2024-05-14, 08:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Nu har jag banne mig sett en björn ... tog efter ett tag med sig en stor köttbit och försvann mot skogen.
Snapshot på den här (antar jag), alla är ju dessutom snygga i svartvitt.
Citera
2024-05-14, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Snapshot på den här (antar jag), alla är ju dessutom snygga i svartvitt.

Japp... det var den "snyggingen" som visade sig under ganska lång tid (nåja, allt är relativt... iaf under någon minut)!
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-05-14 kl. 08:10.
Citera
2024-05-14, 15:58
Medlem
Att se det ånga inslaget med lon är underbart. Jag älskar det. Den är precis som en vanlig (hus)katt, man känner igen hur ens egna katter rörde sig. Den gick som i zickzack, förmodligen för att vara svårare att anfalla bakifrån. Den la sig ner i lejonställning för att speja och vila. Man ser att den ligger och myser och alla grimaser är lika som en vanlig katt. Något den inte gjorde som mina katter alltid gjort är att köra runt med öronen som om de vore parabolantenner och söka minsta lilla ljud.

Lon rörde istället hela huvudet som en människa för att hålla koll på vad som hände. Sedan när den upptäckte något, vad det nu var?, och först började smyga. Har svårt att tro att det var en and som man sen ser, tror det var uttern som låg uppe på isen. Sen ser man lon lufsa iväg igen och plötsligt är den bara försvunnen. Precis som våra huskatter gör, de bara förflyttar sig ljudlöst och är som uppslukade helt plötsligt.
Citera
2024-05-15, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att se det ånga inslaget med lon är underbart. Jag älskar det. Den är precis som en vanlig (hus)katt, man känner igen hur ens egna katter rörde sig. Den gick som i zickzack, förmodligen för att vara svårare att anfalla bakifrån. Den la sig ner i lejonställning för att speja och vila. Man ser att den ligger och myser och alla grimaser är lika som en vanlig katt. Något den inte gjorde som mina katter alltid gjort är att köra runt med öronen som om de vore parabolantenner och söka minsta lilla ljud.

Lon rörde istället hela huvudet som en människa för att hålla koll på vad som hände. Sedan när den upptäckte något, vad det nu var?, och först började smyga. Har svårt att tro att det var en and som man sen ser, tror det var uttern som låg uppe på isen. Sen ser man lon lufsa iväg igen och plötsligt är den bara försvunnen. Precis som våra huskatter gör, de bara förflyttar sig ljudlöst och är som uppslukade helt plötsligt.

Håller med dig, det var kul att se att den uppför sig som en huskatt (iof likt alla kattdjur).

Förstår dock inte vad du fick en utter ifrån, jag har inte sett en enda sådan i sändningarna.

Jag tänkte mest att det var en av änderna som tagit sig upp på isen och att det var då som utfallet kom (som misslyckades).

Jag tittade klart på min inspelning då det var både järv och björn i kameran. Det var bara en timme eller två mellan att de var där. Undrar vad som hade hänt om de hade stött på varandra vid "frukostbordet"?

Ps Hoppas att det kommer en sammanfattning i ett TV-program snart (har för mig att de sände ett sådant förra året), ska hålla ögonen öppna. Ds
Citera
2024-05-15, 07:29
Medlem
Citat:
Håller med dig, det var kul att se att den uppför sig som en huskatt (iof likt alla kattdjur).

Förstår dock inte vad du fick en utter ifrån, jag har inte sett en enda sådan i sändningarna.

Jag tänkte mest att det var en av änderna som tagit sig upp på isen och att det var då som utfallet kom (som misslyckades).

Jag tittade klart på min inspelning då det var både järv och björn i kameran. Det var bara en timme eller två mellan att de var där. Undrar vad som hade hänt om de hade stött på varandra vid "frukostbordet"?

Ps Hoppas att det kommer en sammanfattning i ett TV-program snart (har för mig att de sände ett sådant förra året), ska hålla ögonen öppna. Ds
Det är med en utter i höjdpunkterna. Har för mig att jag även råkade titta när den var med live. Den dök upp på isen flera gånger och hoppade i igen. Då simmade även fåglarna runt vid isen. Är dock inte säker på att allt det hände samtidigt då jag inte såg lon samtidigt som det hände med uttern när jag såg den live. Höjdpunkterna är ju ihopklippt.

Men se här i länken och välj klipp en bit ner på sidan. Jag tror det var bortåt 2 timmar långt så man kan ju spola i det om det blir lite tråkigt. Sista halvtimmen är bara naturbilder av att allt är lugnt igen.

19:30:22 Höjdpunkterna börjar (Det är en del av sista dagen)

https://www.svtplay.se/video/j7dDW1R...n-12-maj-00-00
Senast redigerad av KamratBlue 2024-05-15 kl. 07:42.
Citera
2024-05-15, 07:41
Medlem
Citat:
Det är med en utter i höjdpunkterna. Har för mig att jag även råkade titta när den var med live. Den dök upp på isen flera gånger och hoppade i igen. Då simmade även fåglarna runt vid isen. Är dock inte säker på att allt det hände samtidigt då jag inte såg lon samtidigt som det hände med uttern när jag såg den live. Höjdpunkterna är ju ihopklippt.

Men se här i länken och välj klipp en bit ner på sidan. Jag tror det var bortåt 2 timmar långt så man kan ju spola i det om det blir lite tråkigt.

19:30:22 Höjdpunkterna börjar (Det är en del av sista dagen)

https://www.svtplay.se/video/j7dDW1R...n-12-maj-00-00

Tack för höjdpunkterna! Jag har inte tid att kolla just nu...

När loet kom i bild var jag med live, även ganska lång tid innan. Då var det ingen utter i bild.
Citera
2024-05-15, 07:45
Medlem
Citat:
Tack för höjdpunkterna! Jag har inte tid att kolla just nu...

När loet kom i bild var jag med live, även ganska lång tid innan. Då var det ingen utter i bild.
Jag som kopplade ihop det så. Då jag sett änderna på vad jag tror var samma ställe tidigare. Varför skulle lon jaga en liten and som både flyger och simmar? Bättre att ta en ren eller älg.
Citera
2024-05-15, 07:51
Medlem
Citat:
Jag som kopplade ihop det så. Då jag sett änderna på vad jag tror var samma ställe tidigare. Varför skulle lon jaga en liten and som både flyger och simmar? Bättre att ta en ren eller älg.

Hade en and tagit sig upp på isen så kan det vara läge att smyga/jaga den.

Precis som huskatter gör med fåglar som ibland inte hinner undan. Jag var taskig mot en av mina katter en gång då den lyckades fånga en fågel i flykten, jag lyckades rädda fågeln... antar att kissen inte var så nöjd med mig då.
Citera
2024-05-15, 07:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kom de upp i sina 100 älgar som de hoppats på, ni som hängt med?
Citera
2024-05-15, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kom de upp i sina 100 älgar som de hoppats på, ni som hängt med?
Nä, 87 blev det. Det var väl dock med extra dagar.
Citera
2024-05-15, 08:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nä, 87 blev det. Det var väl dock med extra dagar.

Ok, de kanske fixar det då men fusk om de tar det på övertid😀
Citera
2024-05-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, de kanske fixar det då men fusk om de tar det på övertid😀
Det var rätt lugnt där sista dagen. Tror de plockar ner sin utrustning ganska snabbt och har kanske stängt av den innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in