Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som jag förklarade i inlägget innan, jag försvarar inte Calovius debatteknik, eller ens dom flesta av hans åsikter.
Ja, men jag skrev som jag skrev därför att jag skrev det inlägget samtidigt som du själv skrev ditt förtydligande och jag såg alltså inte det förrän efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Kan du bevisa att det är helt osannolikt?
Rent otroligt att du inte kunde räkna ut själv att det är omöjligt, men okej, här ska du få lite belägg för att det är helt omöjligt att ett hus skulle kunna uppstå på naturlig väg:
Naturen sågar inte till brädor och absolut inte med viss exakt längd, bredd och tjocklek.
Naturen skapar inga spikar eftersom naturen inte kan utvinna järnmalm, anrika den till stål och sedan forma spikar på naturlig väg.
Naturen skapar heller inga glasrutor och även om naturen skulle kunna framställa glas om alla ingredienser skulle råka finnas på rätt plats och att rätt temperatur fanns, då skulle detta bildade glas vare sig vara helt plant eller fyrkantigt. Sådana former förekommer ingenstans naturligt.
Och inte ens om man skulle kunna generalisera så långt som att påstå att alla delar till huset skulle råka finnas på samma plats och redan i färdigt tillstånd så skulle naturen inte kunna sammanfoga alla delarna på något sätt. (Jo, jag har läst ett idiotiskt påstående om att en tornado teoretiskt sett skulle kunna slänga ihop alla delar till ett flygplan på så vis att planet byggs av de lösa delarna, men det är bara strunt och inte ens en sådan fantastisk tornado skulle kunna sätta ihop ett hus utan att spräcka glasrutorna, så inte ens ”tornadolösningen” skulle fungera som naturlig förklaring till hur ett hus skulle kunna sättas ihop rent naturligt.
Räcker det så långt?
Utöver dessa omöjligheter med att de olika delarna skulle uppstå på naturlig väg så finns även det omöjliga i att sammanfoga alla delarna på naturlig väg medan de hålls på plats på något naturligt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Fast nu är du lite okunnig, ja, komponenter och grundämnen förekommer naturligt i vår miljö, men som du själv säger: "hus kräver att flera delar som kommer från olika platser sätts ihop genom onaturliga processer", är det inte just det som krävs för att ett encelligt liv konstrueras?
Vilka onaturliga processer menar du skulle krävas för att liv ska konstrueras? Om du läser på lite om de olika hypoteserna om hur liv uppstod så skulle du kunna förstå att det var en gradvis process av alltmer invecklade molekylkedjor som sedan via RNA bildade ett första DNA (grovt förenklat). Men alla beståndsdelar för dessa molekylkedjor förekommer naturligt. Det kan man inte säga om hus. För hus krävs först bearbetning av någon eller några externa idivider för skapandet av alla delarna och sedan ytterligare inblandning av någon eller några idivider för sammanfogningen av alla dessa delar till ett hus.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nu undviker du mitt argument, men jag svarar på din fråga: Nej nya typer av fjärilar nyskapas inte av en intelligens.
Kan du svara på mitt argument nu?
Mitt svar var bara avsett att visa hur dumt ditt påstående var. Naturligtvis utgår en arkeolog från att ett hittat föremål som inte är naturligt förekommande skulle ha skapats av någon. Det är ju så som man skiljer vad som är skapat från vad som är naturligt förekommande. Däremot är det inte sagt att alla flintstenar som är formade som pilspetsar faktiskt avsiktligt givits den formen av någon. De första stenskärvorna från flintastenar kom säkerligen till genom en slump då någon kastade en flintsten mot någon annan sten eller en bergvägg och man upptäckte att stenbitarna var vassa. Sedan kom man gradvis på bättre sätt att skapa vassa skärvor och bättre sätt att forma skärvorna och det är sedan de spåren av formandet på en pilspets som en arkeolog kan se och då ibland till och med tidsbestämma en pilspets baserat på vilken teknik som de kan se har använts vid tillverkningen. Arkeologer kan alltså analysera stilen på pilspetsen för att identifiera vilken tidsperiod som den kan härstamma ifrån. Tillverkningstekniken och designen varierade med tiden och ger då ledtrådar till pilspetsens ålder.