2024-05-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Varför pratar du om fakta när du inte kan visa din flat earth-matte?

Ibland framhålls det som faktum att gravitationen är si eller så på Mt Everest, exempelvis. Men så kommer man in diskussioner, jag har sett såna iaf, där det framstår som att det i själva verket finns många olika bud. Och att siffrorna bygger på uträkningar snarare än på mätningar. Så det vore bra att veta vad som faktiskt gäller.
Citera
2024-05-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja eller nej, hade varit nog så svårt, för att inte säga omöjligt det också.

Men det är du som missuppfattat Cavendish experiment. Det hävdas att han "vägde jorden", genom att mäta upp ett värde motsvarande mindre än hundradelen av en myggas vikt. Och siffran han kom fram till är i stort sett den som gäller än idag.

Du är mer än lovligt korkad och extremt dåligt insatt i vad vi diskuterar. Vad i hela världen har jordens vikt för bäring på trådens ämne?

I trådens kontext så handlar experiment om det går att observera om massa attraherar massa.

Citat:
... Och siffran han kom fram till är i stort sett den som gäller än idag.

Med risk för att kasta pärlor till svin så handlar det inte om "siffran". Det handlar om siffran är noll eller skild från noll. Det handlar om att vi vid miljoner tillfällen kunnat konstatera att siffran inte är noll.
Citera
2024-05-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ibland framhålls det som faktum att gravitationen är si eller så på Mt Everest, exempelvis. Men så kommer man in diskussioner, jag har sett såna iaf, där det framstår som att det i själva verket finns många olika bud. Och att siffrorna bygger på uträkningar snarare än på mätningar. Så det vore bra att veta vad som faktiskt gäller.

Siffrorna är verifierade med mätningar.

Citat:
.... Så det vore bra att veta vad som faktiskt gäller.

Du är bara en patetisk och tramsig trollgubbe.

Du har fått svaret vid upprepade tillfällen och det blir liksom inte mer spännande eller roligare bara för att du spelar dum. Men visst vi tar det igen: Bara i Sverige har siffran mäts upp miljontals gånger.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-11 kl. 21:33.
Citera
2024-05-12, 14:50
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Vad svamlar du om, är du mitt i en deliriumpsykos? Hur bygger man en bro på din flat earth är frågan? Hur ser matematiken ut, eftersom matematiken i vanliga fall vid ett vanligt brobygge är samma matematik som bevisar att jorden är rund. Så hur ser din matematik ut?
Citera
2024-05-12, 15:04
Medlem
Citat:
Vad svamlar du om, är du mitt i en deliriumpsykos? Hur bygger man en bro på din flat earth är frågan? Hur ser matematiken ut, eftersom matematiken i vanliga fall vid ett vanligt brobygge är samma matematik som bevisar att jorden är rund. Så hur ser din matematik ut?

Används rund jord-matematik när man bygger en bro? Hur då?
Citera
2024-05-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Siffrorna är verifierade med mätningar.

Citat:
Vad svamlar du om, är du mitt i en deliriumpsykos?

Jag syftar på såna här diskussioner https://www.quora.com/On-top-of-Mount-Everest-is-the-force-of-gravity-stronger-or-weaker-than-on-the-sea-level-You-have-mo re-mass-underneath-you-but-youre-also-further-away-from-other-mass

Ja, vad säger ni, verkar det råda stor enighet här om ett uppmätt värde? Inte det intrycket jag får åtminstone. Exakt när skulle detta blivit uppmätt för övrigt?

Detta var för övrigt ett intressant svar(på frågan om gravitationen är större eller mindre på mt Everest jämfört med på havsnivå):

Citat:
Experimentally, or in theory? In theory, less - this is basic physics. Experimentally, one would have to measure it in both locations and compare: although it is likely to be less, a well-selected sea-level location might surprise you due to deviations from perfect sphericity of Earth, and the possible presence of mass concentrations.
Citera
2024-05-12, 15:28
Medlem
Citat:

Ett exempel är hållfasthetsberäkningar där tyngd (gravitation) är en viktig komponent. GPS och lantmäteri är en annan.

