2024-05-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Du verkar vara en av alla dessa som missförstår med avsikt. Var är poängen med det?

Du begriper mycket väl att jag menar att syftet med en investering är att tjäna pengar. Självklart går det snett ibland. Exempelvis tulpanlökarna i Holland.

När man köper mat, bilar och boende så är det i regel konsumtion, inte investering. Sen har folk fått för sig att man ska tjäna pengar på sitt boende, men det är så klart galet.

En investering kan också innebära att investera i livskvalitet. Jag investerar i mina barns framtid genom att köpa en bostad i bra läge med bra och trygga skolor.
Citera
2024-05-08, 10:55
Medlem
Jaha så inväntar man förgäves pudeln från alla fåntrattar i denna tråd som hävdade att räntan inte skulle sänkas alls iår.

Kommer givetvis inte komma någon. Däremot säkerligen inlägg om att Sverige nu går åt helvete och att alla är idioter
Citera
2024-05-08, 11:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Räntan är fortfarande för hög men nu går den i rätt riktning - det lär bli mer än 3 sänkningar under 2024 och detta kommer ge hela bostadsmarknaden ett lyft. Det blir helt säkert tillbaka sett till tappet även inflationsjusterar under återstoden av året här.
Citera
2024-05-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En investering kan också innebära att investera i livskvalitet. Jag investerar i mina barns framtid genom att köpa en bostad i bra läge med bra och trygga skolor.

Visst, man kan ju vidga begreppet om man vill. Men det blir en ny betydelse då..

Själv investerar jag i ökad livskvalitet när jag köper en påse wienerbröd
Citera
2024-05-08, 11:25
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Man vet att räntorna inte kommer stiga mer och slipper oroa sig för kraftigt ökande kostnader

Alltså erkänner du att räntorna är den största faktorn.
Citera
2024-05-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Alltså erkänner du att räntorna är den största faktorn.

Det är en faktor av många. Många förutspådde en djup lågkonjunktur. Folk ser nu tydligt att den inte kommer vilket ger råg i ryggen. Finns en massa andra faktorer också. Elpriset har gått ned kraftigt mot förra året tex.
Citera
2024-05-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Räntan är fortfarande för hög men nu går den i rätt riktning - det lär bli mer än 3 sänkningar under 2024 och detta kommer ge hela bostadsmarknaden ett lyft. Det blir helt säkert tillbaka sett till tappet även inflationsjusterar under återstoden av året här.
Ja jävlar. Fed sänker inte men trycket från bolånetorskarna blev för stort här hemma. Kronan var en skräpvaluta redan innan och sjunker redan ytterligare efter beskedet.
Citera
2024-05-08, 12:04
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja jävlar. Fed sänker inte men trycket från bolånetorskarna blev för stort här hemma. Kronan var en skräpvaluta redan innan och sjunker redan ytterligare efter beskedet.

Varför är man bolånetorsk för att räntan går ner från hög nivå? Det skadar dessutom svenskt näringsliv å det grövsta att ligga kvar på en hög räntenivå som nu är fallet.
Att SEK är svag beror inte på räntan.
Citera
2024-05-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Varför är man bolånetorsk för att räntan går ner från hög nivå? Det skadar dessutom svenskt näringsliv å det grövsta att ligga kvar på en hög räntenivå som nu är fallet.
Att SEK är svag beror inte på räntan.
Det är inte en hög nivå. Vi går från en låg nivå till ännu lägre. Kronans svaghet beror på många saker, det är sant men räntenivån är självklart helt avgörande.

För att stärka kronan är räntan det effektivaste vapnet. Nu låter man med berått mod kronan sjunka ner i träsket ytterligare. Den har redan, på ett par timmar, sjunkit mot både Euron och Dollarn
Citera
2024-05-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jaha så inväntar man förgäves pudeln från alla fåntrattar i denna tråd som hävdade att räntan inte skulle sänkas alls iår.

Kommer givetvis inte komma någon. Däremot säkerligen inlägg om att Sverige nu går åt helvete och att alla är idioter

Jag trodde dock inte riksbanken skulle sänka idag, eventuellt i sommar/höst när man vet vart landet ligger ned ECB men att sänka innan dess innan infationsmålet är i hamn samt redan svag växelkurs trodde jag inte.
Citera
2024-05-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det säljs bostäder till höga priser idag, ergo, folk har råd.
Långt ifrån alla har råd. Utbudet är rekordhögt, byggtakten i pågående projekt har dagits ned till ett absolut minimum. Om månadsavgifterna höjs framöver, så kommer ännu färre än idag ha råd, till nuvarande priser.

Jag flyttade för knappt ett år sedan pga separation och letade ngt att köpa. Hittade inget som passade och bestämde mig för att leta hyreslägenheter också. En vecka senare hade jag ett förstahandskontrakt i bra läge, OK hyra, relativt nybyggt och detta i en kommun med påstådd "bostadsbrist". En byggnad intill är precis färdigställd med ägarlägenheter, en stor del av dem är tomma.
Citera
2024-05-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Jag trodde dock inte riksbanken skulle sänka idag, eventuellt i sommar/höst när man vet vart landet ligger ned ECB men att sänka innan dess innan infationsmålet är i hamn samt redan svag växelkurs trodde jag inte.

Sänker man när inflationsmålet är i hamn först är risken stor att man är alldeles för sent ute och skapar en LK helt i onödan. RB agerande är helt logiskt ur det perspektivet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in