Citat:
Ursprungligen postat av
Necris
Onödigt svar för att slippa svara.. klassiskt.
Det är inte så viktigt vad du eller jag lärt oss i skolan... jag gör rätt. Man måste ta hänsyn hur ofta företeelsen sker, hur många chanser den har haft att hända. Jag har alltid undrat vilka människor media brukar lura när de medvetet gör den typen av fel, och det är alltså dig?
Om en Yeti endast dödar 2 personer på tusen år, är den då farligare för dig att träffa i fjällen än en ren? Renar har säkert dödat fler än 10 på tusen år, så är renen då det rätta svaret? Nej, du kan inte veta om du inte vet hur många interaktioner det varit. Om du får reda på att Yetin bara träffat två personer de senaste tusen åren och han mördade båda, vill du då vara den tredje personen som Yetin möter, eller vill du vara den 4 965 334 678 som interagerar med renarna på tusen år?
Det känns ofta som man slösar sin tid på att försöka hjälpa dig, men jag hoppas du förstod av exemplet ovan. Yetin är alltså långt farligare än renar, även om de dödat "flest" så dödar de inte "oftast". På exakt samma sätt är det med björnar och människor.
Angående det andra så kan du ändra termen till "Icke svensk", hoppas det klarnar för dig då.
Person i ett annat land som inte är svensk.
Verkligen?
Du möter lastbilar i trafiken mer sällan än du möter bilar. Ändå anser nog de allra flesta att det är mer "farligt" att möta en lastbil än ex personbilar, MC eller cyklar eftersom den har betydligt större potential att krossa allt annat vid krockar pga sin storlek OCH mer ofta har förare som är aströtta, stressade har kört extremt länge utan pauser etc etc..
Men nääää, eftersom du möter lastbilar mycket mer sällan så är det alltså "fel" svar i din värld.
Och för din information..."företeelsen": man skadar kvinna är alltså extremt mycket mer vanligt förekommande än björn skadar kvinna.
Dessutom: en andel av män VILL skada kvinnor. De tom LETAR efter kvinnor aktivt för att skada dem.
Björnar? not so much.
Och bara så du vet Yeti finns inte...det är en fantasifigur, existerar bara i människors skallar. Så helt ofarligt "träffa en Yeti".
Och återigen för tusende gången i denna tråd....
Detta är en
HYPOTETISK fråga som inte har ett skit med statistisk att göra, men ALLT med hur gruppen som frågar upplever sin verklighet.
Det är detta man vill åt med att ställa frågan och inte någon statistik, ÄVEN om nu tom statistiken säger att kvinnor heller bör välja ensam björn i skogen än män.
Är detta verkligen så jävla svårt begripa för X antal tramspellar på flashback?