2024-05-07, 16:00
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av year2024
Att tänka nytt och att ta nya omtag om diverse frågor gagnar utvecklingen.

Vadå omtag och tänka nytt? Menar du att du konstant uppfinner och kommer på nya innovationer? Eller vad utvecklar du? Och hur gynnar det dig och andra.

Utan lite exempel är det ett riktigt tomt uttalande...
Citera
2024-05-07, 16:40
Medlem
Citat:
2. Vilka fler hobbyer är förlegade och onödiga?
Frimärken är väl redan nämnt så jag kör Hockey-bilder:

https://www.tradera.com/category/293316

Har aldrig självt funnit intresset men fann fyra pop-idoler från 70-talet under parketten (vid renovering).
Inga höjdare så antagligen behölls det översta, kanske Marc Bolan och resten gömdes undan av ren besvikelse.
Citera
2024-05-07, 17:43
Medlem
Citat:
Att köpa stjärnkikare som hobby är idioti då norra- och södra stjärnhimlen är densamma för alla, och när hela himlen är grundligt utforskad av teleskop i bland annat Chile och på Hawaii.
Alla kan logga in på tex Nasas hemsida och se stjärnorna där och fåglar på Youtube.

1. Hur resonerar ni som har tex fågelskåderi eller stjärnkikare som hobby?

"när hela himlen är grundligt utforskad av teleskop i bland annat Chile och på Hawaii. "

Du har fel här, amatörer upptäcker fortfarande nya saker men visst, det är för det mesta samma objekt man kollar på.
Vid fotografi så finns det även massor att lära sig och utrymme att utvecklas.
Det är även mycket runtomkring, bla: IT / Elektronik / Automation / Optik / Astronomi / Mekanik / Meteorologi osv, massor du behöver lära dig om du vill bli duktig.
Underbar hobby i mitt tycke, fungerar både solo och i grupp.
Däremot är det inte en optimal hobby här i Sverige och den blir snabbt dyr.
Citera
2024-05-07, 18:05
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkPlaces
Mer eller mindre allt jag gör för nöjes skull är i princip onödigt, men jag gör det för att jag tycker det är kul.

Odla icke ätbara växter, FOTTA månen, installera Windows 95 på en gammal laptop. Helt meningslöst. Men kul!
Ja, helt enkelt.

Ägnar mig mycket åt pistolskytte, göra hål i papperstavlor. Helt meningslöst men roligt.
Då är ju jakt/jaktskyttet mer logiskt, där jag ämnar att hålla igång kunskaperna så att det ska räcka med ett skott för att viltet ska falla pladask av förtjusning, utan att lida.

Jag fiskar, trots att det finns fiskpinnar att köpa.
Gillar att slå upp en lägereld och sova i tält vid random sjö, trots att det egentligen mest känns opraktiskt o bökigt med alltsammans, för att det ändå är rätt roligt.

Jag har länge samlat på retro tv-spel i samlarskick, inte för att spela dem det gör jag på en liten dator med en emulator typ raspberey pi 3+ eller en Intel NUC – men den inre ’hoardern’ blir tillfredsställd av en anständig samling av CIB retro spel i akrylfodral.

Finns ju riktigt schyssta kameror på moderna telefoner, fast jag tycker det är roligare att resa runt med en nikon systemkamera och lite sådär högtidligt ta vackra fotografier, liksom det känns lite mer högtidligt att lägga upp en vinylskiva på spelaren trots att man har Spotify smidigt o tillgängligt.

Jag älskar att kunna byta mellan en fin självuppdragande klocka/automatiskt armbandsur o tex en retro digital casio klocka som ser påminner om ett gammalt nintendo, trots att jag har en klocka som alltid går rätt på mobiltelefonen.

Använder (turist)karta o kompass vart jag än befinner mig trots att det finns inbyggda appar med kartor o gps i telefonen, för att jag tycker det är roligare att använda kompass+karta, samtidigt som den kombinationen aldrig sviker ifall tex telefonen skulle slockna eller tappas bort.

Och så vidare med andra intressen, säregna vanor o hobbies.

Det är nog inte mycket vettigt med dessa över huvud taget, men blotta tanken på ett att typ sitta o glo Yotube, tv, mello, bara göra ingenting eller i vart fall inget vettigare – då hade jag nog dött lite för lite, inombords, om jag inte kunde hålla på med mina (måhända mest kostsamma o inte ’logiskt vettiga’) intressen – därför att det är åtminstone roligare än alternativet att inte göra något annat än det som är strikt vetenskapligt bevisat att öka iq, inkomster, hälsan, etc.
Citera
2024-05-07, 19:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jomenvisst. Men tror att TS pratade om astonomi.

Sorry. Astronomi givetvis.
Citera
2024-05-07, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ja, helt enkelt.

