Citat:
Ursprungligen postat av
MosesMetare
Jag är ett Manchester City-fan, och har varit det sedan långt, långt innan någon shejk hade visat något intresse. Det är faktiskt 40-årsjubileum i år för mig. Jag började följa City säsongen 1984/85, när de låg i dåvarande division 2 (nuvarande Championship).
Jag hade (och har) kluvna känslor inför klubbens nuvarande ägare, men samtidigt så måste jag erkänna att det inte har varit helt otrevligt att få uppleva lite framgång efter decennier av kämpande.
Men jag skulle inte vilja ha de åren ogjorda. Det var mycket motgångar och besvikelser, men det gjorde samtidigt att de få, små framgångar som kom kändes så mycket härligare. Jag kan inte låta bli att undra hur många av dagens City-fans som känner till namnen Kevin Horlock, Paul Dickov och Nicky Weaver, och vet den oerhört viktiga roll de spelade i Citys historia. Kvalfinalen mot Gillingham 1999 var minst lika dramatisk som matchen mot QPR om ligaguldet 2012, och att se Paul Dickovs kvittering i slutminuten mot Gillingham och Nicky Weavers räddningar i den efterföljande straffläggningen ger mig lika mycket glädje som att se Agüeros segermål som gav ligaguldet.
Jag vet inte vad som händer med anklagelserna mot City, men oavsett så kommer jag fortsätta att stödja dem som jag har gjort så länge.
Om man har hållt så länge på dem som du gjort så har man la inget att skämmas för. Ditt tålamod och lojalitet gav utdelning, och om jag vore i dina skor hade jag nog också fortsatt hejja.
Jag är även Barca fan och de har ju minst sagt inte heller varit oskyldiga. Det viktiga är ju att man inte förnekar allt, litar blint på ägarna och försvarar alla gärningar som om klubben vore helig. Alla klubbar har la gjort bra och dåliga saker, men tycker man kan vara medveten om det och fortfarande vara supporter ändå.
Sen tror jag inte allas Citys framgångar har berott på pengar heller, men det har ju såklart bidragit. Både United och Chelsea har spenderat mer och kolla hur de ligger till. Handlar mycket om hur man spenderar pengarna och City har varit väldigt smarta i sin strategi. Sen hur man coachar spelarna, samt akademispelare som kan bidra är ju också en del av pusslet. Pep är nog min favorittränare genom tiderna på grund av hans period i Barca, så har ju ett soft spot för honom. Jag tror inte City hade vunnit så här mycket utan honom, så många faktorer spelar ju in.
Det sagt så försvarar jag inte City mot anklagelserna, de borde straffas för detta om de är skyldiga. Dock tycker jag inte att man borde ta bort titlarna.