2024-05-20, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Det är inte en "högre makt" som räddar dig vid en bilolycka, utan läkaren. Tro på läkaren, tro på medicinen.
Jag tror att en högre makt förhoppningsvis räddar min själ.
Citera
2024-05-20, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför ska man över huvud taget behöva tro att det finns "en högre makt"?

Själv tycker jag att det är skrattretande att tro att det som beskrivs i t.ex. Bibeln skulle vara hur "en högre makt" skulle ha agerat.

Varför skulle en högre makt ge fri vilja och samtidigt kräva blind trohet och att man följer strikta regler? Att strikt följa regler är inte att agera efter fri vilja, det är att vara lydig och göra som man blir tillsagd och inget annat. Och om det enda som den fria viljan då gäller är huruvida du väljer att följa reglerna eller inte, då är ju en fri vilja inte en gåva, utan en förbannelse om utnyttjandet av den fria viljan till något annat än vad reglerna anger skulle leda till bestraffning.

Och varför skulle en högre makt behöva vara svartsjuk på "andra gudar"? Det är heller inte logiskt, varför skulle en "högre makt" behöva få uppmärksamhet och bli tackad hela tiden? Det är ju snarare tecken på narcissism.

Varför skulle en högre makt ge ett land i gåva till sitt folk, men att detta folk då skulle behöva stjäla det landet från dem som bodde där? Kunde denna "högre makt" inte ens klara en så enkel sak?

Det finns mycket i Bibeln som inte beskriver någon "högre makt", utan snarare en individ som är långsint, bestraffande, hämndlysten, narcissistisk, sadistisk, orättvis och blodtörstig, men själv påstår sig vara älskande och barmhärtig. Tycker du att det är något som passar in på en "högre makt", eller är det inte snarare ganska mänskliga attribut och snarare passar in på någon som är bipolär eller psykopatisk?

Bättre att tro på dig själv och ordspråket "Gud hjälper den som hjälper sig själv" istället för att lägga ansvaret för vad som händer dig på någon annan. Med tro på sig själv så menar jag naturligtvis inte att man ska ha en överdriven tro på sig själv, utan helt enkelt bara att man ska tro på att man kan göra det man föresätter sig att göra. Tvivlar man så går det trögt, men om man har en övertro på sig själv så springer man in i väggen, så var realistisk. Tro inte att du kan bli svensk mästare på en gång, ta det ett steg i taget och börja på den lägsta nivån och ta dig uppåt. Någon gång längs vägen kommer du att inse hur långt du sannolikt kan komma att ta dig, men saknar du tro på dig själv redan från början så kommer du inte långt alls.

Att be något "högre väsen" om hjälp brukar inte fungera, annat än för dem som "nått botten" och behöver en livlina att ta sig upp med. Men det faktum att det då egentligen inte spelar någon större roll vilken "livlina" de väljer visar att det inte är vad de väljer utan att de väljer att ändra på något över huvud taget som hjälper. Någon som nått botten kan välja kristendom, islam, ett 12-stegsprogram, Narconon, New Age eller att helt enkelt kasta en gammal tro över bord helt och från det beslutet få den kraft som krävs för att börja få ordning på sitt liv. Det är då egentligen beslutet att faktiskt göra något annorlunda som hjälper och det spelar egentligen inte så stor roll vad de väljer, bara att de väljer att börja ändra på sitt liv.
När det gäller min själ så hoppas jag att en högre makt räddar den.
Citera
2024-05-20, 10:15
Medlem
Citat:
Och du har tydligen missat följande:
Joh 20:29
Jesus sa: ”Är det för att du har sett mig som du tror? Lyckliga är de som inte har sett och ändå tror.”

Här sägs att det är bäst att tro på Jesus utan att någonsin ha sett honom, och att alltså ändå tro.

Och även 1 Pe 1:8-9:
"Honom älskar ni utan att ha sett honom, och fastän ni ännu inte ser honom, tror ni på honom och jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje, när ni nu är på väg att vinna målet för er tro: era själars frälsning."

Även här uppmuntras troende att älska och tro på Jesus trots att de aldrig har sett honom.

Rom 10:17:
"Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord."

Tron kommer genom att höra och ta till sig Guds ord, inte genom att bevittna mirakel eller något annat "bevis".

Så, nej Bibeln säger inte alls alltid att tro kräver bevis, det har du fått om bakfoten.

Jag har inte missat dessa skriftställen. Ja det är mycket bättre att tro utan att ha sett övernaturliga underverk. Jag har inte sett ett enda övernaturligt underverk, ändå tror jag.

