2024-05-15, 20:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jag har gett mina "two cents" tidigare i traden, om du gar tillbaka lite sa hittar du det utforligare. Du valjer som sagt sjalv vad du sjalv tycker och tanker, jag kan bara ge min personliga asikt. Min asikt att det borde gravas mycket djupare och battre i det samhallsskiktet av Mariestads davarande ungdom som uppfattades som socialt/ekonomiskt/fysiskt (eller alla tre samtidigt) attraherande av det olyckliga offret. Utifran detta sa far du (och alla andra) reagera eller svara precis som ni vill. Sa ar det med det.

Men det vore ändå snällt av dig om du kan sammanfatta dina "två cents". Så? (Just "cents" ... )
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-15 kl. 20:44.
Citera
2024-05-15, 20:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag är en vän av att ifrågasätta antaganden och i synnerhet mina egna antaganden.

Jag försökte därför knäcka min hypotes att KlMa kan ha kommit från t.ex. Stockholmsvägen 85 och hunnit ikapp HeAn strax före Ladugårdsvägen. Kan detta ske under rimliga antaganden om promenadhastigheter givet de fysiska avstånden vi får från Google Maps?

Sträckan Stockholmsvägen 85 - mötesplatsen är cirka 160 meter. Sträckan som HeAn ledde cykeln till mötesplatsen är cirka 90 meter. Om HeAn:s hastighet reduceras till 3 km/h med cykel medan KlMa går med 5 km/h så måste KlMa gå 113 sekunder från Stockholmsgatan 85 och HeAn måste leda cykeln 113 sekunder.

Att beräkningen råkade hamna på samma antal sekunder är en slump. KlMa behöver inte ha gått ut exakt samtidigt som HeAn hoppade av cykeln och hastigheterna kan ha varit något annorlunda. KlMa kan även ha känt igen HeAn och ropat till honom i backen vilket fått HeAn att stanna i förtid. Dessutom är sträckan som HeAn går något längre då jag inte tagit hänsyn till den förlängning av sträckan som uppstår i och med att den är en backe. KlMa går visserligen även han en något längre sträcka pga backen, men det är till KlMa fördel i "kapplöpningen" eftersom han har högre hastighet.

Beräkningen visar med andra ord att hypotesen att KlMa varit hos någon vid korsningen Stockholmsvägen/Snickaregatan alternativt norr eller söder därom är fullt möjlig. Det är dock helt upp till KlMa att reflektera över vem han i så fall kan ha varit hos. Ett möjligt alternativ är att han varit hos bröderna Ah*lin på Madlyckevägen - de var väl hans kusiner? I så fall är Snickaregatan den normala vägen hem.

Om KlMa kan se några rimliga adresser han kan ha varit på bör han inte nöja sig med att fråga de aktuella personerna direkt om de minns att han varit där. Värdarna kan ju ha glömt honom. Han bör därför även vända sig till Kalla Fall och fråga om han nämns som gäst av någon av värdarna i ett eventuellt förhör. Förhören kan dock vara bristfälliga genom att utredarna inte försökt täcka folks rörelser efter Stadt. I så fall vore det värdefullt om HeAn kunde svara mig på Facebook och berätta om det är uteslutet att han cyklat förbi KlMa alldeles innan backen. Om det är uteslutet måste KlMa ha anslutit Stockholmsvägen från sidan, vilket betyder att han måste ha varit hos någon annan, vilket ytterligare snävar ned tidsramen för honom att delta i mordet.

