2024-05-16, 05:44
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jag svarar efter basta formaga. Om vi nu gor experimentet att slappa allt annat och fundera lite pa GW's teori istallet. Eller, ja, lite mitt eget ocksa.

1. Jag kan tyvarr inte namna nagra namn, jag ar inte Mariestadare och jag har inte tillgang till polisens uppgifter. Men jag tror att det ar tva som smugit under radarn hela tiden. Aven i denna trad. Jag tror det ar mycket mojligt att dom ens inte namnts i denna trad overhuvudtaget.

2. Att jag tror garningsmannen/garningsmannen finns att hitta utanfor "partyfolket" som diskuteras har. Jag tror dom har en helt annan koppling till HA. Jobb, fritid, kyrka, bostadsomrade etc. Hast, hund, segling, saker som passar in pa en ovre samhallsklass. Sadana som hon helt litar pa, gillar och mer an garna tar skjuts av. Dom har kanske skjutsat henne och/eller systrarna hem forr. Det skulle inte forvana mig det minsta.

3. Jag tror mycket mera pa GW an random Flashbackare, och han har sagt "on the record" att alla frihetsberovade hade inget med detta att gora. Dessutom sa kanns det fel. Jag tror mordaren/mordarna ar Mariestadare med extremt bra lokalkannedom och att dom kande HA under en lang tid och umgicks med henne langt fore denna odesdigra kvall. Dessa grabbar har funnits dar hela tiden. Garningsmannaprofilen, de bevis som faktiskt finns, HA's personlighet, brottets karaktar och kriminalstatistik talar starkt for detta. Vilket ju ar en av de fa saker polisen och GW ar overens om.

Det forsta, alibit. Dom har tva har ju alldeles uppenbart gett alibi till varandra och snackat ihop sig. Sa ni letar enligt GW efter tva personer som INTE var pa Stadshotellet den aktuella kvallen. Sedan har man snickrat ihop en historia dar dom akt tillsammans med bil till ett stalle dar, aterigen, enbart de tva varit. Forslagsvis hem till nagon av dom som bor sjalv sa att ingen kan varken bekrafta eller dementera. Typ "vi akte direkt hem till mig och sedan somnade vi". Sa leta inte efter folk som varit synliga och vandrat runt, leta efter folk som sager att dom akte direkt fran stan till ett stalle ingen kan bekrafta. Forutom da "kompisen". Ingen annan. Och ja, dom har ju naturligtvis blivit forhorda och finns i utredningsmaterialet. Det kan man vara saker pa med tanke pa GW's uttalanden om att "polisen halsade pa allt for sent".

For det andra, platsen. Alltsa, jag vaxte upp i en medelstor svensk stad pa den tiden nar alla vi ungar harjade pa gatorna fran morgon till kvall. Jag tror inte att ni letar efter nagon med lokalkannedom, jag tror personerna i fraga har EXTREMT bra lokalkannedom. Tank efter lite, alla. Jag kan min gamla stadsdel pa mina fem fingrar, men andra stadsdelar inte lika bra. Jag skulle inte veta om specifika saker sasom en cykelbana man kan kora in pa i olika delar av staden trots att jag hittar mycket bra. I min egen stadsdel daremot, sjalvklart. Sa jag tror de har personerna har en mycket, mycket nara koppling till just det har omradet. Antingen via boende eller via nara kompisar. Vilket ju passar utmarkt for nagon som vill ha skjuts hem. Hon kanner dom och dom vet exakt var hon bor. Och eftersom dom har anknytning till bade HA och omradet sa maste kroppen bort darifran efter att allt gatt katastrofalt fel.

For det tredje, bilens forare/passagerare. Las mellan raderna fran GW's bok och sa kan man dra slutledningen att den "nyktre som alltid kor" ager naturligtvis bilen. Finns valdigt, valdigt fa unga grabbar som inte kor sin egen bil utan later nagon annan kora hela tiden. Jag vet da inte en enda. Kan ju inte finnas sa manga "tighta kompisrelationer" fran den tiden som stammer in pa detta dar en har bil, alltid kor och hanger med en standig passagerare.

