2023-12-24, 04:22
Medlem
olasvenssons avatar
Elliot kan inte ha gått upp i rök. Inte heller hans bil. Har man inte lyckats hitta Elliot ännu så har nog både han och bilen kört iväg långt bort.

Elliot befinner sig i en annan stad eller i ett annat land. Annars borde man ha hittat honom för länge sedan. Skellefteå är inte en stor by. Man letar ganska snabbt igenom hela byn på några timmar. - om man vill.

Man borde söka efter Elliot nationellt och internationellt. Att begränsa letandet till en liten bonde by Skellefteå är inte klokt.

Kling & Klang borde köpa in drönare som letar efter Elliot. Kling & Klang kan sitta i en varm skåpbil och dricka kaffe och äta donuts samtligt som dom kör drönaren.
Citera
2023-12-24, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Elliot kan inte ha gått upp i rök. Inte heller hans bil. Har man inte lyckats hitta Elliot ännu så har nog både han och bilen kört iväg långt bort.

Elliot befinner sig i en annan stad eller i ett annat land. Annars borde man ha hittat honom för länge sedan. Skellefteå är inte en stor by. Man letar ganska snabbt igenom hela byn på några timmar. - om man vill.

Man borde söka efter Elliot nationellt och internationellt. Att begränsa letandet till en liten bonde by Skellefteå är inte klokt.

Kling & Klang borde köpa in drönare som letar efter Elliot. Kling & Klang kan sitta i en varm skåpbil och dricka kaffe och äta donuts samtligt som dom kör drönaren.

Ja fast nu söker man inte specifikt i Skellefteå utan i Jävre som tillhör Piteå och inte ens ligger i samma län som Skellefteå. Så det var inte många rätt..

Polisen skulle inte ha en chans med en drönare, uppifrån är allt bara vitt i det här vädret. Varenda bil som står parkerad utomhus är täckt av minst 5cm snö på ovansidan. Ska man se bilen måste man göra det från sidan, gissningsvis är en ruta eller lykta som kan reflektera sökande bils ljus den största chansen att se Elliots bil. Leta efter reflektioner kring vägarna som verkar onormala.

Alternativt söka av parkeringsplatser och liknande, men även då krävs att man ser bilarna från sidan och inte uppifrån.
Citera
2023-12-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Ja fast nu söker man inte specifikt i Skellefteå utan i Jävre som tillhör Piteå och inte ens ligger i samma län som Skellefteå. Så det var inte många rätt..

Polisen skulle inte ha en chans med en drönare, uppifrån är allt bara vitt i det här vädret. Varenda bil som står parkerad utomhus är täckt av minst 5cm snö på ovansidan. Ska man se bilen måste man göra det från sidan, gissningsvis är en ruta eller lykta som kan reflektera sökande bils ljus den största chansen att se Elliots bil. Leta efter reflektioner kring vägarna som verkar onormala.

Alternativt söka av parkeringsplatser och liknande, men även då krävs att man ser bilarna från sidan och inte uppifrån.

Drönare utrustade med kamera och metalldetektor kanske kunde vara ett alternativ. Möjligtvis har försvaret något sådant som skulle vara användbart.
Citera
2023-12-24, 09:43
Medlem
Citat:
Jag tog lite bilder ikväll så att ni som inte bor här kan få en känsla av hur det var att köra den där kvällen Elliot försvann, observera att det var värre än dessa bilder.

https://gofile.io/d/vRMBKl
Som att inte det skulle vara nog så ska han dessutom lyckas göra sig av med bilen på ett sätt så att plogbilschauffören inte ser den nästa gång han kommer och plogar.

Med allt det sagt så undrar jag om inte bilen lik förbaskat står "gömd" mitt fram någonstans. På någon större parkering eller liknande där den smälter in och ingen tänker på den.

Finns det nåt större parkeringshus där bilen kan stå, öppet men obemärkt?
Citera
2023-12-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Drönare utrustade med kamera och metalldetektor kanske kunde vara ett alternativ. Möjligtvis har försvaret något sådant som skulle vara användbart.

Jag har ingen koll på vilken teknik som finns, men ja, i teorin skulle det kanske fungera. Frågan är ju bara vart de ska köra den..

Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Finns det nåt större parkeringshus där bilen kan stå, öppet men obemärkt?

Problemet med parkeringshus är att de brukar vara övervakade av parkeringsvakter, nån borde ha sett den. Därför tror jag mer på tex nån större fabrik, eller en offentlig gratisparkering där det är normalt att det står några bilar. Kanske utanför någon bilaffär, där står det normalt sett vääääldigt många bilar. Tänker på tex Norrlands Bil i Luleå, det kan inte vara lätt att ha koll på varenda bil under snön på en sån parkering.

https://www.google.com/maps/@65.603579,22.1342746,3a,35.4y,93.61h,88.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1suUEvttqwOZ3wx854_Wajhw!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Skogen känns mer logisk, men jag tycker bilen borde varit hittad vid det här laget..

