Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarhyena
Det är självklart svårt att exakt mäta något så abstrakt som empatisk förmåga, men ser man till
denna metastudie så är ungefär var tjugonde person en psykopat. Det är dock, såsom påpekas, en klart högre andel män än kvinnor som har psykopatiska drag. (Det finns förvisso annan forskning som menar att kvinnor är psykopater i lika hög grad som män, men att deras psykopati går under radarn eftersom den tar sig andra uttryck.)
Nja är nog inte mer abstrakt än andra förmågor, intelligens ex.
och "psykopatiska drag" är nog något annat än ren psykopati.
Empati är förmågan att känna med och därmed förstå på en känslomässig nivå vad andra känner.
Denna förmåga kan sen användas för att vara sympatisk eller empatisk med någon eller inte användas, dvs man bortser från kunskapen om någons känslor.
men förmågan är helt grundläggande för mänskligt samspel, så saknar man den är man rejält handikappad.
Och jag tillhör dem som anser att män högst troligt besitter precis samma förmåga till empati som kvinnor, vore väldigt handikappande för män annars, men att män oftare än kvinnor väljer att förbise kunskapen eller använder den på ett mindre synligt sätt, medan kvinnor är mer öppna med sina insikter om någon annans känslor vare sig de nu använder dem positivt eller negativt.
ex. någon får meddelande om att en släkting dött på en fest, vederbörande uppvisar stor upprördhet. Kvinnor runt denne person börjar genast att verbalt trösta, sitta nära, klappa om etc etc ....medan en man väljer att ex. ringa efter en anhörig till vederbörande att den borde komma och hämta eller går och hämtar en filt..
Båda sätten är att visa empati..men kvinnornas är mer tydliga medan mannens är mer "praktisk".
Citat:
Jag har mycket att invända mot detta, men nöjer mig med konstaterandet att hela min poäng här ju är att män på gruppnivå inte utgör något hot mot kvinnor. Att detta är en generalisering utifrån en förhållandevis liten undergrupp.
Fast...det kan ju bevisligen män vara, betydligt mer så än kvinnor mot män.
Män har ju skapat och underhållit hela samhällssystem som mer eller mindre förslavat kvinnor.
Män i dessa samhällen säljer glatt sina döttrar till högsbjudande, utnyttjar kvinnor de kan komma åt för sex så fort de bara får möjligheterna... förbjuder glatt kvinnor allt de ger sig själva eller sina söner rätten till etc etc...
exemplen i historiska och nutida patriarkala samhällen är överväldigande.
varenda kvinna vet i benmärgen att så fort det civiliserade samhället försvinner av något skäl pga krig, katastrof eller annat så ligger de jävligt pyrt till för då tar män för sig, tom de där som i fredstider var hur uppfostrade och trevliga som helst.