Dessa skriftställen talar inte om att tro utan att få bevis. Att "höra och ta till sig Guds ord" som du säger handlar om att höra sanningen om vår värld, fakta om du så vill, bevis för hur verkligheten är beskaffad och bli övertygad om att Gud existerar.

I vår tid får vi inte bevis i form av att Gud visar sig genom övernaturliga kraftgärningar, däremot är Guds ord sanning:

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

Och det är genom sanning/fakta/bevis som gör en människa fri, och det leder till en tro:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«" (Joh 8:32 Bibel2000)
Citera
2024-05-20, 10:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så du vill tillämpa någon sorts dubbelmoral och bara se det som sant när det gäller tro på gudar och inte tro på skogsandar. Okej, noterat.

"Skogsandar" är inte nödvändigtvis en fråga om folktro utan kan handla om naturfolkens relation till naturen och ekosystemet till exempel.

"Dubbelmoral" passar inte in i sammanhanget. Antar att det var ett personangrepp.
Citera
2024-05-20, 10:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Hellre en barnslig och saklig nivå än att flumma ut till något helt irrelevant eller att begränsa till enbart vad du vill förhålla dig till när det inte ens i så fall gäller som vettigt argument.

Att kalla mina argument för "flum" är väl inte att bemöta det på saklig nivå?
Citera
2024-05-20, 11:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Låter som en ursäkt för att slippa vara rationell.

Varför skulle man vilja "slippa" vara rationell?
Det är ju snarare så att det rationella tänkandet har en begränsad räckvidd.
Därför kompletterar vi med tilliten till sånt vi inte direkt kan se.
Det har inget med vidskepelse att göra.
Citera
2024-05-20, 11:25
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vad är det för skillnad?

Folktro är skrock och vidskepelse och består vanligtvis av löst sammankopplade, ofta grundlösa, övertygelser.
Teologi använder ofta rationellt och kritiskt tänkande för att förstå och förklara metafysiska frågor.
Citera
2024-05-20, 11:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att påståendet "Tron är det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se" är korrekt.

Det jag menar är att det enda man möjligen skulle kunna säga är att det faktum att folk tror kan ses som en möjlig indikation på att det kan finnas något som man inte kan se, inte att det bevisligen skulle finnas något som man inte kan se eller ens vad detta något som man inte kan se skulle vara.

Alltså, människan har genom tiderna hittat på så otroligt många olika saker att tro på när det gäller det övernaturliga att denna tro i sig inte kan vara något bevis på annat än att folk har en benägenhet att tro en massa konstiga saker. Denna benägenhet hos människan att tro en massa konstiga saker kan i sin tur ses som att det kanske finns något övernaturligt bakom det faktum att folk tror, men eftersom en så ofantligt stor mängd av vad folk har trott om det övernaturliga har visat sig vara helt felaktigt så är tro i sig inte något bevis på något annat än att folk har en benägenhet att tro på det övernaturliga, inte att det faktiskt skulle finnas något övernaturligt.

Jag tror inte på "övernaturligt". Och om du inte heller gör det så kan vi spara bokstäver genom att skippa den delen helt här.
Jag försökte som sagt avstyra "tomtar-och-troll-pratet" från start.
Är vi klara med den biten nu?
Citera
2024-05-20, 11:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Mycket undanflykter, ingen demonstration av metod.
Du har ingenting.
När är det dags att erkänna att det är fria fantasier från din sida?
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.
(Rom 1:18-20)
Citera
2024-05-20, 12:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Om du menar är jag rädd för att något i Bibeln ska vara sanning, nej, inte speciellt. Jag tänker aldrig på den.
Så 1) det händer att du tänker på Bibeln, för du är inte speciellt rädd för att något i Bibeln ska vara sanning, och 2) du är rädd för Bibeln.
Citera
2024-05-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Säg snarare att den bygger på att ni tror ni har bevis. Utomstående är inte imponerade av dessa.

Visst kan jag säga så. Kan du själv säga att du tror att du har rätt, eller menar du att du alltid vet att du har rätt?
Citera
2024-05-20, 13:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och detta verkar du aldeles tvärsäker på.
Japp. Du skulle ju kunna fråga någon troende vad det faktiskt är dom tror på. Men det vill du ju inte eftersom du förmodligen redan vet att din egen världsbild då skulle krossas.
Du skulle till exempel kunna fråga Diploid som varit med här i tråden. Han tror att jorden är 6000 år gammal. Vilket till och med du borde kunna erkänna är synnerligen osant.

Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag tror att en högre makt förhoppningsvis räddar min själ.
Men det finns ju inte heller nån anledning till att tro på en själ. Så varför hitta på en högre makt för att rädda nått annat som man också har hittat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in