2024-05-07, 12:45
Medlem
kyrkstockens avatar
Tja andra har sett alla stjärnor men inte du. Nu är jag inte fågelskådare, men med det resonemanget är det meningslöst att titta på fåglar då någon annan redan gjort det.
Citera
2024-05-07, 13:03
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Stjärnkikeri? Du menar teleskop?

Stjärnkikeri är ett äldre ord, men fullt gångbart för den som vill använda det.
Det betyder astronomi, men kan även avse platsen för aktiviteten (ett observatorium).
https://svenska.se/saob/?id=S_11823-0118.bP6Y&pz=7
Citera
2024-05-07, 13:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En hobby är en fritidssysselsättning, någonting man gör enbart för sitt höga nöjes skull.
Enligt denna definition kan en hobby aldrig vara onödig.
Korrekt. Och det finns ju tydligen en del som har som hobby att läsa och skriva på Flashback, inklusive mig själv, och frågan är hur nödvändigt det är egentligen?
Citera
2024-05-07, 13:48
Avslutad
Varför är det förlegat att göra någonting som man tycker är kul och intressant?
Citera
2024-05-07, 13:55
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av year2024
Det är bara om du har en anledning att fågelskåda eller att kolla på något i mikroskop specifikt för dig, tex om ett guldmynt är äkta. Men att titta på bla stjärnhimlen leder inte till något nytt. Dessutom behövs sällan föreningar för att utöva hobbyer.
Nästan alla föreningar bygger på socialt mingel och sällskap snarare än intresse för själva hobbyn, vilket numera är synat.

Låter som att TS har blivit utesluten ur lokala stjärnkikeriföreningen.
Citera
2024-05-07, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Om man bortser från att TS gjorde korkade skräpexempel för att provocera:

-Frimärken, som hobby kommer troligen närmast helt dö ut med nya generationer.

-Radio..amatör?..det fanns alltid en i alla villakvarter med en enorm mast som gillade tanken att snacka med någon på andra sidan jorden.

Justja!

Han som åkte omkring med en Volvo med fyra extraantenner
Senast redigerad av priz 2024-05-07 kl. 14:34.
Citera
2024-05-07, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Stjärnkikeri är ett äldre ord, men fullt gångbart för den som vill använda det.
Det betyder astronomi, men kan även avse platsen för aktiviteten (ett observatorium).
https://svenska.se/saob/?id=S_11823-0118.bP6Y&pz=7

Måste vara ett väldigt gammalt ord, inget jag har hört talas om tidigare.. I mitt 47 åriga liv
Citera
2024-05-07, 14:33
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkPlaces
Mer eller mindre allt jag gör för nöjes skull är i princip onödigt, men jag gör det för att jag tycker det är kul.

Odla icke ätbara växter, FOTTA månen, installera Windows 95 på en gammal laptop. Helt meningslöst. Men kul!
Samma här. Lever ett ganska meningslöst liv. Går ut i skogen med hunden, men hon har redan varit där och skogen är ju inte outforskad precis. Stigarna är trampade av tusentals fötter före mig. Sova i skogen när jag har en säng hemma? Helt meningslöst.
Skruva på moppen är helt meningslöst det också då den troligtvis aldrig kommer gå ordentligt igen, och jag inte kan köra den lagligt där jag bor.
Runka borde jag väl sluta helt med, spilla min säd till ingen nytta som Onan redan gjort dessutom. Var lite sugen på att skaffa ett teleskop och fotografera månen men bra att du redan gjort det så kan jag lägga pengarna och tiden på något annat.
Citera
2024-05-07, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Svar på fråga 2:
-Knulla. Det har folk gjort i alla tider, så enligt din stjärndefinition så måste även det vara en helt meningslös sysselsättning.
Du har rätt i att knulla är förbi. Att knulla gör människor av samma anledning som när två möts för att baka en äppelpaj eller laga den perfekta pastasalladen.
De vill ha validering och gärna få frågan efteråt; "Åh! det var en go paj, har du receptet Kerstin".

Knulla är samma sökande efter validering som ofta bottnar i osäkerhet.
Mannen vill inte först och främst bara nå orgasm och njutning utan han vill förföra, visa upp sin narcissistiska talang och potens,
medan kvinnan vill känna att mannen blir validerad och nöjd och få sin sexighet bekräftad och konfirmerad genom honom.

Petting och sexlekar som leder till bättre upplevelser än att simpelt stöta varandras underlivet är det nya, definitivt långt före 2024.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Men är det inte det som är signifikant för de flesta hobbies? Det är ju därför de är hobbies och inte yrken.
Jomen precis. Hobbies är för autister som har snöat in och ner i något och som inte förmår resa blicken till att zooma ut och ta helhetsperspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Håller med, bara för att någon annan gjort det bättre betyder det inte att det inte är mäktigt att få göra något själv. Varför ska någon köra MC när Valentino Rossi gör det bättre?
Moppe och MC-träffar är hjärndött och förbi. Likaså att burna åttor på asfalten eller att "bränna båge", ofta i någon löjlig parad efter varandra för att flukta i atmosfär av macho.

Det är för att spela upp varandras fasader och lukta på egna fisar som folk träffas eller ringer och tondövt berättar vardagliga ting om vad som hänt för att vädra egen "fis" och ibland inandas andras "lukter", och i dessa "dofter" skvätta mer "urin" på varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad gör du för moderna sysselsättningar som gagnar mänskligheten om man får fråga? Säljer mobilabonnemang i köpcenter?
Att tänka nytt och att ta nya omtag om diverse frågor gagnar utvecklingen.
Citera
2024-05-07, 14:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Astrologi är väl något som är helt förlegat, med tanke på att det är bevisat att det bara är skrock och vidskepelse.

Jomenvisst. Men tror att TS pratade om astonomi.
Citera
2024-05-07, 14:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
.

Att tänka nytt och att ta nya omtag om diverse frågor gagnar utvecklingen.
Den här trådstarten visar nivån på ditt intellekt. Så mobilabonnemangsförsäljare i nån galleria alltså. Sopsug.
Citera
2024-05-07, 15:58
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Moppe och MC-träffar är hjärndött och förbi. Likaså att burna åttor på asfalten eller att "bränna båge", ofta i någon löjlig parad efter varandra för att flukta i atmosfär av macho.

Jag gissar på att du aldrig kört MC, eller är kraftigt deprimerad. Man behöver inte burna åttor för att ha roligt på vägarna, lite härlig fartvind skadar inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in