2024-05-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Eh, tror inte svaret vore detsamma om de stod inför de två alternativen IRL, men det är ju stadsbor de frågar.

Det symboliska värdet är ändå där, kvinnor ser män som det största hotet mot deras liv, och det är fan tragiskt...

Precis! Det är mer än tragiskt, det är vidrigt.
Citera
2024-05-13, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Det är stor skillnad på björntyp, och givetvis hade björnen mördat fler om den tvingas till att möta en människa...

Men det är väl bra att radikala feminister fortsätter med sitt avstånd, för vi vill inte ha med dem att göra. Helst skicka iväg dem på någon volontärsresa i Afrika, så slipper vi varandra.

Tror jag inte. Eller beror på vad som avses med "tvingas möta en människa".
Citera
2024-05-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om jag går till polisen och anmäler min fru för misshandel, tror du då polisen kommer att ha frågor till mig kring hur tiden innan misshandeln förflöt? Om det hänt något speciellt? Om jag var påverkad, varit hotfull, provocerande eller något liknande? Tycker du det är fel att polisen skulle ställa sådana frågor till mig?

Ingen aning vad polisen ställer för frågor till något kön i detta sammanhang, men jag antar att de måste ställa vissa frågor till alla BO för personbrott av något slag som inte syns för att ta reda på fakta.

Tycker du att man har rätt att slå någon för att man känner sig "provocerad"?
Citera
2024-05-13, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nåja sannolikheten på att en helt slumpmässig människa i skogen är där på någon slags mordpromenad är hur som helst många många gånger gånger lägre.

Jag menar om man googlar sannolikheten att bli dödad av en björn får man upp att det är mer sannolikt att dö av ett stick från ett bi. Det är helt inkorrekt och bygger egentligen bara på att det finns tillräckligt många människor med allergi mot bin och tillräckligt många bin för att dessa ska stöta på varandra ofta nog.

Hade en människa stött på björn lika ofta som bin så hade de nog fått svårt att bevisa den teorin. Folk och statistik går sällan bra ihop.
Så är det. Men jag ville påpeka att det är väldigt långt ifrån någon 50/50 att en björn kommer anfalla om den ser dig.
Citera
2024-05-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Denna diskussion får mig att undra om den kvinnliga befolkningen i Sverige har klart för sig hur pass liten andel av männen som begår allvarliga brott mot kvinnor? Under 2022 anmäldes 40338 våldsbrott och kvinnor varav 76% av dom misstänkta var män, vilket ger 30657 våldsbrott. Om varje fall motsvarar en enskild man, så var det 0.58% av männen som begick ett våldsbrott mot en kvinna. Samma år anmäldes 17688 av sexuellt ofredande eller våldtäkt mot kvinnor, om jag tolkar statistiken rätt. Enligt samma princip motsvarar detta 0.33% av alla män. Det är alltså mindre än 1% chans att mannen man träffar i skogen har begått vålds- eller sexualbrott. Observera dock att våld i nära relation inte är medräknat, då jag förutsätter att dessa brott i regel inte sker ute i skogen.

Dom som begår dessa brott förtjänar med råge en idiotstämpel. Men att denna minoritet ska vara ansiktet utåt för män överlag är inte rättvist. Då bör tilläggas att jag är av denna åsikt trots att ag är kvinna och har blivit utsatt för dessa brott. Dom flesta män är harmlösa. Problemet här kanske man jämför mot ett djur som ytterst sällan attackerar? Jag tror dock att majoriteten har träffat på en an under skogspromenaden, och jag ifrågasätter starkt om man verkligen där och då önskade att herren var en björn.

Ditt svar fr år mig at tundra över om du ens är medveten om en företeelse som heter mörkertal?
och att då det gäller sexuellt våld ex så är mörkertalen ca 6 ggr fler.
Vidare....liksom inte så att ett års statistik säger ett skit om alla existerande våldtäktsmän i samhället.
Liksom inte så att alla existerande våldtäktsmän snällt begår sin våldtäkt varje år för att uppfylla sin plats i statistiken medan alla övriga män aldrig begår våldtäkt någongång i sitt liv.
Så nej....kvinnor kan inte veta ett skit vad en man de möter i skogen kan tänka sig göra.

Betydligt vettigare siffror är som sagt antalet kvinnor som uppger att de någongång blivit utsatt för sexuellt våld eller partnervåld....det är alltså var tredje kvinna. Var tredje kvinna kan alltså räkna med att de någon i livet kommer råka ut för en man som utövar våld mot dem. Dvs varenda man de möter är en riskfaktor.
Citera
2024-05-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kanske umgås kvinnor oftare med män än björnar?

