2024-05-20, 05:55
Medlem
DrJolls avatar
Det går inte att titta på. Det verkar i huvudsak enbart handla om de så kallade experterna, att de ska få uppfostra dem. Ungefär som det är en slags uppfostringsanstalt för konfirmander. Så enormt präktigt och tamt. Ungefär som att det hela är gjort av psykiatrin, svenska kyrkan, socialstyrelsen och folkhälsomyndigheten. Deltagarna och experterna djupanalyserar små fjuttiga obetydliga händelser, som att jaha de lyssnar på olika musik, och gillar inte samma lampa, hur ska det kunna fungera då? Och deltagarna står å kramas på helt folktomma ställen som en parkering intill en grind vid en åker. Allting känns enormt deprimerande, känns nästan som ett barnprogram. Deltagarna är enormt tafatta, som om de tidigare bara fått en puss på kinden eller nåt. Om man jämför med t ex den australiska versionen, då blir den svenska versionen ännu mer bisarr. Den australiska är tusen gånger bättre, det är, ja det går inte ens att jämföra, som om det är på olika planeter. Det är så pinsamt, tycker synd om deltagarna i den svenska varianten. Och det är också så få avsnitt, I de andra t ex i den amerikanska eller australiska är det över 20 avsnitt och de är också nästan två timmar långa. Det är underhållning på riktigt. Inte för att jag brukar kolla på det så oerhört mycket alls. Jag bara reagerade över den häpnadsväckande skillnaden.
Citera
2024-05-20, 06:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Det går inte att titta på. Det verkar i huvudsak enbart handla om de så kallade experterna, att de ska få uppfostra dem. Ungefär som det är en slags uppfostringsanstalt för konfirmander. Så enormt präktigt och tamt. Ungefär som att det hela är gjort av psykiatrin, svenska kyrkan, socialstyrelsen och folkhälsomyndigheten. Deltagarna och experterna djupanalyserar små fjuttiga obetydliga händelser, som att jaha de lyssnar på olika musik, och gillar inte samma lampa, hur ska det kunna fungera då? Och deltagarna står å kramas på helt folktomma ställen som en parkering intill en grind vid en åker. Allting känns enormt deprimerande, känns nästan som ett barnprogram. Deltagarna är enormt tafatta, som om de tidigare bara fått en puss på kinden eller nåt. Om man jämför med t ex den australiska versionen, då blir den svenska versionen ännu mer bisarr. Den australiska är tusen gånger bättre, det är, ja det går inte ens att jämföra, som om det är på olika planeter. Det är så pinsamt, tycker synd om deltagarna i den svenska varianten. Och det är också så få avsnitt, I de andra t ex i den amerikanska eller australiska är det över 20 avsnitt och de är också nästan två timmar långa. Det är underhållning på riktigt. Inte för att jag brukar kolla på det så oerhört mycket alls. Jag bara reagerade över den häpnadsväckande skillnaden.

Intressant. Jag har varit inne på liknande funderingar. Är detta blott ett experiment omstöpt till underhållning för att slå två flugor i en smäll? Är det någon i bakgrunden som summerar alla resultat för att se vad man kan och inte kan göra, i vilken grad det är möjligt att styra reproduceringsprocessen mekaniskt istället för naturligt etc?
Senast redigerad av RobRoys 2024-05-20 kl. 06:13.
Citera
2024-05-20, 06:23
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Intressant. Jag har varit inne på liknande funderingar. Är detta blott ett experiment omstöpt till underhållning för att slå två flugor i en smäll? Är det någon i bakgrunden som summerar alla resultat för att se vad man kan och inte kan göra, i vilken grad det är möjligt att styra reproduceringsprocessen mekaniskt istället för naturligt etc?

Ja, men det är ju bara ett underhållningsprogram. och i exempelvis den australiska versionen försöker de inte att liksom dölja detta. De går där verkligen all in ! och det är ett jäkla drag hela tiden. de dricker champagne till frukost, paren träffas ofta.skulle tro att den produktionen av married at first sight Australia är hundra ggr mer påkostad än den svenska. det är action hela tiden. men samtidigt inte någon lekskola eller där experterna styr. Deltagarna är oerhört mycket mer mogna än i den svenska versionen. De liksom gifter sig på riktigt och kör järnet bara. inget jams alls. jag tipsar gärna om den, den nya säsongen börjar 26 maj i tv 4 play. Då får ni verkligen jämföra. Jag orkar personligen inte se särskilt mycket mer på den svenska versionen. får allergiska reaktioner typ.
Citera
2024-05-20, 06:34
Avslutad
Citat:
Ja, men det är ju bara ett underhållningsprogram. och i exempelvis den australiska versionen försöker de inte att liksom dölja detta. De går där verkligen all in ! och det är ett jäkla drag hela tiden. de dricker champagne till frukost, paren träffas ofta.skulle tro att den produktionen av married at first sight Australia är hundra ggr mer påkostad än den svenska. det är action hela tiden. men samtidigt inte någon lekskola eller där experterna styr. Deltagarna är oerhört mycket mer mogna än i den svenska versionen. De liksom gifter sig på riktigt och kör järnet bara. inget jams alls. jag tipsar gärna om den, den nya säsongen börjar 26 maj i tv 4 play. Då får ni verkligen jämföra. Jag orkar personligen inte se särskilt mycket mer på den svenska versionen. får allergiska reaktioner typ.

