2024-05-07, 21:00
Medlem
En av hobby som vägverket och nästan alla politiker motverkar i 50-60 år är tågskådning/trainspotting.

Jag blev helt till mig när jag för första gången såg ett av de sex röda MTRX Stadtler FLIRT som främst irrar mellan Göteborg och Stockholm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stadler_Flirt?wprov=sfla1
Citera
2024-05-07, 21:27
Medlem
Tratten52s avatar
Man tittar inte på stjärnor i en stjärnkikare 😂 möjligtvis så har man deep sky fotografering av galaxer och nebulosor som hobby om man har råd. Utrustningen är svindyr.
Citera
2024-05-07, 21:45
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Man tittar inte på stjärnor i en stjärnkikare 😂

Det förekommer faktiskt att folk gör det, det är till och med en ganska utbredd hobby.
Citera
2024-05-07, 21:47
Medlem
Dofternas avatar
Bastuklubbar känns inte så hett längre.
Citera
2024-05-07, 21:50
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jomenvisst. Men tror att TS pratade om astonomi.

Jovisst, men astrologi var ett annat exempel på en förlegad hobby.
Citera
2024-05-07, 22:01
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Bastuklubbar känns inte så hett längre.

Du kanske bara har vant dig vid värmen? Be dem höja temperaturen några grader så känns det nog hett igen.
Citera
2024-05-07, 22:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av year2024
Att köpa stjärnkikare som hobby är idioti då norra- och södra stjärnhimlen är densamma för alla, och när hela himlen är grundligt utforskad av teleskop i bland annat Chile och på Hawaii.
Alla kan logga in på tex Nasas hemsida och se stjärnorna där och fåglar på Youtube.

1. Hur resonerar ni som har tex fågelskåderi eller stjärnkikare som hobby?
2. Vilka fler hobbyer är förlegade och onödiga?

Utan att veta så tror jag inte man ägnar sig åt en hobby som att spana på himlen eller på fåglar för att upptäcka en ny stjärna eller fågel. Det är nog mer för att de vill se dessa själva så de sitter ju inte och googlar bilder på stjärnor och fåglar. Åter till frågan så tror jag frimärkesgrejen är något som kommer ev minska något då det är färre som skickar brev. Något som kanske är mer intressant är spana efter postnordbilar och hitta bilar som faktiskt hittat rätt adress och leverera en produkt till kunden
Citera
2024-05-07, 22:36
Medlem
vonKeukenstiernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Jag tror inte att någon köpte kikare för att kolla på stjärnor! Det var nog mest ursäkten för att kunna köpa en kikare som hade bra förstoring till att spana på kvinnorna i området. Den perfekta täckmanteln!!
Det du pratar om är STJÄRTskåderi.

Fast för att idka den hobbyn behöver man ingen kikare. Ett par solbrillor är dock en fördel.
Citera
2024-05-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestDik
Den värsta honnyn är att registerar sig på Flashback och skämma ut sig med att posta skit om astronomi. Just nu har vi rätt många amatörastronomer som fokuserar sig på ett av de mest intrannta händelserna i vår närhet. Bara 638 ljusår bort har vi en möjlig supernova. Den kanske redan har exploderat, den kommer at explodera. 638 ljusår bort låter långt bort men den är relativt nåra och kommer när den exploderar att påverka vårt solsystem.

Om nu allt är utforskat i vår galax varför får vi då nya rön och upptäcker allt fler exoplanete.

Glöm inte bort att Karl hittade Dottie, också en amatörastronom.
är det beetlejuice du tänker på
Citera
2024-05-07, 22:52
Medlem
IceEyess avatar
Att samla på hockeybilder var väldigt gångbart under 90-talet, men känns inte speciellt populärt numera?

Med fokus på realtid så har väl även hypen med padel avtagit rejält?
Citera
2024-05-07, 23:43
Medlem
DickeFixs avatar
DX-ing, PR-radio och Walkie-Talkies har förlorat sin magi för de som växt upp med mobiltelefoner och internet. Nu är det inte längre så häftigt att kunna kommunicera trådlöst och lyssna på radio från utlandet.
Citera
2024-05-08, 00:54
Medlem
RumpNietzsches avatar
Vadå "onödiga"? Är det onödigt att spela fotboll också för att det spelas proffsmatcher runtom i världen som de kan kolla på hemma på tvn?

Hobbies är väl ändå något man gör för att man tycker det är stimulerande och roligt att hålla på med, inte för att fylla något praktiskt syfte som kan uppnås på något annat vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in