2024-05-06, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Hur funkar behörighet på universitet? Läser just nu 1 kurs som krävs inför nästa termin. Ungefär 50% kuggar första tentan, så känner mig inte superpositiv över att klara den första omgången. Omtentan skulle isf vara någon gång i juni, men antagningsbeskedet kommer ju runt då? Och kommer dessutom ha en annan pågående kurs runt då, bör jag hoppa av den? Och toksatsa på eventuell omtenta?.
Blir jag nekad plats om jag inte klarar av första tentan, slutet av maj? Får jag inte gå kursen under hösten så är jag heller inte behörig till den under våren. Blir det studieuppehåll 1 år då? Ligger sömnlös och superorolig

Jag hade en tenta i juni med omtenta i augusti, godkänt krävdes för antagning inför kurser i september och beslutet gjordes i juli. Fick F på tentan i juni, blev inte antagen i juli, men godkänd på omtentan i slutet av augusti, skickade mail till studievägledaren och de sa "inga problem vi lägger till dig till kurserna med start september".

Men du bör kontakta studievägledare och fråga specifikt hur det gäller för att läsa vidare, vilka kurser man faktiskt måste ha klarat. Min uppfattning är att många "krav" till framtida kurser inte riktigt är krav utan snarare rekommendationer, medans vissa faktiskt är hårda krav som måste klaras.

Om du inte får läsa vissa specifika kurser så kan du väl alltid läsa andra kurser istället? Alltså har du inte behörighet för kurserna som läses under andra året kan du ju kolla om du har behörighet för kurserna du skulle läsa 3:e året, eller 4:e året, eller kolla om du kan läsa dina valfria kurser under den perioden istället, och läsa 2:ans obligatoriska kurser ditt 3:e år när dina kursare läser sina valfria kurser, osv. Att man alltså bara skiftar om.
Citera
2024-05-09, 00:54
Medlem
Sen anmälan till högskolan - Var hamnar dessa i prioriteringslistan?

Sitter här och klurar om jag skall ansöka till fler kurser/program utöver de jag sökte innan sista anmälningsdag. Min fråga är då, var på prioriteringslistan för utbildningarna man sökt, under fliken "Mina anmälningar" på antagning.se, hamnar kurserna som jag anmäler mig sent på?

Hamnar dessa kurser högst upp, längst ner, eller kan jag välja var jag vill placera dessa? Jag vet att man inte kan ändra ordningen på kurserna efter sista anmälningsdag, därav är jag smått förvirrad över var dessa kurser med sen anmälan hamnar på prioriteringslistan.
Citera
2024-05-09, 01:16
Medlem
Om du har gjort en anmälan i tid men vill lägga till någon utbildning efter sista anmälningsdag så kan du göra det. Det sena alternativet kan du lägga in var som helst i prioriteringsordningen i din anmälan. Alternativen under den sena anmälan kommer att flyttas ner.

Du kan inte på något annat sätt ändra ordningen på de utbildningar som du har anmält dig till i tid.

https://www.antagning.se/sv/anmal-di...n/sen-anmalan/
Citera
2024-05-09, 10:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-06-04, 10:31
Medlem
Högskolan Väst - alternativt urval

Efter att man har blivit uttagen att gå vidare till andra steget i det alternativa urvalet för Socionom - så pratades det om en skriftlig uppgift som ska göras på plats.
Vet någon mer information kring uppgiften?
Citera
2024-06-06, 11:30
Medlem
Hur fungerar antagligen till FHS - Försvarshögskolan

Har de samma antagningskrav som andra högskolor?

Är det någon som gått en kurs eller ett program och har kunskap/erfarenhet hur antagningen fungerar?

