2024-05-21, 08:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Måhända tycker du det.
Det är sant. Du hade ett tomt påstående. Jag nekade till det.
Nu är det upp till dig att uppvisa något mer bara ett påstående.
Tänka sig att du fortfarande inte producerat någon sorts evidens, metod eller rationellt argument.
Det enda du står för är "öööööh, hur skulle det annars gå till??".
Det är summa summarum av kristendomen.
-"Vi vet inte hur det gick till men vi har hittat på en gud som löser det, så det är okej."
Citera
2024-05-21, 14:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag anser att det finns anledning men du är fri att tycka tvärtom.
Men den enda anledningen är ju känslor. Och känslor kan man ha för precis vad som helst. Det finns inget verkligt som talar för förekomst av en själ. Vi kan styra folks personligheter med hjälp av fysiska ingrepp såväl som kemiska som påverkar deras hjärnor och har alltså ingenting med någon själ att göra. Det finns inte heller någonting som tyder på att det finns något separat från kroppen när vi dör/föds.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Svaren varierar och är sällan entydiga i dessa frågor.
Diploid har jag redan frågat om gudsbegreppet i en annan tråd med rubriken "Om Gud inte finns, är allt tillåtet" eller liknande, vilket stärkte mig i min nuvarande uppfattning.
Jag tror inte att man kan generalisera så som du gör.
Och jag tror inte att jorden är 6 000 år gammal.
Ja. Jag tror jag såg det. Du skrev extremt ledande frågor och ignorerade helt det han sa som inte stämde med vad du ville tro.
Diploid tror som sagt att gud rent fysiskt skapade världen för 6000 år sen. Några varianter av kristendomen har den tron. Att du inte vill att det ska vara så ändrar inte det faktumet.
Att du vill att religion bara ska vara en del av filosofin gör inte att det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du kan ju i så fall börja med att förklara skillnaden som det skulle göra för sanningshalten.

Alltså, hur menar du att tro på "tomtar och troll" eller tro på Gud skulle göra någon skillnad för påståendet:
"Det finns inget som tyder på att tro i sig skulle vara något bevis på att det man tror på verkligen skulle finnas"?

Kan du inte förklara hur det skulle göra någon skillnad för påståendet så gjorde du ju bara en helt meningslös åtskillnad, eller hur?
Flammarion är en ateist som vägrar tro att religion är nått annat än en idé. Han tror att gud bara är vad folk kallar sin filosofi. Varför gör han detta? Förmodligen för att han har väldigt svårt att erkänna att han helt enkelt är moralkonservativ utan han måste hänga upp detta på nånting och då har han valt religion.
Citera
2024-05-21, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men den enda anledningen är ju känslor. Och känslor kan man ha för precis vad som helst. Det finns inget verkligt som talar för förekomst av en själ. Vi kan styra folks personligheter med hjälp av fysiska ingrepp såväl som kemiska som påverkar deras hjärnor och har alltså ingenting med någon själ att göra. Det finns inte heller någonting som tyder på att det finns något separat från kroppen när vi dör/föds.
Redan Platon beskrev näradöden-upplevelser och det kan tolkas som att vi har en själ.
Även mysteriet med medvetandet kan tolkas som att vi har en själ.
Citera
2024-05-21, 14:34
Medlem
Citat:
Redan Platon beskrev näradöden-upplevelser och det kan tolkas som att vi har en själ.
Även mysteriet med medvetandet kan tolkas som att vi har en själ.

Vad som däremot inte kan tolkas som att vi har en själ är att man försökt verifiera ut-ur-kroppen-upplevelser i samband med nära-döden-upplevelser i flera vetenskapliga studier i över 20 år men helt misslyckats.
Citera
2024-05-21, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Vad som däremot inte kan tolkas som att vi har en själ är att man försökt verifiera ut-ur-kroppen-upplevelser i samband med nära-döden-upplevelser i flera vetenskapliga studier i över 20 år men helt misslyckats.
Det stämmer.
Så några vetenskapliga bevis finns inte, därför är det en tro.
Citera
2024-05-21, 14:40
Medlem
Citat:
Det stämmer.
Så några vetenskapliga bevis finns inte, därför är det en tro.

Ja en tro som är ganska irrationell eftersom det mesta pekar på att hjärnan skapar medvetandet och att dessa NDE och OBE inte är mer än dröm/hallucination. Jag hade gärna velat att läget var annorlunda och att det fanns ett efterliv men det går inte ihop med data dessvärre.
Citera
2024-05-21, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ja en tro som är ganska irrationell eftersom det mesta pekar på att hjärnan skapar medvetandet och att dessa NDE och OBE inte är mer än dröm/hallucination. Jag hade gärna velat att läget var annorlunda och att det fanns ett efterliv men det går inte ihop med data dessvärre.
Och jag hållet inte med.
Medvetandet är en fullkomlig gåta och går inte att förklara.
Citera
2024-05-21, 14:50
Medlem
Citat:
Och jag hållet inte med.
Medvetandet är en fullkomlig gåta och går inte att förklara.

Men det gör jag, håller med alltså, om att det är en gåta. Men det innebär inte att det finns skäl att tro att det inte är hjärnans produkt. Vi förstår bara inte hur det går till när hjärnan skapar det. Vi är för dumma och har inte utvecklats för det. På samma sätt som en hund inte ens vet om att den har en hjärna.
Citera
2024-05-21, 14:55
Bannlyst
Citat:
Men det gör jag, håller med alltså, om att det är en gåta. Men det innebär inte att det finns skäl att tro att det inte är hjärnans produkt. Vi förstår bara inte hur det går till när hjärnan skapar det. Vi är för dumma och har inte utvecklats för det. På samma sätt som en hund inte ens vet om att den har en hjärna.
Vi har helt enkelt olika tro.
Citera
2024-05-21, 14:57
Medlem
Citat:
Vi har helt enkelt olika tro.

Ja och det är fine. Man bör väl bara helst se till att basera sin tro på evidens tycker jag och inte önsketänkande.
Citera
2024-05-21, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ja och det är fine. Man bör väl bara helst se till att basera sin tro på evidens tycker jag och inte önsketänkande.
Evidens är knepigt. Tänk bara på alla som tror på något så totalt verklighetsfrämmande som månlandningarna.

Men det är OT
Citera
2024-05-21, 15:22
Medlem
Citat:
Evidens är knepigt. Tänk bara på alla som tror på något så totalt verklighetsfrämmande som månlandningarna.

Men det är OT

Ja man kan såklart hitta på vilka bortförklaringar som helst för att få behålla sin snuttefilt. Det är ju dom kristna i tråden mästare på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in