Edit: Lite andra möjliga platser..

Kappa Piteå https://www.google.com/maps/@65.3170042,21.4381409,3a,19.6y,155.47h,89.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGcnwFCDIhQ3fj50_gKW_Ag!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Industriområdet Öjebyn
https://www.google.com/maps/place/Lindbäcks+Bygg+AB/@65.335843,21.4239013,511m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x467f3d09e4525f21:0x86994 e274393fef0!8m2!3d65.3380353!4d21.4143114!16s%2Fg% 2F1vcjkwnr?entry=ttu

Lindbäck Bygg (Piteå Hamn)
https://www.google.com/maps/@65.2463829,21.6222859,3a,48y,208.64h,90.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNcvfQ7S_a8uUwNLsxwRm1A!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Den typen av parkeringar borde MP söka av.. eller privatpersoner som bor i närheten.
Senast redigerad av Rudan88 2023-12-24 kl. 15:59.
Citera
2023-12-24, 15:49
Medlem
Citat:
Skogen känns mer logisk, men jag tycker bilen borde varit hittad vid det här laget..
Ja, och därför är det varken självmord eller olycka, men det har man ju listat ut för längesedan (#512), delvis pga andra anledningar.
Citera
2023-12-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillSlut
Ja, och därför är det varken självmord eller olycka, men det har man ju listat ut för längesedan (#512), delvis pga andra anledningar.

Nä du tror ju att han träffat en ryss efter vägen när han skulle köpa chips.. vi har läst det.

Troligtvis har du aldrig satt din fot i Skellefteå eller ens i norra norrland, den typen av brottslighet existerar inte här uppe och om den gör det så är det bottenskiktet som blir drabbat - inte en städad 20 årig kille med fast jobb och vettig familj. Vädret gjorde också att folk höll sig inne, det var ingen som var utomhus bara för att driva runt.

Det finns INGENTING som styrker din teori, annat än att bilen inte är hittad. Men återigen har du nog aldrig varit i norra norrland och sett hur mycket yta det är i förhållande till befolkningen.
Citera
2023-12-24, 20:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Min GoToplace när jag vill rensa tankarna ligger inte i närheten av mitt hem, jag har inga kopplingar till platsen annat än den känsla den ger mig, inga minnen eller händelser är kopplade till platsen, bara känsla. Det har hänt att jag bara gett mig ut för att fundera och hamnat 15 mil hemifrån, men jag ger mig inte ut i extremväder, inte någonsin. Men det är ju jag. Och min syn är bara ett perspektiv.

Den som tigger skjuts har annan erfarenhet av körning, inget bilkörkort men erfarenhet av traktorer i terräng, och det är väl däri problemet ligger, i en traktor tar man sig fram, inte fullt lika bra i en personbil.

Men en avåkning med efterföljande haveri i snöstorm är inte alltid logiskt. Har man hamnat på alternativ väg så kanske man hamnat i terrängen, bilen dammat in i driva, under snö. Det var inte speciellt packad snö när det begav sig. Det är ett fullt tänkbart alternativ. Som jag väljer innan jag funderar suicid.

Det kan ta lång tid innan en bil hittas även om den är i närheten av vägen.
Tänker inte bara på de unga männen vars bil hittades uppochner vid bron mitt i Sangis.
Nej det var även en händelse med 2 unga killar som försvann en sommar mellan Kemi och Haparanda, även deras bil var uppochner och det alldeles intill E4/V29, den platsen hade helikopter som sökt kört över flera gånger och det hade letats efter hela vägsträckan.
Det tog år innan dom hittades, just på andra sidan vägräcket intill vägen hängde bilen uppochner.
Kunde ha tagit längre tid om inte en bilist som fått ett fel på bilen kört väldigt sakta förbi, sett avbrutna trädtoppar och hörnet av en skärm med ett bildäck som syntes intill honom.
Citera
2023-12-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Ska man vara petig är Skellefteå kommun 6802 kvadratkilometer om man bara räknar med landarealen och 76 000 invånare så det är ändå inte bara en sväng med drönare som krävs för att titta över allt. Nu låter det ju dock som att han rört sig mot Norrbotten även om ingen vet vad som hänt sen.
Citera
2023-12-24, 22:39
Medlem
Tyvärr så är jag fortfarande inne på lasbilsspåret, alla nyare lastbilar har GPS kolla mobiler som pingats mot samma mast samma tid och som har åkt i lastbil.
Citera
2023-12-24, 23:17
Medlem
Anamnes på den här killen?

Aktuell som historisk psykisk status, personlighet, familj, försörjning, intressen, umgängeskrets, brotts- och misstankeregister, alkohol och drogvanor, sociala media tiden för försvinnandet?

Misstanke om brott, olycka i obygden eller suicid?
Citera
2023-12-24, 23:48
Medlem
tigerrakets avatar
Som många säkert har redan gissat så misstänker jag att han har kört av vägen, och bilen nu är begraven under snö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in