Det är verkligen dags att du slopar skitsnacket! Du försöker nu "uppfinna" ett alibi åt KM. KM har inte med ett anda ord nämnt en efterfest på vägen hem från centrum. Precis allt talar för att KM har varit på ett ställe som har med Helenas försvinnandet att göra. Du kan glömma att KM skulle ha varit så packad att han skulle ha glömt "den där efterfesten". Spiken i kistan blir att INGEN som skulle ha varit på den där efterfesten har sagt ett pip - vare sig då eller nu, 32 år senare. Inte ens "festarrangören" har sagt ett pip. Du är helrökt, Thord!
Citera
2024-05-15, 20:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Och vem var denna 4e person i Taxin, kan det ha varit ytterligare en kille, vilken sedermera kanske åker med Ulrika hem samt att denna kille är den hon även vägrar att namnge som var hos henne den natten. Var Ulrika kanske otrogen mot sin pojkvän (var inte i Mariestad den helgen) och därav så kunde hon inte nämna denna okända kille?

Ulrika döljer ngt, det är glasklart, men om det egentligen har ngn betydelse för fallet i sej är omöjligt att veta, kan bara konstatera att hennes beteende är överlag rätt märkligt.

Kanske bara ren hänsyn? Kan det vara något? Ulrika har inget med försvinnandet att göra.
Citera
2024-05-15, 20:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nej, det finns vittnesmål som med rätta ifrågasätts, men inte minsta konkreta bevis att han varit inblandad i Helenas försvinnande eller död.

Vem har sagt att det skulle finnas konkreta bevis för att KM skulle ha varit inblandad i Helenas försvinnande eller död? Ingen!
Citera
2024-05-15, 20:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vet inte säkert, men har läst ngt om det, att han inte skulle varit hos Ulrika den helgen, om han hade varit på festen så skulle väl han väl mest troligt delat taxi med Ulrika och hon då även nämnt honom.

Du hemfaller åt hörsägen, alltså.
Citera
2024-05-15, 20:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Om det är UrAh som KlMa eventuellt varit hos så kommer denne självfallet inte ihåg det, för då hade han ju räddat sin kusin för länge sedan. KlMa kan i så fall vända sig till and*ers-k.eriks*son@polisen.se och ställa frågan om han nämns som gäst på Madlyckevägen i förhör med någon av bröderna A*hlin. And*ers återkommer i tjänst imorgon torsdag.

Jag läser det som du skriver, men du agerar ytterst osmart.
Citera
2024-05-15, 20:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
KM sade ju också senare till Lotte i och med boken "Mardrömmen i Mariestad" på s. 73, och ordagrant citerat vad han sade: "Det stämmer inte att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intressar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra."

Precis, KM säger att han har minnesbilder - men att dessa inte kan verifieras av andra. KM var inte på en efterfest.

Men du, IB03: Då var frågan (igen!): Vad tror du att PU gjorde mellan cirka 03:30 när han skulle ha blivit avsläppt av en taxi vid bostaden och cirka 05:30 när han ska ha kommit upp till PK? Jag kommer att fortsätta att fråga det här tills du svarar. VAD TROR DU ATT PU GJORDE UNDER DE HÄR TVÅ TIMMARNA?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-15 kl. 20:46.
Citera
2024-05-15, 22:03
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Precis, KM säger att han har minnesbilder - men att dessa inte kan verifieras av andra. KM var inte på en efterfest.

Men du, IB03: Då var frågan (igen!): Vad tror du att PU gjorde mellan cirka 03:30 när han skulle ha blivit avsläppt av en taxi vid bostaden och cirka 05:30 när han ska ha kommit upp till PK? Jag kommer att fortsätta att fråga det här tills du svarar. VAD TROR DU ATT PU GJORDE UNDER DE HÄR TVÅ TIMMARNA?

Jag skall svara.

PU står alltså i taxikön efter 3:00 vid torget med Jess*ca J, Ulrika K och Susanne B. Han åker med Jess*ca J, de andra åker i egen taxi till Bråten. Backar vi lite då.

Vad har denne PU gjort före han hamnade i denna taxikö ? Under tidsspannet 2:00 efter Stads stängning till 3:00 ungefär. Det är under denna tid Helena försvinner och brottet sker i Kohagen som vittnet "Hanna" hör. Om han var inblandad i detta brott vid vilken tidpunkt är det då när han blir smutsig och riven ?

