2024-05-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drogon761
Den verkliga termen är att arbetsförmågan ska prövas mot samtliga förvärvsarbeten på arbetsmarknaden, vilket inbegriper anpassade arbeten, skyddad anställning (Samhall) och arbeten med lönebidrag. För att beviljas sjukersättning ska dessutom arbetsförmågan vara stadigvarande nedsatt, dvs. för överskådlig tid. Med stadigvarande nedsatt menas att möjligheten till medicinsk och arbetslivsinriktad rehabilitering ska vara uttömd. För att kunna konstatera att det finns en arbetsförmåga, ska det göras en realistisk bedömning om en arbetsgivare faktiskt är beredd att betala en lön för det arbete som personen kan utföra.

I Dumbos fall är det tveksamt om påvisad aktivitetsförmåga faktiskt kan omsättas i någon form avlönad anställning. Sannolikt har kassan vid grundbesluten gällande indragningen och återkravet resonerat kring att aktivitetsförmåga på OF som genererar relativt hög inkomst utgör arbetsförmåga. Den tolkningen är dock tveksam i juridisk mening även om det är stötande att någon kan tjäna mycket pengar på OF samtidigt som man har sjukersättning. Dessutom är det politiskt känsligt att som myndighet säga att uppvisning av könet mot betalning utgör ett förvärvsarbete. Att få in pengar på kontot är i strikt juridisk mening inte heller detsamma som arbetsförmåga. Att förvaltaren skulle ha kunnat använda sig av nån sorts kontakter vid kassan för att ändra beslutet är sannolikt rent trams. Sånt förekommer så klart inom svenska myndigheter men det är ovanligt. Det är än mer osannolikt att en avlönad förvaltare skulle våga göra något sådant. Däremot har den före detta förvaltaren nog kunnat begära omprövning av beslutet och vid omprövningen kunnat argumentera just kring att aktivitet i form att vissa könet på OF inte är detsamma som arbetsförmåga. Att Dumbi skulle bli av med sjukersättningen igen ser jag som mycket osannlikt. Däremot kommer hon få en sjuhelvetes skattesmäll i form av skönsbeskattning + skattetillägg. Skattetillägg är ett påslag om 25 % på skatten, vilket innebär att Dumbo lär få betala 125 % av den skatt hon borde ha betalat.

Nu återgår jag till att lurka och att läsa om Dumbos tokigheter.
Man får inte tjäna 400k samtidigt som man får sjukersättning.
2024-05-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avantgarde19
Man får inte tjäna 400k samtidigt som man får sjukersättning.
Så här: i Bumbis fall räknades inte OF som en hobbyverksamhet eftersom hon fick in 2-3 ggr mer pengar än ifrån FK som då blev hennes huvudsakliga försörjning, sen blev det något knas med överklagandet som fortfarande är en gåta men det jobbas på i det tysta 😉
2024-05-16, 23:58
Medlem
Von.griss avatar
Måste bara lägga upp denna bild med dumbi när filtret sviker i hennes senaste ehhhmmmm….. musi…”musikvideo”…. https://imgur.com/a/skK0xnV Enjoy
2024-05-17, 00:46
Medlem
Jag söker personligen sjukersättning då jag bokstavligen inte överlever på sjukpenning. I mitt fall har jag svår ångestproblematik som jag jobbar på. Jag har jobbat innan denna smäll från helvetet kom. Jag kommer även att jobba igen. Sjukersättning är inte längre sjukpension som förr. Dumbi fick det när det fortfarande var det, därför gäller de gamla reglerna henne och de är väldigt svåra att avbryta. Idag är det näst intill omöjligt att få sjukersättning för att allt för många utnyttjar systemet. På sjukpenning får du ingen hjälp, endast arbetsträning som är obligatoriskt 2h per dag 4 dagar i veckan. Med sjukersättning får du mycket mer hjälp med aktivering, vilket jag verkligen vill ha. Dumbi vill inte jobba hon är för lat. Hon är arbetsför på t.ex Samhall, det kan vem som helst se. Hon BEHÖVER aktivering men vägrar och blir då sämre. Då hon är registrerad som förtidspensionär kan fkassan i princip inte tvinga henne, som sagt de gamla reglerna.
Jag tror inte alls jag kommer få sjukersättning vilket också kommer förlänga min sjukdom, tyvärr.
Jag förstår inte de som njuter av att sitta hemma hela dagarna. Jag älskade att jobba och saknar det. Gäller bara att hitta jobb man verkligen trivs med för motivationen. Men just nu är jag farlig på en arbetsplats då ångesten resulterar i självskada men ska banne mig ta mig ur detta!

