2024-05-14, 03:23
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Ja, precis.

Vi som är lite äldre minns hur det var förr. Då kunde man skoja och byta några ord med okända människor (även kvinnor) ute i naturen. Tilltala en okänd kvinna idag och du blir stämplad som rånare eller våldtäktsman med onda avsikter. Eller en potentiell yxmördare.

Trist utveckling som sagt var
Fast något så enkelt som att heja på varann gör väl folk än idag? Jag växte själv upp i ett område med mycket skog och natur på 80-talet och möter fortfarande en del män och kvinnor när jag promenerar där ibland. Man beter sig då som folk, hälsar artigt och går vidare, lite som på vischan.

Tror inte att kvinnor är riktigt seriösa när de påstår att de hellre konfronteras med en björn än en man.
De överdriver nog lite för att verkligen understryka sin egen rädsla för män. Jag kan förstå dem, är ju också rädd för att möta en man helt ensam och försvarslös. Hade dock ändå valt detta framför att stöta ihop med en mäktig björn. Då hade jag troligtvis blivit helt paralyserad av skräck.
Citera
2024-05-14, 03:54
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Funkar pepparspray mot en björn?
Var det där en seriös fråga? Tror inte detta men svarar ändå - ja, kanske skulle nallen få suddig blick om du faktiskt lyckades komma den såpass nära utan att bli nerlabbad först.
Citera
2024-05-14, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ditt svar fr år mig at tundra över om du ens är medveten om en företeelse som heter mörkertal?
och att då det gäller sexuellt våld ex så är mörkertalen ca 6 ggr fler.
Vidare....liksom inte så att ett års statistik säger ett skit om alla existerande våldtäktsmän i samhället.
Liksom inte så att alla existerande våldtäktsmän snällt begår sin våldtäkt varje år för att uppfylla sin plats i statistiken medan alla övriga män aldrig begår våldtäkt någongång i sitt liv.
Så nej....kvinnor kan inte veta ett skit vad en man de möter i skogen kan tänka sig göra.

Betydligt vettigare siffror är som sagt antalet kvinnor som uppger att de någongång blivit utsatt för sexuellt våld eller partnervåld....det är alltså var tredje kvinna. Var tredje kvinna kan alltså räkna med att de någon i livet kommer råka ut för en man som utövar våld mot dem. Dvs varenda man de möter är en riskfaktor.
Självklart är jag medveten om att det finns ett betydande mörkertal, men som du förstår så är det inte helt lätt att räkna på eftersom talet är just okänt. Jag säger inte att mäns våld mot kvinnor är ovanligt, men problemet med din teori är att du tar saker ur sin kontext. Våld i nära relationer har, precis som jag redan skrivit, exkluderats i min hypotes. Varför? För att din våldsamma man troligen inte kommer dyka upp under den årliga svampplockningen. Våld i nära relationer är ett stort problem, men där handlar det inte om en man som på måfå dyker upp i skogen. I sådana fall skulle man i princip behöva ändra frågeställningen till om man helst träffar en man eller en björn hemma i vardagsrummet. Vad jag vill få fram är inte att mäns våld mot kvinnor är oproblematiskt, för det är ett betydande problem. Men man måste förstå att majoriteten av offren känner sin förövare - risken att grabben i skogen ska hoppa på dig är låg. Man kan inte dra alla män över en kam för att en minoritet är idioter.
Citera
2024-05-14, 07:11
Medlem
Hamadryads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Förlåt om det blev komplicerat.
Det är inte alltid så att björnen låter dig långsamt backa därifrån.
Förlåt jag glömde att du saknar konsekvenstänk.
Du har rätt, gå ut i skogen och var lycklig.

Du bör kanske läsa på lite innan du yttrar dig
Citera
2024-05-14, 07:49
Avstängd
Citat:

Att så många kvinnor säger att de heller väljer möta en björn än en man, säger något av vikt.

