Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Och du har tydligen missat följande:
Joh 20:29
Jesus sa: ”Är det för att du har sett mig som du tror? Lyckliga är de som inte har sett och ändå tror.”
Här sägs att det är bäst att tro på Jesus utan att någonsin ha sett honom, och att alltså ändå tro.
Och även 1 Pe 1:8-9:
"Honom älskar ni utan att ha sett honom, och fastän ni ännu inte ser honom, tror ni på honom och jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje, när ni nu är på väg att vinna målet för er tro: era själars frälsning."
Även här uppmuntras troende att älska och tro på Jesus trots att de aldrig har sett honom.
Rom 10:17:
"Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord."
Tron kommer genom att höra och ta till sig Guds ord, inte genom att bevittna mirakel eller något annat "bevis".
Så, nej Bibeln säger inte alls alltid att tro kräver bevis, det har du fått om bakfoten.
Jag har inte missat dessa skriftställen. Ja det är mycket bättre att tro utan att ha sett övernaturliga underverk. Jag har inte sett ett enda övernaturligt underverk, ändå tror jag.
Dessa skriftställen talar inte om att tro utan att få bevis. Att "höra och ta till sig Guds ord" som du säger handlar om att höra sanningen om vår värld, fakta om du så vill, bevis för hur verkligheten är beskaffad och bli övertygad om att Gud existerar.
I vår tid får vi inte bevis i form av att Gud visar sig genom övernaturliga kraftgärningar, däremot är Guds ord sanning:
"
Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)
Och det är genom sanning/fakta/bevis som gör en människa fri, och det leder till en tro:
"
Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«" (Joh 8:32 Bibel2000)