Dumbi vet att de gamla reglerna gäller för henne, det har garanterat Jossan sett till att hon vet. Hade hon utvärderats idag hade hon aldrig fått sjukersättning. Inte en chans. Hon behöver även medicineras korrekt, stabiliserande medicin då hon har manier vilket gör hennes schizofreni värre. En hjärna som inte får sömn fungerar sämre. Jag tror dock hon även är autistisk, förr kallat mer Aspergers bland annat pga hennes oförmåga att läsa av människor.

Förlåt för babbel, denna hjärna behöver sömn med xD
2024-05-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplesparrow
Jag söker personligen sjukersättning då jag bokstavligen inte överlever på sjukpenning. I mitt fall har jag svår ångestproblematik som jag jobbar på. Jag har jobbat innan denna smäll från helvetet kom. Jag kommer även att jobba igen. Sjukersättning är inte längre sjukpension som förr. Dumbi fick det när det fortfarande var det, därför gäller de gamla reglerna henne och de är väldigt svåra att avbryta. Idag är det näst intill omöjligt att få sjukersättning för att allt för många utnyttjar systemet. På sjukpenning får du ingen hjälp, endast arbetsträning som är obligatoriskt 2h per dag 4 dagar i veckan. Med sjukersättning får du mycket mer hjälp med aktivering, vilket jag verkligen vill ha. Dumbi vill inte jobba hon är för lat. Hon är arbetsför på t.ex Samhall, det kan vem som helst se. Hon BEHÖVER aktivering men vägrar och blir då sämre. Då hon är registrerad som förtidspensionär kan fkassan i princip inte tvinga henne, som sagt de gamla reglerna.
Jag tror inte alls jag kommer få sjukersättning vilket också kommer förlänga min sjukdom, tyvärr.
Jag förstår inte de som njuter av att sitta hemma hela dagarna. Jag älskade att jobba och saknar det. Gäller bara att hitta jobb man verkligen trivs med för motivationen. Men just nu är jag farlig på en arbetsplats då ångesten resulterar i självskada men ska banne mig ta mig ur detta!

Dumbi vet att de gamla reglerna gäller för henne, det har garanterat Jossan sett till att hon vet. Hade hon utvärderats idag hade hon aldrig fått sjukersättning. Inte en chans. Hon behöver även medicineras korrekt, stabiliserande medicin då hon har manier vilket gör hennes schizofreni värre. En hjärna som inte får sömn fungerar sämre. Jag tror dock hon även är autistisk, förr kallat mer Aspergers bland annat pga hennes oförmåga att läsa av människor.

Precis vad jag har sagt. Bumbi har aldrig haft ett riktigt jobb som hon har trivts med det är därför hon tror att det är bättre att "slippa göra nånting" annars skulle hon aldrig ha fällt kommentaren "åå vad jobbigt" när det var en som skrev "jag ska jobba" i hennes chatt. Det är många som älskar sitt jobb och får panik av att bara gå hemma.
Mellan det att Bumbi blev av med sjukersättningen och beslutet efter överklagandet borde det ha gjorts en ordentlig utredning.
Vet inte din bakgrund men jag jobbar med människor i just din sits.
3 grundläggande tips: att acceptera sitt mående, det måste få ta tid och motivation så kommer det att gå galant för dig
Jobba mycket med orsak och verkan, varför gick det så här, varför mår jag så här, förebyggande insatser. 💪
2024-05-17, 01:30
Medlem
falconer8s avatar
Citat:

Hon är alldeles för ointelligent för att ha diagnosen Aspergers syndrom. Personer med det syndromet har i de allra flesta fall högt eller normalt iq. Undantag finns men inte så många.

