2024-05-15, 16:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Inga bra dagar för åklagarsidan med vittnesmålen från Stormy Daniels och Michael Cohen, men kanske har de några bättre vittnen att plocka in framöver. Borde ju gå att hitta något som inte motiveras av en personlig vendetta som på ett mer trovärdigt sätt kan redogöra för eventuella lagöverträdelser från Trumps sida. Fast det primära syftet med alla dessa åtal har förstås varit att påverka valet i november genom att hålla president Trump borta från kampanjspåret så länge man kan.
De bekräftade vad som skett och bokföringsbrottet på var sitt vis.
Stormy bevisa att sex faktiskt förekommit, något som försvaret försökte säga aldrig skett.
Och Cohen hade en del fina bevis och inspelningar.

Jag måste fråga dig har du ens följt någonting, för annars hur kan du missat detta?
Citera
2024-05-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Vem föreslår du att de hittar som är bättre vittnen? Finns det ens några till?
Jag vet faktiskt inte. Men att åklagarsidan helt ska förlita sig på att samtliga i juryn är politiskt motiverade att försöka påverka valet i november känns lite tunt. Inte omöjligt, det är ju ändå New York vi talar om, men ändå.
Citera
2024-05-15, 16:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte. Men att åklagarsidan helt ska förlita sig på att samtliga i juryn är politiskt motiverade att försöka påverka valet i november känns lite tunt. Inte omöjligt, det är ju ändå New York vi talar om, men ändå.
Jurys uppdrag är inte valet, utan de ska ta ett beslut skyldig oskyldig och baserat på vittnen och bevisen.

Rätt komiskt du inbillar dig juryn bryr sig om sånt nonsens för rättegången.
Citera
2024-05-15, 16:25
Medlem
Citat:

Ja, får se hur det går i morgon när Cohen ska korsförhöras av försvaret. Det kan komma en del saftiga saker där. Att gå på Clifford är lite trixigare för det är en kvinna och hon har det yrket hon har. Att skamma henne för det kan gå fel. Tror de går ganska hårt Cohen torsdag-fredag.
Citera
2024-05-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Ja, får se hur det går i morgon när Cohen ska korsförhöras av försvaret. Det kan komma en del saftiga saker där. Att gå på Clifford är lite trixigare för det är en kvinna och hon har det yrket hon har. Att skamma henne för det kan gå fel. Tror de går ganska hårt Cohen torsdag-fredag.
Ja, jag tror ju också det. Cohen har ju onekligen en del trovärdighetsproblem som försvaret kommer försöka belysa.
Citera
2024-05-15, 19:07
Medlem
Reimers avatar
Haha, Wolfgang Hansson är lika dyster som sin kollega i expressen (Mats Larsson) om Cohen och Stormy Daniels vittnesmål räcker till för att fälla Trump.

Citat:
Både Cohens och Stormy Daniels vittnesmål var besvärande för Trump på en rad olika sätt. Det kan räcka till en fällande dom. Men det är långtifrån omöjligt att juryn friar honom. Det krävs inte mer än att en av de tolv jurymedlemmarna anser Trump vara oskyldig för att han ska gå fri.

Utslaget kan spela roll för utgången av presidentvalet. Omkring 20 procent av de republikanska väljarna säger i opinionsmätningar att de inte kan tänka sig att rösta för en presidentkandidat som blivit dömd för ett brott.

För Trump var det positivt att rättegången inte sändes i tv. Han fick visserligen inte samma uppmärksamhet som han skulle fått annars men slapp att tvätta sin smutsiga byk riktigt offentligt. Det är skillnad på skriftliga sammanfattningar i media av vittnesmål och Trumps reaktioner än att följa allting i realtid.

För den som hoppas att övriga rättegångar ska bli mer skadliga för Trump mer väntar dåliga nyheter.
Domaren i åtalet om de topphemliga dokument som Trump tog med sig från Vita huset när han lämnade presidentskapet har skjutit fram målet på obestämd tid. En rättegång kan fortfarande inledas före presidentvalet men det framstår som alltmer osannolikt.
Åtalet i delstaten Georgia om att Trump konspirerade med 18 andra personer om att förfalska valresultatet ligger på is. Domaren i fallet är mitt upp i en återvalskampanj. Fortfarande är det oklart om distriktåklagaren Fanni Willis kommer att fråntas målet eller inte. Visserligen har hennes tidigare pojkvän som också var åklagare i målet dragit sig tillbaka från fallet efter att deras affär avslöjades, men en undersökningskommission är igång som kan sparka Willis. I så fall måste allt tas om från början. Åtalet kan till och med läggas ner. Att rättegång skulle starta före november känns inte troligt.
USA Högsta domstol ska före sommarledigheten ge ett utslag i frågan om Trump är immun mot åtal eller inte. Om svaret som väntat blir nej öppnar det upp för åtalet som handlar om Trumps inblandning i stormningen av kongressen den 6 januari 2021.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pPLx4j/rattegang-mot-trump-bryr-sig-valjarna-om-sanningen
Citera
2024-05-15, 19:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, jag tror ju också det. Cohen har ju onekligen en del trovärdighetsproblem som försvaret kommer försöka belysa.
I normala fall så hade ett försvar ett underbart läge.
Men vittnen innan har berättat det mesta Cohen sen vittnade om, och sen hade bevis och inspelningar.
De kan inte köra du ljög, och pga av att åklagarna redan berättat att Cohen ljög för donalds.
Och sen fått sitta i fängelse för brottet Cohen gjorde för donalds.

