2024-05-15, 21:43
  #37
Medlem
McGorbas avatar
Fan, riktigt jävla ruttet med sådana säljare/köpare som "ångrar sig".

Jag har handlat/sålt en hel del där genom åren och aldrig haft dessa problem, peppar peppar.

Men som köpare kan jag säga att jag ALLTID kollar igenom omdömen innan jag köper. Här är jag ganska hård. Ligger det ett negativt kollar jag direkt varför - och är det inte något "rare" så orkar jag inte chansa.

Värsta är ju stolpskott som lägger ett lågt utgångspris, men det de trodde skulle vara skitpoppis, inte får något bud alls. Och så blir de bittra. Man måste liksom vara beredd på det.

Tycker de borde stängas av direkt, inget trams med "kan det leda till avstängning"
Citera
2024-05-15, 21:44
  #38
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Säljaren straffas med varning och en dålig recension. Vad tycker du vore lämpligt straff?

Är väl fullt mänskligt att man ångrar sig och vill dra sig ur en affär.

Det är fullt mänskligt men enligt lag så får du inte det.
Många som inte har koll på lagen så de fattar inte att det är ett bindande avtal när man har kommit överens om ett köp.

Det räcker att köparen skriver ok kom och hämta varan på blocket så har ni ett avtal, desamma gäller en auktion som någon vunnit så är det ett bindande avtal och enligt lag så får inte en part backa ur utan båda parter måste vara överens isåfall.

Sen är frågan om man orkar stämma och hålla på även om man nu till 100% vinner då det är en långsam och omständig process.
__________________
Senast redigerad av tram123 2024-05-15 kl. 21:49.
Citera
2024-05-15, 22:01
  #39
Medlem
Meddela säljaren att du inte accepterar hävningen av köpet
Att om den inte levererar inom 14 dagar så kommer du göra ett täckningsköp av en likvärdig vara.
Du letar du upp en vara du tycker är likvärdig. Om säljaren har skrivit att det den säljer är i nyskick så letar du reda på en ny vara.
Meddela att du kräver ett skadestånd av säljaren för den ökade kostnaden du kommer att få pga av att den vill bryta avtalet.

Vänta 14 dagar.
Skicka ett formellt krav på skadeståndet på din ökade kostnad.

Vänta 14 dagar.
Gå vidare till tingsrätten med ett förenklat tvistemål om det är mindre än 29000kr. I sämsta fall förlorar du och får betala avgiften på 900kr
Citera
2024-05-15, 22:16
  #40
Medlem
Han får ju fortfarande betala traderas avgift
Citera
2024-05-15, 22:20
  #41
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjobro
Jag lär ju inte gå förlorande ur detta, eller? Oavgjort?

Nja.
Om du lägger ner extremt mycket tid, samt eventuella resurser på juridisk hjälp lär du ju inte ses som en vinnare...
Citera
2024-05-15, 22:47
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Säljaren straffas med varning och en dålig recension. Vad tycker du vore lämpligt straff?

Är väl fullt mänskligt att man ångrar sig och vill dra sig ur en affär.


Ovan är vad som blir konsekvensen för säljaren som vill dra ur sig, och om han gör det fler gånger så blir han avstängd.

Framgår inte om TS/köparen redan har betalt för produkten men ser inte riktgt förlusten för köparen OM han inte redan betalt osv, det enda köparen "förlora" var möjligheten att äga vad det nu var han ville ha...som han fortfarande inte berättat för oss vad det är.


Verkar vara något speciellt om man är villig att dra det till rätten.
Citera
2024-05-15, 22:48
  #43
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Säljaren straffas med varning och en dålig recension. Vad tycker du vore lämpligt straff?

Är väl fullt mänskligt att man ångrar sig och vill dra sig ur en affär.
Naturligtvis kan man inte dra sig ur ett bindande avtal, med mindre än att man på något vis gör en överenskommelse med motparten, i det här fallet köparen.

