2024-05-08, 10:09
Medlem
"Enligt det svensk-brittiska företaget tas vaccinet bort från marknaden endast på grund av kommersiella skäl. Anledningen är att efterfrågan har minskat då vaccinet har ersatts av andra tillverkares uppdaterade versioner som anpassats efter nya varianter av viruset." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/astra-zeneca-aterkallar-covidvaccin

Stämmer säkert för vem fan vaccinerar sig mot covid fortfarande? Känns dock som en liten undanflykt
Citera
2024-05-08, 10:25
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tror jag missade det men ... där ser man, bra att dom tar ansvar när en allvarlig situation är förbi
Hade dom tagit ansvar så skulle mångmiljonbelopp betalats ut i skadestånd till alla dom drabbats.
Citera
2024-05-08, 10:33
Medlem
wes420s avatar
vad är det för något i deras vaccin som gör det farligare än andras?
Citera
2024-05-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxnet
AstraZenecas Covid-vaccin dras tillbaka över hela världen, efter att läkemedelsjätten för första gången i domstolsdokument erkänt att det kan orsaka en sällsynt och farlig biverkning

Har ni tagit det?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/astra-zeneca-aterkallar-covidvaccin

Jaha ska vi extrahera det ur vpra kroppar nu?
Jag blev skitsjuk i veckor av astra Zenecas vaccin...
Citera
2024-05-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tror jag missade det men ... där ser man, bra att dom tar ansvar när en allvarlig situation är förbi
Ansvar?! Det är väl inte att ta ansvar att dela ut obeprövad vaccin?!

Att komma i efterhand och ta ansvar är bara spel för gallerian!
Citera
2024-05-08, 10:47
Avstängd
BATTs avatar
Citat:
AstraZenecas Covid-vaccin dras tillbaka över hela världen, efter att läkemedelsjätten för första gången i domstolsdokument erkänt att det kan orsaka en sällsynt och farlig biverkning

Har ni tagit det?

Är väl normalt att vissa individer är typ allergiska mot nåt och kan bli lite illamående? Nåt dussin är nog ingen katastrof men visst, kul att foliehattarna får lite näring för sin fortsatta existens...
Citera
2024-05-08, 10:50
Medlem
Astra Zenecas vaccin drogs in ganska tidigt i EU, under pågående pandemi, trots att massor av doser redan var beställda och därmed måste betalas. Vi gav det i första vaccinomgången till vårdpersonal, men redan efter ca 2 mån fick det bara ges till 65+, där gick en magisk gräns för vaccinets farlighet

I UK fick i princip alla Oxford-vaccinet, som Astra-Zenecavaccinet hette där.
Citera
2024-05-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Jag och en närstående hade covid innan det fanns vaccin. Båda fullt friska före det.
Han fick permanenta lungskador, måste nu ha astmamediciner alltid för att kunna träna och hans lungor är 20 år äldre än han själv enligt undersökningar.

Jag fick ett viktigt enzym i kroppen utslaget som gjorde att jag bara kunde äta 20 saker i sex månader, en av dessa var salt... Och även med den begränsningen hade jag ändå så mycket immunsymptom att jag knappt kunde jobba eller sova.

Hur ofta får folk sånt av förkylning och flunsa? Känner du många?

Du verkar dessutom ha missuppfattat en väldigt grundläggande sak: Det är inte bra att ha ett överreagerande "starkt" immunförsvar. Anledningen till att 80% av all autoimmun sjukdom drabbar kvinnor är just att det händer mer i deras immunförsvar, framförallt när de ska bära en bebis, och tyvärr ökar det också risken för att immunförsvaret spårar ur (förutom att det finns genetiska faktorer).

När det kommer åsnesparkar som covid kommer immunsvaret hos vissa att döda dem, vilket är vad som hände här. Covid i lungorna kan provocera immunförsvaret så starkt att kroppen själv börjar bryta ner cellerna i liningen på lungorna för att hindra viruset att ta sig vidare i kroppen, så att gasutbytet CO2- O2 förstörs och man inte får in syre. Enbart det faktum att den nivån av inflammation triggas i kroppen ger skador, och kan även skada personens hjärta.

"In both humans and mice, they found the SARS-CoV-2 infection increased the total number of cardiac macrophages and also caused them to shift from their normal routine and become inflammatory.

When macrophages are no longer doing their normal jobs, which includes sustaining the metabolism of the heart and clearing out harmful bacteria or other foreign agents, they weaken the heart and the rest of the body, said Matthias Nahrendorf, M.D., Ph.D., professor of Radiology at Harvard Medical School and senior author on the study.

The researchers then designed a study in mice to test whether the response they observed happened because SARS-CoV-2 was infecting the heart directly, or because the SARS-CoV-2 infection in the lungs was severe enough to render the heart macrophages more inflammatory. This study mimicked the lung inflammation signals, but without the presence of the actual virus. The result: even in the absence of a virus, the mice showed immune responses strong enough to produce the same heart macrophage shift the researchers observed both in the patients who died of COVID-19 and the mice infected with SARS-CoV-2 infection.

