2024-05-10, 19:30
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Då är jag felinformerad.
Har ett barn med autism.
Denne duschar varje dag.

https://www.ungochasperger.se/Livsomraden/vardagslivet/hygien---vara-ren-och-vardad/

Du har tur du, för det är inte det vanliga beteendet. En bekants son på 20 har asperger, han vägrar i princip att duscha. Om han väl gör det så kliver han in i ett par minuter o kommer ut med håret fullt av schampoo.
Citera
2024-05-10, 19:35
Medlem
Jordgubbes avatar
I vissa köpcentrum och gallerior driver tjejer runt i moln av parfym (jag gissar att de ser det som uppehållsrum, raggställe eller testar gratisparfymer, skumt hursomhelst). Tänk vad världen är uppdelad. Aldrig mötas de två.
Citera
2024-05-10, 19:37
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Du är gissningsvis en sån som går runt och luktar svett utan att fatta det.
Teoretiskt luktar inte svett, men i kontakt med bakterier kan det bli en jävligt obehaglig kombo!
Citera
2024-05-10, 19:39
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
I vissa köpcentrum och gallerior driver tjejer runt i moln av parfym (jag gissar att de ser det som uppehållsrum, raggställe eller testar gratisparfymer, skumt hursomhelst). Tänk vad världen är uppdelad. Aldrig mötas de två.
Låter som blattebrudar? De vill inte likta svett och kör samma teknik som deras brushor.
Dränk dålig lukt med mängder av gratis parfym.
Citera
2024-05-10, 19:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Du tänker på människor med tvångssyndrom.

Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Då är jag felinformerad.
Har ett barn med autism.
Denne duschar varje dag.

Autister kan ha problem med att duscha, men inte för att de struntar i andra. De kan ha svårt att upprätthålla rutiner när de börjar ta hand om sig själva helt och hållet, samma med dem som har ADHD. Visst kan vissa uppleva att själva duschandet är läskigt, men handlar absolut mer om att när man ska vara självgående tar det extremt mycket kraft att hålla egna rutiner. Alla har verkligen inte detta om dusch, det är vissa.

Sedan det finns vissa autister som är känsliga mot sin egen lukt och har extremt rigida vanor så att de måste duscha ofta. Kanske dock inte de vanligaste.

Men ja, alla autister har naturligtvis inte problemet.

Det är mer depression eller psykos som får att folk att sluta duscha, det är som sjukdom hos djur, de slutar att tvätta sig. Det behövs ganska grav sjukdom för att man ska bli nedsunkad.

De med tvångssyndrom behöver inte ha det om renlighet och de som har det behöver inte ha det om hela kroppen. Det vanligaste är att man bränner sönder händerna med hett vatten medan man låter resten av kroppen förfalla. Tvånget kan inte ha ett äkta syfte, då är det inte tvångssyndrom.

Så det handlar ofta om svår mental ohälsa, det räcker inte med autism.

Känns som jag hör detta varje sommars början, att folk stinker. Tror helt på att folk klär sig fel efter vädret. Vissa svettas rätt mycket om de inte har svalkiga kläder. Är man ung tror jag också att man dras till att använda sportiga kläder vilket är OK om det är bra material, vissa träningskläder luktar ju skunk efter några minuters användning. Vissa verkar inte äga en bomullströja.
Citera
2024-05-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Är ju halva nöjet att gå in i en butik när man stinker svett.
Sen när man står i kön för att betala så drar man av några ordentliga brakare

Dessutom blir kvinnorna våta i trosorna av sådana män, som så självsäkert visar toxisk maskulinitet utan skam.

För att försöka dölja sin attraktion till dessa män startar de med blötast trosor även sådana här diskussioner.
Citera
2024-05-10, 19:46
Medlem
Min uppfattning är att detta har blivit vanligare under de senaste fem åren. Nu är det fan nästan mer regel än undantag att någon stryker förbi min näsa med helt obefintlig personlig hygien. Oftast är det någon i åldrarna 20-25. Jag vet inte om det är allt dataspelande som helt suddat ut världen utanför skärmen, att människor i din omgivning uppskattar att du tar en dusch emellanåt och stryker på deodorant verkar vara något som hör till dåtid. Hur i helvete kan du inte känna att du stinker svett? Det är för mig helt obegripligt.
Citera
2024-05-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
https://www.ungochasperger.se/Livsomraden/vardagslivet/hygien---vara-ren-och-vardad/

Du har tur du, för det är inte det vanliga beteendet. En bekants son på 20 har asperger, han vägrar i princip att duscha. Om han väl gör det så kliver han in i ett par minuter o kommer ut med håret fullt av schampoo.

Asperger används knappt idag som en diagnos. Det händer att det gör det. Men det är verkligen inte ofta. Alla har extremt olika autism och att dra alla över en kant är extremt konstigt beteende.
Ja, för vissa som har autism så kan duschen vara jobbig. Alla av olika anledningar.
Men för många som har autism kan duschen även vara otroligt skönt och något som behövs göras varje dag/varannan dag.

Samma sak som du nämnde med det sociala. Där utspelar sig autismen med väldigt olika. Vissa har svårt att se sådant medans andra har lätt, ofta även lättare än folk utan autism. Då man överanalyserar väldigt mycket.
Citera
2024-05-10, 19:59
Medlem
Va fan. Jag trodde brudar gillade au naturel.
Lite mansdoft va. Är väl det ni går igång på.
Dumt å dölja jaktdoften i parfym
Citera
2024-05-10, 20:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Min uppfattning är att detta har blivit vanligare under de senaste fem åren. Nu är det fan nästan mer regel än undantag att någon stryker förbi min näsa med helt obefintlig personlig hygien. Oftast är det någon i åldrarna 20-25. Jag vet inte om det är allt dataspelande som helt suddat ut världen utanför skärmen, att människor i din omgivning uppskattar att du tar en dusch emellanåt och stryker på deodorant verkar vara något som hör till dåtid. Hur i helvete kan du inte känna att du stinker svett? Det är för mig helt obegripligt.

Folk spelade dataspel förr också. Du tror inte ditt luktsinne ändrats av covid?
Citera
2024-05-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Dessutom blir kvinnorna våta i trosorna av sådana män, som så självsäkert visar toxisk maskulinitet utan skam.

För att försöka dölja sin attraktion till dessa män startar de med blötast trosor även sådana här diskussioner.

Sluta för i helvete. Toxisk maskulinitet existerar bara i feminsthjärnor. Det är inte en verklig sak. Toxisk feminitet däremot. Det är en annan femma.
Citera
2024-05-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Du är gissningsvis en sån som går runt och luktar svett utan att fatta det.
Nä det gör jag inte. Jag duschar varje dag och använder både deo och parfym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in