Citat:
Ursprungligen postat av
tworiders
Jag anser att det finns anledning men du är fri att tycka tvärtom.
Men den enda anledningen är ju känslor. Och känslor kan man ha för precis vad som helst. Det finns inget verkligt som talar för förekomst av en själ. Vi kan styra folks personligheter med hjälp av fysiska ingrepp såväl som kemiska som påverkar deras hjärnor och har alltså ingenting med någon själ att göra. Det finns inte heller någonting som tyder på att det finns något separat från kroppen när vi dör/föds.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Svaren varierar och är sällan entydiga i dessa frågor.
Diploid har jag redan frågat om gudsbegreppet i en annan tråd med rubriken "Om Gud inte finns, är allt tillåtet" eller liknande, vilket stärkte mig i min nuvarande uppfattning.
Jag tror inte att man kan generalisera så som du gör.
Och jag tror inte att jorden är 6 000 år gammal.
Ja. Jag tror jag såg det. Du skrev extremt ledande frågor och ignorerade helt det han sa som inte stämde med vad du ville tro.
Diploid tror som sagt att gud rent fysiskt skapade världen för 6000 år sen. Några varianter av kristendomen har den tron. Att du inte vill att det ska vara så ändrar inte det faktumet.
Att du vill att religion bara ska vara en del av filosofin gör inte att det är så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Du kan ju i så fall börja med att förklara skillnaden som det skulle göra för sanningshalten.
Alltså, hur menar du att tro på "tomtar och troll" eller tro på Gud skulle göra någon skillnad för påståendet:
"Det finns inget som tyder på att tro i sig skulle vara något bevis på att det man tror på verkligen skulle finnas"?
Kan du inte förklara hur det skulle göra någon skillnad för påståendet så gjorde du ju bara en helt meningslös åtskillnad, eller hur?
Flammarion är en ateist som vägrar tro att religion är nått annat än en idé. Han tror att gud bara är vad folk kallar sin filosofi. Varför gör han detta? Förmodligen för att han har väldigt svårt att erkänna att han helt enkelt är moralkonservativ utan han måste hänga upp detta på nånting och då har han valt religion.