Detta kan han ju gärna inte vara när han står i taxikön och samtalar med dessa tjejer d v s precis efter att brottet. De måste då ha märkt hur han sett ut kanske även noterat hur han betett sig.

Vad gör han då under tiden 3.30 till 5:30 ? Enligt vad Prinzezzan fått till sig så hade väl Ulrika K sagt att PU gått med henne upp och sovit där. Om han sov där så är det bara så att han inte kom upp till PK riven och smutsig och ångestfylld denna natt. Det blir omöjligt.

Men om vi säger att detta ovan är fel, att han inte sov hos Ulrika K och att han kom upp till PK riven och smutsig och skärrad vid 6:00 denna natt som PK sade då. Men säg 5:30 istället då.

Men är det så då att han och en kumpan med en passande mindre ljus bil , tar livet av Helena uppe i Kohagen som är i KMs sällskap, sedan vänder de vid Bäcken och kör in mot stan igen , förbi Lockerudsvittnet ner till Bråten i denna mindre ljusa bil. Vems är denna bil ? De kanske hämtar material uppe i PUs lägenhet åker tillbaka till brottsplatsen och hämtar upp kroppen. Klockan är 2:45 när de lämnar området.

De hinner inte att dumpa kroppen nu utan nu vill PU ha ett alibi för tiden 3:00. Taxikön på Stadt blir utmärkt. Föraren till denna bil kör in PU till stan via Kungsgatan och släpper av PU där och han går in mot torget. Föraren kanske är den bil (orange ?) som åker förbi Stadsparken i bra fart och ut söderut. Denna förare åker och väntar på något ställe så länge, men återkommer till Bråten till vad det uppskattar att PU anländer till Bråten kanske vid 3.30 då.

Efter han ankommer till sin lägenhet på Bråtenvägen så står denna andre där med bilen. Nu har de gott om tid att gömma kroppen och PU kommer att bli smutsig av detta samt riva sig på taggiga snår. Efter att de gömt kroppen så kommer de överens om att PU skall köra sista biten och parkerade den andres bil på Sjukhusparkeringen och att den andre kliver av innan han gör detta. PU springer sedan klockan 4:20 med håret lite instoppat i skjortan mot sitt hem på Bråtenvägen 58. Han når hemmet vid 4.30 och bara går och slänger sig på sängen med kläderna på, han slocknar men han vaknar till efter en timma i kraftig ångest och allt kommer ifatt ,han drar till PK för stöd och är där lite efter 5:30, uppskakad, riven och smutsig.

Nej, detta för mig blir mycket konstigt att tänka sig.
Citera
2024-05-15, 22:14
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, jag har ingen speciell tanke kring platsens betydelse. Men själv skulle jag säga att Stockholmsvägen börjar bli en backe redan vid INGO strax efter Mariagatan och det är ju inte så många stenkast från Stadt.

Jag förstår hur du tänker. HeAn pekar dock på ett plats närmare än så och vi har även PW70 som anger att mötespunkten var vid Snickaregatan.

I filmen "Att lösa ett mord" byts bild när HeAn talar om backen där han klev av cykeln. Det som visas är området nedanför korsningen Ladukärrsvägen/Stockholmsvägen fångad med teleobjektiv så att allt trycks samman. Räcket till höger i bild finns dock vid Hasselbacksvägen, så även bilden förlägger mötespunkten vid Snickaregatan.

https://postimg.cc/mtxmLsjf
Citera
2024-05-15, 23:30
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det skulle finnas konkreta bevis för att KM skulle ha varit inblandad i Helenas försvinnande eller död? Ingen!

