Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Men du ville tydligen ändå se evolutionen som en "tänkande entitet". Hur resonerade du då?
Jag börjar med att reflektera över vad en "tänkande entitet" är för något och kommer fram till att det är någon slags dynamisk process eller system med förmåga att bearbeta information, lära sig av erfarenhet och anpassa sitt beteende till sin omgivning.
När jag sedan reflekterar över evolutionen så verkar den beskrivningen passa in ganska bra.
Vi tenderar dock att använda ett mer abstrakt och symboliskt språk när vi talar om mänskliga egenskaper som
medvetande och
syfte, medan vi använder ett mer konkret och beskrivande språk när vi talar om naturliga processer. Det här tror jag leder till en känsla av separation mellan "oss" och "naturen", trots att vi är en del av samma naturliga värld.
Här är ett exempel:
När vi pratar om de urval vår hjärna gör kallar vi det för att "välja". Men när vi pratar om evolutionen så säger vi istället att det sker ett "urval".
Trots att det i grunden skulle kunna vara samma slags processer vi pratar om.
Det är lätt att luras att tro att begrepp som till exempel
medveten,
syfte och
vilja är något annat än symboler som pekar på en mer fundamental naturlig ordning som inte behöver vara begränsad till oss människor.
Ungefär så tänker jag. Det är bara reflektioner.