2024-06-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Gör det? jag tycker nog detta "synnerligen aggressiva" mer är synligt i den europeiska kulturen/ västerländska kulturen. Är det någon kultur som varit och härjat, plundrat, koloniserat, förslavat, sugit ut etc etc så är det ju den västerländska. Idag är vi lite vettigare men på totalen sett så är vi nog värst av alla.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_anthropogenic_disasters_by_death_toll

WW2 ligger i topp och vita har några på topplistan men sen är det mest asiater.

"Atrocities in the Congo Free State", dvs ditt exempel med Leopold, är bara en parantes i jämförelse.
Citera
2024-06-01, 21:03
Medlem
Lösniingen på problemet är att minska andelen män.

Kvinnor är mer fredliga ,eftersom 94% av de som är i fängelser är män.

Politiker kan inte lyssna på giriga kapitalister utan måste göra en lönsamhetsberäkning som gäller alla aspekter av samhället. Mental ohälsa kostar och ska stora delar av den kvinnliga befolkningen gå omkring vara rädd kostar det miljarder och dessutom vill de inte fortplanta om de är rädda.

Fördelar om vi minskar andelen män:

- Bättre mental hälsa , ju fler män desto fler kvinnor mår dåligt. Vilket björndebatten visar.

- Mindre andel kriminella ,männen blir utspädda och har mindre påverkan på samhället.

- Större chans nå klimatmålen , eftersom män påverkar miljön mer ,Sverige har haft en befolkningsminskning senast månaderna på 8000 och det påverkar klimatet positivt fortsätter vi så här kan vi lättare nå klimatmålen. Det gäller bara att inte ge efter för miljöpartiet ,då förstör vi miljön.
Citera
2024-06-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Det är självklart svårt att exakt mäta något så abstrakt som empatisk förmåga, men ser man till denna metastudie så är ungefär var tjugonde person en psykopat. Det är dock, såsom påpekas, en klart högre andel män än kvinnor som har psykopatiska drag. (Det finns förvisso annan forskning som menar att kvinnor är psykopater i lika hög grad som män, men att deras psykopati går under radarn eftersom den tar sig andra uttryck.)

Nja är nog inte mer abstrakt än andra förmågor, intelligens ex.
och "psykopatiska drag" är nog något annat än ren psykopati.

Empati är förmågan att känna med och därmed förstå på en känslomässig nivå vad andra känner.
Denna förmåga kan sen användas för att vara sympatisk eller empatisk med någon eller inte användas, dvs man bortser från kunskapen om någons känslor.
men förmågan är helt grundläggande för mänskligt samspel, så saknar man den är man rejält handikappad.

Och jag tillhör dem som anser att män högst troligt besitter precis samma förmåga till empati som kvinnor, vore väldigt handikappande för män annars, men att män oftare än kvinnor väljer att förbise kunskapen eller använder den på ett mindre synligt sätt, medan kvinnor är mer öppna med sina insikter om någon annans känslor vare sig de nu använder dem positivt eller negativt.

ex. någon får meddelande om att en släkting dött på en fest, vederbörande uppvisar stor upprördhet. Kvinnor runt denne person börjar genast att verbalt trösta, sitta nära, klappa om etc etc ....medan en man väljer att ex. ringa efter en anhörig till vederbörande att den borde komma och hämta eller går och hämtar en filt..
Båda sätten är att visa empati..men kvinnornas är mer tydliga medan mannens är mer "praktisk".

Citat:
Jag har mycket att invända mot detta, men nöjer mig med konstaterandet att hela min poäng här ju är att män på gruppnivå inte utgör något hot mot kvinnor. Att detta är en generalisering utifrån en förhållandevis liten undergrupp.

Fast...det kan ju bevisligen män vara, betydligt mer så än kvinnor mot män.
Män har ju skapat och underhållit hela samhällssystem som mer eller mindre förslavat kvinnor.
Män i dessa samhällen säljer glatt sina döttrar till högsbjudande, utnyttjar kvinnor de kan komma åt för sex så fort de bara får möjligheterna... förbjuder glatt kvinnor allt de ger sig själva eller sina söner rätten till etc etc...
exemplen i historiska och nutida patriarkala samhällen är överväldigande.

varenda kvinna vet i benmärgen att så fort det civiliserade samhället försvinner av något skäl pga krig, katastrof eller annat så ligger de jävligt pyrt till för då tar män för sig, tom de där som i fredstider var hur uppfostrade och trevliga som helst.
Senast redigerad av Merapi 2024-06-01 kl. 21:17.
Citera
2024-06-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_anthropogenic_disasters_by_death_toll

WW2 ligger i topp och vita har några på topplistan men sen är det mest asiater.

"Atrocities in the Congo Free State", dvs ditt exempel med Leopold, är bara en parantes i jämförelse.

