2024-05-19, 22:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det där är folktro. Inte teologi.

Så du vill tillämpa någon sorts dubbelmoral och bara se det som sant när det gäller tro på gudar och inte tro på skogsandar. Okej, noterat.
Citera
2024-05-19, 22:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte enbart detta skriftställe som talar om bevis innan man kan börja tro.

T.ex. säger Jesus att om människor inte får bevis i form av övernaturliga under, så tror dom inte:

"Jesus sade till honom: »Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.«" (Joh 4:48 Bibel2000)

Och judarna i Beroia började inte tro förrän dom forskade i bibeln för att "se om det stämde"/om det fanns bevis för vad som sades:

"Judarna i Beroia var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro" (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Oavsett så bygger Jehovas vittnens tro på bevis:
4 En del tänker att begreppet ”tro” handlar om att tro på något utan att ha bevis. Men det är inte det Bibeln menar med tro. (Läs Hebréerna 11:1 och fotnoten.) Tron på verkligheter som man inte kan se, som tron på Jehova, Jesus och Guds rike, bygger på övertygande bevis. (Hebr. 11:3) Ett Jehovas vittne som är biokemist sa så här: ”Vår tro är inte blind, och vi blundar inte för vetenskapliga fakta.”
https://www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/vakttornet-studieupplagan-augusti-2021/St%C3%A4rk-din-tro-p%C3%A5-Skaparen/#p10

Så du motiverar ditt missförstånd med att hänvisa till andra ställen där det står som du påstår?

Det gör inte att det du skrev blir rätt, bara att det står som du skrev på andra ställen.
Citera
2024-05-19, 22:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Tankar och medvetande var exempel på "verkligheter man inte kan se".
Medvetandet kan betraktas som en kollektiv agent för dina neuroner.

På samma sätt kan man se att sociala interaktioner skapar kollektiva agenter genom trossystem.
Det är så religion och ideologi funkar.

Jag tycker att bibelcitatet uttrycker denna princip väldigt bra.

Men jag påpekade inledningsvis att den materialistiskt orienterade inte kommer att uppfatta detta.
Istället kommer en sådan person att tolka texten som att den handlar om tro på tomtar och troll.

Nu har du blivit flummarion igen.

Att tankar och annat skulle vara "verkligheter som man inte kan se" är helt irrelevant, så jag förstår inte alls vart du vill komma med det.

Tron är det tydliga beviset på att det finns tankar och sociala interaktioner.

Nej, det är knappast så det är menat, så varför försöker du flumma till det?

Jag börjar tro att du med ditt flummande bara är ett troll som försöker att se hur mycket det går att sudda ut gränserna och komma bort från ämnet utan att det märks alltför mycket.

Någon nytta till diskussionen ser jag i alla fall inte.
Citera
2024-05-19, 23:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Se där, precis som jag förutsåg och försökte undvika genom att använda ordet "faith" …
Du tar ner diskussionen på en barnslig nivå tycker jag.

Hellre en barnslig och saklig nivå än att flumma ut till något helt irrelevant eller att begränsa till enbart vad du vill förhålla dig till när det inte ens i så fall gäller som vettigt argument.

Eller kan du förklara hur påståendet Tron är det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se skulle vara korrekt?

Alltså, snarare än att säga "Tron är ett tydligt tecken på att det kan finnas verkligheter som man inte kan se"?

Förstår du den skillnaden?
Citera
2024-05-20, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så du motiverar ditt missförstånd med att hänvisa till andra ställen där det står som du påstår?

Det gör inte att det du skrev blir rätt, bara att det står som du skrev på andra ställen.

Det bekräftar att min/Jehovas vittnens tolkning av skriftstället är rätt, bibeln är inte motsägande även om ni ateister vill att det ska vara så.
Citera
2024-05-20, 07:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det bekräftar att min/Jehovas vittnens tolkning av skriftstället är rätt, bibeln är inte motsägande även om ni ateister vill att det ska vara så.