For det fjarde, vad hande innan allt detta skedde ? Vad gjorde HA dagarna/veckan innan denna kvall ? Det finns med storsta sannolikhet en/flera bakomliggande handelse/r som leder till kedjan som slutar i katastrof. Karlek, jobb, fritid etc. Nagot som var "out of the ordinary" men som inte tycktes sa vid tillfallet. Vad ar den gemensamma namnaren mellan garningsman/offer ? Som sa ofta, ju narmare offret desto storre sannolikhet. Karleksdrama/svartsjuka ar ju en klassiker, sa vad hade HA haft for sig pa den fronten ?

For det femte, tillgang till bat. Det sags inte "ager en bat" utan det sags "tillgang till bat" Nu ar ju Mariestad en stad vid vatten, sa kanske inte sa klargorande. Men andock. For om man nu tankt sig att dumpa en kropp i drickat sa hjalper det om man har bade batvana och sjovana. Det ar inte direkt sa att man vill sitta mitt i Vanern och odsla tid att kolla sjokorten for att se vattendjupet/var farleder gar/var folk kanske sportdyker eller fiskar. Eller annu varre, fa slut pa bensin. Nej, om en bat anvandes sa ar det erfaret batfolk med koll som visste exakt var dom skulle aka och hade kunskapen att ta sig dit med minsta mojliga besvar och med mesta mojliga diskretion.

For att summera lite da. Det finns tva gynnare som passar in pa allt detta. Fragan ar ju bara vilka ? Personligen tror jag de finns att hitta i Mariestads overklass/ofvre medelklass. Smarta, valutbildade och med precis allt, allt, allt att forlora socialt. Dom kan inte ta risken att spela "olycka" och nu maste allt doljas. Kreativa, kvicktankta med resurser och sjalvfortroende nog att snabbt komma pa en plan som doljer allt och staller lokalsnutarna Kling och Klang pa pottkanten och letandes pa helt fel spelplan.

Sa Ugglan, dar har du mina funderingar. Take it for what it is. Du kan klura lite pa detta eller skicka ivag hundratals inlagg till om KM, PU och blandade danskar. Kalla detta inlagg skitsnack om du vill och ignorera, det gor detsamma for mig. Nu har jag i alla fall svarat pa din fraga.

Äntligen ett vettigt inlägg! Det känns givet att ngn/ngr gått under radarn i fallet, att lika Mästerdetektiverna i tråden fortsätta älta KM, PU og Danskerne in i absurdum är inget annat än svagbegåvat.
Citera
2024-05-16, 08:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
For det fjarde, vad hande innan allt detta skedde ? Vad gjorde HA dagarna/veckan innan denna kvall ? Det finns med storsta sannolikhet en/flera bakomliggande handelse/r som leder till kedjan som slutar i katastrof. Karlek, jobb, fritid etc. Nagot som var "out of the ordinary" men som inte tycktes sa vid tillfallet. Vad ar den gemensamma namnaren mellan garningsman/offer ? Som sa ofta, ju narmare offret desto storre sannolikhet. Karleksdrama/svartsjuka ar ju en klassiker, sa vad hade HA haft for sig pa den fronten ?

Jag läser tråden regelbundet, har bara gjort ett fåtal inlägg och har egentligen inget att bidra med. MrConwell har en poäng här, tror jag.

"Ju närmare offret desto större sannolikhet", skriver MrConwell. En kvinnas baneman är oftast någon i hennes närmsta närhet. Det finns det ju statistik på.
Tråden är full av diskussioner kring tänkbara gärningsmän, deras förehavanden och vandel; men kunskaperna om; och diskussionen kring; Helena som person, hennes bekantskapskrets via kyrkan, via ridningen, via gymet o s v, stannar vid att hon var en skötsam tjej. Inte någon i tråden verkar ha ingående vetskap om Helena som person, hennes närmaste umgängeskrets etc. Det vi vet om henne har vi fått genom vännen P W och det lilla syster U delat med sig av. Det skulle vara intressant att få vetskap om Helenas umgänge och relationer tiden innan. Det skulle vara intressant att få veta vilka unga män Helena umgicks med t ex via kyrkan. Är det egentligen någon av de män som diskuteras i tråden, som var i Helenas närmsta närhet och som hon regelbundet umgicks med? Det verkar som hon kände några av dem flyktigt, och några (danskarna) inte alls. Diskussionen i tråden har, enligt min mening, låst sig vid att någon/några som kände Helena flyktigt, gör ett försök att närma sig henne, hon avvisar detta, och då går allt snett.

