2024-05-15, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vet inte säkert, men har läst ngt om det, att han inte skulle varit hos Ulrika den helgen, om han hade varit på festen så skulle väl han väl mest troligt delat taxi med Ulrika och hon då även nämnt honom.

Tror inte Ulrika är så pigg på att avslöja om hon hade pojkvännen i sängen när lillasystern blev mördad i kohagen. Att Ulrika åkte till Töreboda på söndagen för att hämta plånboken tror jag inte en sekund på.
Citera
2024-05-15, 10:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Du som gillar "långskott", vad säger egentligen att inte killarna i bilen på Hällristningsvägen även skulle kunna vara GM? Sudda ut deras vittnesmål och inte mkt finns kvar förutom hennes skor mm som hittades.

Jag har funderat över dem också. Mitt långskott var dock en passning till KlMa som han inte fått förut. Att diskutera killarna på Hällristningsvägen är däremot meningslöst eftersom det redan gjorts och inte leder till något resultat.
Citera
2024-05-15, 10:43
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om det är UrAh som KlMa eventuellt varit hos så kommer denne självfallet inte ihåg det, för då hade han ju räddat sin kusin för länge sedan. KlMa kan i så fall vända sig till and*ers-k.eriks*son@polisen.se och ställa frågan om han nämns som gäst på Madlyckevägen i förhör med någon av bröderna A*hlin. And*ers återkommer i tjänst imorgon torsdag.

Bra tänkt, har själv inte kommit på den tanken!
Om du läser detta KM så kolla detta och be polisen skynda på med dna-släktforskningen så vi får slut på den här lekskolan och istället får fram de riktiga gm:arna.
Citera
2024-05-15, 10:56
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
. Var Ulrika kanske otrogen mot sin pojkvän (var inte i Mariestad den helgen) och därav så kunde hon inte nämna denna okända kille?

.

Inte helt omöjligt! Det skulle ju förklara en hel del av hennes agerande.
Citera
2024-05-15, 11:08
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jag har funderat över dem också. Mitt långskott var dock en passning till KlMa som han inte fått förut. Att diskutera killarna på Hällristningsvägen är däremot meningslöst eftersom det redan gjorts och inte leder till något resultat.

MENINGSLÖST varför då, är det bättre att vända KMs kalsonger ut o in tusen ggr! Allt faller ju utan dessa två killars vittnesmål, vill minnas att den ena av killarna dessutom var son till en polis vilket säkert skulle kunnat gynna killarna (om de nu var GM). Bytheway var finns dessa två killar av idag?

Fallet har över 30 år på nacken, ngt grundläggande är givetvis fel i utredningen, vilket därav gjort att GM kommit undan.
Citera
2024-05-15, 12:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Korrigering. HeAn säger att KlMa kom ikapp kort efter det att HeAn gått av cykeln. Det förkortar sträckan för Klas att komma ikapp, vilket är till nackdel för hypotesen. Men om Klas kommer Snickaregatan från Madlyckevägen så fungerar det fortfarande.

Notera att PW säger samma som KlMa kl. 15:05 i "Att lösa ett mord": att det är HeAn som cyklar ikapp KlMa och inte tvärtom. Om vi antar att KlMa talar sanning och har Black Out så blir HeAn version trovärdigare även om den är konstig. Att KlMa skall komma ikapp HeAn kort efter det att han gått av cykeln blir ytterst märkligt. Men å andra sidan börjar backen stiga precis där Snickargatan ansluter Stockholmsvägen.

