2024-05-08, 01:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Tror de flesta inte ännu fattar att det snart bara blir piska (i form av extrema alternativa bensin- och dieselkostader før att hamna øver e-fuel) och mycket lite morot.

Trots det senare men tack vare det førsta blir ett enkelt val, som det var i Norge för fem år sedan när elbilen tog øver helt.
Jag tror norrmännen har lättare för acceptera en snabbare omställning till elektromobilitet än svenskarna.
Kulturella skillnader helt enkelt.
Citera
2024-05-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tror norrmännen har lättare för acceptera en snabbare omställning till elektromobilitet än svenskarna.
Sälja olja hjälper också.

Jag gillar elbilar men tror att det stannar på 20-30% om ens det i många EU länder.
Norge med enorm oljefond hyckleri? är ett litet land dessutom.

Svårt att tro att 100 miljoner Italienare och Polacker kommer gå över till elbil.
De kommer antagligen se till att det inte blir nån övergång i EU.
Citera
2024-05-08, 01:19
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
10 år gammal Nissan Leaf under 100.000 kronor.

Måste man inte köra med sladden i då?
Citera
2024-05-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Dom är väl inte riktigt så korkade och efterblivna som man ofta annars kan få intrycket av?
Tvärtom. Svenskarna verkar BEVISA att de ÄR just precis så korkade genom att inte fatta vilken fantastisk grej det är att låta pengarna stanna i landet genom att sluta importera olja och börja använda el vi kan producera själva lokalt i Sverige!
Citera
2024-05-08, 01:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Måste man inte köra med sladden i då?
7-8 mil räckvidd har du nog gott och väl även på en 10 år gammal Nissan Leaf.

Men lägger du till lite pengar, så får du en Renault ZOE 2017-2018 med köpebatteri för 150-170.000 kronor.
Och då får du också en helt annan räckvidd, på 20-25 mil verklig körning.
Citera
2024-05-08, 02:01
Medlem
Så kallad "green tech" är lite av en scam. Man tar inte hänsyn till världsläget och den alltmer politiserade marknaden för olika nyckelråvaror. Folk har fått upp ögonen för det nu.
Citera
2024-05-08, 06:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Batteriet är inget problem, det håller länge
Jo, vi märker ju det i övriga elektroniska produkter, till exempel mobiltelefoner och annat. Batterierna håller hur länge som helst, år efter år efter år och blir inte alls sämre med tiden.

Oh, wait....
Citera
2024-05-08, 07:58
Moderator
Som vanligt clickbaitrubrik och fultolkning av undersökningen. Anledningen till att folk tror på en senare omställning är i grunden det ekonomiska läget.
De tror på att elbilar kommer vara i majoritet men längre fram i tiden på grund av högre kostnader, så enkelt är det.

Fler är negativt inställda, men så är det när det är fler som inte har råd eller inser att de inte kommer ha råd inom översiktlig framtid. "Surt sa räven."
Citera
2024-05-08, 08:19
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

LOL, kolla hur tågen drivs i Norge, återkom sedan.
Citera
2024-05-08, 08:37
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tvärtom. Svenskarna verkar BEVISA att de ÄR just precis så korkade genom att inte fatta vilken fantastisk grej det är att låta pengarna stanna i landet genom att sluta importera olja och börja använda el vi kan producera själva lokalt i Sverige!

Vi har ju inte tillräckligt med el längre. Vi har rivit ner elproduktionen och samtidigt delar ut överskottet till övriga Europa så att vi själva får dyrare el. Det är ungefär som om saudierna skulle riva sina största oljepumpar och dela ut resten av oljan till övriga världen.
Svenskar får faktiskt lov att bli kallade idioter tills man skärper till sig en aning.
Citera
2024-05-08, 08:43
Moderator
rancors avatar
Citat:
7-8 mil räckvidd har du nog gott och väl även på en 10 år gammal Nissan Leaf.

Men lägger du till lite pengar, så får du en Renault ZOE 2017-2018 med köpebatteri för 150-170.000 kronor.
Och då får du också en helt annan räckvidd, på 20-25 mil verklig körning.

Njea, jag fick en nästan helt ny Nissan Leaf som lånebil som var fulladdad och jag hade en resa på 17 mil som jag var tvungen att göra.

Jag kom precis fram med bara 2 mil kvar på batteriet. Det var motorväg hela vägen och jag fick ligga bakom husvagnar och lastbilar för att klara resan. Skulle jag kört i 120 som vägen tillåter hade jag aldrig kommit fram på en laddning.

Räckvidden gäller absolut inte på motorväg.
Citera
2024-05-08, 08:44
Medlem
Förändringen kommer gå långsammare och en till sak med ekonomin är att andrahandsvärde som är viktigt för de som inte kör tills fordonet är helt slut (min familjetradition).
När Tesla gjorde rejäla prissänkningar torpederade de andrahandsvärde för många av sina kunde kände de nog.
Än mer skrämmande är givetvis firmor som närmar sig konkurs som Fisker, Polestar och Lotus (?).

En till sak som verkar ha kommit ner i snigelfart är utbyggnad av laddmöjligheter. Det är inte främst de vid större vägar och mackar jag tänker på utan för de som bor i höghus samt större arbetsgivare.
I mitt fall frågade jag 2018 och då fanns vaga löften men inget har hänt utom att min arbetsgivare slängt upp sex laddstationer till de nyinköpta VW elbil/-miniBuzz i kanten på stora parkeringen för runt 250 bilar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in