Ugglan skriver att bröderna Brunnhagen resp Urban Ahlin har diskuterats. Varför har dessa avfärdats?
Senast redigerad av RFT 2024-05-16 kl. 09:08. Anledning: tillägg i resonemanget
Citera
2024-05-16, 11:23
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Ugglan skriver att bröderna Brunnhagen resp Urban Ahlin har diskuterats. Varför har dessa avfärdats?

Finns inget som helst som tyder på inblandning av någon av dessa personer. Dom bodde förvisso i Mariestad så det skulle väl vara det då.
Citera
2024-05-16, 13:09
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag skall svara.

PU står alltså i taxikön efter 3:00 vid torget med Jess*ca J, Ulrika K och Susanne B. Han åker med Jess*ca J, de andra åker i egen taxi till Bråten. Backar vi lite då.

Vad har denne PU gjort före han hamnade i denna taxikö ? Under tidsspannet 2:00 efter Stads stängning till 3:00 ungefär. Det är under denna tid Helena försvinner och brottet sker i Kohagen som vittnet "Hanna" hör. Om han var inblandad i detta brott vid vilken tidpunkt är det då när han blir smutsig och riven ?

Detta kan han ju gärna inte vara när han står i taxikön och samtalar med dessa tjejer d v s precis efter att brottet. De måste då ha märkt hur han sett ut kanske även noterat hur han betett sig.

Vad gör han då under tiden 3.30 till 5:30 ? Enligt vad Prinzezzan fått till sig så hade väl Ulrika K sagt att PU gått med henne upp och sovit där. Om han sov där så är det bara så att han inte kom upp till PK riven och smutsig och ångestfylld denna natt. Det blir omöjligt.

Men om vi säger att detta ovan är fel, att han inte sov hos Ulrika K och att han kom upp till PK riven och smutsig och skärrad vid 6:00 denna natt som PK sade då. Men säg 5:30 istället då.

Men är det så då att han och en kumpan med en passande mindre ljus bil , tar livet av Helena uppe i Kohagen som är i KMs sällskap, sedan vänder de vid Bäcken och kör in mot stan igen , förbi Lockerudsvittnet ner till Bråten i denna mindre ljusa bil. Vems är denna bil ? De kanske hämtar material uppe i PUs lägenhet åker tillbaka till brottsplatsen och hämtar upp kroppen. Klockan är 2:45 när de lämnar området.

De hinner inte att dumpa kroppen nu utan nu vill PU ha ett alibi för tiden 3:00. Taxikön på Stadt blir utmärkt. Föraren till denna bil kör in PU till stan via Kungsgatan och släpper av PU där och han går in mot torget. Föraren kanske är den bil (orange ?) som åker förbi Stadsparken i bra fart och ut söderut. Denna förare åker och väntar på något ställe så länge, men återkommer till Bråten till vad det uppskattar att PU anländer till Bråten kanske vid 3.30 då.

Efter han ankommer till sin lägenhet på Bråtenvägen så står denna andre där med bilen. Nu har de gott om tid att gömma kroppen och PU kommer att bli smutsig av detta samt riva sig på taggiga snår. Efter att de gömt kroppen så kommer de överens om att PU skall köra sista biten och parkerade den andres bil på Sjukhusparkeringen och att den andre kliver av innan han gör detta. PU springer sedan klockan 4:20 med håret lite instoppat i skjortan mot sitt hem på Bråtenvägen 58. Han når hemmet vid 4.30 och bara går och slänger sig på sängen med kläderna på, han slocknar men han vaknar till efter en timma i kraftig ångest och allt kommer ifatt ,han drar till PK för stöd och är där lite efter 5:30, uppskakad, riven och smutsig.

Nej, detta för mig blir mycket konstigt att tänka sig.

Ok, jag noterar! PU kan vi stryka då.
Hur är det med BW då? Kan han vara insyltad?

