2024-05-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det rör sig säkert folk efter stigarna någon gång - beroende på om du följer viltstig eller stig trampad av människa. Däremot kan man gå i timmar i skogen utan att se någon annan. Det vill säga det är inte trafikerat i skogen som på en led/anlagd bana.

Det var ett exempel på ditt eget påstående
"Om man nu ska våldföra sig på någon är det ju rätt smidigt att släpa de från en led en bit bort där ingen jävel någonsin är i princip."

Han plockade henne på spåret och släpade henne därifrån. Ingen lång bit, men det krävs inte heller för att det skall bli en isolerad obefolkad plats.
Man fick leta efter kroppen - det var inte så att nästa joggare sprang över den. Hennes föräldrar passerade platsen efter henne.

Det var onsdagen den femte augusti som Ida efterlystes av hennes familj då hon inte kom hem efter en löprunda. Hon hittades senare död i närheten av motionsspåret. Enligt polisen ska hennes föräldrar också ha varit ute och sprungit men 30 minuter efter henne då hon ville springa helt själv.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/809824-19-aringen-erkanner-mordet-pa-21-ariga-ida

I denna länk ser du bilder på vart han släpade henne, och var kroppen låg. Det var en kort bit in i skogen - och det räckte för att hennes föräldrar och andra inte skulle se henne.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/820798-1-joggingspar-upplands-vasby-mord-valdtakt-ida

Exemplet med joggingspåret talar för övrigt FÖR och inte MOT att man skall hålla sig borta från främmande män i skogen, även på icke-isolerade platser.

Det var ju exakt det jag menade. Även om det rör sig en hel del folk längs en led, joggingspår eller vad det nu är så kan man lätt släpa någon därifrån och det blir då ändå ganska isolerat. Det var liksom exakt det som var min poäng från början. Ändå rör sig folk, även kvinnor på liknande ställen ofta.
Citera
2024-05-20, 13:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Eftersom alla kvinnor inte kan svara på frågan så utelämnar man en stor andel av frågeobjekten från undersökningen. Därmed får man inte ett statistiskt relevant urval. Undersökningen blir därför värdelös. Jag bryr mig inte om att du inte vill möta en främmande man, men jag ifrågasätter relevansen av undersökningen.
Det finns inga undersökningar som görs genom att en hel befolkning svarar på dem. Man utgår ifrån ett urval som sedan kan generaliseras till den befolkning/grupp som gruppen är representativ för.

Citat:
Varför tror du att SCB kämpar med näbbar och klor för att få svar av personer som absolut inte vill svara?
Det gör de inte. Tvärtom vill man inte svara och lämnar blankt så utövas ingen påtryckning alls. Svarar man inte kan man få påminnelse, men det handlar om att man kan ha glömt bort undersökningen, inte att de försöker tvinga fram svar.
De som tagits med i undersökningen och aktivt eller passivt väljer att inte svara hamnar helt enkelt i gruppen "bortfall" - och redovisas för sig.
Citera
2024-05-20, 13:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det var ju exakt det jag menade. Även om det rör sig en hel del folk längs en led, joggingspår eller vad det nu är så kan man lätt släpa någon därifrån och det blir då ändå ganska isolerat. Det var liksom exakt det som var min poäng från början. Ändå rör sig folk, även kvinnor på liknande ställen ofta.
Ja, vad har det med saken att göra?
Citera
2024-05-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ja, vad har det med saken att göra?

Det är konstigt att kvinnor väljer att röra sig där de vad jag tror oftare stöter på män än björn.
Citera
2024-05-20, 14:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är konstigt att kvinnor väljer att röra sig där de vad jag tror oftare stöter på män än björn.
Det är väl ännu konstigare att män går utanför dörren då, för de löper ju mycket högre risk att dödas. Är de helt körda i pallet?

