2024-05-19, 15:56
Medlem
johnjozefssons avatar
Frugan har stuckit och barnen vägrar bo här.
Så nu vill jag riva kåken och bygga nytt - och få en nystart i livet.

Orkar dock inte tömma huset på alla saker själv (möbler, kläder, elektronik m.m.) - vilket har gett mig tanken om man bara kan riva kåken med allt skit i och få allt bortkört?
Tänkte ringa runt imorgon till olika byggföretag och be om en offert på rivningen, bortforsling av allt bråte efteråt samt bygge av ett nytt hus på marken.
Kostnaden bryr jag mig inte om, det får kosta vad det vill

OK?
Senast redigerad av johnjozefsson 2024-05-19 kl. 16:14.
Citera
2024-05-19, 16:00
Bannlyst
Offert kan du inte få på Flashback men kolla med olika företag vad dom säger. Brandkåren kanske vill elda ner det som övning? Var lite kreativ istället
Citera
2024-05-19, 16:01
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Offert kan du inte få på Flashback men kolla med olika företag vad dom säger. Brandkåren kanske vill elda ner det som övning? Var lite kreativ istället

Offer på Flashback har jag inte bett om. Jag skrev hur jag skulle göra
Citera
2024-05-19, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnjozefsson
Offer på Flashback har jag inte bett om. Jag skrev hur jag skulle göra
Du fick ett svar. Lyft din telefon och ring, imorgon. Idag kommer ingen svara
Citera
2024-05-19, 16:04
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Du fick ett svar. Lyft din telefon och ring, imorgon. Idag kommer ingen svara

Jag skrev att jag ska ringa imorgon. Är du knarkpåverkad eller?
Idag kommer ingen svara, varför skulle jag ringa idag? Det är söndag. Imorgon är det måndag - och då ska jag ringa
Citera
2024-05-19, 16:08
Bannlyst
Citat:
Jag skrev att jag ska ringa imorgon. Är du knarkpåverkad eller?
Idag kommer ingen svara, varför skulle jag ringa idag? Det är söndag. Imorgon är det måndag - och då ska jag ringa
Ja du kan uppdatera din blogg här imorgon om vad dom sa så vet vi också.
Citera
2024-05-19, 16:09
Medlem
SmegmaFris avatar
Ring brandkåren som sagt.
Citera
2024-05-19, 16:13
Moderator
Nospheratus avatar
De som river huset måste källsortera resterna. Om det inte är en vedbod helt byggd i trä som man kan bara kan jämna med marken så brukar de helt enkelt montera ned vägg för vägg för att kunna sortera ut gips, metall, murbruk och trä osv. Så troligtvis blir det problem att lämna massa bohag kvar i huset. Men det är väl tillräckligt enkelt att kontakta en flyttfirma för att flytta ut hela bohaget och köra allt till tippen innan själva rivningen.

Det går alltså oftast inte till så att de kommer dit med en murbräcka och bara river allt i en stor hög med osorterat material som de forslar bort i en container.
Citera
2024-05-19, 16:15
Medlem
Citat:
Orkar dock inte tömma huset på alla saker själv (möbler, kläder, elektronik m.m.) - vilket har gett mig tanken om man bara kan riva kåken med allt skit i och få allt bortkört?

Någon behöver ju tömma huset, antingen du, någon du anlitar eller de som river (eller om de anlitar någon underentreprenör). Vid rivning så sorteras väl avfallet så bra det går. Man börjar väl knappast riva tak, fasad m.m. när det finns kyl, frys, spis, möbler m.m. i huset som man behövar ta hand om först.
Citera
2024-05-19, 16:17
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Någon behöver ju tömma huset, antingen du, någon du anlitar eller de som river. Vid rivning så sorteras väl avfallet så bra det går. Man börjar väl knappast riva tak, fasad m.m. när det finns kyl, frys, spis, möbler m.m. i huset som man behövar ta hand om först.

Varför? Om allt ändå ska till tippen. Tar ju bara massa onödig tid om allt ska sorteras först och slängas sen.
Ut med det gamla och in med det nya - jag vill bara få ett nytt hus byggt så kärringfan kan gråta sig av avund sen
Citera
2024-05-19, 16:24
Medlem
Finns ju firmor som köper upp hela hem. Kanske du kan få nån krona.
Citera
2024-05-19, 16:28
Medlem
ps870s avatar
Det blir svårt att hitta någon som vill riva huset med allt i.
Men du kan säkert hitta någon som mot betalning kan åta sig att tömma huset och sortera innan rivningen.
Du behöver sannolikt rivningslov och bygglov för att bygga nytt men det har du säkert koll på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in