(obs, kan finnas viss sarkasm i mitt inlägg)
Citera
2024-05-16, 21:32
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ok, jag noterar! PU kan vi stryka då.
Hur är det med BW då? Kan han vara insyltad?

(obs, kan finnas viss sarkasm i mitt inlägg)

JA, frågar du mig kan du helt glömma dessa två namn det är mitt definitiva svar.
Citera
2024-05-16, 21:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag skall svara.

PU står alltså i taxikön efter 3:00 vid torget med Jess*ca J, Ulrika K och Susanne B. Han åker med Jess*ca J, de andra åker i egen taxi till Bråten. Backar vi lite då.

Vad har denne PU gjort före han hamnade i denna taxikö ? Under tidsspannet 2:00 efter Stads stängning till 3:00 ungefär. Det är under denna tid Helena försvinner och brottet sker i Kohagen som vittnet "Hanna" hör. Om han var inblandad i detta brott vid vilken tidpunkt är det då när han blir smutsig och riven ?

Detta kan han ju gärna inte vara när han står i taxikön och samtalar med dessa tjejer d v s precis efter att brottet. De måste då ha märkt hur han sett ut kanske även noterat hur han betett sig.

Vad gör han då under tiden 3.30 till 5:30 ? Enligt vad Prinzezzan fått till sig så hade väl Ulrika K sagt att PU gått med henne upp och sovit där. Om han sov där så är det bara så att han inte kom upp till PK riven och smutsig och ångestfylld denna natt. Det blir omöjligt.

Men om vi säger att detta ovan är fel, att han inte sov hos Ulrika K och att han kom upp till PK riven och smutsig och skärrad vid 6:00 denna natt som PK sade då. Men säg 5:30 istället då.

Men är det så då att han och en kumpan med en passande mindre ljus bil , tar livet av Helena uppe i Kohagen som är i KMs sällskap, sedan vänder de vid Bäcken och kör in mot stan igen , förbi Lockerudsvittnet ner till Bråten i denna mindre ljusa bil. Vems är denna bil ? De kanske hämtar material uppe i PUs lägenhet åker tillbaka till brottsplatsen och hämtar upp kroppen. Klockan är 2:45 när de lämnar området.

De hinner inte att dumpa kroppen nu utan nu vill PU ha ett alibi för tiden 3:00. Taxikön på Stadt blir utmärkt. Föraren till denna bil kör in PU till stan via Kungsgatan och släpper av PU där och han går in mot torget. Föraren kanske är den bil (orange ?) som åker förbi Stadsparken i bra fart och ut söderut. Denna förare åker och väntar på något ställe så länge, men återkommer till Bråten till vad det uppskattar att PU anländer till Bråten kanske vid 3.30 då.

Efter han ankommer till sin lägenhet på Bråtenvägen så står denna andre där med bilen. Nu har de gott om tid att gömma kroppen och PU kommer att bli smutsig av detta samt riva sig på taggiga snår. Efter att de gömt kroppen så kommer de överens om att PU skall köra sista biten och parkerade den andres bil på Sjukhusparkeringen och att den andre kliver av innan han gör detta. PU springer sedan klockan 4:20 med håret lite instoppat i skjortan mot sitt hem på Bråtenvägen 58. Han når hemmet vid 4.30 och bara går och slänger sig på sängen med kläderna på, han slocknar men han vaknar till efter en timma i kraftig ångest och allt kommer ifatt ,han drar till PK för stöd och är där lite efter 5:30, uppskakad, riven och smutsig.

Nej, detta för mig blir mycket konstigt att tänka sig.

Nej, det är precis tvärtom. Det här blir inte alls konstigt att tänka sig!

PU har sagt att han hade en minneslucka mellan 02:00 och 03:00. (Märkligt att PU och KM har en minneslucka samma natt och till viss del under samma tid.) Alla förstår att det här är bullshit! Exakt vad PU gör mellan 02:00 och 03:00 vet inte jag, men det kan faktiskt vara så att han kom till taxikön för att få alibi - och att han då faktiskt var oskadad! Det är alltså fullt möjligt att PU fick sina skador mellan 03:30 och 05:30/06:00. Antingen var Helena fortfarande i livet då och kämpade för sitt liv, eller så blev PU skadad bland just buskar och snår när kroppen skulle dumpas - men INTE i "PU:s snår"!

