2024-05-03, 23:21
Medlem
De flesta här i tråden bekräftar att detta stämmer (även Skatteverket, revisor, skattejurist).
Jag har även sett på min skatteuträkning att jag kommer betala 104% skatt på min vinst för 2023.

Nu vill jag som fri svensk man, kunna fortsätta handla med kryptovalutor utan att riskera att gå i personlig konkurs, ENDAST på grund av skatterna det medför. Jag kan alltså i teorin i framtiden behöva betala flera TUSEN PROCENT i skatt om jag day trade:ar med stora volymer.

Jag har svårt att acceptera att jag på grund av Skatteverket skulle kunna gå i personlig konkurs även fast jag TJÄNAT pengar på min handel.

Att betala MER i skatt än vad man tjänat är ju helt sinnessjukt, oasvett om det är krypto eller någon annan tillgång.

Jag sköter mig till punkt och pricka och deklarerar allt på ett korrekt sätt.

Men det är svårt när jag kan få förödande konsekvenser av det.

Hur kan vi sätta press på politikerna/skatteverket att ändra denna idiotiska lag, så att man betalar 30% på den faktiska vinsten och inte 30% på deras påhittade fake "nettovinst"?

Vi kan inte tillåta detta att fortskrida.
Citera
2024-05-03, 23:23
Medlem
Jag har läst om en person som är skuldsatt för livet med utmätning efter ha fallit offer för samma skatteregler. Denna person bedrev storskalig automatiskt trading.

Det kunde varit värre!
Citera
2024-05-03, 23:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Af
De flesta här i tråden bekräftar att detta stämmer (även Skatteverket, revisor, skattejurist).
Jag har även sett på min skatteuträkning att jag kommer betala 104% skatt på min vinst för 2023.

Handlar du via direkt kapitalvinst/förlust kan du aldrig betala mer än 30% skatt.

Handlar du via ISK blir skatten runt 1% detta år.
Citera
2024-05-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Jag har läst om en person som är skuldsatt för livet med utmätning efter ha fallit offer för samma skatteregler. Denna person bedrev storskalig automatiskt trading.

Det kunde varit värre!

Det är det här jag menar! Nu kom jag lindrigt undan men jag har svårt att acceptera att en idiotlag kan försätta oskyldiga, hederliga, drivna personer i en sån här hemsk situation.

Har du någon länk så dela gärna! Och om någon annan har liknande artiklar eller storys så dela gärna det också.

Jag vill förtydliga att jag inte vill att den här tråden ska handla om mig och min handel. Jag vill att tråden ska handla om hur skevt systemet är och hur vi kan åtgärda problemet.

Vill också tillägga att såvitt jag vet, så är Sverige det ENDA land i världen som gör att man kan behöva skatta mer än 100% av sin vinst på krypto. De flesta andra länder har ~30% skatt på den faktiska vinsten.
Citera
2024-05-03, 23:39
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Gnäll, gnäll gnäll. Vad vi har här är ännu en sopa som började spela utan att ha lärt sig reglerna. Det går tretton på dussinet idag av dessa TikTok-cryptotrejders.

Det enda TS kan hoppas på är en lat handläggare på SKV.
Citera
2024-05-03, 23:46
Medlem
Citat:
Det är det här jag menar! Nu kom jag lindrigt undan men jag har svårt att acceptera att en idiotlag kan försätta oskyldiga, hederliga, drivna personer i en sån här hemsk situation.

Har du någon länk så dela gärna! Och om någon annan har liknande artiklar eller storys så dela gärna det också.

Jag vill förtydliga att jag inte vill att den här tråden ska handla om mig och min handel. Jag vill att tråden ska handla om hur skevt systemet är och hur vi kan åtgärda problemet.

Vill också tillägga att såvitt jag vet, så är Sverige det ENDA land i världen som gör att man kan behöva skatta mer än 100% av sin vinst på krypto. De flesta andra länder har ~30% skatt på den faktiska vinsten.

Detta!

Det finns ingen anledning för just lilla Sverige att ha denna idiotiska lag. Det är ett rent rövknulleri från den gamla tiden då landet styrdes av skattegiriga sossar.

Men glöm inte, det är häftigt att betala skatt!
Citera
2024-05-03, 23:53
Medlem
OntOmQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Reglerna för värdepapper har inte med saken att göra. Det är dessa regler som gäller:
https://skatteverket.se/krypto

Ok, bra info. Men skattereglerna för krypto är nog baserade på regler för värdepapper.

Samma sak för krypto: "Har du gjort en förlust är den avdragsgill till 70 procent."
Citera
2024-05-03, 23:57
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoin-blev-skyldig-skatteverket-8-miljoner

Finns en hel del artiklar om detta fall. Nu verkar han också riskera fängelse.

Skatteverkets byråkrater är demoner i människoform.
Citera
2024-05-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoin-blev-skyldig-skatteverket-8-miljoner

Finns en hel del artiklar om detta fall. Nu verkar han också riskera fängelse.

Skatteverkets byråkrater är demoner i människoform.
Kan inte jämföra med Linus Dunkers. Han fick inte dra av inköpspriset eftersom hans underlag inte blev godkända, plus att hans verksamhet bedömdes vara näringsverksamhet som beskattas som inkomst istället för kapital. Finns en tråd om honom här:
(FB) Linus Dunkers sålde bitcoin – blev skyldig Skatteverket 8 miljoner
Senast redigerad av Cyber500 2024-05-04 kl. 00:13.
Citera
2024-05-04, 00:12
Medlem
Citat:
I mitt fall är det Margin trading (derivat kontrakt på Binance) men som jag förstår skattas det likadant oavsett om man trejdat kontrakt eller spot (riktiga coints).

Du/de får nog ta och plocka fram lagrumet som säger att det skall beskattas så här. Låter ju lite märkligt kan jag tycka att man inte skulle få kvitta kapitalvinster och förluster mot varandra.

Vad gäller derivat och liknande skulle man ju kunna förpacka coinsen i ett aktiebolag och komma runt sådana regler.
Citera
2024-05-04, 00:12
Medlem
lösningen är:

1. trades på exchanges utan KYC.
2. Om du ska sälja för fiat, gör det i stablecoin.
3. om du absolut måste cash till sek, gör det till kontanter.

Jag hade själv samma problem förut och tänkte fan inte skatta på min investering.
Löste det genom att sälja mina btc för swish till privatpersoner samt kontanter till bekanta.

går relativt fort att casha ut 200k.
Citera
2024-05-04, 00:16
Medlem
Fattar inte alls.

Har gjort vinst och skattade 30%, K4, inkomst av kapital, sprängde in allt.

Betalade drygt 300k i skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in