2024-05-05, 21:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Det var inte ett påpekande gentemot dig. Säger ofta skyddad identitet själv, de flesta förstår vad man menar.
Ah, okej.

Citat:
Han är stolt över att han kanske skriver lite rättshistoria.
Det förtjänar han! Om det bara var det det handlade om så hade det inte rört mig i ryggen, heh.
Citera
2024-05-05, 22:00
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
1. Dina egna mål, ja. Och "det är inte en skyddad titel" är inget försvar för att uttala något missvisande. Jag planterade morötter häromdagen, ska jag kalla mig bonde nu? Det är inte olagligt, men ganska missvisande.

2. Ganska så irrelevant.

3. Om du vill skicka så är det upp till dig.

4. Mm-hmm, pengar i bössan på vägen ut ur ICA då.

5. Du menar att du har blivit vald till en politisk position? Det tror jag inte på.

Du har noll grund för skyddad identitet. "Jag driver en stämning som vissa företag nog inte gillar, de kanske dödar mig" skulle handläggaren bara skratta åt. Det krävs en konkret hotbild.

Du kallar dig för "jurist" och sen skriver du sånt här...

Måste vi verkligen gå igenom samma procedur med några veckors mellanrum: du skriver något befängt om hur fantastisk du är, jag påpekar att du bara hävt ur dig massa trams, du blir defensiv och säger att du visst är fantastisk? Det börjar bli långtråkigt.

Jag känner ingen skyldighet att försvara mina handlingar inför dig eller någon annan. Jag förstår att du reagerar på den offentliga fakta jag delar, men det är upp till dig vad du väljer att tro.

Angående skyddad identitet, var det bara frågor jag ställde; jag gjorde aldrig några påståenden eller anspråk. Titeln "jurist" är inte skyddad, och när det gäller att vara bonde, syftar det vanligtvis på någon som driver ett betydande jordbruk.

Så nej, du kan inte jämföra dig med en bonde. Trots att jag inte har tagit någon formell utbildning eller examen inom juridiken, driver jag ändå min egen byrå och har praktisk erfarenhet av att hantera rättsfall.

Slutligen, låt oss hålla diskussionen fokuserad på ämnet och undvika personliga påhopp. Och kom ihåg att jag har sagt det här tidigare: Jag är inte som alla andra. Jag går min egen väg och lär mig hela tiden, och det ger resultat. Det är det viktigaste för mig jag bryr ärligt inte vad du tycker
Citera
2024-05-05, 22:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag känner ingen skyldighet att försvara mina handlingar inför dig eller någon annan. Jag förstår att du reagerar på den offentliga fakta jag delar, men det är upp till dig vad du väljer att tro.

Angående skyddad identitet, var det bara frågor jag ställde; jag gjorde aldrig några påståenden eller anspråk. Titeln "jurist" är inte skyddad, och när det gäller att vara bonde, syftar det vanligtvis på någon som driver ett betydande jordbruk.

Så nej, du kan inte jämföra dig med en bonde. Trots att jag inte har tagit någon formell utbildning eller examen inom juridiken, driver jag ändå min egen byrå och har praktisk erfarenhet av att hantera rättsfall.
Titeln "bonde" är inte skyddad, och när det gäller att vara jurist, syftar det vanligtvis på någon som driver betydande juridisk verksamhet.

Så nej, du kan inte jämföra dig med en jurist. Att registrera ett företag på pappret och driva ett par mål för egen räkning är inte betydande juridisk verksamhet.

Advokatsamfundet kräver en omsättning på runt 1,5 miljoner om året (exklusive moms) för att man ska få "credit" för det. Du kan ju återkomma när du kommit upp i det.

