2024-05-15, 17:09
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Vill bara poängtera att det inte nödvändigtvis går att se under det långa ytterplagg som GM bar. Hela anledningen till att GM valde det plagget kan ha varit att dölja hölstret.
Något av vittnena menar att han har vapnet i jackfickan. Och någon annan menar vart vapnet finns i innerficka. Jag får inte riktigt ihop det med ett hölster fäst vid bältet. Man måste väl i princip öppna jackan eller dra upp den ordentligt för att ta fram / få undan vapnet i så fall?
Citera
2024-05-15, 17:16
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Något av vittnena menar att han har vapnet i jackfickan. Och någon annan menar vart vapnet finns i innerficka. Jag får inte riktigt ihop det med ett hölster fäst vid bältet. Man måste väl i princip öppna jackan eller dra upp den ordentligt för att ta fram / få undan vapnet i så fall?

Det finns flera vittnesuppgifter om att ytterplagget kan ha varit uppknäppt. Och hela anledningen till att det eventuellt var det kan ha varit att snabbt kunna hölstra vapnet.

Och det finns en specifik vittnesuppgift från ACH om att han stoppat in vapnet på ett sätt som är helt förenligt med svångremshölster fäst för korsdrag.
Citera
2024-05-15, 17:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
(FB) Tråden om Christer Andersson

Så är det, jag menade bara att det är inte känt att han hade någon särskild "spännremsanordning" att fästa hölstret i. Men det var då irrelevant för det som diskuterades. I bältet kan han fäst det.

Jag har dock tänkt mig att det skulle gå att fästa hölstret i axelremmar eller annan anordning om man nu hade någon sådan? Men det är kanske fel.

Och jag tror inte att CA hade någon liknande anordning, men man kan erinra om att personen som tidigare drev butiken han köpte revolvern i konstruerade bärremmar till vapen.

Citat:
Jag funderar och fantiserar för jag vet ju inget mer än andra:
* Christers hölster fästes alltså vid svångremmen, eller som man också kallar det, bältet.
* Det finns inga uppgifter som tyder på att GM hade ett hölster vid midjan som en cowboy
* Kan GM ha haft revolvern lös i fickan men samtidigt även ha haft hölstret löst i fickan? Och sedan placerat revolvern i detta lösa hölster på DBG för att ”revolvern hör ju ändå hemma där”, ungefär. (GM under stress och inte helt rationell)
* Som jag förstått det så placerade CA vapnen i hölster vid transport och la sedan i väska / baklucka. Det ser väl lite väl ”rått” ut att gå runt med ohölstrad revolver?

Ja, men så finns då den här uppgiften om vapenväska i revisionsrapporten och som tycks komma från PU.

Angående att ha vapnet i hölster i fickan, får sådant till en stor revolver ens plats i en rock- jackficka? Verkar också märkligt att bära vapnet så om man går ut med det för att skjuta någon på gatan. Eller bära med sig hölstret för att lägga ned vapnet i det efter förrättat värv.
Citera
2024-05-15, 17:40
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Angående att ha vapnet i hölster i fickan, får sådant till en stor revolver ens plats i en rock- jackficka? Verkar också märkligt att bära vapnet så om man går ut med det för att skjuta någon på gatan. Eller bära med sig hölstret för att lägga ned vapnet i det efter förrättat värv.

Håller med om att det verkar märkligt. Men på något sätt ska man väl försöka förklara YNs observation.

En rejäl fritidsjacka tycker jag borde kunna ha revolvern i den snedställda fickan, särskilt om kolven sticker ut och GM ses ju gå med händerna i fickorna.

En tanke är att CA kan ha tänkt nånstans att han ska ha med sig hölstret ifall han blir stoppad för det är mer naturligt att transportera sitt vapen så - som han brukar.

EDIT: Hur starkt tror du på uppgiften om skytteväskan? Jag har så svårt att se vad revisorerna ska ha fått den ifrån. Tycker det känns som ett missförstånd.
Citera
2024-05-15, 18:44
Medlem
Citat:
Fattar. Ja, det låter ju lite långt.
Ett hölster kanske också kan uppfattas som en liten hård väska, på håll.

Jag skulle tycka det var väldigt intressant att få statistik på hur andra närsynta kaotiska attentatsmän - sådana som tränger sig fram på offentliga möten - gör med sina glasögon. Blir kanske inget enormt urval men borde ändå finnas, FBI borde veta… (Iofs kanske specialfall i minusgrader… Jag har aldrig burit glasögon och fattar inte riktigt ifall de immar igen när man bara går / springer omkring, jag trodde det mer var när man kommer inomhus igen).

Lite på samma tema (statistik) vore det intressant hur många gånger medier i Sverige rapporterat att någon vådaskjutit i en tv. Vid googling hittar jag inget sånt fall.

Det händer inte att någon medels spädgris vådaskjuter sin TV.
Christer är unik i detta sammanhang..också.
När man ytterligare lägger till uppgiften att Palme var i rutan när det skedde så spräcker det alla slumpmässiga beräkningar.

Sådant här händer helt enkelt inte.
Denna vetskap gör du vad du vill med.
Citera
2024-05-15, 18:48
Medlem
Citat:
(FB) Tråden om Christer Andersson

Låter jäkligt rimligt det här..som i stort sett allt som författas av Omiga.
Jag köper i alla fall teorin.
Citera
2024-05-15, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det händer inte att någon medels spädgris vådaskjuter sin TV.
Christer är unik i detta sammanhang..också.
När man ytterligare lägger till uppgiften att Palme var i rutan när det skedde så spräcker det alla slumpmässiga beräkningar.