Ok nu ska jag vara lite elak igen...

du kan inte jämföra Kongo ( en nation) med andra världskrigets (hela Europa, Ryssland, stora delar av Asien och Nordamerika i fråga om vilket utslag de gett på världspopulationen...

tänk efter lite innan du gör ett inlägg...inte svårare än så.

Ska du överhuvudtaget jämföra dessa saker i "katastrofnivå" så är det närmsta du kan komma att ta det i procent av hela den utsatta andelen människor.
Citera
2024-06-01, 21:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
antal dödande, utrotande, utnyttjande och plågande är väl ett bra kriterium för att beteknas som just farlig för andra.

Du menar alltså att ingen enda kvinna har vistas i den svenska skogen där det lufsar runt björnar?
För jag upprepar fakta:

"De senaste 125 åren har det skett endast två dödsolyckor orsakade av björn i Sverige, 2004 och 2007, då i samband med jakt och hund."
https://rovdjur.se/6-starka-skal-till-att-srf-ar-emot-bjornjakten/

och detta var alltså 2 män.

Ingen kvinna har alltså dött i Sverige av en björn på 125 år och säkert mer än så för låt mig gissa att den som dog för 125 år sen även det var en man.

Jag frågar igen, men denna kunskap hur kan du ens påstå att björnar skulle vara farligare än män för kvinnor?
Speciellt i ljuset av att joooo kvinnor vistas i skogar där björnar också existerar.

Och denna typ av retorik att bygga om frågan så att den plötsligt skulle handla om skolrum eller städer eller scenarion där man står enkom 1 meter från björnar etc etc är alltså ett argumentationsfel.

Frågan har inte lytt så...utan vad vill du helt vara ensam med i skogen en björn eller en man?
alternativt vad vill du helt möta i skogen en björn eller en man....och där alltså "möta" kan tolkas som man vill...tror de flesta fattar att "möta" en björn i 95% handlar om att få syn på en på rätt långt avstånd.

och jo att stöta på ex Ander Eklundh, Umeåmannen eller Örebromannen för att ta några kända exempel på män som vill skada kvinnor vid "horisonten" kan absolut utgöra en allvarlig risk för kvinnor, de skulle med alla säkerhet direkt rikta in sig på dig om du var kvinna vill säga och det "syntes", vilket alltså ingen björn skulle.

Vilket alltså är skälet till att kvinnor svarar som de gör.

Vilket de BÅDE har känslomässig skäl att göra och! logiska och statistiska.
Får man tolka "möta" som man vill så kan man ju tolka det hela så att endera svaret är farligare än det andra, och få till vilket resultat man vill.

Citat:
Trust me här på feminsitforumet..väldigt vanligt.
Det borde inte ens heta feminism utan antifeminism, med tanke på vilka som besitter detta forum och vilka åpsitker som mest syns...läs rubrikerna på TS så fattar du.
Orkar inte kolla rubrikerna, men jag tror dig. Det här är trots allt Flashback.

Citat:
Vad är feminism? Jo div protestvågor mot att kvinnor förtrycks på olika sätt.
1 vågen juridiskt förtryck ( rösträtt, medborgarskap etc)
2 vågen ekonomiskt och sexuellt förtryck ( aborträtt, dagis, könsroller etc)
3 vågen socialt och fortsatt sexuellt förtryck (normer, mera könsroller etc)

Och så håller det på...lite nyare varianter av frågor för varje våg...

svaret på detta jepp...antifeministisk hat mot att kvinnor protesterar mot uppenbara orättvisor....
det får hon inte lov till.
Om du säger att det är vad som motiverar en hel del folk här så kanske det är så, vad vet jag?

Citat:
Reiwa är ett troll....ett ovanligt otrevligt och argt sådant men som sagt totalt renons för någon som helt förmåga debattera sakligt och värdigt i ämnet feminism.
Om han kör samma debatteknik på andra forum är mer än vad jag vet.

nej jag vill inte diskutera någon annan på PM.
jag var bara nyfiken på vad du byggde dina åsikter om Micro på.
och är ju knappast mobbning att du belägger dina åsikter med att plocka fram vad M. alltså ska ha skrivit.
Och noterar att du inte verkar vilja , eller kunna?, ta fram detta.
Ser inte att det skulle vara mindre elakt för att man pekar på konkreta exempel?

Kan? Ja. Vill? Nej.
Citera
2024-06-01, 21:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Just i denna frågan har många män reagerat på ett ungefär likriktat sätt på kvinnors svar på frågan "man vs bear".

Det är alltså gällande just detta ämnet jag kan se ett mönster och kritiserar detta. Många kvinnor svarar "bear" många män svarar med att försöka ogiltigförklara kvinnornas svar genom att ta fram statistik på björnattacker och liknande. Istället för att bara acceptera att inom gruppen kvinnor finns det stor erfarenhet av ett omfattande sexuellt våld, kontroll och tvång jämfört med inom gruppen män.
Det är alltså okej för en kvinna att diskutera från sitt perspektiv, men inte okej för en man att diskutera från ett annat perspektiv?