Ja, eller så är det inte bara ett underhållningsprogram, utan det bara konceptet som experimentet säljs in som. Jo, jag har sett lite av det amerikanska alternativet men jag är inte vidare engagerad i programmet som ren underhållning utan mitt fokus är mest som studie hur SVT lägger upp det, vilka narrativ man har för avsikt att sälja in till tittarna och hela den biten, kort och gott för att bedöma åt vilket håll SVT invecklas eller utvecklas åt. Deltagarna tycker jag mest synd om som ställer upp på skiten även om det undantagsvis slutar lyckligt.
Senast redigerad av RobRoys 2024-05-20 kl. 07:06.
Citera
2024-05-20, 06:37
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trash-Panda84
Det har dom själva gått ut med. Stabil inkomst. Inga betalningsanmärkningar osv

Ja, men det är ju bara ett underhållningsprogram. och i exempelvis den australiska versionen försöker de inte att liksom dölja detta. De går där verkligen all in ! och det är ett jäkla drag hela tiden. de dricker champagne till frukost, paren träffas ofta.skulle tro att den produktionen av married at first sight Australia är hundra ggr mer påkostad än den svenska. det är action hela tiden. men samtidigt inte någon lekskola eller där experterna styr. Deltagarna är oerhört mycket mer mogna än i den svenska versionen. De liksom gifter sig på riktigt och kör järnet bara. inget jams alls. jag tipsar gärna om den, den nya säsongen börjar 26 maj i tv 4 play. Då får ni verkligen jämföra. Jag orkar personligen inte se särskilt mycket mer på den svenska versionen. får allergiska reaktioner typ. Verkar inte som svenska folket känner till det, att det finns andra ej så inavlade varianter, utan det sker på riktigt.
Citera
2024-05-20, 06:47
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, eller så är det inte bara ett underhållningsprogram, utan det bara konceptet som experimentet säljs in som. Jo, jag har sett lite av det amerikanska alternativet men jag är inte vidare engagerad i programmet som ren underhållning utan mitt fokus är mest som studie hur SVT lägger upp det, vilka narrativ man har för avsikt att sälja in till tittarna och hela den biten, kort och gott för att bedöma åt vilket håll SVT invecklas eller utvecklat åt. Deltagarna tycker jag mest synd om som ställer upp på skiten även om det undantagsvis slutar lyckligt.

Okej jag förstår. Men för mig är det ett rent underhållningsprogram i första hand. För Dejting och relationer kan jag redan.
Citera
2024-05-20, 09:14
Avslutad
Citat:

Det där är mycket mer etiskt (Australien). Att stå för att detta är ett underhållningsprogram och vill du söka för att få ett litet äventyr så gör det, men det är ”bra tv”. Den svenska produktionen och SVT är ju otroligt manipulativ och oetisk som lockar med ”vetenskaplig expertmatchning”. Vet inte hur många ggr jag hört i programmet ”Jag fattar ingenting av den här matchningen, det känns inte bra men eftersom det är experter som letat upp den perfekta partnern för mig så ska jag anstränga mig”. När det i själva verket är ett castingbolag som castar ”bra tv” som gjort hela gallringen, och kanske t.o.m. varit inblandade i själva matchningarna av de de lämnat över till ”experterna”. Med det urvalet som blir har de dessutom väldigt lite att välja på så den matchning som blir blir ”du fick någon av dem som var tillräckligt knäpp för att få komma med alls, och sen satt psykologerna och pusslade med dina Max 2 alternativ de fått”. Ha.
Citera
2024-05-20, 11:44
Medlem
Citat:

Jag har sträcktittat på den norska.
De fick verkligen leva ihop i 5 veckor. Flyttade in på riktigt och tog med sig flyttlådor. Inte så mkt experter heller vad man fick se. Jag tyckte att den var bra.
Citera
2024-05-20, 11:47
Medlem
Peace2023s avatar
Tyckte man kom närmre deltagarna i detta avsnitt, så fina ❤️
Tack för att ni bjuder på er själva. Och hoppas ni inte läser denna tråd med alla elaka kommentarer.
Jim vill jag bara krama om, han är så varm och vill så väl, självinsikt har han också. Jag hoppas han hittar rätt kvinna för det är han värd!
Emmy och Mattias är så otroligt söta båda två. Och Rosanna gillar jag mer och mer.
Citera
2024-05-20, 11:53
Medlem
Whynotlin22s avatar
Jag förstår inte alls varför Linnea är kvar, är det för att lära känna de andra tjejerna?
Citera
2024-05-20, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Tyckte man kom närmre deltagarna i detta avsnitt, så fina ❤️
Tack för att ni bjuder på er själva. Och hoppas ni inte läser denna tråd med alla elaka kommentarer.
Jim vill jag bara krama om, han är så varm och vill så väl, självinsikt har han också. Jag hoppas han hittar rätt kvinna för det är han värd!
Emmy och Mattias är så otroligt söta båda två. Och Rosanna gillar jag mer och mer.

Har du någon fetisch för realitydeltagare eftersom du gärna skriver elaka kommentarer om folk i tråden, när du garanterat vet att de kommer läsa det?
Citera
2024-05-20, 13:05
Medlem
Rosanna och Christoffer gick från det paret jag trodde minst på till de jag tror mest på. Fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in