. De fick 4,1 % i senaste EU-valet.

Vad tror ni? Jag tror att C åker ur detta EU-valet. Dock, om de sitter kvar i riksdagen i samband med EU-val 2029, så lyckas de troligen ta sig in igen. Då kanske de har någon starkare partiledare om Demirok.

Länk: DN https://www.dn.se/sverige/valrysaren-c-och-kd-riskerar-att-aka-ur-parlamentet/
Citera
2024-05-21, 21:10
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConfirmUsername
2014 förlorade Piratpartiet sina 2 mandat i EU-parlamentet och kom aldrig in igen.
2019 förlorade Feministiskt Initiativ sitt enda mandat där och ser inte ut att komma in nu.

Centerpartiet har 3,6 % i mätningen och ser ut att åka ur, vilket jag hoppas sker även i nästa riksdagsval då Liberalerna är tillräckligt PK för att representera C:s väljarkår.

KD har 3,9 % i mätningen och har en viss chans att komma in, men gör inte det om mätningens siffror håller ända in i valet.

Däremot ser L ut att klara sig ovanligt bra. 4,7 %. De fick 4,1 % i senaste EU-valet.

Vad tror ni? Jag tror att C åker ur detta EU-valet. Dock, om de sitter kvar i riksdagen i samband med EU-val 2029, så lyckas de troligen ta sig in igen. Då kanske de har någon starkare partiledare om Demirok.

Länk: DN https://www.dn.se/sverige/valrysaren-c-och-kd-riskerar-att-aka-ur-parlamentet/
Vem skulle bli förvånad om de åker ur?
Citera
2024-05-21, 21:14
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:

Liberalerna rider i så fall på en falsk anti SD effekt.
Citera
2024-05-21, 21:28
Medlem
Storstark68s avatar
L och KD samarbetar med S i EU. Vem fan behöver sån dynga?
Citera
2024-05-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
L och KD samarbetar med S i EU. Vem fan behöver sån dynga?

De sitter i olika samarbetsgrupper, inte i samma. Men att de samarbetar i vissa frågor är ju inga problem om de ändå tycker lika.

T.ex om vänsterhalvan vill ha in mer invandrare och S på senare år velat strama åt så är det ju inget fel med att S går ihop med L och KD för att stoppa skiten.

Du nämner ingen källa dock så jag vet inte exakt hur ett sådant påstått samarbete är.
Citera
2024-05-21, 21:57
Medlem
Paleoketovors avatar
KD sitter kvar, FP och C åker ur.
Citera
2024-05-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
KD sitter kvar, FP och C åker ur.

Det är ju mer sannolikt att Liberalerna sitter kvar med sina 4,7 % än att KD gör det med sina 3,9 % i mätningen.
Citera
2024-05-21, 22:09
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
De sitter i olika samarbetsgrupper, inte i samma. Men att de samarbetar i vissa frågor är ju inga problem om de ändå tycker lika.

T.ex om vänsterhalvan vill ha in mer invandrare och S på senare år velat strama åt så är det ju inget fel med att S går ihop med L och KD för att stoppa skiten.

Du nämner ingen källa dock så jag vet inte exakt hur ett sådant påstått samarbete är.

Alla vet att finborgarna röstar med S i viktiga frågor. De vill ju ha mer migranter till Sverige så hur kan du ens fråga efter en källa?
Citera
2024-05-21, 22:24
Medlem
C närmar sig KATASTROFVAL, konsekvenser?

https://omni.se/c-och-kd-riskerar-ak...entet/a/4Bq6Ma

Centerpartiets kollaps är närmast imponerande. Det kan försvinna 7-8 procentenheter jämfört med föregående val.
Det skulle innebära att partiet tappat typ 3 av 4 väljare och båda mandaten försvinner.
Nu anser jag ju att grundfelet egentligen är Annie Lööf, hennes felaktiga vägval 2018 och att man spelade bort alla möjligheter att faktiskt försöka få igenom politik genom att ha en öppnare hållning.
Men… Muharrem har ju inte gjort något annorlunda.
Dessutom är han ju usel och har gått all in på att göra mer av det man bedömt varit dåligt i föregående valrörelse.
Alltså att enbart gnälla på SD.
Och nu är man nästan värre än någonsin.

Så när notan ska betalas för fiaskot, vad ska man då göra?
Utkrävs ansvar av Muharrem?
Sparka partistyrelse och/eller verkställande utskott?
Valberedningen, som riggade partiledarvalet mellan tre kandidater som rörelsen inte efterfrågade och till slut kuppade in fiaskot Murre, har ju ett mycket långtgående ansvar. När avgår dessa?

Jag tror att vi på valdag kommer se en extraordinär kris i Centerpartiet. Med två år kvar till val.
Den linje som Annie stakat ut och som en liten grupp i Stockholm marinerat partiet i har ju varit nästan svårslaget destruktiv.
Rimligen behöver det få radikala konsekvenser om man ska ha någon som helst chans att klara valet 2026.

Vad ska göras?
Om vi ska vara seriösa. För egen del skulle ju partiet kunna läggas ner, men om man tänker objektivt. Vad kan rädda partiet långsiktigt?
Citera
2024-05-21, 22:26
Medlem
(FB) Senaste Opinionsundersökningen: C & KD åker ur EU-parlamentet år 2024
Citera
2024-05-21, 22:30
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Inget kan rädda ett parti utan politik.
Centern kommer att somna in och glömmas bort, de förtjänar inget annat.
Citera
2024-05-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Inget kan rädda ett parti utan politik.
Centern kommer att somna in och glömmas bort, de förtjänar inget annat.

Saken är ju att C, i vissa delar, faktiskt har helt okej sakpolitik. Typ decentralism, skog, en del landsbygdsprylar och en del kopplat till småföretagande.
Det är dock inte prioriterat av partiledningen.
Och när man väl gör sakpolitiska nedslag är det ändå ingen som tror på dem. Just för att man redan lovat bort sig till sossarna oavsett hur saker ser ut.
Så man har ju noll förhandlingsmandat.
För alla, inklusive S och C, vet att det inte finns något scenario där partiledaren kan ställa krav eller gå till ett annat alternativ.

Så det stora problemet är ju att oavsett vad man har för sakpolitik så vet alla att man ändå inte kommer göra verkstad av något.
Trovärdigheten blir ju oerhört låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in