Så där vet jag inte ens vad de kommer säga, då allt redan är berättat av Cohen och åklagarens frågor.
Hade Cohen varit den enda som hade just det han säger, ja, då hade detta inte gått väl för Cohen trovärdighet.
Men vittnen har redan bekräftat det Cohen säger, och därför är det mest troliga att du måste hitta på nytt.
Men vad det ska vara och när redan åklagaren lagt grunden, det ska bli intressant att höra.
Advokaterna är dock svårt inkompetenta, så jag gissar på att de bara styrker Cohens vittnesmål och cementerar fallet.

Men vi får se, för fat lady har inte sjungit ut än!
Citera
2024-05-15, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Varför så låga tankar om ert sista hopp, Ivan? Varför inte bara dra till med ~400.000, han är ju populäraste presidentkandidat nånsin enligt er.
https://www.thedailybeast.com/trump-remains-russias-favorite-but-goper-vivek-ramaswami-is-new-no2
Trump Remains Russia’s Favorite
“The last time, we had installed President Trump for Americans, but our bet didn’t quite work out. Why not try again?”
Varför hitta på orimliga siffror?
Trump får all draghjälp han behöver i och med rättegången, om det kom 30 000 eller 100 000 är ju ganska oviktigt.
Han leder väl opinionsmätningarna i varje delstat.
Senast redigerad av tworiders 2024-05-15 kl. 21:05.
Citera
2024-05-15, 21:19
Medlem
rotebro-hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
I normala fall så hade ett försvar ett underbart läge.
Men vittnen innan har berättat det mesta Cohen sen vittnade om, och sen hade bevis och inspelningar.
De kan inte köra du ljög, och pga av att åklagarna redan berättat att Cohen ljög för donalds.
Och sen fått sitta i fängelse för brottet Cohen gjorde för donalds.

Så där vet jag inte ens vad de kommer säga, då allt redan är berättat av Cohen och åklagarens frågor.
Hade Cohen varit den enda som hade just det han säger, ja, då hade detta inte gått väl för Cohen trovärdighet.
Men vittnen har redan bekräftat det Cohen säger, och därför är det mest troliga att du måste hitta på nytt.
Men vad det ska vara och när redan åklagaren lagt grunden, det ska bli intressant att höra.
Advokaterna är dock svårt inkompetenta, så jag gissar på att de bara styrker Cohens vittnesmål och cementerar fallet.

Men vi får se, för fat lady har inte sjungit ut än!
Åklagaren väljer att inte kalla fler vittnen.

Domaren frågade Trumps advokater om vilka de ska kalla till utfrågning.
De lovar att återkomma

Domare merchant tog advokat Blanche åt sidan och bad honom påminna sin klient att försöka sova. Att somna i rätten inför reportrar är inte särskilt kul. Varken för BigDon eller manhattans domstolar
Citera
2024-05-15, 21:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse

De lovar att återkomma

Domare merchant tog advokat Blanche åt sidan och bad honom påminna sin klient att försöka sova. Att somna i rätten inför reportrar är inte särskilt kul. Varken för BigDon eller manhattans domstolar
Och det är på grund av att allt är redan bevisat, och åklagaren har insett att alla försvar de haft är stendöda nu.

Så vad väntar nu och som försvar.
Jag gissar på ingenting och bara vara svårt otrevliga, och det vet alla att en jury inte gillar om ingen fakta som berättar annat kommer.

Jag har slut på chipspåsar nu
Citera
2024-05-15, 22:13
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:

De lovar att återkomma

Oerhört underhållande för att inte säga galet underhållande att rättegången mot Trump nu reducerats till att bli en studie i hur många ggr Trump dåsar till. Cohen såg också djävligt sliten ut och såg ut att inte sovit ordentligt på ett halvår på tal om sömn
Jag antar att man får störd sömn som serie lögnare.

Demonerna brukar dyka upp så där vid 03:00

Just nu så tror jag någon psykopatiskt åklagare i ett blått distrikt kommer åtala Trump för domstolstrots för att han har fräckheten att dåsa till lite då och då när han måste lyssna på komprometterade serie lögnare och tillika strippor som talar med döda personer.

Det är synd att Biden undergräver det Amerikanska rättssystemet och gör det till en sådan freakshow som det så tydligt har blivit.

Detta case är så fucked, tom i NY
Citera
2024-05-16, 01:21
Medlem
Citat:
Något särskilt i deras vittnesmål du tänker på?
Ja t ex att Stormy Daniels ändrat sin tidigare version om att sexet med Trump var glatt och frivlligt från bägge sidor till att hon nu kände sig pressad på Me2-vis. Men jag har ingen lust att elaborera.
Trumps enda brott är att han antagligen har varit otrogen mot Melanie men otrogenhet gör inte nödvändigtvis en man olämplig till presidentposten.

Brott som alltid bör diskvalifisera till maktpositioner är t ex våldtäkt, mord, korruption, grovt maktmissbruk och landsförräderi. Och enligt vad jag kan se har Trump inte gjort sig skyldig till något av dessa brott, till skillnad från den sittande presidenten som checkar alla boxar. Därför skiter jag mer eller mindre i det här "rättsfallet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in