2024-05-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Kylan var en väldigt bra iakttagelse. Påverkar inte kyla batteriet främst? Kan mobilen tro att den har slut på batteri pga kylan och stänga av sig själv? Dvs kan kylan skapa en avstängning som liknar en manuell avstängning?

Dessutom: även om mobilen är manuellt avstängd så kan bilen fara av vägen.

Vad jag kan förstå stänger telefonen av sig själv när spänningen sjunkit under en viss nivå. Och det är vad som händer när ett batteri utsätts för kyla - att spänningen sjunker.
Citera
2024-05-18, 21:34
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ja, för det känns inte logiskt att ta med den över huvud taget om han ändå tänkt stänga av den för att slippa hittas.

Så varför tog han med mobilen?
Om det är ett planerat frivilligt försvinnande finns helt enkelt ingen anledning.
För att hitta till Jävre? Nej dit har han säkert inga problem att hitta då han bodde bara 6 min bort.
För att åka till någon oanmält och hälsa på? Ja det är rimligt att ta med mobilen då.
För att bara ut och åka lite planlöst eftersom han nyss fått bil och ville ut och köra lite? Ja, det är en bra anledning att ta med den.

Varför är den då avstängd i Jävre? Om det inte är ett frivillugt försvinnande så kan det bero på olycka, han har kört av vägen någonstans eller att batteriet tog slut eller ett brott, någon annan kan ha stängt av den för att han inte ska hittas.

Den där hockeymatchen som var den där kvällen mellan hans favoritlag och några andra ; var spelades den ?

Hans lag förlorade matchen ; och att vara ledsen över det i snöstorm gör ju inte saken bättre !

Är det någon som vet OM han var på matchen irl.?
Citera
2024-05-18, 22:20
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Den där hockeymatchen som var den där kvällen mellan hans favoritlag och några andra ; var spelades den ?

Hans lag förlorade matchen ; och att vara ledsen över det i snöstorm gör ju inte saken bättre !

Är det någon som vet OM han var på matchen irl.?

Den spelades i Skellefteå, och han var med på matchen enligt vad mina kollegor sagt. Jag for aldrig och såg matchen fastän företaget bjöd.
Citera
2024-05-18, 22:56
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorV
Den spelades i Skellefteå, och han var med på matchen enligt vad mina kollegor sagt. Jag for aldrig och såg matchen fastän företaget bjöd.

Pratar vi om den kvällen han drog iväg och försvann? I så fall väldigt intressant att du vet att Elliot var på matchen. När slutade den?
Citera
2024-05-18, 23:19
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Pratar vi om den kvällen han drog iväg och försvann? I så fall väldigt intressant att du vet att Elliot var på matchen. När slutade den?

Eftersom jag inte var på matchen så vet jag inte när den slutade. Men han var på jobbet efteråt och då han skulle plugga för truckkortet så fick han valet av sin chef att studera på arbetsplatsen eller göra det hemifrån. Han valde att vara hemma . Han jobbade måndagen och skulle studera hemma på tisdagen den 28 november. Sen vet ingen nåt mer förutom en massa spekulationer vad som kan hänt.
Citera
2024-05-18, 23:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Eftersom jag inte var på matchen så vet jag inte när den slutade. Men han var på jobbet efteråt och då han skulle plugga för truckkortet så fick han valet av sin chef att studera på arbetsplatsen eller göra det hemifrån. Han valde att vara hemma . Han jobbade måndagen och skulle studera hemma på tisdagen den 28 november. Sen vet ingen nåt mer förutom en massa spekulationer vad som kan hänt.
Nu förstår jag inte vad du skriver...var han på jobbet efter matchen? Jobbade han nattskift i så fall? Det du påstår verkar väldigt konstigt och stämmer inte med uppgifterna från familj mm.
Citera
2024-05-18, 23:39
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nu förstår jag inte vad du skriver...var han på jobbet efter matchen? Jobbade han nattskift i så fall? Det du påstår verkar väldigt konstigt och stämmer inte med uppgifterna från familj mm.

Minns inte vilket datum matchen var, men han jobbade i alla fall efteråt på förmiddagen dagen före han försvann. Det finns foto då han lämnar arbetet.
Citera
2024-05-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badcompass
Vad jag kan förstå stänger telefonen av sig själv när spänningen sjunkit under en viss nivå. Och det är vad som händer när ett batteri utsätts för kyla - att spänningen sjunker.

Om det stämmer att det var 10-15 minusgrader så skulle en stillastående/liggande bil frysa ganska snabbt. En telefon som ligger löst i bilen skulle också frysa ganska snabbt, och sedan kanske stänga av sig själv.

En krasch på land är således möjlig, tätt följt av att mobilen verkar bli avstängd manuellt.
Citera
2024-05-18, 23:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75

Vet inte när den slutade, men den här artikeln med resultatet verkar ha publicerats 20:31:

Bortasegern mot Skellefteå förlänger sviten för Färjestad
28 november, 20:31, 2023

https://hockeysverige.se/2023/11/28/bortasegern-mot-skelleftea-forlanger-sviten-for-farjestad-2023-11-28

Citat:
Var det inte så att han jobbade tisdag 28 november och skulle plugga hemma på onsdagen?
Citera
2024-05-18, 23:41
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Minns inte vilket datum matchen var, men han jobbade i alla fall efteråt på förmiddagen dagen före han försvann. Det finns foto då han lämnar arbetet.
Jamen då var ju matchen inte samma kväll som han försvann och därmed ointressant.
Citera
2024-05-18, 23:46
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vet inte när den slutade, men den här artikeln med resultatet verkar ha publicerats 20:31:

Bortasegern mot Skellefteå förlänger sviten för Färjestad
28 november, 20:31, 2023

https://hockeysverige.se/2023/11/28/bortasegern-mot-skelleftea-forlanger-sviten-for-farjestad-2023-11-28

Var det inte så att han jobbade tisdag 28 november och skulle plugga hemma på onsdagen?

Jo, det kan ha varit så. Jag har bara fört en notering på det datum om försvinnandet, så det kan nog stämma att han jobbade och sen for i väg i snöovädret.
Citera
2024-05-18, 23:59
Medlem
Citat:
Jo, det kan ha varit så. Jag har bara fört en notering på det datum om försvinnandet, så det kan nog stämma att han jobbade och sen for i väg i snöovädret.
Är det ingen som på ditt jobb har nämnt någoting om de hört ifall Elliot nämnt något för någon om han hade tänkt göra något, hade några planer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in