Inte heller klassisk Autism verkar stämma in på henne. Även om Personer med klassisk Autism ofta har begåvningshandikapp. Jag gissar på att hon har IF - intellektuell funktionsnedsättning, det som tidigare kallades för lindrig utvecklingsstörning.

Plus antagligen även schizofreni och/ eller Bipolär sjukdom.
2024-05-17, 01:36
Avslutad
Citat:

Sjukersättning ersatte sjukpension ännu tidigare än så, men nuvarande system med sjukersättning gäller från juli 2008 och innan dess kunde man inte få sjukersättning om man var under 30 (den gränsen sänktes till 19 först år 2017). Så Bumbi kan inte ha fått sjukersättning enligt de gamla reglerna.

Arbetsförmågan ska idag följas upp med några års mellanrum om man inte är över 61 år gammal. Den uppföljningen är dock i de flesta fall väldigt begränsad, men man tycker ju att det faktum att hon nyligen ansågs ha förlorat rätten till ersättningen så borde hennes kommande uppföljning vara mer ingående. Det betyder ju inte att det blir så.
2024-05-17, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Hon är alldeles för ointelligent för att ha diagnosen Aspergers syndrom. Personer med det syndromet har i de allra flesta fall högt eller normalt iq. Undantag finns men inte så många.

Inte heller klassisk Autism verkar stämma in på henne. Även om Personer med klassisk Autism ofta har begåvningshandikapp. Jag gissar på att hon har IF - intellektuell funktionsnedsättning, det som tidigare kallades för lindrig utvecklingsstörning.

IF, schizofreni och bipolär sjukdom är vad som tydligen anses ligga bakom de besvär som gör att hon fick sjukersättning. Det visar dokument från FK.
2024-05-17, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8

Vadå ointelligent? Hon är ju med i Mensa!
Iof så har hon ju lite problem med meningarna så det var kanske "jag har Mens" hon menade 🤣
2024-05-17, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Sjukersättning ersatte sjukpension ännu tidigare än så, men nuvarande system med sjukersättning gäller från juli 2008 och innan dess kunde man inte få sjukersättning om man var under 30 (den gränsen sänktes till 19 först år 2017). Så Bumbi kan inte ha fått sjukersättning enligt de gamla reglerna.

Arbetsförmågan ska idag följas upp med några års mellanrum om man inte är över 61 år gammal. Den uppföljningen är dock i de flesta fall väldigt begränsad, men man tycker ju att det faktum att hon nyligen ansågs ha förlorat rätten till ersättningen så borde hennes kommande uppföljning vara mer ingående. Det betyder ju inte att det blir så.
Nä hon hade aktivitetsersättning tills hon fyllde 30, sjukersättningen är fortsättningen på den. Det är den "enklaste" vägen att gå till sjukersättning.
2024-05-17, 02:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av avantgarde19
Nä hon hade aktivitetsersättning tills hon fyllde 30, sjukersättningen är fortsättningen på den. Det är den "enklaste" vägen att gå till sjukersättning.
Ja aktivitetsersättning kan hon ha haft sen 19. Men inte som sagt sjukersättning enligt gamla reglerna som gäller från juli 2008.
2024-05-17, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
IF, schizofreni och bipolär sjukdom är vad som tydligen anses ligga bakom de besvär som gör att hon fick sjukersättning. Det visar dokument från FK.
Ingen av dem i sig kvalificerar sig in som orsak till sjukersättning utan en arbetsutredning vilket jag aldrig har sett eller hört henne prata om. Plus om en handläggare hade följt Bumbi under en vecka dygnet runt så hade den nog haft svårt att stå bakom en beviljad sjukersättning utan en rekommenderad arbetsprövning alt arbetsutredning.
Praktisk arbetsutredning kan vara: bygga en fågelholk, sy en duk, plantera fröer, baka scones, träffa fysioterapeut
Teoretisk arbetsutredning kan vara: kopiera en text, söka upp vissa svar på internet, gå igenom ett frågeformulär med en arbetsterapeut
Det har jag svårt att tro att Bumbi har fått göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in