Hur vi än vänder och vrider på det, så saknar PU alibi för tiden mellan 02:00 och 03:00, samt mellan cirka 03:30 och 05:30/06:00.

Du kan glömma Prinzezzans uppgifter om att PU skulle ha följt med UK upp och sovit i hennes lägenhet. Varför skulle han ha gjort det? Han bodde ju bara några tiotal meter därifrån. Fullständigt ologiskt! Dessutom sa PU i "första vändan" i tråden att han hade gått hem och lagt sig efter det att han hade varit hos PK. I den "andra vändan" hade PU ändrat sig (!) och sa att hade gått på efterfest hemma hos SB. Vem som helst inser ju det orimliga i allt det här!
Citera
2024-05-16, 21:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är verkligen dags att du slopar skitsnacket! Du försöker nu "uppfinna" ett alibi åt KM. KM har inte med ett anda ord nämnt en efterfest på vägen hem från centrum. Precis allt talar för att KM har varit på ett ställe som har med Helenas försvinnandet att göra. Du kan glömma att KM skulle ha varit så packad att han skulle ha glömt "den där efterfesten". Spiken i kistan blir att INGEN som skulle ha varit på den där efterfesten har sagt ett pip - vare sig då eller nu, 32 år senare. Inte ens "festarrangören" har sagt ett pip. Du är helrökt, Thord!

Citat:
Vem har sagt att det skulle finnas konkreta bevis för att KM skulle ha varit inblandad i Helenas försvinnande eller död? Ingen!

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ja, till exempel du strax ovanför:

---

(Jag har fetmarkerat här för tydlighetens skull, annars brukar jag inte vilja ändra i citat förutom att förkorta med vederbörlig markering.)

Men jag skrev inte att det skulle finnas konkreta bevis! Jag skrev att precis allt talar för att KM har varit på ett ställe som har med Helenas försvinnandet att göra - men jag skrev inte att han måste ha varit aktiv i försvinnandet. Och jag skrev heller inte att KM skulle ha varit inblandad i Helenas död. Som vanligt: Du får läsa bättre - och försöka förstå bättre. Någon ska du nog lyckas, ska du se!
Citera
2024-05-16, 21:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag svarar efter basta formaga. Om vi nu gor experimentet att slappa allt annat och fundera lite pa GW's teori istallet. Eller, ja, lite mitt eget ocksa.

1. Jag kan tyvarr inte namna nagra namn, jag ar inte Mariestadare och jag har inte tillgang till polisens uppgifter. Men jag tror att det ar tva som smugit under radarn hela tiden. Aven i denna trad. Jag tror det ar mycket mojligt att dom ens inte namnts i denna trad overhuvudtaget.

2. Att jag tror garningsmannen/garningsmannen finns att hitta utanfor "partyfolket" som diskuteras har. Jag tror dom har en helt annan koppling till HA. Jobb, fritid, kyrka, bostadsomrade etc. Hast, hund, segling, saker som passar in pa en ovre samhallsklass. Sadana som hon helt litar pa, gillar och mer an garna tar skjuts av. Dom har kanske skjutsat henne och/eller systrarna hem forr. Det skulle inte forvana mig det minsta.

3. Jag tror mycket mera pa GW an random Flashbackare, och han har sagt "on the record" att alla frihetsberovade hade inget med detta att gora. Dessutom sa kanns det fel. Jag tror mordaren/mordarna ar Mariestadare med extremt bra lokalkannedom och att dom kande HA under en lang tid och umgicks med henne langt fore denna odesdigra kvall. Dessa grabbar har funnits dar hela tiden. Garningsmannaprofilen, de bevis som faktiskt finns, HA's personlighet, brottets karaktar och kriminalstatistik talar starkt for detta. Vilket ju ar en av de fa saker polisen och GW ar overens om.

