Citat:
Ursprungligen postat av
OnkelUnkas
Du tänker på människor med tvångssyndrom.
Citat:
Ursprungligen postat av
vittoria
Då är jag felinformerad.
Har ett barn med autism.
Denne duschar varje dag.
Autister kan ha problem med att duscha, men inte för att de struntar i andra. De kan ha svårt att upprätthålla rutiner när de börjar ta hand om sig själva helt och hållet, samma med dem som har ADHD. Visst kan vissa uppleva att själva duschandet är läskigt, men handlar absolut mer om att när man ska vara självgående tar det extremt mycket kraft att hålla egna rutiner. Alla har verkligen inte detta om dusch, det är vissa.
Sedan det finns vissa autister som är känsliga mot sin egen lukt och har extremt rigida vanor så att de måste duscha ofta. Kanske dock inte de vanligaste.
Men ja, alla autister har naturligtvis inte problemet.
Det är mer depression eller psykos som får att folk att sluta duscha, det är som sjukdom hos djur, de slutar att tvätta sig. Det behövs ganska grav sjukdom för att man ska bli nedsunkad.
De med tvångssyndrom behöver inte ha det om renlighet och de som har det behöver inte ha det om hela kroppen. Det vanligaste är att man bränner sönder händerna med hett vatten medan man låter resten av kroppen förfalla. Tvånget kan inte ha ett äkta syfte, då är det inte tvångssyndrom.
Så det handlar ofta om svår mental ohälsa, det räcker inte med autism.
Känns som jag hör detta varje sommars början, att folk stinker. Tror helt på att folk klär sig fel efter vädret. Vissa svettas rätt mycket om de inte har svalkiga kläder. Är man ung tror jag också att man dras till att använda sportiga kläder vilket är OK om det är bra material, vissa träningskläder luktar ju skunk efter några minuters användning. Vissa verkar inte äga en bomullströja.