Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-08, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Minnet kanske sviker mig, men 2007 var året då priserna på bostadsmarknaden började bli helt frikopplade från löneutvecklingen.

Jag vill ha fört till handlingarna att jag aldrig påstått något sådant. Men: Hade jag köpt 12 månader tidigare hade jag sparat 700". Hade jag köpt 12-18 månader senare hade jag sparat 600" + räntekostnader. Det är ingen marknad, det är ett lotteri.

Mitt tidigare inlägg var en replik på "men jämfört med 2019 så är det plus" Ja, ni är plus eftersom jag som köpte 2022 sitter med er nota! Får man välja startår för en jämförelse så går det ju att påvisa vilken utveckling som helst.
Fast är du back på boköp?
Citera
2024-05-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Jo, en investering är något man gör just för att tjäna pengar, exempelvis aktier. Även bostäder kan vara en investering om man exempelvis köper för att hyra ut.

Däremot är det ju tokigt att folk betraktar sitt eget boende som en investering och något de ska tjäna på. Det bör anses vara konsumtion (tak över huvudet)
Varje investering i alla givna tidpunkter är inte vinstaffärer. Det vet de flesta. Men när det gäller bostäder så är det som att det är en annan logik.

Eller har du kvar dina teliaaktier?
Citera
2024-05-08, 08:46
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så förklara då för mig varför innerstaden i Sthlm inte gått ned mer än 3-4% nominellt sedan toppen när räntorna femdubblats.

Just för att det är innerstaden? Det är lika efterblivet som att fråga sig typ varför en hytt på Östermalm kostar 3,5m medans en motsvarande kostar typ 1,2-1,5 i Vega. Eller varför bang average villor i stockholmsområdet kostar ett bra gäng miljoner, men man kan köpa ett palats i nån håla för en tredjedel av priset.

Kan du förklara varför folk inte budar sönder som innan? Varför det inte finns lika många budgivare? Varför det tar bra mycket längre tid att sälja objekt jämfört med innan? Varför många klara nybyggen står osålda? Varför byggföretag skitit i att kicka igång planerade nya projekt? Varför byggföretag är villiga att erbjuda rabatter på upp till 1m för att kränga skiten de byggt, för att de känner för att vara snälla eller..?
Senast redigerad av C0w 2024-05-08 kl. 08:48.
Citera
2024-05-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Just för att det är innerstaden? Det är lika efterblivet som att fråga sig typ varför en hytt på Östermalm kostar 3,5m medans en motsvarande kostar typ 1,2-1,5 i Vega. Eller varför bang average villor i stockholmsområdet kostar ett bra gäng miljoner, men man kan köpa ett palats i nån håla för en tredjedel av priset.

Kan du förklara varför folk inte budar sönder som innan? Varför det inte finns lika många budgivare? Varför det tar bra mycket längre tid att sälja objekt jämfört med innan? Varför många klara nybyggen står osålda? Varför byggföretag skitit i att kicka igång planerade nya projekt? Varför byggföretag är villiga att erbjuda rabatter på upp till 1m för att kränga skiten de byggt, för att de känner för att vara snälla eller..?

Nedgången för lägenheter inklusive sthlms län med alla kranskommuner är ÄNNU lägre. Är det alla miljonärer i Farsta och Norrtälje som går loss på bostadsrätter med höga lån på tomträtt?

Det budas friskt på många objekt nu. Skillnaden är att utgångspriserna nu är satta på ath nivå så utgångsbuden startar under dessa och de buden redovisas sällan.

Att säga att räntan har noll betydelse är såklart obegåvat. Men den är heller inte helt avgörande. Proppat med fånar i tråden som i början hävdade att varje % räntan gick upp skulle innebära -10% för bostadspriserna.

Priserna fortsätter för övrigt stadigt uppåt på hela marknaden trots att räntan fortfarande är 5%. Borde ju vara helt omöjligt om räntan är så avgörande
Senast redigerad av flanders 2024-05-08 kl. 09:03.
Citera
2024-05-08, 09:02
Medlem
https://www.svd.se/a/zALq35/bostadspriser-stiger-ovanligt-stort-utbud-pa-hemnet

”Vilda västern” på budgivningarna i innerstan igen. Precis det jag själv har sett och hört från bekanta på marknaden
Citera
2024-05-08, 09:18
Medlem
Citat:
https://www.svd.se/a/zALq35/bostadspriser-stiger-ovanligt-stort-utbud-pa-hemnet

”Vilda västern” på budgivningarna i innerstan igen. Precis det jag själv har sett och hört från bekanta på marknaden
Hjälper dig lite med att citera länken.
Citat:
Bostadspriserna klättrar uppåt. I Stockholm talar spekulanterna åter om ”vilda västern” med budgivningar för miljonbelopp. Många räknar nu med flera räntesänkningar, vittnar mäklare.

Man läser mycket om höjda bostadspriser i dag, exempelvis på Aftonbladet,
Citat:
Bostadspriserna fortsätter att stiga. En anmärkningsvärt hög uppgång de senaste månaderna, enligt Svensk Mäklarstatistik.

Men framförallt ökade antalet sålda bostäder kraftigt.

– Vi är tillbaka till strax över 2019 års nivå, som var någon form av normalår innan pandemin, säger Hans Flink affärsutvecklingschef på Svensk Mäklarstatistik.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1251163

Anledningen är nog att Svensk Mäklarstatistik precis kommit med siffror för april. Plus att vi eventuellt har en räntesänkning som offentliggörs 09:30 i dag.
Citat:
Sannolikheten för en räntesänkning är 80 procent, enligt prissättningen på penningsmarknaden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1251172

När nu priserna går upp inser nog många att det är dags att köpa, att det inte kommer att bli så mycket bättre läge. Det ena ger det andra.