Eftersom HeAn faktiskt säger att mötespunkten är ungefär där backen börjat, och inte vid Ladugårdsvägen, som jag tidigare trodde, så blir det mindre sannolikt att KlMa varit på Stockholmsvägen 85. Däremot kommer de i så fall att mötas vinkelrätt mot varandra om KlMa kommer från Snickaregatan

Om de möts vinkelrätt kan de av naturliga skäl kunna uppfatta olika vem som kom ikapp vem. HeAn har inte haft KlMa framför sig tidigare och kan därför tycka att KlMa kom ikapp. KlMa å andra sidan kan se det som att HeAn kommer cyklandes ikapp honom och sedan stiger av för att prata med honom.
Citera
2024-05-15, 17:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Korrigering. HeAn säger att KlMa kom ikapp kort efter det att HeAn gått av cykeln. Det förkortar sträckan för Klas att komma ikapp, vilket är till nackdel för hypotesen. Men om Klas kommer Snickaregatan från Madlyckevägen så fungerar det fortfarande.

Notera att PW säger samma som KlMa kl. 15:05 i "Att lösa ett mord": att det är HeAn som cyklar ikapp KlMa och inte tvärtom. Om vi antar att KlMa talar sanning och har Black Out så blir HeAn version trovärdigare även om den är konstig. Att KlMa skall komma ikapp HeAn kort efter det att han gått av cykeln blir ytterst märkligt. Men å andra sidan börjar backen stiga precis där Snickargatan ansluter Stockholmsvägen.

Eftersom HeAn faktiskt säger att mötespunkten är ungefär där backen börjat, och inte vid Ladugårdsvägen, som jag tidigare trodde, så blir det mindre sannolikt att KlMa varit på Stockholmsvägen 85. Däremot kommer de i så fall att mötas vinkelrätt mot varandra om KlMa kommer från Snickaregatan

Om de möts vinkelrätt kan de av naturliga skäl kunna uppfatta olika vem som kom ikapp vem. HeAn har inte haft KlMa framför sig tidigare och kan därför tycka att KlMa kom ikapp. KlMa å andra sidan kan se det som att HeAn kommer cyklandes ikapp honom och sedan stiger av för att prata med honom.

Är det uteslutet att “ungefär där backen börjat” inte är där stigningen börjar på Stockholmsvägen? Har inte sett "Att lösa ett mord" därav frågan.
Citera
2024-05-15, 18:20
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Är det uteslutet att “ungefär där backen börjat” inte är där stigningen börjar på Stockholmsvägen? Har inte sett "Att lösa ett mord" därav frågan.

Absolut möjligt. Jag har visserligen använt citationstecken, men det var taget ur minnet. HeAn står vid korsningen Ladukärrsvägen/Stockholmsvägen och pekar nedför backen mot Snickaregatan. Exakt citat är:

"Jag kommer nerifrån stan cyklande här då. Så gick jag av cykel, ja någonstans före backen där och gick då då kom Kl*as ikapp mig där. Så gick vi ihop hit upp då. Och stod här och prata en stund då".
Källa: "Att lösa ett mord", avsnitt 1. 25:17

KlMa beskriver samma händelse:
"Jag har inget minne av det nu men jag har ju uppgett det i tidigare förhör då att, att jag... en bekant kommer ikapp på cykel och stannar och pratar. Men sen går jag hem och hemma så ringer jag till min sambo igen."
Källa: "Att lösa ett mord", avsnitt 1. 05:02

Precis som du säger är det lite diffust att med ledning av vad HeAn säger avgöra var han gick av. Men som cyklist så undviker man ju gärna att stanna i stigningen utan brukar göra det lite innan så att man cyklar så långt man kan utan att ha krångel med att kliva av.

Har du någon speciell tanke kring platsens betydelse?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-15 kl. 18:28.
Citera
2024-05-15, 18:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Nej, jag tycker inte alls att det är konstigt om KlMa glömt en efterfest.

För det första vet alla som dricker att man kan få en black out.
För det andra blev KlMa inte misstänkt förrän sex år senare vilket gör att minnen hunnit blekna den dag då polisen börjar ställa frågor på djupet.

Vittnet i fråga är He*nrik An*dersson, dvs den man som KlMa talade med i korsningen Stockholmsvägen/Ladugårdsvägen. IB03 hade med andra ord rätt om i vem jag tänkte på.

