2024-05-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Skatteverkets uträkningsfunktion gör inte fel, men man ska deklarera alltså skriva in rätt tal i varje ruta, något som en Skattejurist kan hjälpa till med, alltså jag. Mot betalning, annars får du väl betala in 104% eller mer.

Antingen så ljuger Af om att skattejurister, revisorer och att Skv har gett honom fel svar medvetet, eller så försöker han dölja och förvränga delar av sin trading-historik alltså vinst, något som han inte lyckades med och en halv-duktig revisor ser rakt igenom, så nu är han här och surar.

Man betalar 30% på sin vinst, så enkelt är det, och som nämnt så spelar det ingen roll om du gör 10 000 trades eller 2, skatten blir ändå 30% och bara det.

Betalar ni in mer än 30%, skyll er själva, ni förtjänar det, förmodligen har ni handlat eller har ICP och IOTA, i så fall förtjänar ni att bli beskattade till 1000% och skuldsatta för livet samt omyndigförklarade.
Menar du att man får kvitta 100% kryptoförlust mot kryptovinst, och om man då sitter kvar med en nettoförlust får man dra av 70% av denna förlust om man har andra inkomster i samma inkomstslag?

I lagen står det: ”I inkomstslaget kapital ska 70 procent av en kapitalförlust dras av.” (52 kap. 5§ IL) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/inkomstskattelag-19991229_sfs-1999-1229/

Detta kan tolkas på olika sätt. Frågan är vad som menas med ”kapitalförlust” i lagtexten. Är det alla förlust-trades separat, eller nettoförlusten?
Citera
2024-05-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Är det alla förlust-trades separat, eller nettoförlusten?
Missat matematiklektionerna när ni lärde er procent i årskurs 4? Visst är det väl i 4an man lär sig procent, eller är det 8an som 15åring i nuvarande skolsystem?

Gå tillbaka några sidor där Matteläraren trotsbud visar med exempel.
Citera
2024-05-05, 13:35
Medlem
Citat:
Skatteverkets uträkningsfunktion gör inte fel, men man ska deklarera alltså skriva in rätt tal i varje ruta, något som en Skattejurist kan hjälpa till med, alltså jag. Mot betalning, annars får du väl betala in 104% eller mer.

Antingen så ljuger Af om att skattejurister, revisorer och att Skv har gett honom fel svar medvetet, eller så försöker han dölja och förvränga delar av sin trading-historik alltså vinst, något som han inte lyckades med och en halv-duktig revisor ser rakt igenom, så nu är han här och surar.

Man betalar 30% på sin vinst, så enkelt är det, och som nämnt så spelar det ingen roll om du gör 10 000 trades eller 2, skatten blir ändå 30% och bara det.

Betalar ni in mer än 30%, skyll er själva, ni förtjänar det, förmodligen har ni handlat eller har ICP och IOTA, i så fall förtjänar ni att bli beskattade till 1000% och skuldsatta för livet samt omyndigförklarade.

Vad fan har ICP och IOTA med skatt o göra ?
Se mitt exempel i tidigare inlägg. Menar du att jag gör fel ? Att SKV gett mig fel uppgifter ? Nigga please.
Citera
2024-05-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför är det så då? Vad är motivationen?

Alltså det stämmer men problemet uppstår om du först gör vinst som du skall skatta på och sedan förlorar det.

Du skall fortfarande skatta. Vissa länder har inte ens skatteavdrag och då är du rövknullad på ren svenska.
Citera
2024-05-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hur handlar du med Aktier om du betalar över 100% skatt?

Jag betalar inte över 100% skatt men reglerna är samma. Värre med Krypto men aktier kvittas till 100% mot förluster så länge du har vinst som täcker.

Täcker inte vinsten så är det 70% avdragsgillt som jag förstår det.
Citera
2024-05-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Jag betalar inte över 100% skatt men reglerna är samma. Värre med Krypto men aktier kvittas till 100% mot förluster så länge du har vinst som täcker.

Täcker inte vinsten så är det 70% avdragsgillt som jag förstår det.