Länk till Svensk Mäklarstatistik, https://www.maklarstatistik.se/
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-08 kl. 09:31.
Citera
2024-05-08, 09:21
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Nedgången för lägenheter inklusive sthlms län med alla kranskommuner är ÄNNU lägre. Är det alla miljonärer i Farsta och Norrtälje som går loss på bostadsrätter med höga lån på tomträtt?

Det budas friskt på många objekt nu. Skillnaden är att utgångspriserna nu är satta på ath nivå så utgångsbuden startar under dessa och de buden redovisas sällan.

Att säga att räntan har noll betydelse är såklart obegåvat. Men den är heller inte helt avgörande. Proppat med fånar i tråden som i början hävdade att varje % räntan gick upp skulle innebära -10% för bostadspriserna.

Priserna fortsätter för övrigt stadigt uppåt på hela marknaden trots att räntan fortfarande är 5%. Borde ju vara helt omöjligt om räntan är så avgörande

Efter en snabb titt på hemmet så kan man konstatera att prisutvecklingen i Farsta de senaste 2 åren är ungefär -17%. Motsvarande på Östermalm är ungefär -3%. Vega -14,5%. Täby ca -13%. osv.

Ja, att tro på blodbad har inte varit något annat än önsketänkande från folk som är avis och utanför marknaden, men tycker fortfarande att priserna motsvarar dagens läge.

Mm, priserna har börjat öka, det budas friskt osv... måste ha med att all snö har smält att göra. Eller kan det möjligtvis vara för att folk är helt inne på att räntorna är på väg ner nu?
Citera
2024-05-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Varje investering i alla givna tidpunkter är inte vinstaffärer. Det vet de flesta. Men när det gäller bostäder så är det som att det är en annan logik.

Eller har du kvar dina teliaaktier?

Du verkar vara en av alla dessa som missförstår med avsikt. Var är poängen med det?

Du begriper mycket väl att jag menar att syftet med en investering är att tjäna pengar. Självklart går det snett ibland. Exempelvis tulpanlökarna i Holland.

När man köper mat, bilar och boende så är det i regel konsumtion, inte investering. Sen har folk fått för sig att man ska tjäna pengar på sitt boende, men det är så klart galet.
Citera
2024-05-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Sen har folk fått för sig att man ska tjäna pengar på sitt boende, men det är så klart galet.
Att köpa sitt boende har en längre tid varit lönsamt, på så sätt att man har bott billigare än om man hyrt.

Anledningen är inte så konstig. När du hyr så ska en mellanhand, hyresvärden, göra en förtjänst. Klipper du bort den delen så hamnar den vinsten hos den som äger bostaden, alltså hos dig.

Om man ser det som en investering eller inte spelar ingen roll, man brukar inte göra så avancerade balansräkningar i ett privathushåll.

Tycker att man kan se det som en investering i nivå med konst. Man köper ett verk som man gärna vill se varje morgon man vaknar, och har man tur så ökar värdet medans man njuter. Eller hyr du din konst?

En fråga kan vara vad du mer hyr?

Nu verkar marknaden ljusna, och då lär fler se vitsen med att köpa sin bostad, vilket kommer göra att priserna går upp. I dag sänkte Riksbanken styrräntan med 0.25 procentenheter, vilket gör att man kan betala lite mer för sin bostad.

Och ja, jag inser att det finns vissa fördelar med att hyra.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-08 kl. 09:47.
Citera
2024-05-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Efter en snabb titt på hemmet så kan man konstatera att prisutvecklingen i Farsta de senaste 2 åren är ungefär -17%. Motsvarande på Östermalm är ungefär -3%. Vega -14,5%. Täby ca -13%. osv.

Ja, att tro på blodbad har inte varit något annat än önsketänkande från folk som är avis och utanför marknaden, men tycker fortfarande att priserna motsvarar dagens läge.

Mm, priserna har börjat öka, det budas friskt osv... måste ha med att all snö har smält att göra. Eller kan det möjligtvis vara för att folk är helt inne på att räntorna är på väg ner nu?

Man vet att räntorna inte kommer stiga mer och slipper oroa sig för kraftigt ökande kostnader
Citera
2024-05-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Många av de föreningarna har behövt höja avgifter med uppåt 50% för att täcka ökade kostnader för lån och annat som blivit dyrare, och det är inte färdigt än på långa vägar. Det tar också tid att driva igenom avgiftshöjningar och många lägenheter som ligger ute har bara årsredovisning från 2022 tillgängligt. Kraftiga avgiftshöjningar kommer fortsätta ett par år till och det är nu extra viktigt att faktiskt läsa årsredovisningen innan man köper något, så man är beredd på om och när höjningarna kommer.

Värdefull info, tack. Såg nu precis att RB sänker 0.25 procentenheter som väntat. Jag tror inte att vi kommer komma tillbaka till någon "nollränta" igen inom överskådlig tid. Allt sammantaget så drar jag slutsatsen att priserna måste ner för att folk ska ha råd att köpa en bostad.
Citera
2024-05-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Värdefull info, tack. Såg nu precis att RB sänker 0.25 procentenheter som väntat. Jag tror inte att vi kommer komma tillbaka till någon "nollränta" igen inom överskådlig tid. Allt sammantaget så drar jag slutsatsen att priserna måste ner för att folk ska ha råd att köpa en bostad.

Du menar att priserna måste ner för att folk som idag inte har råd ska ha råd. Det säljs bostäder till höga priser idag, ergo, folk har råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in