Ja, till exempel du strax ovanför:

Citat:
Det är verkligen dags att du slopar skitsnacket! Du försöker nu "uppfinna" ett alibi åt KM. KM har inte med ett anda ord nämnt en efterfest på vägen hem från centrum. Precis allt talar för att KM har varit på ett ställe som har med Helenas försvinnandet att göra. Du kan glömma att KM skulle ha varit så packad att han skulle ha glömt "den där efterfesten". Spiken i kistan blir att INGEN som skulle ha varit på den där efterfesten har sagt ett pip - vare sig då eller nu, 32 år senare. Inte ens "festarrangören" har sagt ett pip. Du är helrökt, Thord!

(Jag har fetmarkerat här för tydlighetens skull, annars brukar jag inte vilja ändra i citat förutom att förkorta med vederbörlig markering.)
Citera
2024-05-15, 23:40
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker. HeAn pekar dock på ett plats närmare än så och vi har även PW70 som anger att mötespunkten var vid Snickaregatan.

I filmen "Att lösa ett mord" byts bild när HeAn talar om backen där han klev av cykeln. Det som visas är området nedanför korsningen Ladukärrsvägen/Stockholmsvägen fångad med teleobjektiv så att allt trycks samman. Räcket till höger i bild finns dock vid Hasselbacksvägen, så även bilden förlägger mötespunkten vid Snickaregatan.

https://postimg.cc/mtxmLsjf

Tack för klargörandet!
Citera
2024-05-16, 03:36
Medlem
Citat:
Men det vore ändå snällt av dig om du kan sammanfatta dina "två cents". Så?

Jag svarar efter basta formaga. Om vi nu gor experimentet att slappa allt annat och fundera lite pa GW's teori istallet. Eller, ja, lite mitt eget ocksa.

1. Jag kan tyvarr inte namna nagra namn, jag ar inte Mariestadare och jag har inte tillgang till polisens uppgifter. Men jag tror att det ar tva som smugit under radarn hela tiden. Aven i denna trad. Jag tror det ar mycket mojligt att dom ens inte namnts i denna trad overhuvudtaget.

2. Att jag tror garningsmannen/garningsmannen finns att hitta utanfor "partyfolket" som diskuteras har. Jag tror dom har en helt annan koppling till HA. Jobb, fritid, kyrka, bostadsomrade etc. Hast, hund, segling, saker som passar in pa en ovre samhallsklass. Sadana som hon helt litar pa, gillar och mer an garna tar skjuts av. Dom har kanske skjutsat henne och/eller systrarna hem forr. Det skulle inte forvana mig det minsta.

3. Jag tror mycket mera pa GW an random Flashbackare, och han har sagt "on the record" att alla frihetsberovade hade inget med detta att gora. Dessutom sa kanns det fel. Jag tror mordaren/mordarna ar Mariestadare med extremt bra lokalkannedom och att dom kande HA under en lang tid och umgicks med henne langt fore denna odesdigra kvall. Dessa grabbar har funnits dar hela tiden. Garningsmannaprofilen, de bevis som faktiskt finns, HA's personlighet, brottets karaktar och kriminalstatistik talar starkt for detta. Vilket ju ar en av de fa saker polisen och GW ar overens om.

Det forsta, alibit. Dom har tva har ju alldeles uppenbart gett alibi till varandra och snackat ihop sig. Sa ni letar enligt GW efter tva personer som INTE var pa Stadshotellet den aktuella kvallen. Sedan har man snickrat ihop en historia dar dom akt tillsammans med bil till ett stalle dar, aterigen, enbart de tva varit. Forslagsvis hem till nagon av dom som bor sjalv sa att ingen kan varken bekrafta eller dementera. Typ "vi akte direkt hem till mig och sedan somnade vi". Sa leta inte efter folk som varit synliga och vandrat runt, leta efter folk som sager att dom akte direkt fran stan till ett stalle ingen kan bekrafta. Forutom da "kompisen". Ingen annan. Och ja, dom har ju naturligtvis blivit forhorda och finns i utredningsmaterialet. Det kan man vara saker pa med tanke pa GW's uttalanden om att "polisen halsade pa allt for sent".