Räknas 1 FHS-poäng på samma sätt som andra högskolepoäng?
Citera
2024-06-06, 11:43
Medlem
I länken nedan hittar du information om hur du anmäler dig till utbildning på Försvarshögskolan. Behörighetskraven ser till att du som börjar en utbildning har rätt förkunskaper.

https://www.fhs.se/utbildning/anmala...nsoker-du.html
Citera
2024-06-06, 21:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-06-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
I länken nedan hittar du information om hur du anmäler dig till utbildning på Försvarshögskolan. Behörighetskraven ser till att du som börjar en utbildning har rätt förkunskaper.

https://www.fhs.se/utbildning/anmala...nsoker-du.html

Spikerman, tack för svar.

Har fått ett erbjudande om att gå denna på min arbetsplats, ett allmänt utskick.
Jag har gamla betyg och är lite osäker om jag har det som krävs. Läste 2 år på gymnasiet sedan läste jag in 3-årigt på komvux, men det gammalt och finns inte sparat digitalt och jag har inte kvar originalen.

Läste att man kan; "Behörig genom validering av reell kompetens".

Där läser jag detta, vilket gör mig hoppfull:
"Om du saknar den formella behörighet som krävs för den utbildning du vill anmäla dig till vid Försvarshögskolan kan du ansöka om att få din reella kompetens prövad. Det innebär att du blir bedömd utifrån dina samlade kunskaper, oberoende av hur du har skaffat kunskaperna.

Erfarenheter från arbetsliv, föreningsliv, annan utbildning, utlandsvistelser och kunskaper från personalutbildning eller annan kursverksamt tas med i bedömningen."

Men sedan står även, vilket inte jag tolkar som hoppfullt samtidigt som jag undrar hur den reella kompetensen värderas:
"Validering av din reella kompetens innebär inte att du får undantag från behörighetskraven. Syftet är i stället att Försvarshögskolan gör en bedömning av om du, tack vare din samlade kompetens, kan klara den utbildning du vill gå."

Måste man om man ansöker med reell kompetens även uppfylla behörighetskraven?
Ska inte den reella kompetensen täcka gapet mellan dokumenterad kunskap och dokumenterad kunskapskrav?
Citera
2024-06-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxxx
Spikerman, tack för svar.

Har fått ett erbjudande om att gå denna på min arbetsplats, ett allmänt utskick.
Jag har gamla betyg och är lite osäker om jag har det som krävs. Läste 2 år på gymnasiet sedan läste jag in 3-årigt på komvux, men det gammalt och finns inte sparat digitalt och jag har inte kvar originalen.

Läste att man kan; "Behörig genom validering av reell kompetens".

Där läser jag detta, vilket gör mig hoppfull:
"Om du saknar den formella behörighet som krävs för den utbildning du vill anmäla dig till vid Försvarshögskolan kan du ansöka om att få din reella kompetens prövad. Det innebär att du blir bedömd utifrån dina samlade kunskaper, oberoende av hur du har skaffat kunskaperna.

Erfarenheter från arbetsliv, föreningsliv, annan utbildning, utlandsvistelser och kunskaper från personalutbildning eller annan kursverksamt tas med i bedömningen."

Men sedan står även, vilket inte jag tolkar som hoppfullt samtidigt som jag undrar hur den reella kompetensen värderas:
"Validering av din reella kompetens innebär inte att du får undantag från behörighetskraven. Syftet är i stället att Försvarshögskolan gör en bedömning av om du, tack vare din samlade kompetens, kan klara den utbildning du vill gå."

Måste man om man ansöker med reell kompetens även uppfylla behörighetskraven?
Ska inte den reella kompetensen täcka gapet mellan dokumenterad kunskap och dokumenterad kunskapskrav?
Rekommenderar att du pratar med en Studie- och yrkesvägledare.

https://www.fhs.se/studentportalen/s...agledning.html
Citera
2024-06-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Rekommenderar att du pratar med en Studie- och yrkesvägledare.

https://www.fhs.se/studentportalen/s...agledning.html

Det har du nog rätt i, jag gör så.
Citera
2024-06-24, 14:10
Medlem
När är sista datum för att stryka utbildningar? Kan man stryka utbildningar från sin anmälan fram till antagningsbeskedet, d.v.s. 11 juli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in