Det forsta, alibit. Dom har tva har ju alldeles uppenbart gett alibi till varandra och snackat ihop sig. Sa ni letar enligt GW efter tva personer som INTE var pa Stadshotellet den aktuella kvallen. Sedan har man snickrat ihop en historia dar dom akt tillsammans med bil till ett stalle dar, aterigen, enbart de tva varit. Forslagsvis hem till nagon av dom som bor sjalv sa att ingen kan varken bekrafta eller dementera. Typ "vi akte direkt hem till mig och sedan somnade vi". Sa leta inte efter folk som varit synliga och vandrat runt, leta efter folk som sager att dom akte direkt fran stan till ett stalle ingen kan bekrafta. Forutom da "kompisen". Ingen annan. Och ja, dom har ju naturligtvis blivit forhorda och finns i utredningsmaterialet. Det kan man vara saker pa med tanke pa GW's uttalanden om att "polisen halsade pa allt for sent".

For det andra, platsen. Alltsa, jag vaxte upp i en medelstor svensk stad pa den tiden nar alla vi ungar harjade pa gatorna fran morgon till kvall. Jag tror inte att ni letar efter nagon med lokalkannedom, jag tror personerna i fraga har EXTREMT bra lokalkannedom. Tank efter lite, alla. Jag kan min gamla stadsdel pa mina fem fingrar, men andra stadsdelar inte lika bra. Jag skulle inte veta om specifika saker sasom en cykelbana man kan kora in pa i olika delar av staden trots att jag hittar mycket bra. I min egen stadsdel daremot, sjalvklart. Sa jag tror de har personerna har en mycket, mycket nara koppling till just det har omradet. Antingen via boende eller via nara kompisar. Vilket ju passar utmarkt for nagon som vill ha skjuts hem. Hon kanner dom och dom vet exakt var hon bor. Och eftersom dom har anknytning till bade HA och omradet sa maste kroppen bort darifran efter att allt gatt katastrofalt fel.

For det tredje, bilens forare/passagerare. Las mellan raderna fran GW's bok och sa kan man dra slutledningen att den "nyktre som alltid kor" ager naturligtvis bilen. Finns valdigt, valdigt fa unga grabbar som inte kor sin egen bil utan later nagon annan kora hela tiden. Jag vet da inte en enda. Kan ju inte finnas sa manga "tighta kompisrelationer" fran den tiden som stammer in pa detta dar en har bil, alltid kor och hanger med en standig passagerare.

For det femte, tillgang till bat. Det sags inte "ager en bat" utan det sags "tillgang till bat" Nu ar ju Mariestad en stad vid vatten, sa kanske inte sa klargorande. Men andock. For om man nu tankt sig att dumpa en kropp i drickat sa hjalper det om man har bade batvana och sjovana. Det ar inte direkt sa att man vill sitta mitt i Vanern och odsla tid att kolla sjokorten for att se vattendjupet/var farleder gar/var folk kanske sportdyker eller fiskar. Eller annu varre, fa slut pa bensin. Nej, om en bat anvandes sa ar det erfaret batfolk med koll som visste exakt var dom skulle aka och hade kunskapen att ta sig dit med minsta mojliga besvar och med mesta mojliga diskretion.

For att summera lite da. Det finns tva gynnare som passar in pa allt detta. Fragan ar ju bara vilka ? Personligen tror jag de finns att hitta i Mariestads overklass/ofvre medelklass. Smarta, valutbildade och med precis allt, allt, allt att forlora socialt. Dom kan inte ta risken att spela "olycka" och nu maste allt doljas. Kreativa, kvicktankta med resurser och sjalvfortroende nog att snabbt komma pa en plan som doljer allt och staller lokalsnutarna Kling och Klang pa pottkanten och letandes pa helt fel spelplan.

Sa Ugglan, dar har du mina funderingar. Take it for what it is. Du kan klura lite pa detta eller skicka ivag hundratals inlagg till om KM, PU och blandade danskar. Kalla detta inlagg skitsnack om du vill och ignorera, det gor detsamma for mig. Nu har jag i alla fall svarat pa din fraga.

Jag tackar för svaret!

