2024-05-19, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BristandeHandel
Han undrar om någon annan privatperson här vet om det är möjligt. Det är inte en konstig fråga. Ta din medicin.
Allt är möjligt. Rivfirmor inte bara river dom forslar också om man betalar.
Citera
2024-05-19, 21:47
Medlem
Hur stor tomt har du ??? Utanför stadsplanering ??
Citera
2024-05-19, 22:57
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Det lätta svaret är nej. Man får inte riva ett hus med allt kvar innuti. Nr1 du ska göra en rivningsbesiktning, du ska basically besiktiga huset och lista all material i kåken ikl hsets skick. Sen ska du söka rivningslov för huset, Vilket kan nekas om huset är i "för bra skick". Skulle du få rivningslov så börjar man sanera huset, När saneringen är klar enl kontrollplanen så river man resten. De där gamla myten om att brandkåren vill elda ner kåken som övningsobjekt har man inte fått lov att göra de sista 30 åren. Det är olagligt att elda upp hus.
Senast redigerad av TheoriginalMasterZ 2024-05-19 kl. 23:00.
Citera
2024-05-20, 02:03
Medlem
Miys avatar
Spräng kåken sen skyller du på den där Räven. Kaboom!
Citera
2024-05-20, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
De som river huset måste källsortera resterna. Om det inte är en vedbod helt byggd i trä som man kan bara kan jämna med marken så brukar de helt enkelt montera ned vägg för vägg för att kunna sortera ut gips, metall, murbruk och trä osv. Så troligtvis blir det problem att lämna massa bohag kvar i huset. Men det är väl tillräckligt enkelt att kontakta en flyttfirma för att flytta ut hela bohaget och köra allt till tippen innan själva rivningen.

Det går alltså oftast inte till så att de kommer dit med en murbräcka och bara river allt i en stor hög med osorterat material som de forslar bort i en container.

Nej, det blir inget problem, kan kosta mera, men det är ju inget problem för TS
Citera
2024-05-20, 06:49
Medlem
Tycker du börjar med att slänga din offerkofta.
Citera
2024-05-20, 07:58
Medlem
blobben!!!s avatar
Sverige har tonvis med tramsiga lagar om sortering. I de flesta länder hade du kunnat betala någon för att dumpa hela rasket i någon sophög i utmarken.

Att riva är svindyrt.
Citera
2024-05-20, 08:08
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Jag skrev att jag ska ringa imorgon. Är du knarkpåverkad eller?
Idag kommer ingen svara, varför skulle jag ringa idag? Det är söndag. Imorgon är det måndag - och då ska jag ringa

Känns mer som det är du som är det med den här frågan.

Allt måste sorteras så om du inte pallar tömma kåken själv så kan anlita nån som gör det.

Elda ner den bara.
Citera
2024-05-20, 10:59
Medlem
bomhulls avatar
Sälj huset och köp ett annat. Blir nog billigare
Citera
2024-05-20, 12:54
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Nej, det blir inget problem, kan kosta mera, men det är ju inget problem för TS
Nu hade ju TS inbillat sig att när man river ett hus så kommer de dit med en murbräcka och en bulldozer och jämnar skiten med marken i en stor hög med skrot de skopar upp och kör till tippen. Och han tänkte sig att det ju då inte kan spela någon roll att det fanns bohag i huset. Eftersom det ju bara blir marginellt mer skrot i högen som knappast hade gjort skillnad.

Nu är det ju emellertid inte så en rivning går till. Gissningsvis kommer de flesta rivningsfirmor inte gå med på att riva hus med bohag. Vän av ordning kan man ju förstås framhärda med att allt är möjligt mex tillräckligt mycket pengar. Självklart kan en rivningsfirma debitera satan för att ringa valfri flyttfirma att tömma huset först. Varför nu inte TS orkar göra det telefonsamtalet själv.

Men det var ju inte vad TS frågade om. Han utgick från att de river huset till en hög med rykande bråte. Och tänkte sig att det näppeligen kan spela roll om det finns bohag i huset.
Citera
2024-05-20, 15:50
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Frugan har stuckit och barnen vägrar bo här.
Så nu vill jag riva kåken och bygga nytt - och få en nystart i livet.

Orkar dock inte tömma huset på alla saker själv (möbler, kläder, elektronik m.m.) - vilket har gett mig tanken om man bara kan riva kåken med allt skit i och få allt bortkört?
Tänkte ringa runt imorgon till olika byggföretag och be om en offert på rivningen, bortforsling av allt bråte efteråt samt bygge av ett nytt hus på marken.
Kostnaden bryr jag mig inte om, det får kosta vad det vill

OK?
OK! Innan du river kåkfan med allt bohag så kan du väll skänka allt till typ myrorna, eller ha egen loppis på gården. Alternativt ta en bärs och tänd på skiten NU! Så blir du fri minnena.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in