Men var har du din portfölj? Knappast via ISK? Varför ens lämna uppgifterna?
Citera
2024-05-05, 16:05
Medlem
För dem som inte tror att det är 70% avdrag som gäller, så finns det en dom i högsta förvaltningsdomstolen som bekräftar det:

”Högsta förvaltningsdomstolen anser i likhet med Skatterättsnämnden att bitcoin inte kan likställas med en delägarrätt eller utländsk valuta. Avyttring av bitcoin ska därför beskattas enligt bestämmelserna om andra tillgångar i 52 kap. inkomstskattelagen (1999:1229), IL. Bitcoin kan inte vara en s.k. personlig tillgång, vilket innebär att omkostnadsbeloppet ska beräknas enligt den s.k. genomsnittsmetoden och att 70 procent av en förlust får dras av (52 kap. 3 och 5 §§ IL).”
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/373946.html?date=2018-12-17

Det är alltså 52 kap. 5§ i inkomstskattelagen som gäller:

”I inkomstslaget kapital ska 70 procent av en kapitalförlust dras av.” 52 kap. 5§ IL
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/inkomstskattelag-19991229_sfs-1999-1229/
Citera
2024-05-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Vad fan har ICP och IOTA med skatt o göra ?
Se mitt exempel i tidigare inlägg. Menar du att jag gör fel ? Att SKV gett mig fel uppgifter ? Nigga please.
Ja du har gjort fel och Skv har fel. Skv har haft fel om bitcoin även 2013 då de på allvar ville ha moms på varenda försäljning. Även som privatperson som säljer ville de att moms tas upp dvs 25% högre pris eller att du som säljare betalar in 25% av värdet du sålde till Skv som moms. Jag var med då, jag läste på fullaste allvar på Skv sidor detta var vad de tyckte lagen säger. Det var nån halv kändis som drog det till förvaltningsrätten tror det var nån kopplad till safello.
De alltså Skv förlorade i nån högre domstol.
Citera
2024-05-05, 19:29
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
För dem som inte tror att det är 70% avdrag som gäller, så finns det en dom i högsta förvaltningsdomstolen som bekräftar det:

”Högsta förvaltningsdomstolen anser i likhet med Skatterättsnämnden att bitcoin inte kan likställas med en delägarrätt eller utländsk valuta. Avyttring av bitcoin ska därför beskattas enligt bestämmelserna om andra tillgångar i 52 kap. inkomstskattelagen (1999:1229), IL. Bitcoin kan inte vara en s.k. personlig tillgång, vilket innebär att omkostnadsbeloppet ska beräknas enligt den s.k. genomsnittsmetoden och att 70 procent av en förlust får dras av (52 kap. 3 och 5 §§ IL).”
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/373946.html?date=2018-12-17

Det är alltså 52 kap. 5§ i inkomstskattelagen som gäller:

”I inkomstslaget kapital ska 70 procent av en kapitalförlust dras av.” 52 kap. 5§ IL
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/inkomstskattelag-19991229_sfs-1999-1229/
Har fortfarande inte hittat något som förklara logiken. Hur motiverar man det? Vad är syftet? Att avskräcka viss typ av handel?
Citera
2024-05-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonankdam
Men var har du din portfölj? Knappast via ISK? Varför ens lämna uppgifterna?

Kortfattat, för att det var för mycket pengar att hålla undan och för lite för att fly landet.
Citera
2024-05-05, 21:33
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Missat matematiklektionerna när ni lärde er procent i årskurs 4? Visst är det väl i 4an man lär sig procent, eller är det 8an som 15åring i nuvarande skolsystem?

Gå tillbaka några sidor där Matteläraren trotsbud visar med exempel.

Men du som är matematiklärare, kan du då inte bara förklara exakt hur TS skatteuträkning i det första inlägget är felaktig? Dvs var exakt ligger räknefelet som ger att skatten inte alls blir enligt vad uträkningen (och skatteverket och alla andra) menar att den blir?

Med TS egna siffror givetvis och inte några "egna exempel" på något helt annat som inte har med detta specifika fall att göra.
Citera
2024-05-05, 21:42
Medlem
D4Cs avatar
Sverige är baklänges.
Senast redigerad av D4C 2024-05-05 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in