Mer generellt så kan man ju säga att en förutsättning för "flat earth" är att vetenskapen har fel om i princip allt. Ta bara en sådan sak som förhållandet mellan en cirkels radie och omkrets. Vi vet ju att det är tusen mil från Nordpolen till ekvatorn och vi vet att ekvatorn är 4000 mil lång.
Citera
2024-05-12, 16:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
ASTROLOGY EXPLAINED [2019-04-10] - MIND UNVEILED (VIDEO)

https://www.bitchute.com/video/S3k0uOEivkps/
Är det där en länk där något förklaras som har med trådens ämne att göra?
Eller är det åter igen en "filma-ut-genom-fönstret"-video?
Citera
2024-05-12, 18:17
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Jag syftar på såna här diskussioner https://www.quora.com/On-top-of-Mount-Everest-is-the-force-of-gravity-stronger-or-weaker-than-on-the-sea-level-You-have-mo re-mass-underneath-you-but-youre-also-further-away-from-other-mass

Ja, vad säger ni, verkar det råda stor enighet här om ett uppmätt värde? Inte det intrycket jag får åtminstone. Exakt när skulle detta blivit uppmätt för övrigt?

Detta var för övrigt ett intressant svar(på frågan om gravitationen är större eller mindre på mt Everest jämfört med på havsnivå):

Vad är det här för efterbliven länk? Var är svaret på din flat earth-matte? Ja, gravitationen är marginellt lägre på mount everest, men påverkar absolut noll. Till och med månen påverkas av jordens gravitation, tror du det skulle göra någon skillnad om du går upp 8000 meter?

Citat:

Ja? "rund jord-matematik" används när man bygger en bro. (dvs samma matematik som bevisar att jorden är rund, väntar fortfarande på din flat earth-matte)
Senast redigerad av DrOutlaw 2024-05-12 kl. 18:29.
Citera
2024-05-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
ASTROLOGY EXPLAINED ...

Hur förklarar astrologin att latituderna blir kortare ju längre från ekvatorn man kommer?
Citera
2024-05-12, 20:49
Medlem
Citat:
... Exakt när skulle detta blivit uppmätt för övrigt?...

När tyngdkraften har blivit uppmätt?

Ständigt och jämt, dels är det är en gren inom geodesin och dels görs det i samband med olika former av exploateringar. Genom att mäta tyngdkraften kan man får ett hum om hur jorden under marken ser ut, du kan t.ex lokalisera järnmalm och vatten genom att mäta upp tyngdkraftsvariationer. Men allt det här borde du faktiskt veta eftersom jag tidigare har länkat till infomation. Är du korkad, glömsk eller fjantar du dig bara?

Visste du att en vanlig mobil kan mäta upp tyngdkraften? Visserligen inte med någon större noggranhet men lite häftigt är det ändå. Just nu mäter min mobil upp att gravitationen är 9,9 m/s², ett hyftsat resultat måste jag ändå säga med tanke på att det handlar om en simpel mobil. Tänk då vad man kan åstadkomma med lite häftigare grejor.
Citera
2024-05-12, 21:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
När tyngdkraften har blivit uppmätt?

Ständigt och jämt, dels är det är en gren inom geodesin och dels görs det i samband med olika former av exploateringar. Genom att mäta tyngdkraften kan man får ett hum om hur jorden under marken ser ut, du kan t.ex lokalisera järnmalm och vatten genom att mäta upp tyngdkraftsvariationer. Men allt det här borde du faktiskt veta eftersom jag tidigare har länkat till infomation. Är du korkad, glömsk eller fjantar du dig bara?

Visste du att en vanlig mobil kan mäta upp tyngdkraften? Visserligen inte med någon större noggranhet men lite häftigt är det ändå. Just nu mäter min mobil upp att gravitationen är 9,9 m/s², ett hyftsat resultat måste jag ändå säga med tanke på att det handlar om en simpel mobil. Tänk då vad man kan åstadkomma med lite häftigare grejor.
Oj! Testade med en app, och det verkar ju stämma. Najs! Den jag testade med mäter all sorts acceleration och visar den som en graf med tid på x-axeln och acceleration på y. Skakar man mobilen blir det alltså spikar i grafen. Men mobilen kan nog även mäta accelerationens 3D-komponenter, gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in