2024-05-04, 08:45
Medlem
Flytta utomlands eller skapa ett investmentbolag som är bosatt utomlands. Så gjorde min kompis som tradear, han lever gott utomlands nu utan Sveriges skatter.
Citera
2024-05-04, 08:52
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Af
Jag handlar aktivt med kryptovalutor och gjorde år 2023 en vinst på 228 874 kr.

Denna vinst kommer inte från en enda trade, utan jag har lagt totalt 248st trades under 2023 där jag har haft många förluster och många vinster.

Nu har jag fått bekräftat, både från min redovisningskonsult, från skatteverket och från en fristående skattejurist, att skatteverket kommer beskatta mig på 238 534 kr. Det vill säga, jag kommer att betala mer skatt än vad jag har tjänat under året.

För att förtydliga:
Min totala vinst under 2023 från min trading är 228 874 kr
Den totala skatten jag måste betala på grund av min trading är 238 534 kr
Dvs. 104% av min totala vinst

Detta är på grund av att man tvingas deklarera alla sina förluster för sig och sina vinster för sig när det kommer till kryptohandel.

Mina totala vinster uppgår till 2 116 438 kr.
Mina totala förluster uppgår till 1 887 564 kr.

Sedan tar då Skatteverket och kvittar 70% av den totala förlusten mot hela den totala vinsten för att räkna ut “nettovinsten”.

På det här sättet: 2 116 438 kr - (1 887 564 kr - 70%) = 795 143 kr.

Så enligt Skatteverkets beräkning så anser dom då att min “nettovinst” är 795 143 kr. Och jag ska då betala 30% skatt på min “nettovinst” vilket blir 238 534 kr.

Nu var mina volymer inte så stora detta år. Men detta sätt att beskatta kryptohandlare kan i teorin försätta folk i personlig konkurs, trots att dom gör profit på sin trading.

Exempel:
Man trade:ar med stora volymer och tar många trades under ett år. Säg att man har:
Totala förluster på 10 000 000 kr
Totala vinster på 10 000 000 kr

Om man då får dra av 70% av sina förluster mot 100% av sina vinster så blir formeln såhär:
10 000 000 kr - (10 000 000 kr * 0.7)

Vilket ger en “nettovinst” på 3 000 000 kr.
Om man då ska betala 30% skatt på “nettovinsten” så måste man då betala 900 000 kr, även fast man inte ens tjänat en enda krona på handeln.

Hur skevt är inte detta? Hur kan ingen annan ha reagerat på detta innan?

Vad kan man göra åt detta?

Mvh, desperat day trader

Anmälde du dina vinster själv? eller vad använde du för plattform/tjänst/wallet?
Citera
2024-05-04, 09:08
Medlem
Firewaias avatar
De vill inte se att folk använder direkta konkurrenter till sina egna system? Måste väl vara enda vettiga svaret? Det är inte olagligt, men de kan göra det så icke lönsamt artificiellt att det inte går att använda?
Citera
2024-05-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Anmälde du dina vinster själv? eller vad använde du för plattform/tjänst/wallet?

Han använde Binance skrev han.
Citera
2024-05-04, 09:36
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krazylewd
Han använde Binance skrev han.

Okej, såg inte.
Men det är bra att veta, Binance ska man alltså undvika.
Jag har krypto på två ställen, har haft i flera år utan att skatteverket upptäckt.
Men jag har inte cashat ut så mycket..

När jag väl gjort det, så har jag studsat till ett annat konto först, och sedan som anteckning till mitt vanliga konto har jag t.ex skrivit Ebay, Payment Refund eller något jag kommer på i stunden.
Citera
2024-05-04, 09:40
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Försökte hitta detta, är det 100% kvittning där verkligen?

Har du möjligtvis någon länk, kan endast hitta 70% kvittning.

Tack på förhand.
Indexterminer och valutaterminer kan kvittas till 100%.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/2824.html
Citera
2024-05-04, 09:51
Medlem
Citat:
I mitt fall är det Margin trading (derivat kontrakt på Binance) men som jag förstår skattas det likadant oavsett om man trejdat kontrakt eller spot (riktiga coints).

Hur kan du trade futures på binance när det inte är möjligt för svenskar ? Har du dubbla medborgarskap TS ?

Margin trading på Binance är spot med leverage, annars har du använt futures (som inte är möjligt för svenskar)
Citera
2024-05-04, 10:03
Medlem
Brajias avatar
Bra, ni bidrar inte ert skit så ni borde beskattas med flera tusen procent.
Citera
2024-05-04, 10:03
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Se de som en hint att du inte är så speciellt bra på att tradea krypto Du borde bara köpt en bitcoin ETF med isk. Du hade gjort bättre vinst om du bara slängde in typ 100k och låtit det ligga under 2023 än dina försök till att göra vinst med att tradea. Hur mycket har du betalt i avgifter osv för dessa trades?

Menar inte som något elakt utan mer som ett tips på att byta strategi.

Det har inte med saken att göra, vilken strategi som är "bäst", det handlar om att detta är ren stöld från staten
Citera
2024-05-04, 10:05
Bannlyst
Citat:
Jag handlar aktivt med kryptovalutor och gjorde år 2023 en vinst på 228 874 kr.

Hur mycket fiat har du pumpat in?
Citera
2024-05-04, 10:06
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Bra, ni bidrar inte ert skit så ni borde beskattas med flera tusen procent.

Bidrar? Nu handlar inte allt om att bidra jävla sossekärring. För den delen så bidrar de flesta endast genom skatten, eller hur tänkte du nu? Alla kanske inte vill bli brandmän eller sjuksköterskor
Citera
2024-05-04, 10:08
Medlem
Dum fråga kanske men e lite okunnig på krypto o denna handel som du beskriver (kör via isk). Får du skatta när du vill plocka ut pengarna? Eller måste du skatta för varje transaktion? Tänker om man jämför med ett af-konto så får man ju skatta/dra av när man plockar ut vinsten/förlusten.

Skulle det inte fungera att köpa tex. Guld för krypton? O sen sälja guldet?

Kanske är helt ute o snurrar, men min tanke är att du gör du kanske inte vinst på krypton utan guldet och då är det väl andra skattesatser??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in