For det andra, platsen. Alltsa, jag vaxte upp i en medelstor svensk stad pa den tiden nar alla vi ungar harjade pa gatorna fran morgon till kvall. Jag tror inte att ni letar efter nagon med lokalkannedom, jag tror personerna i fraga har EXTREMT bra lokalkannedom. Tank efter lite, alla. Jag kan min gamla stadsdel pa mina fem fingrar, men andra stadsdelar inte lika bra. Jag skulle inte veta om specifika saker sasom en cykelbana man kan kora in pa i olika delar av staden trots att jag hittar mycket bra. I min egen stadsdel daremot, sjalvklart. Sa jag tror de har personerna har en mycket, mycket nara koppling till just det har omradet. Antingen via boende eller via nara kompisar. Vilket ju passar utmarkt for nagon som vill ha skjuts hem. Hon kanner dom och dom vet exakt var hon bor. Och eftersom dom har anknytning till bade HA och omradet sa maste kroppen bort darifran efter att allt gatt katastrofalt fel.

For det tredje, bilens forare/passagerare. Las mellan raderna fran GW's bok och sa kan man dra slutledningen att den "nyktre som alltid kor" ager naturligtvis bilen. Finns valdigt, valdigt fa unga grabbar som inte kor sin egen bil utan later nagon annan kora hela tiden. Jag vet da inte en enda. Kan ju inte finnas sa manga "tighta kompisrelationer" fran den tiden som stammer in pa detta dar en har bil, alltid kor och hanger med en standig passagerare.

For det fjarde, vad hande innan allt detta skedde ? Vad gjorde HA dagarna/veckan innan denna kvall ? Det finns med storsta sannolikhet en/flera bakomliggande handelse/r som leder till kedjan som slutar i katastrof. Karlek, jobb, fritid etc. Nagot som var "out of the ordinary" men som inte tycktes sa vid tillfallet. Vad ar den gemensamma namnaren mellan garningsman/offer ? Som sa ofta, ju narmare offret desto storre sannolikhet. Karleksdrama/svartsjuka ar ju en klassiker, sa vad hade HA haft for sig pa den fronten ?

For det femte, tillgang till bat. Det sags inte "ager en bat" utan det sags "tillgang till bat" Nu ar ju Mariestad en stad vid vatten, sa kanske inte sa klargorande. Men andock. For om man nu tankt sig att dumpa en kropp i drickat sa hjalper det om man har bade batvana och sjovana. Det ar inte direkt sa att man vill sitta mitt i Vanern och odsla tid att kolla sjokorten for att se vattendjupet/var farleder gar/var folk kanske sportdyker eller fiskar. Eller annu varre, fa slut pa bensin. Nej, om en bat anvandes sa ar det erfaret batfolk med koll som visste exakt var dom skulle aka och hade kunskapen att ta sig dit med minsta mojliga besvar och med mesta mojliga diskretion.

For att summera lite da. Det finns tva gynnare som passar in pa allt detta. Fragan ar ju bara vilka ? Personligen tror jag de finns att hitta i Mariestads overklass/ofvre medelklass. Smarta, valutbildade och med precis allt, allt, allt att forlora socialt. Dom kan inte ta risken att spela "olycka" och nu maste allt doljas. Kreativa, kvicktankta med resurser och sjalvfortroende nog att snabbt komma pa en plan som doljer allt och staller lokalsnutarna Kling och Klang pa pottkanten och letandes pa helt fel spelplan.

Sa Ugglan, dar har du mina funderingar. Take it for what it is. Du kan klura lite pa detta eller skicka ivag hundratals inlagg till om KM, PU och blandade danskar. Kalla detta inlagg skitsnack om du vill och ignorera, det gor detsamma for mig. Nu har jag i alla fall svarat pa din fraga.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-16 kl. 03:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in