Jag håller inte med. Båda får acceptera varandras syn på det hela.

Citat:
Jag vet. Det var antifeministernas syn jag beskrev och inte min egen.

Jaha så några enstaka kvinnor på sociala medier ställer sig frågande till att majoriteten kvinnor svarar "bear"?
Och några kvinnor på sociala medier svarar "bear."

Citat:
Jag gnäller bara när någon blir mobbad.
Du gjorde själv samma sak, så då är du väl mobbare själv, då.

Citat:
Fast nu spelar du bara lite småkorkad.
If you say so.

Citat:
Fråga får man absolut göra, men detta är inget jag överhuvudtaget lagt märke till så har inget bra och förklarande svar att ge.
Hehehe, okej, tackar för svaret!
Citera
2024-06-01, 21:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det här är lite talande för hur somliga män fungerar.
De får ett tydligt avvisande, jag är inte intresserad av mer interaktion med dig. Dvs ett nej.
Istället för att acceptera det och lägga ner så blir det till en ren fixering att på något sätt få uppmärksamhet.

Och vi kan ju säga att omdömena herrn ger om mig när han pratar om mig med andra användare knappast håller någon hög nivå - de sprutar av kränkthet och oförmåga att acceptera att jag inte kommer ändra uppfattning bara för att han som man tycker min uppfattning är fel.

En människa som inte ens kan släppa, utan snarare ökar sin fixering, i ett sammanhang där det finns andra är inte en främmande man jag vill träffa vare sig i skogen eller någon annanstans.

Däremot är det här ett talande exempel på hur somliga (alltför många) män bemöter kvinnor på nätet, i samhället och sannolikt också i skogen.

31 maj kl.00.35

(FB) Hellre möta en björn i skogen än en främmande man-debatten

31 maj kl.00.36

31 maj kl.15:11
Citerar mig av någon underlig anledning.

31 maj kl.15:26
Svarar på en konversation som jag har med annan användare

31 maj kl.15:48

31 maj kl.16:54

31 maj kl.21:38

31 maj kl.21:45

31 maj kl.22:44

31 maj kl.23:22

1 juni kl.02:00

1 juni kl.11:06
Kommenterar mig till en annan användare - samt svarar på en konversation som jag har med annan användare

1 juni kl.11:27
Kommenterar mig till en annan användare

1 juni kl.11:29

1 juni kl.11:40
Kommenterar mig till en annan användare (första stycket)

1 juni kl.12:10
Kommenterar mig till en annan användare (andra stycket)

1 juni kl.13:15
Kommenterar mig till en annan användare - samt svarar på en konversation som jag har med annan användare

1 juni kl.13:39

1 juni kl.14:06
Kommenterar mig till en annan användare Försöker väl vädja till Merapi genom att lismande berätta att han nog inte tycker lika illa om henne som han tycker om mig -- lite humor faktiskt, Merapi blev nog riktigt smickrad ;D

1 juni kl.14:20

1 juni kl.14:45
Det här är ett diskussionsforum. Vill man inte diskutera med någon så är det bara att inte göra det.

Jag struntar i din uppfattning i frågan, och är inte det minsta kränkt. Du verkar ha en oförmåga att förstå att folk inte automatiskt blir kränkta bara för att du tycker annorlunda. Faktum är att de flesta nog inte bryr sig, och inte kunde bli mindre kränkta.

Du har lagt ner en stor mängd tid och text på att kartlägga och länka individuella inlägg, och kallar någon annan för fixerad. Din självinsikt är inte direkt på topp.

Lite kul att du tycker att det är "lismande" att säga något som inte är fientligt till någon annan. Det säger en del om din syn på mänskliga interaktioner. För övrigt tror jag inte Merapi bryr sig för fem öre om vad jag tycker om henne. Varför skulle hon det?

Hela det här inlägget visar på en ganska konstig fixering vid vad andra gör, tycker, tänker, din syn på deras känsloliv, om de känner sig kränkta eller ej... Du måste inse att de flesta människor inte tar ett diskussionsforum online på samma allvar som du gör. Inläggen här har i allmänhet mer eller mindre noll känslomässig effekt på de flesta.
Citera
2024-06-01, 21:27
Medlem
[quote=Kallebrogen|88444511]
Citat:
Får man tolka "möta" som man vill så kan man ju tolka det hela så att endera svaret är farligare än det andra, och få till vilket resultat man vill.

"som man vill"?

ett möte är ett möte, det jag gör är att även räkna det som ett möte om det bara är björnen som möter en människa medan andra bara verkar räkna det som ett möte om människan märker det.