Jag är ledsen, men igen då: Precis allt det som du tar upp ovan ("societeten", "båt", "hund", "kärlek", "vad hände före försvinnandet" och så vidare) har vi ju - som sagt - diskuterat många gånger. Det är ju inte som att vi inte har försökt eller att vi skulle ha tänkt dåligt. Men visst finns det personer som jag personligen känner dåliga vibbar för, som Er*ik Fj*ellman, Urb*an Ahl*in och bröderna Br*unnhagen.
Citera
2024-05-16, 22:16
Medlem
Citat:
Jag tackar för svaret!

Jag är ledsen, men igen då: Precis allt det som du tar upp ovan ("societeten", "båt", "hund", "kärlek", "vad hände före försvinnandet" och så vidare) har vi ju - som sagt - diskuterat många gånger. Det är ju inte som att vi inte har försökt eller att vi skulle ha tänkt dåligt. Men visst finns det personer som jag personligen känner dåliga vibbar för, som Er*ik Fj*ellman, Urb*an Ahl*in och bröderna Br*unnhagen.

Ja, det har diskuterats. Det ar ju minst sagt en mastodonttrad. Men da gor vi sa har istallet. Vi vander pa resonemanget. Allmanna fragor saledes till alla i traden :

Vi borjar fran allra forsta borjan av detta. HA borjar ga hem fran stan. Vilket ju kan anses bevisat. Nu antar vi att det star/aker bilar med personer i pa hennes vag hemat, vilket ju ar ett rimligt antagande. Anta inget mera, utan bara att det sker nagon form av konversation har. Nu presenteras en hypotetisk valmojlighet. Ga hem, eller aka bil hem. Vi fryser tiden har. Saledes :

Vem eller vilka grabbar skulle HA mer an garna ta skjuts med hem ? Och varfor just den personen/personerna ?

Om jag skulle vara utredare i detta fall sa skulle jag mycket, mycket garna vilja ha en lista pa de namnen och borja beta av dessa en efter en.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-16 kl. 22:37.
Citera
2024-05-16, 22:41
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Nej, GW är helt ute och cyklar i detta fall. Hela hans scenario om dessa två personer är ju en total fantasiprodukt som det inte finns minsta täckning för alls. Han säger ju i boken "Ville Vingmutter" att han ger denna teori bara 50/50 för att vara sann p ga av bristande underlag. Ja, det blir det också lättare om man tittar på helt fel ställe kan man tycka, för det finns absolut inget fastslaget misstänkt med dessa två grabbar som han kan peka på i sin bok i alla fall som alibi t e x. Inte ens en vag hint mer än att de blir osams direkt i bilen. Det är ju också därför han skyller på att de inte gjordes något kontrollförhör med dessa snabbt efter försvinnandet. Väldigt hypotetiskt av han att tro att det skulle funnits något där om detta hade gjorts i tid.

Men börjar vi då med vad han säger att Helena skulle ha frågat dessa två om de kunde köra hem henne. Till börja med har ingen sett Helena stiga in i en bil överhuvudtaget. Sedan resonerar han ju så helt galet då att detta måste Helena ha gjort för man vet att en bil varit med på brottsplatsen i form av säkrade spår från en bil på brottsplatsen. Ja, men detta måste ju inte alls betyda att Helena nödvändigtvis måste ha stigit in i en bil i Stadts och torgets närhet. Helena kan ha gått hem och en bil kan ha anslutit senare när hon nådde Ekuddenvägen. Behöver jag säga då att GW fullständigt också måste kassera brovittnet i och med denna teori.

Nr. 2, är att GW använder sig av vittnet "Hanna" i det att hon hör flera aggressiva mansröster, men han väljer och vrakar lite för att när han senare beskriver att den ene dödat Helena på skogsstigen så springer den andre till sin bil och kör runt in på cykelvägen, då skulle vittnet "Hanna" först höra denna bil köra in här, sen absolut se denna bil komma, om inte hon senare hade blivit påkörd av den.

Senare säger han då de kommer" ut på den större vägen och kör dit man bor en bit utanför Mariestad". Här kasserar han det andra vittnet , Lockerudsvittnet som stod vid Netto där Mariegärdesväg sedan går ner, då var det så fall en annan mindre vit/ljus bil än GMs som drog ner här som ett jehu...

