Citat:
Ursprungligen postat av
Justice--
Återstår att se hur det utvecklar sig. Vissa domstolar har varit övertydliga med att handlingarna inte får hamna i databaser och får bara användas i journalistisk syfte. Har inte koll på huruvida Juno har mött hinder eller ej, men Siren och actapublica anses ju som lite mer professionella och de nekades. Har svårt att tro ex Umeå lämnar ut till Juno efter senaste tidens beslut och domar, med hänvisning att de är mer "professionella".
Nja, de behöver inte hänvisa till något, de kan bara lämna ut dem som vanligt utan att säga något speciellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adlibitumadacta
Jag råkar veta att de inte gör det, 21 februari var sista utlämningen såvitt jag hört.
Citat:
Ursprungligen postat av
Belsebyb
Jag kan bekräfta detta.
Jag vet inte vilka era källor är, men ni får nog lugga dem.

Jag kollade precis och det finns färskare mål än så.
EDIT: Domar från Hovrätten för Övre Norrland efter den 22 mars verkar faktiskt inte finnas hos Juno! Dock verkar de andra hovrätterna fortfarande lämna ut domar.
Citat:
Ursprungligen postat av
GDPRWarrior
Jag insåg för länge sedan att man måste ta initiativet och hitta egna lösningar. Jag minns tydligt när jag en gång frågade den nya ordföranden för Centerpartiet om ämnet,han blev likblek och tystnade bara för att sedan snabbt dra sig undan.
Säkert en helt rättvis beskrivning, och inte alls färgad av dina personliga förhoppningar och åsikter.
Citat:
Ursprungligen postat av
GDPRWarrior
Det verkar som att ingen politiker någonsin har visat tillräckligt intresse för att ta upp ämnet. De flesta av dem verkar vara karriärpolitiker, mer fokuserade på sin egen framgång än på välbefinnandet för samhället som helhet.
Bara titta på deras agerande som riksdagsledamöter, och se vad personer som Gunnar Axén och andra gör idag.
Eftersom det ändå tills väldigt nyligen handlat om effekterna på de som är dömda för brott snarare än effekterna på samhället i stort, så har det saknats motivation för de flesta politiker att bry sig. Nu när fokus börjar hamna på negativa effekter för t.ex. gamlingar som blåsts på sparpengarna, och att gängkriminella använder sig av information de fått tag på p.g.a. offentlighetsprincipen, så finns det större motivation bland politiker att agera.