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Slutligen, låt oss hålla diskussionen fokuserad på ämnet och undvika personliga påhopp. Och kom ihåg att jag har sagt det här tidigare: Jag är inte som alla andra. Jag går min egen väg och lär mig hela tiden, och det ger resultat. Det är det viktigaste för mig jag bryr ärligt inte vad du tycker
Låter fint.
Citera
2024-05-06, 01:34
Medlem
GDPRWarriors avatar
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/verifieras-vd-vadjar-till-regeringen-intervenera-mal-i-eu-domstolen/

Det var tydligen en nyhet detta 😂
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-05-06 kl. 01:51.
Citera
2024-05-06, 19:06
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Regeringen kommer naturligtvis inte påverka domstolen, det skulle bli ett jävla liv då. En domstol i Sverige är oberoende från den politiska makten, det är hela idén.

Minns hur det blev när dåvarande president Trump ringde upp svenska stadsministern för han ville att hans rap kompis som satt häktad för nåt sexuellt brott skulle släppas och stadsministern fick förklara att även han inte kunde göra nåt åt det. Trump fattade inget (inte direkt oväntat förvisso...)
Citera
2024-05-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Minns hur det blev när dåvarande president Trump ringde upp svenska stadsministern för han ville att hans rap kompis som satt häktad för nåt sexuellt brott skulle släppas och stadsministern fick förklara att även han inte kunde göra nåt åt det. Trump fattade inget (inte direkt oväntat förvisso...)

Var det inte misshandel? ASAP Rocky eller vad han heter?
Citera
2024-05-06, 22:20
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:

Korrekt av dig, fel av mig. Taskig källforskning innan. https://www.svt.se/kultur/asap-rocky-om-haktningen-i-sverige-trump-gjorde-det-varre
Citera
2024-05-07, 02:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Regeringen kommer naturligtvis inte påverka domstolen, det skulle bli ett jävla liv då. En domstol i Sverige är oberoende från den politiska makten, det är hela idén.
Citat:
Citat:
Citat:
Korrekt av dig, fel av mig. Taskig källforskning innan. https://www.svt.se/kultur/asap-rocky-om-haktningen-i-sverige-trump-gjorde-det-varre
Tekniskt sett kan regeringen göra detta i Sverige (RF 12:9 2 st.), så statsministern hade fel i fallet med ASAP Rocky, men det görs i stort sett aldrig på individnivå, och definitivt inte för att göra någon en tjänst. Till skillnad från i USA där presidenten regelbundet ger pardons (ungefär som abolition i Sverige) och commutations (ungefär som nåd i Sverige) till folk.

Men det gäller bara brott. I de flesta andra mål har regeringen ingen sådan makt - och de kan definitivt aldrig fatta beslut som skulle strida mot EU-rätten.
Citera
2024-05-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tekniskt sett kan regeringen göra detta i Sverige (RF 12:9 2 st.), så statsministern hade fel i fallet med ASAP Rocky, men det görs i stort sett aldrig på individnivå, och definitivt inte för att göra någon en tjänst. Till skillnad från i USA där presidenten regelbundet ger pardons (ungefär som abolition i Sverige) och commutations (ungefär som nåd i Sverige) till folk.

Men det gäller bara brott. I de flesta andra mål har regeringen ingen sådan makt - och de kan definitivt aldrig fatta beslut som skulle strida mot EU-rätten.

Vad menar du att regeringen tekniskt sett kan göra? Du hänvisar till regler om nåd?
Citera
2024-05-07, 18:47
Medlem
Citat:
Vad menar du att regeringen tekniskt sett kan göra? Du hänvisar till regler om nåd?

Första stycket handlar om nåd (dvs undanröja en fallen dom) men andra stycket:
Citat:
Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas.
Förefaller handla om att stoppa utredning eller rättegång innan dom fallit.
Citera
2024-05-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Första stycket handlar om nåd (dvs undanröja en fallen dom) men andra stycket:

Förefaller handla om att stoppa utredning eller rättegång innan dom fallit.

Ja det är abolition. Det har inte hänt på snart 50 år, så bör rimligen inte vara aktuellt för en gangsterrappare
Citera
2024-05-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ja det är abolition. Det har inte hänt på snart 50 år, så bör rimligen inte vara aktuellt för en gangsterrappare

Och framförallt något regeringen bör vara ense om och inte något statsministern bestämmer på egen hand under samtal med ett annat lands stats eller regeringschef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in