HeAn uppger i "Att lösa ett mord" fyra saker:
1) HeAn cyklar
2) KlMa går
3) HeAn kliver av cykeln där backen börjar, dvs strax efter korsningen Snickaregatan/Stockholmsvägen.
4) När HeAn leder cykeln hinner gående KlMa ikapp.

Om vi antar att KlMa går från centrum måste vi med uppställningen ovan tänka oss att HeAn cyklandes hinner i kapp och passerar KlMa strax före Snickaregatan, går av cykeln och därefter på cirka 100 m blir upphunnen av KlMa. Backen förefaller ganska brant (har inte varit där) så att KlMa kan hinna ikapp någon som pressar upp en cykel är inte helt osannolikt. Dvs HeAn:s berättelse är helt logisk och skulle han ljuga så hade det varit enklare att säga att han cyklade ikapp KlMa och då gick av cykeln.

Men som berättelsen nu är från HeAn måste vi tänka oss att han alltså antingen ignorerade KlMa strax före backen eller att KlMa så att säga kom in från sidan. Ett tredje alternativ är att KlMa blir körd av en ljus bil som inte vill svänga höger in på Ladugårdsvägen precis framför näsan på HeAn och därför släpper av KlMa vid Snickaregatan, men en sådan manöver vore rätt så osannolik eftersom det ger HeAn chansen att höra och inse att KlMa åkt bil. KlMa borde i det fallet undvika HeAn.

Att den ett år äldre Ol*a P*ersson fyller 25 på Stockholmsvägen 85 är intressant då det utgör en möjlig plats för efterfest som kan vara fullt möjligt givet att Ol*a känner KlMa och fortfarande bor kvar på adressen den aktuella dagen.

Jag utgår kallt från att KlMa läser denna tråd men inte vill avslöja sin identitet till mig ens i PM. Jag har dock gjort vad jag kunnat för att räta ut detta frågetecken, som hypotetiskt skulle kunna ge KlMa det alibi han behöver. Jag har kontaktat HeAn och OlPe via facebook och räknar med att ha nått KlMa.

Jag har med andra ord sett en möjlig indikation om var KlMa kan ha varit den aktuella natten och det är upp till KlMa att reflektera över detta. Givet att utredningen är på ett 20 tal hyllmeter kan det hypotetiskt vara så att OlPe är förhörd (givet att han var på Stadt) och att han uppgivit sina gäster på en eventuell efterfest, givet att utredarna agerar smart. Om KlMa verkligen känner OlPe kan det alltså vara så att KlMa alibi redan finns i de 20 talet hyllmetrarna men att polisen missat det eftersom OlPe inte varit av intresse för dem. Om KlMa å andra sidan inte känner OlPe men har en annan bekant norr eller söder om korsningen Stockholmsvägen/Snickaregatan så kan KlMa ha varit där och denne person kan hypotetiskt ha rapporterat denna närvaro i förhör.

Som sagt, var KlMa var på natten är hans bekymmer och jag visar på en ledtråd som kan vara helt tokig. Ett långskott som sagt...

Citat:
Om det är UrAh som KlMa eventuellt varit hos så kommer denne självfallet inte ihåg det, för då hade han ju räddat sin kusin för länge sedan. KlMa kan i så fall vända sig till and*ers-k.eriks*son@polisen.se och ställa frågan om han nämns som gäst på Madlyckevägen i förhör med någon av bröderna A*hlin. And*ers återkommer i tjänst imorgon torsdag.

Nej Thord, den gubben går inte... Detta långskott som du säger, det går rakt upp på läktaren. Vi hjälper varken KM egentligen eller fallet med att gå i motsatt riktning, alltså ifrån det som är mest sannolikt.

Om KM hade varit på en sådan efterfest med flera andra personer, så hade dessa kunnat sagt detta till polisen vi detta laget då KM har varit misstänkt från och till av olika grad mellan 1998-2019. Något annat blir helt osannolikt.

