Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Du tycker inte att det blir väldigt konstigt att KM aldrig har sagt ett enda ord om en efterfest, så många chanser som han har haft? Och att den som hade efterfesten inte heller har sagt ett enda ord till KM:s hjälp?
Personligen är jag mer intresserad av att veta om KM kände PU!
Nej, jag tycker inte alls att det är konstigt om KlMa glömt en efterfest.
För det första vet alla som dricker att man kan få en black out.
För det andra blev KlMa inte misstänkt förrän sex år senare vilket gör att minnen hunnit blekna den dag då polisen börjar ställa frågor på djupet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Skippa skitsnacket. Tyder det nu helt plötsligt uppkomna vittnets uppgifter på något, eller var det så? Fram med det i stället för att tramsa! Och sluta med ditt dravel om "bör". "Bör" existerar inte i sammanhanget mer än i ditt huvud. Var han hemma hos någon eller var han det inte? Hur svårt ska de vara? Snart blir trion med United, bananen och Joe en kvartett - med dig.
Vittnet i fråga är He*nrik An*dersson, dvs den man som KlMa talade med i korsningen Stockholmsvägen/Ladugårdsvägen. IB03 hade med andra ord rätt om i vem jag tänkte på.
HeAn uppger i "Att lösa ett mord" fyra saker:
1) HeAn cyklar
2) KlMa går
3) HeAn kliver av cykeln där backen börjar, dvs strax efter korsningen Snickaregatan/Stockholmsvägen.
4) När HeAn leder cykeln hinner gående KlMa ikapp.
Om vi antar att KlMa går från centrum måste vi med uppställningen ovan tänka oss att HeAn cyklandes hinner i kapp och passerar KlMa strax före Snickaregatan, går av cykeln och därefter på cirka 100 m blir upphunnen av KlMa. Backen förefaller ganska brant (har inte varit där) så att KlMa kan hinna ikapp någon som pressar upp en cykel är inte helt osannolikt. Dvs HeAn:s berättelse är helt logisk och skulle han ljuga så hade det varit enklare att säga att han cyklade ikapp KlMa och då gick av cykeln.
Men som berättelsen nu är från HeAn måste vi tänka oss att han alltså antingen ignorerade KlMa strax före backen eller att KlMa så att säga kom in från sidan. Ett tredje alternativ är att KlMa blir körd av en ljus bil som inte vill svänga höger in på Ladugårdsvägen precis framför näsan på HeAn och därför släpper av KlMa vid Snickaregatan, men en sådan manöver vore rätt så osannolik eftersom det ger HeAn chansen att höra och inse att KlMa åkt bil. KlMa borde i det fallet undvika HeAn.
Att den ett år äldre Ol*a P*ersson fyller 25 på Stockholmsvägen 85 är intressant då det utgör en möjlig plats för efterfest som kan vara fullt möjligt givet att Ol*a känner KlMa och fortfarande bor kvar på adressen den aktuella dagen.
Jag utgår kallt från att KlMa läser denna tråd men inte vill avslöja sin identitet till mig ens i PM. Jag har dock gjort vad jag kunnat för att räta ut detta frågetecken, som hypotetiskt skulle kunna ge KlMa det alibi han behöver. Jag har kontaktat HeAn och OlPe via facebook och räknar med att ha nått KlMa.
Jag har med andra ord sett en möjlig indikation om var KlMa kan ha varit den aktuella natten och det är upp till KlMa att reflektera över detta. Givet att utredningen är på ett 20 tal hyllmeter kan det hypotetiskt vara så att OlPe är förhörd (givet att han var på Stadt) och att han uppgivit sina gäster på en eventuell efterfest, givet att utredarna agerar smart. Om KlMa verkligen känner OlPe kan det alltså vara så att KlMa alibi redan finns i de 20 talet hyllmetrarna men att polisen missat det eftersom OlPe inte varit av intresse för dem. Om KlMa å andra sidan inte känner OlPe men har en annan bekant norr eller söder om korsningen Stockholmsvägen/Snickaregatan så kan KlMa ha varit där och denne person kan hypotetiskt ha rapporterat denna närvaro i förhör.
Som sagt, var KlMa var på natten är hans bekymmer och jag visar på en ledtråd som kan vara helt tokig. Ett långskott som sagt...