2024-05-08, 02:53
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnySockerPalats
Att de har fått en viss tid på sig säger ingenting om när man kan förvänta sig ett beslut. När alla yttrat sig ska även parterna i det svenska målet få yttra sig. Genomsnittlig handläggningstid är 16,1 månader i EU-domstolen. https://curia.europa.eu/jcms/jcms/P_80908/sv/
Ja, Conny har rätt i det, personligen tror jag att det finns en betydande möjlighet att det är klart före jul. Tidigare hade jag förväntat mig att det skulle ta till våren 2025. Att domstolen har anonymiserat mig redan i ett tidigt skede indikerar att de uppfattar allvaret i mitt fall och förmodligen kommer att prioritera det
Citera
2024-05-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I förarbetena uttryckte regeringen mycket starka önskemål om att skydda de professionella databaserna (som används av fackfolk, jurister o.s.v.), men inte de offentliga databaserna som t.ex. Lexbase.

Jo det stämmer, jurister, journalister mm skulle kunna få fortsatt tillgång till uppgifterna bakom en betalvägg. Kanske lika bra att det inte gick igenom. Nu har det vänt till att domstolar inte alls tillåter att utlämnade domar ska hamna i databaser och lämnar ut domar med förbehåll.
Citera
2024-05-08, 15:16
Medlem
https://www.journalisten.se/kronikor/nya-heta-tips-sa-stoppar-du-utlamnandet-av-allmanna-handlingar/

Journalisten , vad ska man säga mer. "Alla andra vanliga människor" kommer påverkas av att folks privata och känsliga uppgifter inte kan spridas runt hur som helst. Det är rent av skrämmande hur mycket uppgifter det går att hitta om folk på actapublica.

De försöker in i det sista försvara detta sjuka system med sina tänder.
Citera
2024-05-08, 16:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Jo det stämmer, jurister, journalister mm skulle kunna få fortsatt tillgång till uppgifterna bakom en betalvägg. Kanske lika bra att det inte gick igenom. Nu har det vänt till att domstolar inte alls tillåter att utlämnade domar ska hamna i databaser och lämnar ut domar med förbehåll.
Njaa, riktigt så långt skulle jag inte gå. Vi vet ju inte hur de hanterar begäranden från de professionella databaserna. De kanske lämnar ut som vanligt till dem? Jag har inte märkt någon avsaknad av nya domar i Juno, t.ex.
Citera
2024-05-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Njaa, riktigt så långt skulle jag inte gå. Vi vet ju inte hur de hanterar begäranden från de professionella databaserna. De kanske lämnar ut som vanligt till dem? Jag har inte märkt någon avsaknad av nya domar i Juno, t.ex.

Återstår att se hur det utvecklar sig. Vissa domstolar har varit övertydliga med att handlingarna inte får hamna i databaser och får bara användas i journalistisk syfte. Har inte koll på huruvida Juno har mött hinder eller ej, men Siren och actapublica anses ju som lite mer professionella och de nekades. Har svårt att tro ex Umeå lämnar ut till Juno efter senaste tidens beslut och domar, med hänvisning att de är mer "professionella".
Citera
2024-05-08, 17:00
Medlem
Citat:
Återstår att se hur det utvecklar sig. Vissa domstolar har varit övertydliga med att handlingarna inte får hamna i databaser och får bara användas i journalistisk syfte. Har inte koll på huruvida Juno har mött hinder eller ej, men Siren och actapublica anses ju som lite mer professionella och de nekades. Har svårt att tro ex Umeå lämnar ut till Juno efter senaste tidens beslut och domar, med hänvisning att de är mer "professionella".

Jag råkar veta att de inte gör det, 21 februari var sista utlämningen såvitt jag hört.
Citera
2024-05-08, 17:10
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Jag råkar veta att de inte gör det, 21 februari var sista utlämningen såvitt jag hört.

Jag kan bekräfta detta.
Citera
2024-05-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Jag kan bekräfta detta.

Nu vet jag inget om saken, men jag gissar att domstolsverket inte har uppmärksammat frågan om utlämnanden eller inte på ett övergripande plan. Visst, domstolarna är oberoende. Men borde inte detta vara en fråga som domstolsverket bör uppmärksamma.
Citera
2024-05-08, 18:30
Medlem
https://www.tiktok.com/@filippafernqvist/video/7366124513160891666

Om någon vill berätta om sin situation kan man höra av sig till de.
Citera
2024-05-08, 19:44
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
https://www.tiktok.com/@filippafernqvist/video/7366124513160891666

Om någon vill berätta om sin situation kan man höra av sig till de.
Jag insåg för länge sedan att man måste ta initiativet och hitta egna lösningar. Jag minns tydligt när jag en gång frågade den nya ordföranden för Centerpartiet om ämnet,han blev likblek och tystnade bara för att sedan snabbt dra sig undan.

Det verkar som att ingen politiker någonsin har visat tillräckligt intresse för att ta upp ämnet. De flesta av dem verkar vara karriärpolitiker, mer fokuserade på sin egen framgång än på välbefinnandet för samhället som helhet.

Bara titta på deras agerande som riksdagsledamöter, och se vad personer som Gunnar Axén och andra gör idag.
Citera
2024-05-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag insåg för länge sedan att man måste ta initiativet och hitta egna lösningar. Jag minns tydligt när jag en gång frågade den nya ordföranden för Centerpartiet om ämnet,han blev likblek och tystnade bara för att sedan snabbt dra sig undan.

Det verkar som att ingen politiker någonsin har visat tillräckligt intresse för att ta upp ämnet. De flesta av dem verkar vara karriärpolitiker, mer fokuserade på sin egen framgång än på välbefinnandet för samhället som helhet.

Bara titta på deras agerande som riksdagsledamöter, och se vad personer som Gunnar Axén och andra gör idag.

Kan bara instämma
Citera
2024-05-08, 21:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nja, de behöver inte hänvisa till något, de kan bara lämna ut dem som vanligt utan att säga något speciellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Jag kan bekräfta detta.
Jag vet inte vilka era källor är, men ni får nog lugga dem. Jag kollade precis och det finns färskare mål än så.

EDIT: Domar från Hovrätten för Övre Norrland efter den 22 mars verkar faktiskt inte finnas hos Juno! Dock verkar de andra hovrätterna fortfarande lämna ut domar.

Citat:
Säkert en helt rättvis beskrivning, och inte alls färgad av dina personliga förhoppningar och åsikter.

Citat:

Eftersom det ändå tills väldigt nyligen handlat om effekterna på de som är dömda för brott snarare än effekterna på samhället i stort, så har det saknats motivation för de flesta politiker att bry sig. Nu när fokus börjar hamna på negativa effekter för t.ex. gamlingar som blåsts på sparpengarna, och att gängkriminella använder sig av information de fått tag på p.g.a. offentlighetsprincipen, så finns det större motivation bland politiker att agera.
Senast redigerad av Kallebrogen 2024-05-08 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in