KM sade ju också senare till Lotte i och med boken "Mardrömmen i Mariestad" på s. 73, och ordagrant citerat vad han sade: "Det stämmer inte att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intressar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra."

Just det, detta säger han själv och då kan han då rakt inte varit på någon efterfest inte. Inte en c
hans för det, sorry. Han har minnesbilder som inte polisen intresserar sig för säger han. Nej, det är ganska logiskt då en person som inte har alibi kan ju polisen inte ta direkt på orden, så är det ju.

Sedan är det ju så här att detta är samme man som ville göra gällande i rutinförhören redan 1992, att "han knappt varit i närheten av Helena under kvällen". Men att det kröp fram sex år efteråt att detta inte stämde alls, raka motsaten till och med. Man får lägga ihop detta och se denna helhetsbild av KM att det är någon form av ulv begraven här.

Lägg till denna lucka på 1timma och 15 minuter till detta. Lägg också till att han har blivit identifierad/kopplad av polisen som den man med pilotglasögon som setts med en kvinna i färgglada byxor på bron.

KM är fast i ett helt system här av faktorer som pekar rakt in mot honom. Det är denna sanning som vi måste förhålla oss till. Men, han kan aldrig vara den som bragte Helena om livet. Nej, det förefaller mycket osannolilkt.

Det är så här då att om man benämner det så här då att KM och Helena är promenerande system/en enhet, som går från torget, via Österånggatan, Kungsgatan, över bron och sedan höger ner på stigen emellan fängelset och ån och upp till Ekuddenvägen. Alltså ingen bil eller något, men det är ett helt annat system (GM) ,som måste tillkomma som har bil på plats när detta par kommer upp på Ekuddenvägen. Här är det ju då mycket troligt att de är detta tillkommande system(GM) som är en den fientliga parten mot Helena och inte KM eller att KM blir fientlig tillsammans med GM samtidigt. Detta förefaller också mycket osannolikt. KM uppehåller sig dock 20-25 minuter i Kohagen enligt min hypotes och där efter han börjar gå hemåt vid 2:50 och träffar Henrik A i backen vid 3:30. Som han också mycket riktigt också säger till Lotte på samma sida 73 i direkt citat:

"Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem, en halvtimmes promenad från centrum omkring halv fyra på morgonen".
Senast redigerad av IB03 2024-05-15 kl. 18:46.
Citera
2024-05-15, 19:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Absolut möjligt. Jag har visserligen använt citationstecken, men det var taget ur minnet. HeAn står vid korsningen Ladukärrsvägen/Stockholmsvägen och pekar nedför backen mot Snickaregatan. Exakt citat är:

"Jag kommer nerifrån stan cyklande här då. Så gick jag av cykel, ja någonstans före backen där och gick då då kom Kl*as ikapp mig där. Så gick vi ihop hit upp då. Och stod här och prata en stund då".
Källa: "Att lösa ett mord", avsnitt 1. 25:17

KlMa beskriver samma händelse:
"Jag har inget minne av det nu men jag har ju uppgett det i tidigare förhör då att, att jag... en bekant kommer ikapp på cykel och stannar och pratar. Men sen går jag hem och hemma så ringer jag till min sambo igen."
Källa: "Att lösa ett mord", avsnitt 1. 05:02

Precis som du säger är det lite diffust att med ledning av vad HeAn säger avgöra var han gick av. Men som cyklist så undviker man ju gärna att stanna i stigningen utan brukar göra det lite innan så att man cyklar så långt man kan utan att ha krångel med att kliva av.

Har du någon speciell tanke kring platsens betydelse?

Nej, jag har ingen speciell tanke kring platsens betydelse. Men själv skulle jag säga att Stockholmsvägen börjar bli en backe redan vid INGO strax efter Mariagatan och det är ju inte så många stenkast från Stadt.
Citera
2024-05-15, 19:48
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej Thord, den gubben går inte... Detta långskott som du säger, det går rakt upp på läktaren. Vi hjälper varken KM egentligen eller fallet med att gå i motsatt riktning, alltså ifrån det som är mest sannolikt.