Nej.

Att det finns andra ställen som påstår att andra specifika personer krävt bevis innan de trott innebär inte automatiskt att detta ställe också betyder det. Det gör det inte.

Men, det är klart, om du är så språkligt borttappad att du tror det så förstår jag varför du blivit ett troget vittne.

Det första citatet du gav har du tydligen inte förstått är ett påstående om att Jesus valde att göra ett under därför att han visste att just de personerna inte skulle tro utan att först ha fått bevis, det är inte alls ett påstående om att "det alltid är så" eller att "det är så det ska vara", så nej, det citatet betyder inte alls att människor inte kan tro utan att först ha fått bevis, det betyder bara att det finns personer som är sådana.

Det andra citatet handlar om vissa judar, och att de började att tro först efter att ha jämfört med gamla texter. Det är alltså heller inte en situation som gäller alla och det står heller inte ens att alla som gjorde så blev troende.

Och du har tydligen missat följande:
Joh 20:29
Jesus sa: ”Är det för att du har sett mig som du tror? Lyckliga är de som inte har sett och ändå tror.”

Här sägs att det är bäst att tro på Jesus utan att någonsin ha sett honom, och att alltså ändå tro.

Och även 1 Pe 1:8-9:
"Honom älskar ni utan att ha sett honom, och fastän ni ännu inte ser honom, tror ni på honom och jublar i obeskrivlig, himmelsk glädje, när ni nu är på väg att vinna målet för er tro: era själars frälsning."

Även här uppmuntras troende att älska och tro på Jesus trots att de aldrig har sett honom.

Rom 10:17:
"Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord."

Tron kommer genom att höra och ta till sig Guds ord, inte genom att bevittna mirakel eller något annat "bevis".

Så, nej Bibeln säger inte alls alltid att tro kräver bevis, det har du fått om bakfoten.
Senast redigerad av Smeso 2024-05-20 kl. 07:05.
Citera
2024-05-20, 08:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
yeah
Inget svar men du var tvungen att skriva något, tydligen. Sad
Citera
2024-05-20, 08:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
du fortsätter att tänka materialistiskt, efter devisen "der mensch ist was er ißt"
materialister demonstrerar lite varstans 1 maj,
kanske även (in)humanetikerna någonstans någon gång
jag har inga planer på att demonstrera

den Heliga Skrift övertygar om sig själv
det ligger i sakens natur
det är ju Guds verbalinspirerade ord

Mycket undanflykter, ingen demonstration av metod.
Du har ingenting.
När är det dags att erkänna att det är fria fantasier från din sida?
Citera
2024-05-20, 08:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varje individ har ett eget ansvar att söka efter sanningen, och det är Gud som avgör i slutändan vem som har rätt och vem som har fel, det är Gud som i slutändan avgör vad som är gott och ont.
Cop out.

Citat:
Metoden är logik, bevis och argument som resulterar i en övertygelse, en tro om att Gud existerar och är relevant:

"Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)
Ingen vidare metodologi, mao.
Förväntan om det man hoppas på. Låter som fantasier med mycket ursäkter för mig.
Citat:
Och det är du helt säker på?
Jag är hundra procent säker på att jag tycker att det låter som floskler, ja.
Om du menar är jag rädd för att något i Bibeln ska vara sanning, nej, inte speciellt. Jag tänker aldrig på den.
Citera
2024-05-20, 08:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Den där meningen uttrycker en logisk princip som människor med ett för materialistiskt synsätt är blinda för, skulle jag säga.
Låter som en ursäkt för att slippa vara rationell.
Citera
Bannlyst
Vad ska man tro på om man inte tror på en högre makt?
Citera
Avstängd
Citat:
Oavsett så bygger Jehovas vittnens tro på bevis:
Säg snarare att den bygger på att ni tror ni har bevis. Utomstående är inte imponerade av dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in