2024-05-12, 12:00
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En järv på Björnmyren som äter, springer runt hämtar mat där och går bort. Problemet är att de byter bild hela tiden då förmodligen inge övervakar det nu.
Otroligt irriterande. Det finns ju folk i kontrollrummet nattetid, säger de själva, så varför kan de inte ha lite koll på kamerorna då? Annars kan de ju lika gärna låta bli att sända på natten tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Inga siffror än men enligt Tidningen sju (en gratistidning i Örnsköldsvik) "större än Formel 1 i Tyskland. Det innebär att intresset är rätt stort", varmed jag inser att har ingen aning vad det betyder mer konkret. Kunde inte tysk teve gå in som medfinansiärer och expandera programidén. Nog fler än katten (nämnd tidigare i tråden) som blir förvirrade nu när det upphör.
Oj, större än F1! Ja, de gillar verkligen älgar får man ju säga.
Citera
2024-05-12, 12:33
Medlem
Citat:
Inga siffror än men enligt Tidningen sju (en gratistidning i Örnsköldsvik) "större än Formel 1 i Tyskland. Det innebär att intresset är rätt stort", varmed jag inser att har ingen aning vad det betyder mer konkret. Kunde inte tysk teve gå in som medfinansiärer och expandera programidén. Nog fler än katten (nämnd tidigare i tråden) som blir förvirrade nu när det upphör.

Älg som Elgh (Eje) tycker väl tyskarna.
Citera
2024-05-12, 14:17
Medlem
Det verkar som om det är slut 15:10 idag på Kunskapskanalen. Där finns inget program i natt. Då får vi väl tacka för underhållningen för i år och hoppas att det blir någon sammanfattning av de bästa bitarna.

Lo var otroligt intressant att se röra sig och järv var rolig för den hade mycket för sig. Älgar är väldigt olika, vissa bara springer ner i vattnet medan andra står och tittar ängsligt länge först. Där var ju någon älg som var riktigt illa ute som gick igenom isen och hade riktigt svårt att komma upp. Man måste säga att älgar är som gjorda för att ta sig fram i skogen med sina väldigt långa ben, fort kan de även röra sig.

Ren har det även funnits i stort antal som även tog sig en simtur över. Även örnar har man sett flyga, sita i trän samt äta på Björnmyren. Korp är vanlig tidigt på morgonen ätande på Björnmyren. Även lite småfågel har synts. Har någon varg eller räv synts till?
Citera
2024-05-12, 14:18
Moderator
Jultrollets avatar
Ser jag tokigt eller har grodynglen redan kläckts i grodgölen? För visst är de väldigt små jämfört med tidigare? Arten ska vara vanlig groda (Rana temporaria) och att de kan bli uppåt 11 cm långa.
Citera
2024-05-12, 14:20
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Det verkar som om det är slut 15:10 idag på Kunskapskanalen. Där finns inget program i natt. Då får vi väl tacka för underhållningen för i år och hoppas att det blir någon sammanfattning av de bästa bitarna.

Lo var otroligt intressant att se röra sig och järv var rolig för den hade mycket för sig. Älgar är väldigt olika, vissa bara springer ner i vattnet medan andra står och tittar ängsligt länge först. Där var ju någon älg som var riktigt illa ute som gick igenom isen och hade riktigt svårt att komma upp. Man måste säga att älgar är som gjorda för att ta sig fram i skogen med sina väldigt långa ben, fort kan de även röra sig.

Ren har det även funnits i stort antal som även tog sig en simtur över. Även örnar har man sett flyga, sita i trän samt äta på Björnmyren. Korp är vanlig tidigt på morgonen ätande på Björnmyren. Även lite småfågel har synts. Har någon varg eller räv synts till?
Ja, räven har visats några gånger så den fick vi också se. Ett fantastiskt år och särskilt lodjuret var en stor behållning med så fina bilder. Sedan blev jag ju, rentokig som jag är, väldigt glad att se dem dyka upp i så stort antal också.

Hoppas de får lite ordning på kontrollen över nattkamerorna nästa år men annars har det varit en bra produktion över lag denna gång.
Citera
2024-05-12, 15:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Det verkar som om det är slut 15:10 idag på Kunskapskanalen. Där finns inget program i natt ...
Live feeden (den i trådstarten) puttrar på och har en tidsaxel till midnatt, sen träder väl djuren ut i anonymiteten.
Citera
2024-05-12, 22:06
Medlem
Citat:

Varg är extremt sällsynta i närheten av renar 😎
Citera
2024-05-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broddnyckel
Varg är extremt sällsynta i närheten av renar 😎
Det borde ju vara deras naturliga föda.

De har kört höjdpunkter nu några timmar så det händer något intressant mest hela tiden.

https://www.svtplay.se/video/jak1dAm...079&id=jak1dAm
Citera
2024-05-13, 06:06
Medlem
Citat:

Det låter bra att intresset verkar stort!
Förmodligen har de redan nu fått betala en slant för att få vara med på livesändningen. Kanske intresserade av en högre faktura nästa år och att programmet iaf får en fortsättning.
Citera
2024-05-13, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, räven har visats några gånger så den fick vi också se. Ett fantastiskt år och särskilt lodjuret var en stor behållning med så fina bilder. Sedan blev jag ju, rentokig som jag är, väldigt glad att se dem dyka upp i så stort antal också.

Hoppas de får lite ordning på kontrollen över nattkamerorna nästa år men annars har det varit en bra produktion över lag denna gång.

Lodjuret var som Du skriver verkligen något speciellt att se, tur att de var vakna då den visade sig under flertalet minuter (väldigt tidig morgon). Det var verkligen min höjdpunkt under årets sändning!

Ser fram emot nästa år (har spelat in några timmar som jag inte tittat på i livesändningen så jag har några timmar kvar att ha på i bakgrunden tillsammans med morgonkaffet och nyheter på nätet).
Citera
2024-05-14, 06:21
Medlem
Citat:

Nu har jag banne mig sett en björn!

Från mitt inspelade material natten mellan den 11:e och 12:e, alltså samma natt som de missade att följa järven ett par timmar senare.

Inspelning från att de började sända (brukar vara runt midnatt), björnen visade sig bara någon halvtimme in i sändningen. De var med och följde björnen, väldigt mörkt och man såg också hur stillbildskameran som sitter i det högra trädet börjar blinka när björnen rör sig framför den.
Björnen gjorde som järven, tog efter ett tag med sig en stor köttbit och försvann mot skogen.
Citera
2024-05-14, 07:42
Medlem
Från SVT-Text:

"Nästa vår, 2025, är vi tillbaka med älgvandringen, säger projektledaren Johan Erhag till SVT Västerbotten".

"Tittandet ökade med nästan 30 proc".

"Rekordmånga djur som tog sig ett dopp. Totalt 87 älgar simmade över älven. Det tidigare rekordet låg på 67 från 2022".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in