Ja, det säger att dessa individer är rejält korkade och lever i någon form av disney fantasi bubbla där vilda rovdjur är kramiga gosedjur. Dessa människor bor högst troligen i stadsmiljö och har aldrig satt sin fot i vildmarken eller stött på ett vilt djur större än en duva.
Citera
2024-05-14, 08:26
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Precis...kvinnor väljer alltså vilken jävla björn som helst framför en främmande man.
Vilket borde säga dig något.

Är typen av man specificerad? Holger, 69 som är ute och spanar på ett orrspel. Yngve, 52 som är ute med hunden. Uffe, 32 som tränar för maran. Eller… finns det än mer hotfulla män?
Citera
2024-05-14, 08:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Eller så handlar det om kvinnohat. För varför svarar kvinnor att de är mer rädda för en man än för en björn?

Björn = dubbelt så stor som en människa, ett rätt oberäkneligt vilddjur och extremt stark med kraftiga käkar och rejäla tänder och klor samt en främmande art som inte borde ha ett skit solidaritet med människor.

Man = samma art som kvinnor, som borde ha solidaritet och empati med en hona av samma sort som han själv.

Att så många kvinnor säger att de heller väljer möta en björn än en man, säger något av vikt.

I min värld lutar det väl mer åt manshat än kvinnohat.

Om det gjordes en undersökning där män fick frågan om de fick välja mellan en ny bil och en flickvän och de flesta skulle välja en bil, vad skulle det säga? Skulle det peka på ett utbrett manshat?
Citera
2024-05-14, 08:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Funkar pepparspray mot en björn?

Det finns pepparspray för björn. Be till Gud att det inte blåser motvind. Startpistol och bengal är nog smidigt att ha med sig utöver pepparspray.
Citera
2024-05-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
I min värld lutar det väl mer åt manshat än kvinnohat.

Om det gjordes en undersökning där män fick frågan om de fick välja mellan en ny bil och en flickvän och de flesta skulle välja en bil, vad skulle det säga? Skulle det peka på ett utbrett manshat?

Kass liknelse. Inte ens i närheten av vad denna fråga handlar om.
Citera
2024-05-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Är typen av man specificerad? Holger, 69 som är ute och spanar på ett orrspel. Yngve, 52 som är ute med hunden. Uffe, 32 som tränar för maran. Eller… finns det än mer hotfulla män?
Nej vare sig typ av man eller typ av björn är specificerad, liksom själva grejen.

Frågan som ställdes är alltså inte; Vad skulle du välja en jättesnäll man som inte kommer våldta eller mörda dig eller en aggressiv björn som kommer döda dig.

Allright?
Citera
2024-05-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Ja, det säger att dessa individer är rejält korkade och lever i någon form av disney fantasi bubbla där vilda rovdjur är kramiga gosedjur. Dessa människor bor högst troligen i stadsmiljö och har aldrig satt sin fot i vildmarken eller stött på ett vilt djur större än en duva.

Verkligen? är det korkat att väga reella risker?

För din information björnar springer alltså inte runt i naturen och jagar människor. Björnar gör allt för att undvika människor.

https://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA
Citera
2024-05-14, 09:40
Avstängd
Citat:
Verkligen? är det korkat att väga reella risker?

För din information björnar springer alltså inte runt i naturen och jagar människor. Björnar gör allt för att undvika människor.

https://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA

Jag tror att denna kvinnan https://www.dailymail.co.uk/news/article-2026914/amp/Mum-bear-eating--Final-phone-calls-woman-19-eaten-alive-brown-bear-cubs.html hellre hade valt att stöta på en man i naturen.

Citat:
A distraught mother listened on a mobile phone as her teenage daughter was eaten alive by a brown bear and its three cubs.

Olga Moskalyova, 19, gave an horrific hour-long running commentary on her own death in three separate calls as the wild animals mauled her.

She screamed: 'Mum, the bear is eating me! Mum, it’s such agony. Mum, help!'

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in