Om Thord skjuter sitt skott upp på läktaren så skjuter du bollen i eget mål, dvs ett klockrent självmål rakt upp i krysset!

För din jakt på KM slår rekord i dumhet, du menar på fullt allvar att KM blivit hotad till tystnad av Danskarna vilka dödat Helena framför ögonen på KM. De har sedan packat in henne i bilens bagagelucka, kört till Göteborg, tagit färjan till Frederikshavn, därefter kört ner till Aalborg och sänkt henne väster om staden i ngn sjö vilken inte ens finns.

KM han är så in i helvete rädd för dessa Danskar att han hållit tyst om mordet på Helena i över 30 år, trots att han själv blivit misstänkt. Som sagt ditt skott gick inte upp på läktaren utan rakt in i eget mål!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-05-15 kl. 19:50.
Citera
2024-05-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Om KM hade varit på en sådan efterfest med flera andra personer, så hade dessa kunnat sagt detta till polisen vi detta laget då KM har varit misstänkt från och till av olika grad mellan 1998-2019. Något annat blir helt osannolikt.

KM sade ju också senare till Lotte i och med boken "Mardrömmen i Mariestad" på s. 73, och ordagrant citerat vad han sade: "Det stämmer inte att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde den natten. Jag har minnesbilder, men det är inget som polisen intressar sig för. Och inget som kan bevittnas av andra."

Just det, detta säger han själv och då kan han då rakt inte varit på någon efterfest inte. Inte en c
hans för det, sorry. Han har minnesbilder som inte polisen intresserar sig för säger han. Nej, det är ganska logiskt då en person som inte har alibi kan ju polisen inte ta direkt på orden, så är det ju.

Sedan är det ju så här att detta är samme man som ville göra gällande i rutinförhören redan 1992, att "han knappt varit i närheten av Helena under kvällen". Men att det kröp fram sex år efteråt att detta inte stämde alls, raka motsaten till och med. Man får lägga ihop detta och se denna helhetsbild av KM att det är någon form av ulv begraven här.

Lägg till denna lucka på 1timma och 15 minuter till detta. Lägg också till att han har blivit identifierad/kopplad av polisen som den man med pilotglasögon som setts med en kvinna i färgglada byxor på bron.

KM är fast i ett helt system här av faktorer som pekar rakt in mot honom. Det är denna sanning som vi måste förhålla oss till. Men, han kan aldrig vara den som bragte Helena om livet. Nej, det förefaller mycket osannolilkt.

Det är så här då att om man benämner det så här då att KM och Helena är promenerande system/en enhet, som går från torget, via Österånggatan, Kungsgatan, över bron och sedan höger ner på stigen emellan fängelset och ån och upp till Ekuddenvägen. Alltså ingen bil eller något, men det är ett helt annat system (GM) ,som måste tillkomma som har bil på plats när detta par kommer upp på Ekuddenvägen. Här är det ju då mycket troligt att de är detta tillkommande system(GM) som är en den fientliga parten mot Helena och inte KM eller att KM blir fientlig tillsammans med GM samtidigt. Detta förefaller också mycket osannolikt. KM uppehåller sig dock 20-25 minuter i Kohagen enligt min hypotes och där efter han börjar gå hemåt vid 2:50 och träffar Henrik A i backen vid 3:30. Som han också mycket riktigt också säger till Lotte på samma sida 73 i direkt citat:

"Men jag var inte på bron, jag hade ingen bil, och någon såg mig i närheten av mitt hem, en halvtimmes promenad från centrum omkring halv fyra på morgonen".

Den här tråden har spårat ur totalt. Hur många har du och Ugglan haft som misstänkta? Nu KM igen.. Lika bra ni misstänker hela Mariestad med omgivning.....och framförallt de som haft minnesluckor. Det blir många isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in