“What this study shows is that after a COVID infection, the immune system can inflict remote damage on other organs by triggering serious inflammation throughout the body – and this is in addition to damage the virus itself has directly inflicted on the lung tissue,” said Nahrendorf. “These findings can also be applied more generally, as our results suggest that any severe infection can send shockwaves through the whole body.” "

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/severe-lung-infection-during-covid-19-can-cause-damage-heart

"COVID-19 disease severity is determined by the individual patient’s immune response. The precise mechanisms taking place inside the lungs and blood during the early phase of the disease, however, remain unclear. Researchers from Charité – Universitätsmedizin Berlin, the Max Delbrück Center for Molecular Medicine (MDC) and Freie Universität Berlin have now studied the cellular mechanisms taking place at the onset of inflammatory lung injury caused by SARS-CoV-2 infection. Their findings suggest that lung injury requiring mechanical ventilation does not arise as a direct result of the damage caused by the proliferating virus. Writing in Nature Communications*, the researchers report that inflammatory processes involving lung endothelial cells appear to play a crucial role in disease severity."

https://www.charite.de/en/service/press_reports/artikel/detail/understanding_lung_damage_in_patients_with_covid_1 9/

Vaccinet triggar inte kroppen alls lika hårt och leder därför till mindre andel skador och död, men som alltid finns det en risk med att dra igång apparaten.
Några hundratusen människor dör årligen av vanligt influensa..så har det alltid varit och kommer att vara förutom dom åren covid härjade och folk vaccinerades..av någon konstigt anledning ingen dog av säsong influensa då
Citera
2024-05-08, 11:21
Medlem
Barentss avatar
En exceptionell nyhet som gått under radarn lite. Vi pratar om ett vaccin som TVINGADES i varenda engelsman av politiker. Vilket bolag som lever på medicin slutar någonsin att tillverka en medicin? Hur många miljarder ficka astra för den? Säkerligen 10-tals miljarder. Och nu anses den farlig av det egna företaget.

Någon som vet om de slutar för att den anses farlig, eller för att den anses verkningslös?`

Alla vaccin-älskare på FB i kända trådar borde få svettningar.
Citera
2024-05-08, 11:39
Medlem
Citat:

Har ni tagit det?

Nej men det var typ det vaccinet som man vanligtvis tryckte i just vårdpersonal av någon konstig anledning de flesta vanliga människor fick Pfizer eller Modena.

Astras vaccin verkade vara det mindre roliga av de tre nämnda då i stort sett varenda jävel man känner inom vårdsektorn som fick det mådde mindre bra efteråt minst sagt och någon blev asdålig under en kort period och flera sjukskrivningar ifrån jobb till följd av vaccinering.

Av alla de man känner som fick Pfizer eller Modena dvs vanliga Svenssons så blev nog fasen ingen dålig av vaccinet vad jag kan minnas, möjligtvis någon.

Vart ju en hel vårdavdelning på något sjukhus där i början där hela personalstyrkan låg hemma sjukskrivna dagen efter vaccindosen så jag antar att de fick Astras vaccin 🤣
Citera
2024-05-08, 12:20
Medlem
Detta drag har inte med säkerheten hos vaccinet att göra, utan är troligen helt med hänsyn till ekonomiska intressen. I samband med att bättre vaccin kommit ut på marknaden så har användningen av Astra Zenecas vaccin minskat, och då är det helt enkelt inte lönsamt att fortsätta producera det.
Citera
2024-05-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag tror internet gjort världen galen, corona är bara ett av många exempel, och det finns numera så många totalt galna politiker i UK, USA, Tyskland att jag tror att vi är på väg till stenålderns i raketfart. Det gäller att ha egna pengar undanstoppade.

Sverige är ett av världens mentalt sundaste länder, det visade t.ex corona, och det är jag glad för. Våra politiker får mycket skäll på FB men i jämförelse är de riktigt bra.

Du fattar att orsaken till att vi inte hade lockdown var att vi inte hade någon som helst möjlighet att hantera upplopp, plundring och storskalig homeinvasion av
utanförskapare i fler än en stad samtidigt va? Eller du tror att vår inkompetenta sosseregering, slappkuken Tegnell och fjollpolischefen Eliasson liksom plötsligt började måna om svenskarnas bästa? Vi hade inte lockdown för vi hade inga möjligheter att upprätthålla ordningen.

Astra Zenecas vaccin drogs in tidigt för att det var ett dåligt vaccin med svåra biverkningar. Det skrevs inte så mycket om det då, 2021, eftersom media undvek att rapportera negativt om vaccin och därigenom minska vaccinviljan hos befolkningen. Ingen av mina 65+ i familjen tog det trots att det påstods vara säkert för 65+, men de fick då vara utan vaccin, de hade inte rätt att välja något av de andra vaccinerna.
Senast redigerad av Leanderine 2024-05-08 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in