Om bara björnen noterar "mötet" så är det likförbannat ett möte och ska självklart ingå i räkningen på alla tillfällen som björnar valt att inte skada människor den stött på.

Orkar inte kolla rubrikerna, men jag tror dig. Det här är trots allt Flashback.

Om du säger att det är vad som motiverar en hel del folk här så kanske det är så, vad vet jag?

Citat:
Ser inte att det skulle vara mindre elakt för att man pekar på konkreta exempel?

Kan? Ja. Vill? Nej.

Mindre elakt för att då kan alla se att det du påstår inte stämmer ex.

eller kan inte. för det finns inget att visa.
Citera
2024-06-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ok nu ska jag vara lite elak igen...

du kan inte jämföra Kongo ( en nation) med andra världskrigets (hela Europa, Ryssland, stora delar av Asien och Nordamerika i fråga om vilket utslag de gett på världspopulationen...

tänk efter lite innan du gör ett inlägg...inte svårare än så.

Ska du överhuvudtaget jämföra dessa saker i "katastrofnivå" så är det närmsta du kan komma att ta det i procent av hela den utsatta andelen människor.
Ja, du är nedlåtande och elak i varenda inlägg du skriver, oavsett hur artig man är när man skriver till dig, det vet jag redan.

Kongo var en artificiell skapelse som ägdes privat av kung Leopold. Det är ganska långt ifrån vad man normalt menar när man säger nation, men det är en av betydelserna så jag låter bli att påpeka det.

Men oavsett, jag länkar alltså till en Wikipedia-artikel och du läser inte ens den utan du tycker att du vet bättre själv och avfärdar alla argument som vanligt.

Det sammanfattar hela dig perfekt, tycker jag.
Citera
2024-06-01, 22:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
"som man vill"?

ett möte är ett möte, det jag gör är att även räkna det som ett möte om det bara är björnen som möter en människa medan andra bara verkar räkna det som ett möte om människan märker det.

Om bara björnen noterar "mötet" så är det likförbannat ett möte och ska självklart ingå i räkningen på alla tillfällen som björnar valt att inte skada människor den stött på.
Det var en ovanlig definition av "möte" som jag aldrig stött på tidigare. Jag menar ponera följande konversation:
"Jag mötte grannen igår."
"Jaha, hur var det med honom?"
"Ingen aning, jag såg honom gåendes typ 100 meter bort när jag stod på balkongen."
"???"

Eller ännu bättre:
"Jag mötte dig i skogen igår."
"Eh, va?"
"Ja, jag såg dig en bit bort när jag var ute och joggade, men jag svängde av på en annan stig innan vi stötte på varandra så jag tror inte du såg mig."
"Vafan?"

Citat:
Mindre elakt för att då kan alla se att det du påstår inte stämmer ex.

eller kan inte. för det finns inget att visa.
Vill du tro det så får du tro det.
Citera
2024-06-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ja, du är nedlåtande och elak i varenda inlägg du skriver, oavsett hur artig man är när man skriver till dig, det vet jag redan.

Kongo var en artificiell skapelse som ägdes privat av kung Leopold. Det är ganska långt ifrån vad man normalt menar när man säger nation, men det är en av betydelserna så jag låter bli att påpeka det.

Men oavsett, jag länkar alltså till en Wikipedia-artikel och du läser inte ens den utan du tycker att du vet bättre själv och avfärdar alla argument som vanligt.

Det sammanfattar hela dig perfekt, tycker jag.

Du använde en wikpediartikel om inverkan på världpopulationen i helt fel syfte...
man kan inte bara länka vad som helst och mena att man har bevis för något.
och jag har redan förklarat varför det var fel.

Kongo är ett område med historia av div. riken och säkert även olika folk. Europeerna klaffsade in där och beteende sig som svin, och hade alltså ihjäl och stympade mellan 10-15 miljoner människor på ett område som inte är i närheten av det område som andra världskriget härjade.
dessa två historiska händelser räknas också upp i olika tabeller vilket säger något.
I din egen länk så ligger detta historiska skede på plats 4 i tabellen
"Abuse of workers, forced laborers and slaves"

och ska du alltså jämföra någon motsvarighet i omfattning ( antal drabbade) med ett krig så är 30 åriga kriget närmast.

vilket säger en hel del.
Citera
2024-06-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det var en ovanlig definition av "möte" som jag aldrig stött på tidigare. Jag menar ponera följande konversation:
"Jag mötte grannen igår."
"Ingen aning, jag såg honom gåendes typ 100 meter bort när jag stod på balkongen."
"???"

Du defilerar alltså möten med björnar på samma sätt som möten med människor?

"Jag mötte en björn igår."
"???"
Möten mellan människor är självklart något helt annat än möten med djur.. eller tåg, eller väderfenomen...

säger sig självt.
Senast redigerad av Merapi 2024-06-01 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in