Jag vet utifrån erfarenhet att många kvinnor är mer rädda för harmlösa svenska spindlar än för mig. Innebär det här att de hellre stöter på en människoätande isbjörn än en helt ofarlig spindel?

Är du säker på att de är mer rädda för spindeln?
Citera
2024-05-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det intressanta är hur ett sådant korkat uttalande får spridning.
Vad är det osm är korkat?
Citera
2024-05-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En okänd man kan vara en våldtäktsman. De flesta män är inte våldtäktsmän.... De flesta björnar gör inte heller något vid ett möte, men det kan hända. Om en björn gör något kan det leds till att kvinnan avlider...

Fast en hel del män är också villiga att hjälpa och skydda kvinnor. I de fall någon vågat ingripa och stoppa en våldtäkt, är jag ganska säker att den övervägande delen som gjort det varit män. Kommer polisen och räddar kvinnan? Majoriteten av poliser är män...

Jag tror denna ganska löjliga jämförelse har uppkommit genom tendensen att anklaga alla män för vad ett fåtal män gör.

Skulle man gjort samma med björnar, hade nog många feminister sagt det varit orättvist...

Ytterligare ett argument... Hur många gånger har en björn hjälpt eller räddat livet på en kvinna? Att möta en okänd man kan också teoretiskt leda till något positivt. Vad är positivt med ett möte med en björn? Att kvinnan överlever mötet...

Finns inget "anklaga alla män för vad ett fåtal gör".
Det är enkom antifeministisk retorik.

Det finns en feministiskt kritik mot patriarkala normer som leder till att vissa män beter sig som skitar mot kvinnor.
En jävla skillnad.
Citera
2024-05-13, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Jägare rör sig i skogen. Män med våldskapital som njutningdödar djur.

Vad tror du inte de skulle vilja göra med en kvinna?
Om jag hade sett dig i skogen eller på något annat ställe så hade jag gjort som en björn, dvs försökt att ta mig därifrån innan du hinner se mig.
Citera
2024-05-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Inte om man räknar i förhållande till antal möten. En normal tjej möter ju typ en miljon främmande killar om året och de allra flesta av dessa är inga mördare. Det är betydligt oftare som ett möte med en björn leder till våld och kanske till och med död.

Ja men nu är det altlås inte det som räknas i denna fråga.

Hur svårt kan detta vara?

Det frågan är ute efter att få fram är kvinnors rädsla för just män och då specifikt möte av en man på en öde plats (skogen) Det är DET som är det intressanta här, och inte att räkna ut den exakt sannolikheten för risk man/ björn.

Kvinnor som rör sig på olika platser har ingen rädsla för möte med björnar, de har rädsla för att möta män.
Citera
2024-05-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Jag tror att dom flesta kvinnor aldrig har träffat på en björn i skogen
Kvinnor som blivit misshandlade har blivit det av en man, kvinna. I den ordningen, vart björn hamnar vet jag inte.
Jag tror att påståendet handlar om manshat och misstroendet mot män som denna tjej säkert känner. Och om man är vänsterbliven, så drar man alla över samma kam! Svart/vitt. Denna kategori av människor kan bara se alla eller inget. :/

Eller så handlar det om kvinnohat. För varför svarar kvinnor att de är mer rädda för en man än för en björn?

Björn = dubbelt så stor som en människa, ett rätt oberäkneligt vilddjur och extremt stark med kraftiga käkar och rejäla tänder och klor samt en främmande art som inte borde ha ett skit solidaritet med människor.

Man = samma art som kvinnor, som borde ha solidaritet och empati med en hona av samma sort som han själv.

Att så många kvinnor säger att de heller väljer möta en björn än en man, säger något av vikt.
Citera
2024-05-13, 22:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ingen aning vad polisen ställer för frågor till något kön i detta sammanhang, men jag antar att de måste ställa vissa frågor till alla BO för personbrott av något slag som inte syns för att ta reda på fakta.

Tycker du att man har rätt att slå någon för att man känner sig "provocerad"?

Nej det tycker jag generellt inte men ibland skulle det nog faktiskt kunna vara så. Eller åtminstone tror jag väldigt många skulle ha en helt annan förståelse för varför man gjorde det.

Varför tycker du inte att det är OK att det ställs frågor till kvinnor om deras bettenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in