Ägnar mig mycket åt pistolskytte, göra hål i papperstavlor. Helt meningslöst men roligt.
Då är ju jakt/jaktskyttet mer logiskt, där jag ämnar att hålla igång kunskaperna så att det ska räcka med ett skott för att viltet ska falla pladask av förtjusning, utan att lida.

Jag fiskar, trots att det finns fiskpinnar att köpa.
Gillar att slå upp en lägereld och sova i tält vid random sjö, trots att det egentligen mest känns opraktiskt o bökigt med alltsammans, för att det ändå är rätt roligt.

Jag har länge samlat på retro tv-spel i samlarskick, inte för att spela dem det gör jag på en liten dator med en emulator typ raspberey pi 3+ eller en Intel NUC – men den inre ’hoardern’ blir tillfredsställd av en anständig samling av CIB retro spel i akrylfodral.

Finns ju riktigt schyssta kameror på moderna telefoner, fast jag tycker det är roligare att resa runt med en nikon systemkamera och lite sådär högtidligt ta vackra fotografier, liksom det känns lite mer högtidligt att lägga upp en vinylskiva på spelaren trots att man har Spotify smidigt o tillgängligt.

Jag älskar att kunna byta mellan en fin självuppdragande klocka/automatiskt armbandsur o tex en retro digital casio klocka som ser påminner om ett gammalt nintendo, trots att jag har en klocka som alltid går rätt på mobiltelefonen.

Använder (turist)karta o kompass vart jag än befinner mig trots att det finns inbyggda appar med kartor o gps i telefonen, för att jag tycker det är roligare att använda kompass+karta, samtidigt som den kombinationen aldrig sviker ifall tex telefonen skulle slockna eller tappas bort.

Och så vidare med andra intressen, säregna vanor o hobbies.

Det är nog inte mycket vettigt med dessa över huvud taget, men blotta tanken på ett att typ sitta o glo Yotube, tv, mello, bara göra ingenting eller i vart fall inget vettigare – då hade jag nog dött lite för lite, inombords, om jag inte kunde hålla på med mina (måhända mest kostsamma o inte ’logiskt vettiga’) intressen – därför att det är åtminstone roligare än alternativet att inte göra något annat än det som är strikt vetenskapligt bevisat att öka iq, inkomster, hälsan, etc.

Hade inte vapenlagen och mentaliteten i Sverige varit som den är, så hade jag också sysslat med skytte.

Däremot sysslade jag tidigare mycket med pyroteknik. Inte heller så "vettigt" för dem som inte uppskattar fyrverkerier men jag älskar det
Citera
2024-05-07, 19:44
Medlem
Ingen hobby är förlegad.
Citera
2024-05-07, 19:57
Medlem
Knyppla

Finns det någon under 85 som ägnar sig åt den hobbyn? Har provat på den hobbyn i tonåren, vill minnas att man satt och knöt knutar. Olidligt tråkigt ivarjefall.
Citera
2024-05-07, 20:08
Medlem
Tycker själv att det kan vara kul att titta i stjärnkikaren. Hur kan det vara onödigt om jag tycker det är kul?

Om du menar hobbies som blivit mindre vanliga jämfört med 40 år sedan är det förstås det folk redan nämnt (modelljärnväg, sticka/virka, frimärken, samlarkort, tälja, bygga dockskåp). Men om någon fortfarande tycker det är kul att tälja träfigurer så är det ju inte onödigt. Det gör det inte heller onödigt för att man kan köpa en redan färdig träfigur.

Konstig trådstart.
Citera
2024-05-07, 20:24
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Måste vara ett väldigt gammalt ord, inget jag har hört talas om tidigare.. I mitt 47 åriga liv

Det står hur gammalt det är i länken, serverad information för den som är läskunnig.
Att du inte hört det betyder inte att det finns, och det ger dig absolut ingen anledning att håna någon som vet att det finns och använder det korrekt.

Ålder är ingen merit i sig, det finns människor som lär sig mer på ett år än vad andra gör under ett helt liv.
Senast redigerad av WhiteNightFlight 2024-05-07 kl. 20:38.
Citera
2024-05-07, 20:43
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Att köpa stjärnkikare som hobby är idioti då norra- och södra stjärnhimlen är densamma för alla, och när hela himlen är grundligt utforskad av teleskop i bland annat Chile och på Hawaii.
Alla kan logga in på tex Nasas hemsida och se stjärnorna där och fåglar på Youtube.

1. Hur resonerar ni som har tex fågelskåderi eller stjärnkikare som hobby?
Alla hobbies är väl förlegade om man med det menas´r att hobbyn redan är utforskad och densamma för alla?
Eller kan du komma på någon som inte är det?
Citera
2024-05-07, 20:51
Medlem
PartyPittochPungs avatar
CD-samlingen nu när allt finns på Spotify!!!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in