Denna diskussion får mig att undra om den kvinnliga befolkningen i Sverige har klart för sig hur pass liten andel av männen som begår allvarliga brott mot kvinnor? Under 2022 anmäldes 40338 våldsbrott och kvinnor varav 76% av dom misstänkta var män, vilket ger 30657 våldsbrott. Om varje fall motsvarar en enskild man, så var det 0.58% av männen som begick ett våldsbrott mot en kvinna. Samma år anmäldes 17688 av sexuellt ofredande eller våldtäkt mot kvinnor, om jag tolkar
statistiken rätt. Enligt samma princip motsvarar detta 0.33% av alla män. Det är alltså mindre än 1% chans att mannen man träffar i skogen har begått vålds- eller sexualbrott. Observera dock att våld i nära relation inte är medräknat, då jag förutsätter att dessa brott i regel inte sker ute i skogen.
Dom som begår dessa brott förtjänar med råge en idiotstämpel. Men att denna minoritet ska vara ansiktet utåt för män överlag är inte rättvist. Då bör tilläggas att jag är av denna åsikt trots att ag är kvinna och har blivit utsatt för dessa brott. Dom flesta män är harmlösa. Problemet här kanske man jämför mot ett djur som ytterst sällan attackerar? Jag tror dock att majoriteten har träffat på en an under skogspromenaden, och jag ifrågasätter starkt om man verkligen där och då önskade att herren var en björn.