2024-05-15, 14:37
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjen2
Men nu är det ju en till kille borta i skellefteå….
Det va ju nån mer för nån vecka sen, men han kanske hittades eftersom inlägget försvann hos Missing People. Men det har ju tydligen varit fler unga killar där uppifrån som också är försvunna….Obehagligt

Finns ju absolut noll likheter mellan dessa två fall! Så GLÖM ngt ev samband!
Citera
2024-05-16, 01:47
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Tror Elliot sänkt sin bil på någon is därför är varken den eller han inte är återfunnen.
Citera
2024-05-16, 12:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det händer någon gång då och då att en bil som kört av vägen inte hittas på flera år, trots att den bara legat några meter från en större väg. Här nämns ett par exempel:

https://www.ljusnan.se/2013-10-08/lag-dod-i-tva-ar

Hamnar bilen under en yvig gran, i ett större buskage eller annat som döljer den så kan den vara mycket svår att upptäcka.

Av alla tänkbara orsaker ser jag denna som en av de mer troliga då Elliot inte verkar ha haft personliga problem eller varit inblandad i något brottsligt. Det dåliga vädret gör det än mer troligt. Stackars pojk.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-05-16 kl. 12:35.
Citera
2024-05-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det händer någon gång då och då att en bil som kört av vägen inte hittas på flera år, trots att den bara legat några meter från en större väg. Här nämns ett par exempel:

Hamnar bilen under en yvig gran, i ett större buskage eller annat som döljer den så kan den vara mycket svår att upptäcka.

Av alla tänkbara orsaker ser jag denna som en av de mer troliga då Elliot inte verkar ha haft personliga problem eller varit inblandad i något brottsligt. Det dåliga vädret gör det än mer troligt. Stackars pojk.

Verkligen tragiskt! Vill bara att de hittar honom så alla kan få ett avslut o ett besked.
Citera
2024-05-16, 13:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Verkligen tragiskt! Vill bara att de hittar honom så alla kan få ett avslut o ett besked.
Ja, verkligen!
Citera
2024-05-16, 13:43
Medlem
Citat:

Jag tycker också att detta är en mycket enkel och trolig förklaring. Det enda problemet är att mobilen stängdes av. I en olycka borde mobilen bli stationär och sedan ladda ur efter en tid.
Citera
2024-05-16, 16:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag tycker också att detta är en mycket enkel och trolig förklaring. Det enda problemet är att mobilen stängdes av. I en olycka borde mobilen bli stationär och sedan ladda ur efter en tid.
Av det som framkommit i tråden verkar det väl inte helt klart att telefonen verkligen stängdes av, av någon. Källan till detta påstående verkar vara en bloggpost eller ett Facebookinlägg gjort av någon anhörig. Det kan lätt bli ett missförstånd någonstans på vägen.

Du har en poäng i att mobilen borde fortsätta ha kontakt med masten en tid efter en krasch. Men det kan ju hända att hela, eller delar av, bilen ligger under vatten - i ett dike eller liknande - eller att mobilen faktiskt gick sönder vid kraschen.

Olika alternativ:

- Om telefonen dog när bilen kraschade av vägen så borde bilen finnas inom 10-12 km från Jävremasten. Möjligen något mer.

- Om telefonen dog pga urladdat batteri så vet man just ingenting. Det känns kanske inte så sannolikt att detta hänt, eller? En person av Elliots typ håller väl normalt koll på laddnivån och har laddare i bilen.

- Om telefonen stängdes av manuellt, av Elliot eller någon annan, så finns det förmodligen helt andra, okända komponenter i den här historien. Man ska så klart inte utesluta detta, men det har väl inte framkommit något som stödjer ett sådant händelseförlopp?

Jag tycker att de två senare är så pass osannolika att jag tror mest på den första.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-05-16 kl. 16:04.
Citera
2024-05-16, 16:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
En annan möjlighet: bilen körde av vägen en stund före sista kontakten med Jävremasten. Den fortsatte att ha kontakt med masten ett tag, och det som uppfattats som att den stängdes av var i själva verket att batteriet laddade ur.
Citera
2024-05-16, 17:57
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:

Precis därför tror jag att både bilen och Elliot befinner sig under vatten.
Borde ha varit hyfsat liten snömängd vid tillfället för försvinnandet men ändå med en hyffsad men otillräcklig is-tjocklek.
Säkert tilltalande för en ungdom att sladda lite på is med tunnt snötäcke.
Senast redigerad av Dan-Eliasson 2024-05-16 kl. 18:00.
Citera
2024-05-16, 20:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
...Olika alternativ:

- Om telefonen dog när bilen kraschade av vägen så borde bilen finnas inom 10-12 km från Jävremasten. Möjligen något mer.

- Om telefonen dog pga urladdat batteri så vet man just ingenting. Det känns kanske inte så sannolikt att detta hänt, eller? En person av Elliots typ håller väl normalt koll på laddnivån och har laddare i bilen.

- Om telefonen stängdes av manuellt, av Elliot eller någon annan, så finns det förmodligen helt andra, okända komponenter i den här historien. Man ska så klart inte utesluta detta, men det har väl inte framkommit något som stödjer ett sådant händelseförlopp?

Jag tycker att de två senare är så pass osannolika att jag tror mest på den första.
Vad gäller sista alternativet så finns uppenbarligen en okänd komponent, nämligen den okända *anledning* till att han (eller åtminstone mobilen) åkte till/mot/förbi Jävre den dagen. 6 mil hemifrån i mörker och snöstorm.
Citera
2024-05-16, 21:47
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Av det som framkommit i tråden verkar det väl inte helt klart att telefonen verkligen stängdes av, av någon. Källan till detta påstående verkar vara en bloggpost eller ett Facebookinlägg gjort av någon anhörig. Det kan lätt bli ett missförstånd någonstans på vägen.

Du har en poäng i att mobilen borde fortsätta ha kontakt med masten en tid efter en krasch. Men det kan ju hända att hela, eller delar av, bilen ligger under vatten - i ett dike eller liknande - eller att mobilen faktiskt gick sönder vid kraschen.

Olika alternativ:

Hade en diskussion här tidigare där jag hävdade och ifrågasatte huruvida man(systern) kunde veta att telefonen stängts av manuellt. Jag frågade även i andra trådar där teletekniker svarade.
Jag fick på nosen här i tråden, telefonen hade absolut stängts av manuellt.
Så hur ska vi ha det?

Systern påstås ha sagt att telefonen stängts av manuellt, men nu nämner du återigen batteritorsk som ett alternativ?

Kan någon som VET vad som är sant och inte svara?

Kan man verkligen se HUR en telefon stängts av?
(Om man inte fysiskt har telefonen)
Citera
2024-05-16, 22:36
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Hade en diskussion här tidigare där jag hävdade och ifrågasatte huruvida man(systern) kunde veta att telefonen stängts av manuellt. Jag frågade även i andra trådar där teletekniker svarade.
Jag fick på nosen här i tråden, telefonen hade absolut stängts av manuellt.
Så hur ska vi ha det?

Systern påstås ha sagt att telefonen stängts av manuellt, men nu nämner du återigen batteritorsk som ett alternativ?

Kan någon som VET vad som är sant och inte svara?

Från väldigt säker källa: Telefonen har stängs av, manuellt. En "mjuk" avstängning, då loggar den ur sig från systemet. end of story!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in