Sådant här händer helt enkelt inte.
Denna vetskap gör du vad du vill med.

Det är en myt att Palme var i tv-rutan samtidigt som CA vådasköt. Hela CA-teorin är en myt utan förankring till varken Grand på mordkvällen eller mordplatsen tiden för mordet. Dessutom saknades motiv och CA hade fel signalement m.m.
Citera
2024-05-15, 19:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det är en myt att Palme var i tv-rutan samtidigt som CA vådasköt. Hela CA-teorin är en myt utan förankring till varken Grand på mordkvällen eller mordplatsen tiden för mordet. Dessutom saknades motiv och CA hade fel signalement m.m.

Glöm inte att CA tyckte om att ta promenader, och fika! Detta gör honom (tydligen) till en suspekt person. Och eftersom han dessutom ägde en revolver, så är ju saken biff - han mördade Palme!
Citera
2024-05-15, 20:24
Medlem
omigas avatar
Citat:
Det kan det nog göra, men frågan är då varför man behöver ha det framme på DBG. Då ska han alltså helt ha lossat hölstret från kroppen efter att det tidigare varit fastsatt.

Omiga skrev något trovärdigt om att ett hölster av den typ CA hade lätt kunde bli instabilt efter en språngmarsch upp för branta trappor. Men går det inte att rätta till utan att helt ta loss hölstret från kroppen? Behövs det? Omiga får gärna utveckla för det lät intressant.

Jag vet inte om det finns så mycket mer att säga förutom att Yvonne N arbetade som kallskänka på Domus, så vi kan inte utgå från att hon var expert på vapen och olika tillbehör. Hennes första intryck var att gärningsmannen verkade jagad eftersom han vände om ett par gånger. Hon trodde att han hade ryckt en väska eller något i den stilen. Jag tror att det är därifrån associationen till "liten väska" kommer, men ett vilda-västern-hölster har ungefär samma mått.

Man kan undra vad gärningsmannen hade för ärende i en handledsväska!? Kanske var han på väg att ta upp ett SL-kort, ta en snus eller sätta på sig ett par glasögon. För mig låter "prion" fel, och det lilla som finns om detta tyder på att det var ett vapenhölster av enklare snitt.
Citera
2024-05-15, 20:46
Medlem
omigas avatar
Ytterligare en statschef, i det här fallet en premiärminister, har skjutits ned av en ensam gärningsman. Som tur är har man redan gripit en person (en 71-åring i ungefär samma ålder som vår gm för övrigt), annars hade spekulationerna varit igång.

På medeltiden var det vanligt att kungarna fick sätta livet till efter en konspiration i offrets närhet, men efter 1960-talet har vi, vad jag förstår, en klar majoritet av ensamagerande gärningsmän vid den här typen av politiska attentat. Inte minst i Sverige.

Den som vill påstå att Olof Palme dödades av sammansvurna måste kunna presentera något mer än icke-verifierade walkie-talkies, snabbstartande bilar och mystiska oidentifierade män i kollektivtrafiken som eventuellt liknar en polis. Mötesscenariot är också väldigt tunt. Menar man med det att Lisbeth Palme ingår i konspirationen och mordet på sin man?

Nåja.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/slovakiens-premiarminister-skadad-i-skjutning
Citera
2024-05-15, 21:00
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag vet inte om det finns så mycket mer att säga förutom att Yvonne N arbetade som kallskänka på Domus, så vi kan inte utgå från att hon var expert på vapen och olika tillbehör. Hennes första intryck var att gärningsmannen verkade jagad eftersom han vände om ett par gånger. Hon trodde att han hade ryckt en väska eller något i den stilen. Jag tror att det är därifrån associationen till "liten väska" kommer, men ett vilda-västern-hölster har ungefär samma mått.

Man kan undra vad gärningsmannen hade för ärende i en handledsväska!? Kanske var han på väg att ta upp ett SL-kort, ta en snus eller sätta på sig ett par glasögon. För mig låter "prion" fel, och det lilla som finns om detta tyder på att det var ett vapenhölster av enklare snitt.

Kan svaret vara att hölstret började lossna helt och han helt enkelt tänkte ”fuck it, jag lägger alltihop i fickan” men märkte att vapen + hölster inte fick plats tillsammans i en ficka? Så han var tvungen att lossa vapnet och lägga vapnet och hölstret i varsin ficka. Och just när YN såg honom var han i fasen att ta ur vapnet ur hölstret.
Citera
2024-05-15, 21:15
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne

Det enda jag faktiskt har gjort själv rent konkret är att prova olika typer av pistol- och revolvervapen, inklusive 357 magnum, för att bättre kunna relatera till hur det faktiskt känns att hantera och skjuta med dem. Det sistnämnda är något jag rekommenderar alla att göra, som är intresserade av ämnet. Dessutom är det kul. För mig var det i vissa stycken en (öron- och) ögonöppnare.

Citat:
Kan svaret vara att hölstret började lossna helt och han helt enkelt tänkte ”fuck it, jag lägger alltihop i fickan” men märkte att vapen + hölster inte fick plats tillsammans i en ficka? Så han var tvungen att lossa vapnet och lägga vapnet och hölstret i varsin ficka. Och just när YN såg honom var han i fasen att ta ur vapnet ur hölstret.

MundanityOne kanske kan fylla med sin version. Vad tror du om att springa uppför trappan med en 357 :a hängandes i svångremmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in