Tradera är värdelösa på att hjälpa sina kunder (ointresserade) så det är bara att ta det vidare utan deras inblandning. Det skulle vara intressant om någon stämde Tradera för att dom inte hjälper till att reda ut sånt här. Jag köpte en pryl av en säljare som trots flera påstötningar både till säljaren och till Tradera, vägra de att skicka varan som jag betalt omedelbart när auktionen avslutats.
Citera
2024-05-15, 22:57
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjobro
Jag har bestämt mig. Ska gå i bräschen för det här, och uppdatera längs vägen.

Åh vad sånt här glädjer mig! Hoppas verkligen du har orken att ta det till sin yttersta spets. Rent reglementsenligt då, lägga en fatwa eller skicka torpeder kan lätt slå tillbaka. Men gör allt du kan, fan blir alldeles till mig av det här. Det är sånt en annan tänker men inte orkar hålla i hat och förgrymmelse länge nog att sla slag i det.

Du har mitt fulla stöd i din kamp!!
Lycka Till
//Enzo
Citera
2024-05-15, 22:57
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeanderson
Meddela säljaren att du inte accepterar hävningen av köpet
Att om den inte levererar inom 14 dagar så kommer du göra ett täckningsköp av en likvärdig vara.
Du letar du upp en vara du tycker är likvärdig. Om säljaren har skrivit att det den säljer är i nyskick så letar du reda på en ny vara.
Meddela att du kräver ett skadestånd av säljaren för den ökade kostnaden du kommer att få pga av att den vill bryta avtalet.

Vänta 14 dagar.
Skicka ett formellt krav på skadeståndet på din ökade kostnad.

Vänta 14 dagar.
Gå vidare till tingsrätten med ett förenklat tvistemål om det är mindre än 29000kr. I sämsta fall förlorar du och får betala avgiften på 900kr

Betvivlar starkt att detta fungerar vid ett köp av en (förmodligen) begagnad vara mellan två privatpersoner. Man har inte samma rättigheter som vid köp mellan företag och privatperson.
Dessutom är det rätt svårt att få tag i en likvärdig vara om köpet gäller en hemstickad väst från 1974 eller nåt annat originellt...kan ju vara precis vad som helst som säljs på Tradera - men en avgift på 900 kronor och slöseri med tid i en domstol låter som en rejäl förlust då det mesta som säljs är väldigt, väldigt billigt...

Till TS: Lämna ett riktigt dåligt omdöme så kommer säljaren ha svårt att få sålt något annat framöver, det är det enda du kan göra!
Citera
2024-05-15, 23:00
  #46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Ovan är vad som blir konsekvensen för säljaren som vill dra ur sig, och om han gör det fler gånger så blir han avstängd.

Framgår inte om TS/köparen redan har betalt för produkten men ser inte riktgt förlusten för köparen OM han inte redan betalt osv, det enda köparen "förlora" var möjligheten att äga vad det nu var han ville ha...som han fortfarande inte berättat för oss vad det är.


Verkar vara något speciellt om man är villig att dra det till rätten.
Skulle tro att det "speciella" är ett mycket förmånligt pris, vilket väl är hela vitsen med en auktion för en köpare, att kunna göra ett fynd.

Sedan har troligen säljaren haft höga förhoppningar om budgivning och ett högre pris än det blev. Du sätter som säljare själv ett lägsta utropspris, det finns dessutom möjlighet att välja ett dolt lägsta försäljningspris (reservationspris) så har man inte använt något av dom möjligheterna så har man "gett sig in i leken och får leken tåla"...
Citera
2024-05-15, 23:00
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nja.
Om du lägger ner extremt mycket tid, samt eventuella resurser på juridisk hjälp lär du ju inte ses som en vinnare...

Jodå, och en samhällets riddare, en ärbar herre i ordets rätta och välsignade bemärkelse
Citera
2024-05-15, 23:40
  #48
Medlem
Driv process och se till att ge sämsta möjliga omdöme. Om det är något som slår hårt mot säljare så är det dåligt omdöme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in