2024-05-09, 21:48
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Hjelmberg säger alltså att Bajens trupp är för dyr. Hur fan är det möjligt!!? Det är ju inte jättemånga större eller för den delen bättre namn dom har? 🤔

Men spännande om dom skall skära i kostnader när det ser ut som det gör redan nu.

Och han förnekar att dom tackat nej till bud på 100 milj kr för Dukanovic i vintras. (Om det nu var någon som trodde på det?)
Har hört att Hammarbys trupp är ~20% dyrare än både AIKs och DIFs. Något bajenkonto som kastade ut det på någon platform. Någon som vet mer och kan nyansera?

Kan ju tipsa Hjelmberg om att börja med att riva Kralj, Pinas och Vagic kontrakt och ersätta med valfri tjackis från läktaren.
Citera
2024-05-09, 22:32
Medlem
Även om AIK vann med 6-2 senast så är ändå Omar Faraj, Abdihakim Ali, Eskil Edh, Alexander Milosevic, Martin Ellingsen och John Guidetti. Det är ändå sex tilltänkta startspelare om de ör hela och i form. Troligen borta över uppehållet.

Jag var en av dem som tyckte att truppen var för stor inför. Man talar om en ny bättre träningskultur, men man ska inte träna sönder sig. Senast hade AIK spelare född 2007 på bänken. Tunnt

Det blir svårt om det blir avstängningar eller ytterligare skador, nu väntar också ett tuffare schema fram till uppehållet. Sirus, Elfsborg, Hammarby, Göteborg och Häcken. Ska man fortfarande vara med i toppen krävs nog 8 poäng.

Edit: å andra sidan har AIK 14p nu efter 7 omgångar, ifjol tog det 16 omgångar att samla ihop. Det uttalade inför denna säsong var att stabilisera spelet, för att utveckla '25
Senast redigerad av MrOrdonnee 2024-05-09 kl. 22:38.
Citera
2024-05-09, 22:46
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Även om AIK vann med 6-2 senast så är ändå Omar Faraj, Abdihakim Ali, Eskil Edh, Alexander Milosevic, Martin Ellingsen och John Guidetti. Det är ändå sex tilltänkta startspelare om de ör hela och i form. Troligen borta över uppehållet.
Faraj eller Guidetti bänkar inte Pittas så nån av dom går bort. Ali hade extrem otur som gick sönder när han på allvar börja cementera sig själv i elvan men jösses vad Celina tagit steg sen sitt inträde i derbyt!
Citat:
Jag var en av dem som tyckte att truppen var för stor inför. Man talar om en ny bättre träningskultur, men man ska inte träna sönder sig. Senast hade AIK spelare född 2007 på bänken. Tunnt
Skador är oundvikligt och ibland har man otur helt enkelt, inte så att man ser ett mönster i träningskulturen utan exempelvis med Guidetti som hade en viss skadehistorik innan han signa borde man anat lite ugglor i mossen, nu är jag mer än villig att ge honom ytterligare en ärlig chans men sannolikheten att han helt plötsligt ska börja bli skadefri nu..? Tvek.

Sen har vi väl inte fått ordning på Karlberg heller tilll 100%? Såvitt jag vet har vi tränat i en inomhushall i Upplands Väsby under stora delar av säsongen och det är väl inte helt optimalt.
Citat:
Det blir svårt om det blir avstängningar eller ytterligare skador, nu väntar också ett tuffare schema fram till uppehållet. Sirus, Elfsborg, Hammarby, Göteborg och Häcken. Ska man fortfarande vara med i toppen krävs nog 8 poäng.

Edit: å andra sidan har AIK 14p nu efter 7 omgångar, ifjol tog det 16 omgångar att samla ihop. Det uttalade inför denna säsong var att stabilisera spelet, för att utveckla '25
Rent poängmässigt går det verkligen inte å klaga, första halvlek nu mot Peking var dessutom säsongens bästa så so far so good.
Citera
2024-05-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Har hört att Hammarbys trupp är ~20% dyrare än både AIKs och DIFs. Något bajenkonto som kastade ut det på någon platform. Någon som vet mer och kan nyansera?

Kan ju tipsa Hjelmberg om att börja med att riva Kralj, Pinas och Vagic kontrakt och ersätta med valfri tjackis från läktaren.
Ingår inte damlaget också i de siffrorna? AIK och Djurgården har visserligen också damlag men kan inte tänka mig att de betalar i närheten av det.

Exempelvis kostade Hanna Folkesson 1 miljon när de låg i Elitettan och sedan fick Janogy ännu mer när de gick upp. Nu i år har de plockat in massa norska landslagspelare som inte är billiga heller.