Mannen som springer från sjukhusparkeringen mot Lockerud 4.20 , är också en man som inte har med saken att göra heller.

Ulrika säger att om GW är så säker på detta så förstår hon inte vad som hindrar honom.
Polisen är då uppenbarligen inte så intresserad av hans teori. Hon säger också i samma GT-artikel att hon undrar då vilka dessa gamla vänner är som känner henne så väl och som Helena skulle sätta sig i samma bil med. GW gör ju klart också att Helena aldrig skulle sätta sig i en bil med någon som hon inte litade fullt på, då han säger att detta är en tjej "som är rädd om sig".

Jaha, vilka menar då GW egentligen med sina "två gubbar". Helenas kompisar bör ju högst rimligt känt dessa också då de känt Helena mycket väl. Han säger också att kroppen dumpas i Vänern strax efter brottet då mörkret är knappt i den ljusa lyhörda sommarnatten... Det gäller då också att de fäster tyngder på kroppen så att den sjunker och sen senare inte flyter upp. Dessa killar har sedan levt på precis som vanligt och alltid funnits där som han säger, i Mariestadstrakten.

Nej, nej ,detta spår är inte alls sannolikt.
Citera
2024-05-17, 01:18
Medlem
Citat:
Nej, nej ,detta spår är inte alls sannolikt.

Nja, med all respekt IB03, du presenterar sjalv och argumenterar for ett kvintuppeldrama med internationella gransovertradelser, hot och tystnadslojalitet som till och med maffian skulle imponeras over, sammantaget ett scenario som gar emot alla brottsstatistiska referenser i varlden och som skulle fa sjalvaste Agatha Christie att blekna och fundera over eftermiddagsteet om det ar lite for mycket att salja in som ett mordarscenario for nasta bok.

Jamfort med dig sa skulle jag saga att sannolikhetsmatchen vinner GW pa knockout efter 30 sekunder. Speciellt som han har tillgang till utredningen och alla vittnesmalsuppgifter sasom de exakt givits, juridiskt bindande. Inte sasom Flashbackskribenter som forsokt tolka vad som nu kommit fram fran diverse medier. Undertecknad naturligtvis aven inkluderad.

Men hur som haver om det. Jag haller med dig om en hel del du sager, men som manga andra, det fokuseras alldeles for mycket pa GM, inte pa offret. Offret AR losningen. Det har skulle ha klarats upp pa ett par veckor om polisen gjort sitt jobb. Polisen och GW ar overens pa en annan sak ocksa. Det finns inte sa manga som kan ha gjort det har. Urvalet ar starkt begransat.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-17 kl. 01:59.
Citera
2024-05-17, 07:44
Medlem
RFTs avatar
MrConwell är inne på rätt spår. Lösningen finns att hitta i H’s omedelbara närhet. Våld mot kvinnor utövas oftast av personer som kvinnan är mycket väl bekant med. Det finns statistik på det.
Att säga att tråden har diskuterat om Helena på det sätt som MrConwell och jag efterlyser, det är fel. Tråden har inte gjort det och kan inte göra det, för ingen har någon kunskap om det. Ingen i tråden var bekant med H, P W och syster U har sagt lite i största allmänhet om H.
Diskussionen fastnar istället i olika scenarier kring de unga män som tråden vet var ute på stan denna ödesdigra kväll. Och ingen av dem stod H riktigt nära, eller hur?
Tråden har fastnat i att brottet är kopplat till någon eller några som var ute på stan den aktuella kvällen. Upprinnelsen till brottet ligger i detta, så diskuteras det i tråden. Men det är ju inget annat än antaganden och spekulationer. Och i och med att tråden har så begränsade kunskaper om H, så hamnar diskussionen ibland helt snett; som när man säger att en bil som synts i Trankärr tidigt på söndagsmorgonen MÅSTE ha med brottet att göra, för vad skulle den annars göra där.
För att på allvar komma vidare behöver vi få mer kunskaper om H som person, hennes nära bekanta o s v. Och det lär vi inte få.
Jag tror som Mr Conwell; förövaren är en helt annan person än någon av de män som diskuteras i tråden, någon som tråden inte en ens vet om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in