Det fortfarande så att man inte kan sluta leva - men man måste alltid förhålla sig till de risker som finns.
Fattar du verkligen inte det enkla.?
Citera
2024-05-20, 14:07
Medlem
Citat:
Det är väl ännu konstigare att män går utanför dörren då, för de löper ju mycket högre risk att dödas. Är de helt körda i pallet?

Det fortfarande så att man inte kan sluta leva - men man måste alltid förhålla sig till de risker som finns.
Fattar du verkligen inte det enkla.?

Min poäng från allra första början var att man inte ska oroa sig i onödan. Ska man göra adekvata riskbedömningar av något så enkelt som en skogspromenad blir det ganska lite liv kvar.
Citera
2024-05-20, 14:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Min poäng från allra första början var att man inte ska oroa sig i onödan. Ska man göra adekvata riskbedömningar av något så enkelt som en skogspromenad blir det ganska lite liv kvar.
Det är lätt att ha den poängen när man inte är kvinna. En kvinna kan i princip aldrig oroa sig i onödan - eftersom hon inte vem som kan vara förövare.
Att välja björn framför främmande man är därför både adekvat och logiskt.

Självklart gör man riskbedömningar även vid skogspromenader.
Citera
2024-05-20, 14:14
Medlem
Citat:
Det är lätt att ha den poängen när man inte är kvinna. En kvinna kan i princip aldrig oroa sig i onödan - eftersom hon inte vem som kan vara förövare.
Att välja björn framför främmande man är därför både adekvat och logiskt.

Självklart gör man riskbedömningar även vid skogspromenader.

Men om
"Det är väl ännu konstigare att män går utanför dörren då, för de löper ju mycket högre risk att dödas."

vilket jag gissar stämmer? Fler män dör ju av allt möjligt även våld skulle jag tro. Kan ju ja ha den poängen lika mycket som alla andra.
Citera
2024-05-20, 14:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men om
"Det är väl ännu konstigare att män går utanför dörren då, för de löper ju mycket högre risk att dödas."

vilket jag gissar stämmer? Fler män dör ju av allt möjligt även våld skulle jag tro. Kan ju ja ha den poängen lika mycket som alla andra.
Min poäng var det orimliga i att tro eller förvänta sig att kvinnor skulle undvika alla risker. Det går inte att leva om man skall göra det.
Det är däremot skilt ifrån att man inte kan försöka minimera risker så långt det rimligen går utan att förneka sig själv att vara delaktig i livet utanför hemmet.
Citera
2024-05-20, 14:23
Medlem
Citat:
Min poäng var det orimliga i att tro eller förvänta sig att kvinnor skulle undvika alla risker. Det går inte att leva om man skall göra det.
Det är däremot skilt ifrån att man inte kan försöka minimera risker så långt det rimligen går utan att förneka sig själv att vara delaktig i livet utanför hemmet.

Nej självklart inte. Jag är övertygad om att det är direkt kontraproduktivt att fundera allt för mycket kring riskerna med skogspromenader. Det är väl större risk för en kvinna att bli skadad hemma, varför itne fundera mer på det
Citera
2024-05-20, 14:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej självklart inte. Jag är övertygad om att det är direkt kontraproduktivt att fundera allt för mycket kring riskerna med skogspromenader. Det är väl större risk för en kvinna att bli skadad hemma, varför itne fundera mer på det
Varför har du sånt behov av att styra kvinnors tankar?
Citera
2024-05-20, 14:36
Medlem
Citat:
Nu gavs inget tredje alternativ, utan svaret är mellan två möjliga - sen står det givetvis respondenten fritt att inte svara.

Att ha givna svarsalternativ är för övrigt inte ovanligt alls i undersökningar.

Jag vill inte möta främmande män i skogen - vad har du svårt att förstå?
Bra för jag som kille vill inte möta en grupp män ensam i skogen vem vet de kanske psykopater eller nåt liten chans men ändå !

Vad är lösningen? jag försiktig hör jag en grupp prata tar jag annan väg ,eller går lite snabbare dvs jag undviker risker fast jag har lika "rätt" vara där logiskt tycker jag 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in