Ganska underhållande på Twitter när bajarna själva debatterar. Personligen tror jag det kan vara vettigt affärsmässigt att satsa men att tror att det redan idag skulle vara en plusaffär pga några jippomatcher och en försäljning på 4 miljoner tror jag är att ljuga för sig själv. Vet att deras damsportchef påstått i en intervju att de bär sig men då tror jag han gjort en ytterst optimistisk allokering av sponsorpengarnas uppkomst.

Sedan har de ju HTFF som ska bära sig självt via förädling och försäljning av talang men de kostar ju det också.

Största problemet är dock förmodligen ändå att man betalat för hög lön till värdelösa spelare i herrtruppen.
Citera
2024-05-09, 23:46
Medlem
cokehyenas avatar
Brajens trupp för dyr?

Otroligt.

Hjelmberg är en klåpare!
Citera
2024-05-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Faraj eller Guidetti bänkar inte Pittas så nån av dom går bort. Ali hade extrem otur som gick sönder när han på allvar börja cementera sig själv i elvan men jösses vad Celina tagit steg sen sitt inträde i derbyt!
Faraj bänkade väl Besirovic. Guidetti är väl den som hade kunnat ersätta Pittas. Om den sistnämnde lämnar i sommar. Pittas spelar väl inte VM i sommar, det tror jag kan göra att andra spelare hajpas mer än honom hos intressenterna. Med Guidetti out, är det kanske Gono eller Andersson... tunnare
Citera
2024-05-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ingår inte damlaget också i de siffrorna? AIK och Djurgården har visserligen också damlag men kan inte tänka mig att de betalar i närheten av det.

Exempelvis kostade Hanna Folkesson 1 miljon när de låg i Elitettan och sedan fick Janogy ännu mer när de gick upp. Nu i år har de plockat in massa norska landslagspelare som inte är billiga heller.

Ganska underhållande på Twitter när bajarna själva debatterar. Personligen tror jag det kan vara vettigt affärsmässigt att satsa men att tror att det redan idag skulle vara en plusaffär pga några jippomatcher och en försäljning på 4 miljoner tror jag är att ljuga för sig själv. Vet att deras damsportchef påstått i en intervju att de bär sig men då tror jag han gjort en ytterst optimistisk allokering av sponsorpengarnas uppkomst.

Sedan har de ju HTFF som ska bära sig självt via förädling och försäljning av talang men de kostar ju det också.

Största problemet är dock förmodligen ändå att man betalat för hög lön till värdelösa spelare i herrtruppen.
Utan att veta något, men verkar det inte konstigt att redovisa ihop? Ta med hockeyn också?

Kostar ens en dam trupp 20% av Bajen. Kostar typ Västerås/BP/Värnamo 20?
Citera
2024-05-10, 13:42
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Utan att veta något, men verkar det inte konstigt att redovisa ihop? Ta med hockeyn också?

Hammarby fotboll består av herr och damfotboll på alla nivåer dessutom futsal.

Hockey, handboll etc har separata ekonomier.
Citera
2024-05-10, 13:56
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

ok, ngr av damerna har säkert kostat mer än 10 pers i herrarnas trupp.
Citera
2024-05-10, 14:03
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Fast samtidigt var det precis vad vi behövde 2004. AIK var en klubb i spillror då vi tog nya tag och kom tillbaka starkare till 2006.
Vet inte om ni verkligen behövde det.. enda stora skillnaden var väl att truppen rensades lite mer. Men på ledningssidan hade nog samma skifte hänt ändå?
Citera
2024-05-10, 14:06
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:

Sedan 1999 delades sektionerna inom Hammarby IF upp i olika aktiebolag; för att fotbollssektionen inte skulle bära upp andra sektioner. Själv tyckte jag det var något dåligt men antagligen ekonomiskt klokt.

Kanske 2023, blev damfotbollen inkorporerad i herrarnas AB. Det tyckte folk var en värd satsning. Och vafan vi tog dubbeln och leder serien igen. Vi har också fått en hel del kvinnliga fans iom detta så långsiktigt är det nog värt det. HTFF är också en del av kostnaderna. Så alla dessa kostnader är alltså med i redovisningen.

Det är en jävla risk och för tillfället känns det som att vi tagit oss vatten över huvudet.
Citera
2024-05-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Sedan 1999 delades sektionerna inom Hammarby IF upp i olika aktiebolag; för att fotbollssektionen inte skulle bära upp andra sektioner. Själv tyckte jag det var något dåligt men antagligen ekonomiskt klokt.

Kanske 2023, blev damfotbollen inkorporerad i herrarnas AB. Det tyckte folk var en värd satsning. Och vafan vi tog dubbeln och leder serien igen. Vi har också fått en hel del kvinnliga fans iom detta så långsiktigt är det nog värt det. HTFF är också en del av kostnaderna. Så alla dessa kostnader är alltså med i redovisningen.

Det är en jävla risk och för tillfället känns det som att vi tagit oss vatten över huvudet.
Jag menade märkligt att redovisa ihop om man ska jämföra med andra lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in