Citat:
Ursprungligen postat av
DarkPlaces
Mer eller mindre allt jag gör för nöjes skull är i princip onödigt, men jag gör det för att jag tycker det är kul.
Odla icke ätbara växter, FOTTA månen, installera Windows 95 på en gammal laptop. Helt meningslöst. Men kul!
Ja, helt enkelt.
Ägnar mig mycket åt pistolskytte, göra hål i papperstavlor. Helt meningslöst men roligt.
Då är ju jakt/jaktskyttet mer logiskt, där jag ämnar att hålla igång kunskaperna så att det ska räcka med ett skott för att viltet ska falla pladask av förtjusning, utan att lida.
Jag fiskar, trots att det finns fiskpinnar att köpa.
Gillar att slå upp en lägereld och sova i tält vid random sjö, trots att det egentligen mest känns opraktiskt o bökigt med alltsammans, för att det ändå är rätt roligt.
Jag har länge samlat på retro tv-spel i samlarskick, inte för att spela dem det gör jag på en liten dator med en emulator typ raspberey pi 3+ eller en Intel NUC – men den inre ’hoardern’ blir tillfredsställd av en anständig samling av CIB retro spel i akrylfodral.
Finns ju riktigt schyssta kameror på moderna telefoner, fast jag tycker det är roligare att resa runt med en nikon systemkamera och lite sådär högtidligt ta vackra fotografier, liksom det känns lite mer högtidligt att lägga upp en vinylskiva på spelaren trots att man har Spotify smidigt o tillgängligt.
Jag älskar att kunna byta mellan en fin självuppdragande klocka/automatiskt armbandsur o tex en retro digital casio klocka som ser påminner om ett gammalt nintendo, trots att jag har en klocka som alltid går rätt på mobiltelefonen.
Använder (turist)karta o kompass vart jag än befinner mig trots att det finns inbyggda appar med kartor o gps i telefonen, för att jag tycker det är roligare att använda kompass+karta, samtidigt som den kombinationen aldrig sviker ifall tex telefonen skulle slockna eller tappas bort.
Och så vidare med andra intressen, säregna vanor o hobbies.
Det är nog inte mycket vettigt med dessa över huvud taget, men blotta tanken på ett att typ sitta o glo Yotube, tv, mello, bara göra ingenting eller i vart fall inget vettigare – då hade jag nog dött lite för lite, inombords, om jag inte kunde hålla på med mina (måhända mest kostsamma o inte ’logiskt vettiga’) intressen – därför att det är åtminstone roligare än alternativet att inte göra något annat än det som är strikt vetenskapligt bevisat att öka iq, inkomster, hälsan, etc.